Wingspan uitbreiding 4 komt eraan

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Re: Wingspan uitbreiding 4 komt eraan

Bericht door Dagmar »

Het prijsverschil is het verschil tussen de unieke originele tekening (waar er dus maar 1 van is) en de replica’s (die je eindeloos kan herdrukken). De prijzen van de originele werken zijn wel iets hoger dan de prijzen van de vorige serie (die allemaal verkocht zijn), maar we zijn ook een paar jaar verder.

Labels:
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: vr 09 jan 2026, 00:00 "Maken nogal wat los" valt best mee. Ik lees dat alleen Wiljan bij herhaling wat koudwatervrees heeft voor die kleine warmbloedige vogeltjes. Probeer het gewoon eens, zou ik zeggen. Ik verheug me heel erg op die bijen der jungle. Thematisch is het in elk geval alweer leuk doordacht.
Ja daar doelde ik ook op, hij noemt het zo vaak, dat ik me af begin te vragen wat ermee is.
Dus bij deze Wiljan wat heb je tegen de Kolibrie? Is het de vogel of het mechanisme?
Zoals gezegd, ik persoonlijk vind een nieuw mechanisme in een uitbreiding wel leuk. Anders is het alleen maar meer kaarten. En ik heb niets tegen meer kaarten en dus meer vogels, want ik vind vogels prachtig. Maar hoe meer kaarten, hoe minder vaak ik ze zie. En dan kan ik ook een vogelboek erbij pakken.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: vr 09 jan 2026, 07:46
Pura Vida schreef: vr 09 jan 2026, 00:00 "Maken nogal wat los" valt best mee. Ik lees dat alleen Wiljan bij herhaling wat koudwatervrees heeft voor die kleine warmbloedige vogeltjes. Probeer het gewoon eens, zou ik zeggen. Ik verheug me heel erg op die bijen der jungle. Thematisch is het in elk geval alweer leuk doordacht.
Ja daar doelde ik ook op, hij noemt het zo vaak, dat ik me af begin te vragen wat ermee is.
Dus bij deze Wiljan wat heb je tegen de Kolibrie? Is het de vogel of het mechanisme?
Zoals gezegd, ik persoonlijk vind een nieuw mechanisme in een uitbreiding wel leuk. Anders is het alleen maar meer kaarten. En ik heb niets tegen meer kaarten en dus meer vogels, want ik vind vogels prachtig. Maar hoe meer kaarten, hoe minder vaak ik ze zie. En dan kan ik ook een vogelboek erbij pakken.
Dito hier, dat zal geen verrassing zijn. Heb al meerdere kolibries (en andere vogels) voorbij zien komen die ik zelf heb mogen zien tijdens reizen lang geleden. Dat was alvast een feestje. En dat mechanisme is echt een minimale toevoeging qua denkwerk en overhead. Ze vliegen gewoon wat heen en weer voor een bonus hier en daar. Ik heb er veel zin in.
Dagmar schreef: vr 09 jan 2026, 07:03 Het prijsverschil is het verschil tussen de unieke originele tekening (waar er dus maar 1 van is) en de replica’s (die je eindeloos kan herdrukken). De prijzen van de originele werken zijn wel iets hoger dan de prijzen van de vorige serie (die allemaal verkocht zijn), maar we zijn ook een paar jaar verder.
Ah, natuurlijk. En de replica's zijn er natuurlijk nog niet van de laatste uitbreiding. Helder en logisch, dank.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

siepie schreef: vr 09 jan 2026, 07:46
Ik en inmiddels al lang ex houden van hoe gestroomlijnd Wingspan in basis is. Geen poespas. Lekker vogelkaartjes spelen of de 3 acties uitvoeren. Daarnaast houd ik als een van de weinig van de automa(razzia) mode. Voor die mode (en ja ik heb gezien dat ook daar speciaal regelboekje voor is bij uitbreiding 4) is dat extra gebeuren erom heen ook niet fijn.

Voor de nectar die je met bruine acties ontvangt gebruiken we een huisregel. Sowieso doen we niets met de puntentelling van nectar en hoef je ze ook niet af te leggen na de ronde omdat we nectar dus niet voor die telling gebruiken bij het spelen van vogels. Wel gebruiken we deze bordjes en niet de basisbordjes, maar met nectar doen we dus eigenlijk niets dan alleen dat je er een extra kaart mee kunt pakken. Sowieso niet als willekeurig grondstof want dan is nectar zwaar overpowerd.

Bordje van Azië heb ik maar een paar keer gebruikt. Een aantal vogelkaarten van Azië zijn wel enorm sterk. Zeker als je met 2 personen tegen het spel speelt is bijv de vogel waarbij je 3 kaarten krijgt die vliegt naar de medespelers bordje enorm sterk. Bijna altijd winst voor ons ipv het spel ondanks dat we voor dichte vogels 7 punten tellen ipv de max 5 punten.

Tuurlijk geef ik de kolibries wel een kans, maar het spel is al goed hoe het nu is en ik vrees dat als je mijn andere 2 voorbeelden van hierboven erbij neemt dat dit ook enkele keren wordt gespeeld en dat ik dan gewoon alleen de kaarten speel en de kolibries module (want zo kun je het zien, net zoals dat bordje van Azië eigenlijk ook een module is) gewoon laat voor wat het is en lekker zonder speel. Hoe gaaf ik kolibries ook vind ik het echt.

Overigens stel je speelt met zowel de kolibries als met het bordje van Azië en de nectar dan krijg je toch al helemaal een overkill aan extra regels etc..? Dan is het totaal niet meer gestroomlijnd. Tevens vraag ik mij af of het dan nog wel op tafel gaat passen met al die bordjes + het bordje van Azië?

Ik heb dit trouwens met veel uitbreidingen of varianten. Zodra een spel de stroomlijn van het spelen uit het spel haalt is het voor mij eigenlijk een wat mindere uitbreiding. Er zijn hier voldoende voorbeelden over te vinden. Denk bijv. aan de Splendor uitbreiding, de Cascadia Landmarks uitbreiding etc... Bij varianten zijn de varianten op Azul een goed voorbeeld. De meeste varianten die na de normale Azul zijn uitgekomen zijn complexer en lang niet zo gestroomlijnd dan de eerste Azul die ik met afstand nog steeds de beste vind.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Stonemaier heeft er een filmpje op YouTube vrijgegeven met 2 voorbeeld beurten. Daarbij is nog beter te zien hoe de uitbreiding werkt.

Daarnaast zijn ook een paar nieuwe vogels te zien waaronder ook blauw gele ara. Eerder was ook al de blauw rode ara te zien. Een leuke want die zie ik geregeld hier in de dierentuin in de buurt.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Wil je alle vogels en hun acties al zien van de uitbreiding. Check dit:

https://youtu.be/0rnUEcAr2_o?si=rDkIovmpDC9Lxml7
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Inmiddels heb ik het filmpje helemaal gezien. Er zitten leuke vogels tussen. Ook een aantal van de dierentuin (oa de papagaaien/ ara’s en de inca sterns (die gaan inmiddels weg))… Interessante acties ook zoals kopieer een bruine actie van je buurman of ligt een bepaald nest naast deze vogel leg dan een ei, liggen er 3 nesten van dan mag je een extra ei neerleggen. Met andere woorden. Bij die kaart wil je dus ook rekening houden met wat voor kaarten je om die vogel gaat leggen.

Voor de vogelkaarten die een actie veroorzaken met de kolibries kan makkelijk een huisregel worden ingevoerd als je zonder kolibries speel. Dat je bijv. voedsel krijgt, een ei legt of een kaart weg mag stoppen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: di 20 jan 2026, 09:31 Inmiddels heb ik het filmpje helemaal gezien. Er zitten leuke vogels tussen. Ook een aantal van de dierentuin (oa de papagaaien/ ara’s en de inca sterns (die gaan inmiddels weg))… Interessante acties ook zoals kopieer een bruine actie van je buurman of ligt een bepaald nest naast deze vogel leg dan een ei, liggen er 3 nesten van dan mag je een extra ei neerleggen. Met andere woorden. Bij die kaart wil je dus ook rekening houden met wat voor kaarten je om die vogel gaat leggen.

Voor de vogelkaarten die een actie veroorzaken met de kolibries kan makkelijk een huisregel worden ingevoerd als je zonder kolibries speel. Dat je bijv. voedsel krijgt, een ei legt of een kaart weg mag stoppen.
Sorry dat ik een beetje geïrriteerd reageer, maar je valt in herhaling met die dierentuin elke keer en je blijft maar huisregels benadrukken voor een spel dat je nog niet eens in handen hebt. Probeer het gewoon eens te spelen zoals de ontwerpers het bedoeld hebben en kom daarna eventueel terug met commentaar. Idee?
Het filmpje dat je deelt is onbedoeld grappig in zijn ultiem bureaucratische benadering en gortdroge opsomming van alle vogelkaarten. Ik kon dat welgeteld 2 minuten aanzien, heb nog even de afspeelsnelheid naar 2x verhoogd - wat op zichzelf grappig is, maar nee, ik wacht op het moment dat ik de kaarten in handen hebt.

999 Games is zo stil over de verschijningsdatum (niet slim), dat ik morgen definitief voor de Engelse versie ga.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

()ik mag hier natuurlijk mijn mening delen over Wingspan etc…

Het is jouw keuze om niet alle vogels en hun eigenschappen nu al te zien. Ik vind dat juist leuk.
Voor mij is dat een deel van de voorpret. Overigens hoe wil je anders 111 vogelkaarten relatief snel apart met toch wat informatie van de kaart laten zien?

Volgens mij heeft hij ook zo’n filmpje gemaakt van de 6 pakjes die uitgekomen zijn.
Die moet ik nog bekijken, want ook naar die vogels ben ik benieuwd.

Over die dierentuin, dat is gewoon een leuk dingetje voor mijzelf omdat ik van vogels houd. Ik ben gewoon benieuwd of ik daarvan vogels terug zie komen in de uitbreiding. Net zoals de Kea en veel aaseters die ze daar hebben. Iedere keer als ik daar kom geniet ik van die vogels. Ook vogels uit Forrest Shuffle hebben ze daar zoals de Lammergier (erg bijzondere vogel om in het echt te zien, zo groot!) en de Raaf.
Dat vind ik gewoon leuk gezien ik daar regelmatig een rondje loop.

Tuurlijk zal ik vast een keertje met de kolibries gaan spelen, maar het zorgt er sowieso voor dat het spel wat langer duurt en iets minder gestroomlijnder is en dat vind ik sowieso minder aan deze uitbreiding. Voor mij was een vergelijkbare uitbreiding als Europa met voornamelijk alleen maar vogelkaarten voldoende geweest. Aangezien zo’n 25 vogels dacht ik een kolibrie eigenschap hebben en je deze ivm de bonuskaarten (anders klopt het % niet meer) er gewoon tussen laat zitten tijdens het spelen dien je wel huisregels te maken als je de kolibries niet gebruikt. Dat dien je zelf ook te doen als je daarmee een keertje niet speelt of ben je van plan al die vogels dan maar te verwijderen uit je dek of af te leggen?
Laatst gewijzigd door Bart op di 20 jan 2026, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanpassing moderator
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Grappig dat je dan reageert met nog meer herhaling :lol:

Ik ga het even afwachten, ik wacht sowiezo even op de 999 versie. Dan hoop ik voor die tijd nu eerst eens de andere uitbreidingen gespeeld te hebben. Ik heb enkel nog maar de basis en Azië gespeeld. Die vonden wij wel erg leuk met het extra bordje erbij.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: di 20 jan 2026, 19:46 Ik ga het even afwachten, ik wacht sowiezo even op de 999 versie. Dan hoop ik voor die tijd nu eerst eens de andere uitbreidingen gespeeld te hebben. Ik heb enkel nog maar de basis en Azië gespeeld. Die vonden wij wel erg leuk met het extra bordje erbij.
Nog nooit Europa erbij gepakt? Bekende vogels uit eigen tuin, erg leuke eigenschappen en veel meer punten op de water acties. Aanrader.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: di 20 jan 2026, 20:14
siepie schreef: di 20 jan 2026, 19:46 Ik ga het even afwachten, ik wacht sowiezo even op de 999 versie. Dan hoop ik voor die tijd nu eerst eens de andere uitbreidingen gespeeld te hebben. Ik heb enkel nog maar de basis en Azië gespeeld. Die vonden wij wel erg leuk met het extra bordje erbij.
Nog nooit Europa erbij gepakt? Bekende vogels uit eigen tuin, erg leuke eigenschappen en veel meer punten op de water acties. Aanrader.
Ik weet het, ik schaam me bijna. Ik heb ook als voornemen dat de eerstvolgende keer als we thuis Wingspan spelen, dat met Europa erbij is. Laatste keren dat we speelden was bij mijn zus en die heeft alleen basisspel.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

siepie schreef: di 20 jan 2026, 20:26
Pura Vida schreef: di 20 jan 2026, 20:14
Ik weet het, ik schaam me bijna. Ik heb ook als voornemen dat de eerstvolgende keer als we thuis Wingspan spelen, dat met Europa erbij is. Laatste keren dat we speelden was bij mijn zus en die heeft alleen basisspel.
Schamen zou zonde zijn, je verheugen is leuker. :D

Overigens is de vierde uitbreiding live. Prijs is een no brainer: 18 euro. Dat speelbord voor Viticulture zelfs maar 14.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: wo 21 jan 2026, 18:03
Schamen zou zonde zijn, je verheugen is leuker. :D

Overigens is de vierde uitbreiding live. Prijs is een no brainer: 18 euro. Dat speelbord voor Viticulture zelfs maar 14.
Wauw! Maar jij bent Champion dan?
Ik wacht nog even op 999, hebben alles in het Nederlands.
Viticulture hebben we in het Engels natuurlijk, ik ga nog wel even kijken wat dat nieuwe bord in houdt. We hebben Tuscany al.
Afbeelding
Plaats reactie