Antoi schreef: di 11 aug 2026, 21:53
Heb nu 3x scythe gespeeld met de nieuwe combat kaarten.
Ze bevallen erg goed. Ze geven gevechten net wat meer onvoorspelbaarheid (wat een goed ding is). Daarnaast zijn de bonussen rechtsboven in (worker, power, coin en Refresh) een goed alternatief voor het gebruik van de combat kaarten.
Wat betreft de andere componenten die Scythe aanvullen:
Nieuwe factie: Leuk, maar pas 1 keer gespeeld dus kan er niet al te veel over zeggen
Nieuwe encounters: Mooie toevoeging, zitten een beetje in dezelfde categorie als de extra set encounters die je kon kopen. Dus ze hebben vaak een twist.
Nieuwe fabriekskaarten: Nieuwe kaarten die het deck wat meer variëren. Ook ééntje die je de encounter tokens laat gebruiken, wat een leuke nieuwe vondst is.
Leuk! Hier verschillen de meningen over de nieuwe combat kaarten, juist vanwege die onvoorspelbaarheid. Ik vind het maar matig eerlijk gezegd, maar fair enough: het kan een zwakkere speler alsnog een boost geven voor de winst.
Wij hebben nu 2x Scythe gespeeld met Constantinopel erbij. Lijkt een zeer sterke factie, vooral omdat ie een ster kan inwisselen voor grondstof, wat in het begin heel sterk is. Vergelijkbaar met Crimea. Ook het warpen is heel sterk.
Ook 10x Scythe vs Expeditions gespeeld nu. Voorlopig oordeel: leuk idee en het werkt. Maar met vergelijkbaar ervaren spelers wint Scythe tenzij Expeditions geluk heeft met de kaarten die verschijnen. Met andere woorden: Scythe puzzelt zijn sterren gewoon strategisch bij elkaar en probeert gewoon foutloos te spelen, terwijl Expeditions even goed moet spelen maar daarbij ook nog veel geluk moet hebben (of een fout van Scythe kan afstraffen). Voor de spanning is dat wel behoorlijk dodelijk. Wat ik ook maar matig vind, is dat de vierde ster meteen de winst oplevert. Ik vind het tellen van geld aan het einde van beide basisspellen eigenlijk leuker omdat het spannender is.
Maar ik heb nog geen eindoordeel, daarvoor is het mechanisme eigenlijk nog te leuk. Ik geef Expeditions nog niet op. En dat sudden death mechanisme ook niet.
Of het systeem van 'racen naar 4 sterren en klaar' ook werkt met Scythe vs Scythe of Expeditions vs Expeditions: ik weet dat zonet nog niet eigenlijk... maar we gaan het uiteraard proberen.