SpellenFest Brugge: jullie ervaringen

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Piet
Beheerder

SpellenFest Brugge: jullie ervaringen

Bericht door Piet »

Op 8 maart werd een Brugse campus van Vives hogeschool voor de derde keer de plaats waar spelers allerhande aan hun trekken konden komen.
Zoals bij de vorige edities was de beurs weer een mix van alles wat te maken heeft met spelen: demo's, lezingen, bezoek aan het Spellenlab, randanimatie, Pokémon-introductie,...
Het bezoekersaantal lag zeker in de lijn van wat we vorig jaar zagen (meer dan 1600 bezoekers).

logo-Spelfest_definitief.png

Was je er zelf? Wat waren jouw ervaringen? We lezen het hier graag.

Labels:
Piet
Beheerder

Re: SpellenFest Brugge: jullie ervaringen

Bericht door Piet »

Nadat ik de eerste editie miste wegens dubbele boeking, was ik er vorig en dit jaar bij. Vorig jaar met mijn vrouw; deze keer alleen. De indrukken die ik vorig jaar had van de beurs waren dit jaar nogal gelijk.

Prima organisatie

De beurs wordt georganiseerd door SpellenLab en Rood_met_wittestippen. Er is aan alles gedacht om het evenement veel meer te maken dan een spellenbeurs.
Er is veel parking, de catering is prima, er zijn voldoende speelplaatsen én er is veel randanimatie. Zo kunnen bezoekers een blik gaan werpen achter de schermen van het SpellenLab. De indrukwekkende verzameling van dit archief is voor veel bezoekers een ontdekking.
2026 SpellenFest (01).jpg
2026 SpellenFest (02).jpg
De redelijke wachtrij aan de ingang werd bij het begin van de dag vlot opgevangen door enkele vrijwilligers die snel mensen die al een ticket hadden van een bandje voorzagen, zodat het wachten niet te lang moest duren.

Locatie is heerlijk maar beperkt

De campus aan de Xaverianenstraat in Brugge is een prachtig gebouw. Met de vele leslokalen en de open ruimtes op de verschillende verdiepingen, kan men spelen met het grondplan waarbij uitgevers van spellen en handelaars allerhande broederlijk naast elkaar kunnen staan. Trouwens, het zalenplan was die jaar iets beter dan bij de vorige editie. Asmodee werd naar het tweede verdiep gehaald zodat mensen vlot de brede trap namen om te ontdekken wat ze te bieden hadden. Maar bij het voorbijkomen aan het eerste kon men langsgaan bij kleine uitgevers zoals Pontifex en Time Fade Away die een plaatsje gekregen hadden naast Jumbo en White Goblin Games.
2026 SpellenFest (10).jpg
2026 SpellenFest (11).jpg
Het gebouw is echter ook het grootste gebrek voor dit evenement. Er waren dit jaar verschillende smalle doorgangen waar het bezoekersverkeer vastliep. Een versmalling waar enkele mensen blijven rondstruinen, leidt al snel naar een ophoping van 20 mensen die eigenlijk wat verder willen gaan.
Door de grote bezoekersaantallen viel het mij ook op dat sommige toiletten tegen het einde van de dag niet meer om aan te zien waren. Er is nochtans voldoende sanitair, maar waarschijnlijk worden enkele centrale toiletruimte te intensief gebruikt. Geen handoeken meer, verstopte urinoirs,... (Ik weet niet of jullie dat storend ervaren, maar ik vind dat wel.)

Leuk met wat sprekers

Vorig jaar ging ik maar één lezing bezoeken. Dit jaar nam ik mij voor om er wat meer te doen. En ik vond het fijn. Een lezing over spellen die gebruikt worden bij inclusief leren, was minder voor mij (wel prima gebracht). De sessies over Pokémon, FlexiQ, Nox' Spellenzolder en de geschiedenis van spellen vond ik echter stuk voor stuk interessant. Fijn dat er aandacht voor is. En mocht je er aan twijfelen: bij Nox zat alles vol; bij de anderen was er wel wat zitplaats over. (Voor de volledigheid: de sessie over Hectic Harmony miste ik.)
2026 SpellenFest (22).jpg
Jolien Biccler - Spel voor iedereen
2026 SpellenFest (23).jpg
Ward Seynaeve - Gotta Catch 'em all! (30 jaar Pokémon)
2026 SpellenFest (24).jpg
Peter Robberecht - Het verhaal achter FlexiQ
2026 SpellenFest (25).jpg
Bastiaan Nox - Van passie tot perspectief (over 15 jaar Nox' Spellenzolder)
2026 SpellenFest (26).jpg
Jo Vansteenkiste - Ludi Romani (10000 jaar geschiedenis van spellen)
Voldoende te spelen! En voor elk wat wils...

Bij de uitgevers was er weer veel moois te spelen. De meesten hadden hun releases van de laatste drie-vier maanden meegenomen (o.a. Nuns on the Run bij 999, Dewan en Carnuta bij Asmodee, Gloomies bij Ravensburger, Wispwood en Propolis bij WGG). Pontifex had het nieuwe Via Peregrina mee en Geronimo presenteerde Formidable Farm. Maar daarnaast lag er meer. Veel meer.

De organisatie had, met steun van de uitgevers, gezorgd voor twee lokalen waar expertspellen gespeeld konden worden. Net als vorig jaar was dit echter geen overrompeling.

Eindoordeel

Ik beleefde SpellenFest Brugge weer als een zeer mooi opgezet evenement. Ze bereiken een publiek dat je weinig ziet op andere beurzen. En dat verdient een pluim.
Maar naar mijn bescheiden mening, zijn ze dit jaar tegen een groeilimiet aangelopen. Als ze nog groter willen worden, zal er gekeken moeten worden naar een andere locatie. Of naar een efficiënter gebruik van gangen en lokalen.
spothetspel
Locomotief

Bericht door spothetspel »

Dit was Spellenfest Brugge 2026

BordSpelGids
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: youtuber
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door BordSpelGids »

Wij hebben ons enorm geamuseerd op spellenfest!
Hebben weer heel wat mensen gezien en ook de kans gehad voor Toy Battle te testen!
Deze viel zeer goed in de smaak!

Verder heb ik ook naar gewoonte een video gemaakt waar we met verschillende interviews hebben gedaan.
Zo hebben we gesproken met de founder van het spellenlab.
Maar ook een hoop uitgevers zoals:

Bannan Games
Pontifex Games
Boulder Bluff
Spellmakers
Henmar Games

Als ook nog een interview met de organisator van Spellenfest!
Hij liet weten dat er wel zo een betalende 1650 bezoekers waren, voor een totaal van 1900+-

Youtube bordspellen kanaal BordSpelGids - Reviews, top10’s spelregel en meer!