Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Geïnspireerd door het topic "waarom koop je een spel?", bedacht ik dat we de afgelopen jaren telkens een spelletje hadden dat ideaal was voor die reis.
Wij spelen dan wat vaker (niet altijd langer!). Dat leent zich ideaal voor spelletjes met een korte tot middellange speelduur, die wel verschillende niveaus of kleine variaties bieden.
Aanraders op dat vlak zijn:
Dorfromantik
Sky Team
My City dobbelspel
Railroad Ink (+ eventueel uitbreidingen)
Bomb Busters (raad ik wel vooral met meer dan twee spelers aan)
Hebben jullie aanraders op basis van onze criteria?
Waar letten jullie zoal op voor het ideale reisspel?
Laatst gewijzigd door Bart op zo 07 jun 2026, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit namen we zelfs Spirit Island mee. Maar dat is best een heftig spel, waar je even voor moet zitten. Dus uiteindelijk hebben we maar een half spel gespeeld. Sindsdien nemen we eigenlijk vooral snelle korte spelletjes mee. We gaan dit jaar weer met alle drie de kinderen (inmiddels allemaal 18+ ) en dan is het wel handig om dingen mee te hebben waar ze voor in zijn. Op vakantie gaan we er ook vaak op uit, meestal elke dag wel, en komen we dus niet toe aan grotere spellen.
Kanshebbers voor dit jaar zijn:
- Schotten Totten
- Keer op Keer (eventueel 3)
- Clever 4Ever
- Power Hungry Pets
- Hitster
- Pixies
- Regenwormen
- Coffee Rush
- Bandido
We gaan dit jaar ook maar een week (een belangrijke voorwaarde om alle drie de kinderen mee te krijgen ). Dus we zullen veel weg zijn en hoewel het kriebelt om Saltfjord op het lijstje te zetten, houden we het toch maar bij korte snelle spelletjes.
Momenteel zit ik in Frankrijk en ik heb alleen een paar korte spelletjes meegenomen.
Pondscape, Mayor of Chicago, Kingdom Legacy en King domino.
Het waait nu iets te hard voor een kaartspel, anders was ik nu lekker aan het spelen.
Ik neem alleen klein kleine spelletjes mee, met niet al te veel verschillend speelmateriaal (dus hooguit kaarten en dobbelstenen). Ik laat de dozen thuis en stop alles in 2 transparante toilettassen. Kaarten met elastiekje (;)) en dobbelstenen in het zijvakje. Alles is zo makkelijk te pakken.
De kinderen houden niet van grote spellen en ik vind het niet leuk als wij lang met een spel bezig zijn en zij iets anders 'moeten' doen (hoewel scherm ook geen straf voor ze is natuurlijk).
Wij nemen bepaalde spellen mee, ze moeten in kastje van kampeermiddel passen en op de tafel. Ik neem wel alles in originele doos mee namelijk. We nemen altijd teveel mee, maar ja we willen kunnen kiezen. Het moet wel iets zijn dat makkelijk tussendoor gespeeld kan worden, want heel veel tijd hebben we vaak niet. Als we alleen zijn dan voor na het eten of als het slecht weer is.
Pas hadden we Cozy Stickerville mee, dat was wel het max wat op de tafel nog ging. Verder veel Calavera gespeeld al, dat soort dobbelspellen kunnen goed mee, klein en snel even te spelen. We hebben ook wat reisedities van bv Carcassonne, Azul en Qwirkle.
Op een andere plaats probeert iemand dit draadje te kapen, heel flauw.
Wat wij meenemen hang af van onze bestemming, als we die per vliegtuig moeten bereiken dan heb ik een tasje waar het volgende in past:
Qwixx (dobbel of kaart)
Bohnanza (als we met minimaal 3 zijn)
Vorig jaar waren we met twee van de kinderen in de buurt van Gouvy (Wallonië, tegen Luxemburg aan), met de auto. In zo'n geval neem ik wat grotere (qua omvang van de doos) spellen mee maar kijk toch naar het formaat. Naast bovenstaande gingen mee:
Harmonies
Cascadia Rolling rivers
Als we naar de Vlaamse kust gaan (Côte Belge volgens de Walen) staan er in de kast wat spellen die we dubbel hebben of we thuis wat minder vinden en spelen we:
Zoektocht naar El Dorado
Carcassonne
Vorsten van Catan
Port Royal
Doodle City
My City Roll & Write
Rummikub
Eventueel neem ik een wat nieuwer spel mee om op het gemak uit te zoeken hoe het gespeeld moet worden.
Graag wil ik -net als in de voorbij jaren- nog volgende inspiratiebronnen voor dit draadje toevoegen, zonder de vragen van de originele post te vergeten:
Welke spelletjes met een korte tot middellange speelduur, die wel verschillende niveaus of kleine variaties bieden
Waar letten jullie zoals op voor het ideale reisspel?
Onze jaarlijks terugkerende vragen:
Stop je gezelschapsspellen in je koffer of rugzak?
Welke spellen reizen mee en waarom?
Kies je eerder voor compacte, korte spellen? Of gaat net dat geweldige spel mee, waarvoor je anders te weinig tijd hebt?
Hoe verpak je ze, zodat ze ongeschonden mee terugkomen?
Welke reisbestemming kies je dit jaar?
Blijf je dit jaar thuis? Welk spel moet dan absoluut op tafel komen?
Wij gaan naar achtereenvolgens het hooggebergte in Zwitserland, een kloof in Zuid-Frankrijk en een rivier in het midden van Frankrijk en nemen de oude - lege - Scythe doos mee die we vol proppen met kleine spellen en met de fan-art pack van Wingspan. We spelen verreweg het vaakst Race for the galaxy en Wingspan, en omdat niemand 's avonds uitwappert spelen we deze vaak ook met vier of vijf spelers. We zitten drie weken in het midden van nergens, dus na de lange wandelingen is het zwemmen of spelen geblazen. De vakantie is nog ver weg, maar als ik het nu zou moeten zeggen, gaan in elk geval mee: Sea salt & paper, Scout, Slynx, Cabanga, LAMA, Spicy, Clever, Zombie dice, Exploding kittens, Sushi Go, Faraway, Castle combo, Forest Shuffle...
Al eerder genoemd dat wij alleen kleine spellen (qua omvang) meenemen. Die stoppen we in 2 transparante toilettassen. 1 spelletjes die ook voor de kinderen leuk zijn en 1 vooral voor ons.
Afgelopen meivakantie kwamen de volgende spellen op tafel: Exploding kittens, flip 7, qwixx, quick stop, keer op keer, cubirds, sea salt & paper, faraway, goblin laundromat, castle combo, point salad en agent avenue op tafel. We hebben niet alles gespeeld.
Tijdens ons kampeerweekje deze maand namen we mee:
Berenpark (was lang geleden dat we die speelden, maar gewoon zó leuk).
Exit, terug naar de verlaten hut. Na met veel plezier De verlaten hut te hebben gespeeld begonnen we vol goede moed aan deze opvolger. Waarschijnlijk waren we te erg in ontspannen vakantiemodus, want het is niet gelukt te ontsnappen en zitten nu jammerlijk te vergaan in het hutje
Pixies
Faraway
Qwixx duel
Qwinto
Take Time
Mandala
Chili Dice
Voor zo'n weekje kiezen we voor makkelijke, compacte spellen. Als we in de zomer langer weggaan gaan er ook wat grotere dozen mee, de limiet is dat het in de kastjes van de caravan moet passen.
helena schreef: za 20 jun 2026, 10:30
Berenpark heeft hier ook al een paar keer een wedergeboorte gekregen. Elke keer toch weer verrassend leuk ja. Wel benieuwd hoe je dat doet: Berenpark op een campingtafel.
Berenpark heeft hier ook al een paar keer een wedergeboorte gekregen. Elke keer toch weer verrassend leuk ja. Wel benieuwd hoe je dat doet: Berenpark op een campingtafel.
Past prima op een caravantafel hoor , het is maar met 2 spelers, dat scheelt ook.
Past prima op een caravantafel hoor , het is maar met 2 spelers, dat scheelt ook.
Ah. Niet goed gelezen. Scheelt ook nog wegwaaien der kartonnetjes. Handig zo'n caravan.
Nog niet helemaal eruit wat mee gaat, maar zeker is:
Harmonies
Unbroken
Glassroad (materiaal voor 1 speler)
Alles passend in 1 speldoos, waarschijnlijk glassroad weer omdat ik alleen voor 1 speler meeneem. En als we nog ruimte overblijft past Vrijdag er altijd weer bij.
En nog even puzzelen of er een grote solo game meegaat, zoals Friesche Velden. Nog een paar weken om er over na te denken..