Gisteren speelde ik...

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Patries
Grote Dienaar

Re: Gisteren speelde ik...

Bericht door Patries »

Hoeveel potjes speel je dan per week? Speel je er meer achter elkaar?
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Lucky Jack »

Ik vond mijn 135 potjes Wingspan al bizar veel. :shock:
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: do 26 mar 2026, 08:21 Gisteren speelden we ons 1000ste potje Wingspan. Eergisteren speelden we logischerwijze dus ons 999ste potje, waarbij ikzelf de relatie nog niet eens gelegd had met de naam van de Nederlandse uitgever van dit prachtspel.
:clap:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Patries schreef: do 26 mar 2026, 11:48 Hoeveel potjes speel je dan per week? Speel je er meer achter elkaar?
Daar ben ik even ingedoken. Gemiddeld over de afgelopen 7 jaar zijn het dus tussen de 2 en 3 potjes per week. Ik heb ontdekt dat er slechts één maand in al die jaren zit waarin we geen Wingspan hebben gespeeld. In die maand streden SETI en Finspan te hard om speeltijd kennelijk. Het is allemaal wel gênant eigenlijk, al dat spelen. Heb ik niks beters te doen dan.
Peter Hein schreef: do 26 mar 2026, 11:18
Pura Vida schreef: do 26 mar 2026, 08:21 Laat ik gezegd hebben: het is geen prestatie, die 999 potjes, wel een teken van de ongekende vredige luxe waarin wij als gezin kennelijk verkeren. Een luxe die niet vanzelfsprekend is. Door naar de volgende 1000 maar.
Laat ik het maar gewoon toegeven: ik zie soms groen van jaloezie om het gemak waarmee je zo vaak de wat langere spellen (als in langer dan 15 minuten) op tafel krijgt. Daar heb ik mijn gezin nooit in meegekregen.
Zo hebben we allemaal wat te wensen, haha. Als ik zie hoeveel verschillende spelletjes jij uitprobeert de hele tijd, dan is enige jaloezie mij niet vreemd. Maar inderdaad, ik heb het geluk met een paar spellengekke gezinsleden. We doen overigens ook nog wel andere dingen samen hoor :D
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gefeliciteerd met deze mijlpaal Pura!

Er was een tijd dat ik met het aantal potjes nog boven Pura stond. Met ex speelde ik het enorm veel een aantal jaren gelden.
Hierdoor sta ik nu op 646 fysieke plays (ik registreer sowieso van geen enkel spel on-line plays). In de hoogtijdagen daarvan in 2021: 275x en 2022: 268x.
Destijds en je gelooft het wellicht niet stond ik nog boven Pura, maar dat ga ik nu niet meer inhalen.
Wingspan komt helaas nauwelijks op tafel, maar toch ga ik de uitbreiding en 6 pakjes kopen want ik wil de verzameling vogels gewoon compleet hebben en houden.
Afbeelding
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Jeetje Pura, 1000!!! :clap:

Ik speel het gros vd spellen een keer of 3 - 4 en daarna verdwijnt ie helaas (meestal) voorgoed weer in de kast... waar ook altijd nog een aantal ongespeelde spellen liggen te wachten op gepunched te worden.

Gister er gelukkig 1 kunnen unboxen die al paar jaar lag te wachten: Forum Trajanum (Stefan Feld)
Afgelopen jaren een paar keer gepitched in de spellengroep, maar telkens verworpen. Jammer, want ik ben er nu achter dat ik t een topper vind. In de basis heel simpel, maar moeilijk te doorgronden en de juiste taktiek te bepalen waar je op gaat focussen om punten te scoren. Light-Heavyweight, zeker een aanrader :thumbup:
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

datbreak solo online, meerdere keren. Maar ik moet zeggen dat het steeds makkelijker wordt, of gewoon dat ik steeds beter weet hoe ik het moet spelen. Zelfs met de uitdagingen erbij nu. Dus de herspeelbaarheid houdt een beetje op zo dadelijk en dat vind ik wel jammer want het thema enzo vind ik wel erg tof!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

De combinatie van uitruiming van de spellenkast en een zieke thuis leverde een hele hoop potjes op van relaxte en achterin de kast verstopte spelletjes.
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Metropolis aka The City was weer eens buitengewoon leuk eigenlijk. Totaal beduimelde kaarten, want ontzettend vaak gespeeld toen onze oudste twee op de leeftijd kwamen. Het was zelfs een cadeautje van de een aan de ander destijds. Nu dus gespeeld met nummer drie in huis.
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Hive. Geinig, meer 'boter, kaas en eieren' dan een spel. En de insecten komen nooit allemaal in het spel omdat je na een stuk of 5,6 op tafel allang aan het inlsuiten begonnen bent. Doet me heel weinig eigenlijk.
:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Lost Cities. Ook al met versleten kaarten. Erg leuk blijft deze.
:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Crooks. Ook een gauwe ouwe (verschrijving is bewust), vaak gespeeld in het zwembad, met zoon 2 wachtend tijdens zwemlessen van dochter 1 en zoon 1. Zeer matig eigenlijk, maar zoon 2 is er nog steeds stiekem dol op.
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Catan het kaartspel voor 2. Dat was leuker in onze herinnering, maar eigenlijk best saai en speelt zichzelf ongeveer (net als het origineel trouwens).
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Akropolis. Vrij nieuw nog, maar toch alweer bijna vergeten. Erg goed spel. Ga je voorkómen dat de ander zijn goede pleinen pakt of ga je vooral de goeie pleinen voor jezelf pakken?
:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Carcassonne met eerste twee uitbreidingen. Heel relaxt tegeltjes leggen, maar heerlijk gemeen toch ook. Dochter 2 sloot aan en had een 'table flip' moment.
Laatst gewijzigd door Pura Vida op ma 08 jun 2026, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Patries
Grote Dienaar

Bericht door Patries »

Pura Vida schreef: ma 08 jun 2026, 10:21 :ster: :ster: :ster: :halfster: Lost Cities. Ook al met versleten kaarten. Erg leuk blijft deze.
:ster: :ster: :ster: Catan het kaartspel voor 2. Dat was leuker in onze herinnering, maar eigenlijk best saai en speelt zichzelf ongeveer (net als het origineel trouwens).
Lost cities als in die vierkante doos met grote kaarten? Die hebben wij in het verleden ook veel gespeeld, maar toen die laatst weer op tafel kwam, vond ik hem erg voorspelbaar. Ik denk dat die op termijn de spellenkast mag gaan verlaten. Krijgen we natuurlijk niets voor, maar 1 a 2 euro op de vrijmarkt is prima.

Catan kaartspel ook veel gespeeld, we hebben alle uitbreidingen, tafel ligt helemaal vol. Toen leuk, nu zou ik er niet speciaal blij meer om worden. Ik vermoed dat die ook op de verkoopstapel ooit komt.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Patries schreef: ma 08 jun 2026, 10:31
Pura Vida schreef: ma 08 jun 2026, 10:21 :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Lost Cities. Ook al met versleten kaarten. Erg leuk blijft deze.
:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Catan het kaartspel voor 2. Dat was leuker in onze herinnering, maar eigenlijk best saai en speelt zichzelf ongeveer (net als het origineel trouwens).
Lost cities als in die vierkante doos met grote kaarten? Die hebben wij in het verleden ook veel gespeeld, maar toen die laatst weer op tafel kwam, vond ik hem erg voorspelbaar. Ik denk dat die op termijn de spellenkast mag gaan verlaten. Krijgen we natuurlijk niets voor, maar 1 a 2 euro op de vrijmarkt is prima.

Catan kaartspel ook veel gespeeld, we hebben alle uitbreidingen, tafel ligt helemaal vol. Toen leuk, nu zou ik er niet speciaal blij meer om worden. Ik vermoed dat die ook op de verkoopstapel ooit komt.
Bij ons is het een tweede exemplaar, in dat handige kleine doosje dat een paar jaar geleden uitkwam. Die eerste met dat onnodige bord leverde geen cent meer op geloof ik. En die tweede kreeg een golf nieuwe speeltijd dankzij groter wordende kinderen. Met dito vette handjes ergo ook alweer beduimelde kaarten.
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Pura Vida schreef: ma 08 jun 2026, 10:21 Lost Cities. Ook al met versleten kaarten. Erg leuk blijft deze.
Dat hebben wij met het Keltis kaartspel. Ooit gekocht op een rommelmarkt op de grens tussen Luxemburg en Duitsland. Klein doosje voor een paar euro, wist ik veel wat ik precies kocht. Na al die jaren en het vele spelen hebben die kaarten ook hun beste tijd gehad. Helaas kan ik nergens een frisser exemplaar te vervanging vinden.

De afgelopen tijd (en ook gisteren!) speelden we Catan Duel met de uitbreidingen uit Donkere of Gouden Tijden die ik recent heb gekocht. Waar je bij het basisspel een race naar dorpen en steden hebt, moet je bij de uitbreidingen toch daarmee aan de gang om de overwinning te claimen. Voor dit moment beleven we daar veel plezier aan. Je kunt bij de tegenstander redelijk goed in de gaten houden hoe die er voor staat.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bert B. schreef: ma 08 jun 2026, 19:05
Pura Vida schreef: ma 08 jun 2026, 10:21 Lost Cities. Ook al met versleten kaarten. Erg leuk blijft deze.
Dat hebben wij met het Keltis kaartspel. Ooit gekocht op een rommelmarkt op de grens tussen Luxemburg en Duitsland. Klein doosje voor een paar euro, wist ik veel wat ik precies kocht. Na al die jaren en het vele spelen hebben die kaarten ook hun beste tijd gehad. Helaas kan ik nergens een frisser exemplaar te vervanging vinden.
Gelukkig vermaak je je zo te zien nog met Het Orakel en de Keltis reisversie :lol: Hoe spelen deze twee nou in vergelijking met het origineel? Heb ze allebei laten lopen, maar nu we het er toch over hebben...
PS je kunt op MP nog prima een exemplaar vinden van het origineel.
Bert B. schreef: ma 08 jun 2026, 19:05 De afgelopen tijd (en ook gisteren!) speelden we Catan Duel met de uitbreidingen uit Donkere of Gouden Tijden die ik recent heb gekocht. Waar je bij het basisspel een race naar dorpen en steden hebt, moet je bij de uitbreidingen toch daarmee aan de gang om de overwinning te claimen. Voor dit moment beleven we daar veel plezier aan. Je kunt bij de tegenstander redelijk goed in de gaten houden hoe die er voor staat.
Ook hiervan liet ik destijds al die uitbreidingen maar liggen. En nu het stof erop ligt, helemaal.
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Pura Vida schreef: ma 08 jun 2026, 20:46 Gelukkig vermaak je je zo te zien nog met Het Orakel en de Keltis reisversie :lol: Hoe spelen deze twee nou in vergelijking met het origineel? Heb ze allebei laten lopen, maar nu we het er toch over hebben...
Het Keltis bordspel is in de basis redelijk recht toe, recht aan. Probeer in 5 verschillende kleuren oplopende of aflopende rijtjes te maken waarmee je op het scorespoor steeds meer punten haalt. Exponentieel is wat overdreven, maar één lang rijtje levert meer op dan twee korte. Erg korte rijtjes leveren zelfs minpunten op.
De uitbreiding (die bij mij op de achterkant staat) heeft sporen die elkaar kruisen. Je moet dan bijvoorbeeld starten met blauw en daarna verder met groen en vervolgens weer met andere kleuren. Dat laat de hersenen iets meer kraken, die van mij wel tenminste.

Keltis Orakel hanteert dezelfde basis, maar daar leveren wensstenen extra punten op. De wensstenen krijg je makkelijker als je een aantal kaarten van dezelfde kleur hebt. De route is een spiraal naar het einde, maar je kunt ook terug over het spoor als je op bepaalde locaties landt, om bijvoorbeeld alsnog een wenssteen te scoren. Ben je niet ver genoeg op het spoor dan levert dat hier minpunten op.

Het Keltis kaartspel speelt ongeveer hetzelfde als het bordspel, maar dan leg je de gespeeld kaarten in rijtjes voor jezelf neer. Hier kan je ook wensstenen verzamelen maar dat doe je door twee kaarten met hetzelfde getal uit te spelen. Als je geen wensstenen hebt verzameld levert dat minpunten op (ook bij Orakel).

Bij het Keltis Mitbringspiel (Fun & Go) heb je 55 tegels die dicht op tafel liggen. Je draait een tegel om en beslist of je die neemt en aan een bestaande rij toevoegt of laat liggen voor een tegenstander. Het gaan om de bekende 5 kleuren en cijfers 0 t/m 10. Sommige tegels laten je direct nog een tegel kiezen of geven extra punten. Vooral met deze versie moet je de strategie erg aanpassen aan het aantal spelers 2, 3 of 4.

Als je Keltis leuk vindt, dan vind je de varianten waarschijnlijk ook wel leuk. Vind je Keltis niets, dan veranderen de andere versies daar niets aan.

Overigens is het zo dat het Kartenspiel (voor zover ik weet enkel in Duitsland uitgebracht) niet te vinden is op MP. Op Kleinanzeigen zie ik ze soms voor een behoorlijk bedrag voorbij komen. Misschien hap ik een keer toe. Voor nu spelen we verder met de flink gebuikte kaarten. Dat heeft ook wel wat. Gewoon dat je kunt zien dat je al heel veel keer plezier hebt beleefd aan een spel.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bert B. schreef: di 09 jun 2026, 19:09
Pura Vida schreef: ma 08 jun 2026, 20:46 Gelukkig vermaak je je zo te zien nog met Het Orakel en de Keltis reisversie :lol: Hoe spelen deze twee nou in vergelijking met het origineel? Heb ze allebei laten lopen, maar nu we het er toch over hebben...
Het Keltis bordspel is in de basis redelijk recht toe, recht aan. Probeer in 5 verschillende kleuren oplopende of aflopende rijtjes te maken waarmee je op het scorespoor steeds meer punten haalt. Exponentieel is wat overdreven, maar één lang rijtje levert meer op dan twee korte. Erg korte rijtjes leveren zelfs minpunten op.
De uitbreiding (die bij mij op de achterkant staat) heeft sporen die elkaar kruisen. Je moet dan bijvoorbeeld starten met blauw en daarna verder met groen en vervolgens weer met andere kleuren. Dat laat de hersenen iets meer kraken, die van mij wel tenminste.

Keltis Orakel hanteert dezelfde basis, maar daar leveren wensstenen extra punten op. De wensstenen krijg je makkelijker als je een aantal kaarten van dezelfde kleur hebt. De route is een spiraal naar het einde, maar je kunt ook terug over het spoor als je op bepaalde locaties landt, om bijvoorbeeld alsnog een wenssteen te scoren. Ben je niet ver genoeg op het spoor dan levert dat hier minpunten op.

Het Keltis kaartspel speelt ongeveer hetzelfde als het bordspel, maar dan leg je de gespeeld kaarten in rijtjes voor jezelf neer. Hier kan je ook wensstenen verzamelen maar dat doe je door twee kaarten met hetzelfde getal uit te spelen. Als je geen wensstenen hebt verzameld levert dat minpunten op (ook bij Orakel).

Bij het Keltis Mitbringspiel (Fun & Go) heb je 55 tegels die dicht op tafel liggen. Je draait een tegel om en beslist of je die neemt en aan een bestaande rij toevoegt of laat liggen voor een tegenstander. Het gaan om de bekende 5 kleuren en cijfers 0 t/m 10. Sommige tegels laten je direct nog een tegel kiezen of geven extra punten. Vooral met deze versie moet je de strategie erg aanpassen aan het aantal spelers 2, 3 of 4.

Als je Keltis leuk vindt, dan vind je de varianten waarschijnlijk ook wel leuk. Vind je Keltis niets, dan veranderen de andere versies daar niets aan.

Overigens is het zo dat het Kartenspiel (voor zover ik weet enkel in Duitsland uitgebracht) niet te vinden is op MP. Op Kleinanzeigen zie ik ze soms voor een behoorlijk bedrag voorbij komen. Misschien hap ik een keer toe. Voor nu spelen we verder met de flink gebuikte kaarten. Dat heeft ook wel wat. Gewoon dat je kunt zien dat je al heel veel keer plezier hebt beleefd aan een spel.
Goed verhaal zeg ik. Overigens doelde ik idd op het bordspel dat volgens mij nog op MP staat hier en daar. Dat kaartspel had ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
Maar ben het met je eens: oude kaarten in handen hebben betekent ook iets ja. Die fun & go ga ik nog weleens scoren denk ik toch. Paar euro moet lukken.
Edit: zie nu dat je het juist had over dat Keltis kaartspel. Sorry, totaal overheen gelezen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Omdat ik net afgelopen tijd voor ongeveer dat bedrag spellen heb verkocht, is mijn gêne iets kleiner, maar toch: ik ben helemaal los gegaan en heb zowel Leven in de Amazone als Shallow Sea in huis gehaald met alles erop en eraan. Beetje achterlijk inderdaad, maar ja... al die positieve draadjes en recensies hier en daar deden mijn portemonee dan toch de das om. Voordeel van een spellengekke familie is wel dat we ze meteen een paar keer hebben mogen spelen. Conclusie? Wat-een-gave-spellen! En zeg nou zelf: met zulke speelstukken wil iedereen toch spelen?
PXL_20260616_082029032.PORTRAIT.webp
Afbeelding