Nog een aantal spellen die nog niet genoemd zijn:
Axis & Allies
- geinige plastic minituren
- 2-5 spelers
- geen 'bieden/veilen'
- geluksfactor iets kleiner als bij risk.
- speelduur +/- 3 uur
- veel interactie, geen backstabben
- beetje vergelijkbaar met war of the ring
Puerto Rico Kaartspel
- redelijk abstract, maar wel mooie plaatjes
- 2-5 spelers
- geen 'bieden/veilen'
- niet te grote geluksfactor
- speelduur +/- 1 uur
- weinig interactie
- een keertje helemaal wat anders mag ook
Robo Rally
- leuke miniaturen + mooie speelvelden.
- Kan met z'n 2en gespeeld worden, maar is veel leuker met meer.
- geen 'bieden/veilen'
- veel chaos, maar door goed plannen kun je pech beperken.
- speelduur sterk afhankelijk van de configuratie.
- veel interactie, genoeg mogelijkheden voor wraak acties.
- compleet wat anders dan wat je nu in de kast hebt staan.
conquest of paradise
- Mooie plaatje, maar speelstukken van iets mindere kwaliteit dan je gewent bent.
- 2-4 spelers
- geen 'bieden/veilen'
- Spel draait om ontdekkingsreizen, daar hoort enige mate van geluk bij.
- speelduur +- 1,5 uur
- veel interactie mogelijk. Je kunt op oorlogspad gaan, maar dat hoeft niet.
- civ light.
Titan
- Abstract hoofdspeelbord, maar thema is duidelijk aanwezig. Vooral de nieuwe versie ziet er erg mooi uit.
- 2-6 spelers. Speelt het best met 2 of 4 spelers
- geen 'bieden/veilen'
- In het begin lijkt het allemaal volledig willekeurig wat er gebeurt, maar dat is het absoluut niet.
- kan soms uuuuuren duren, maar als je agressief genoeg speelt duurt een spel zo rond de 4-6 uur. Met 2 speler kan dit nog minder zijn.
- veel interactie: blokkeren, directe confrontaties.
- uniek spel.
Jullie beste adviezen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Yos-T
- Grote Dienaar
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Saremie
- Matroos
- Persoonlijke Ondertitel: Saar!
Re: Jullie beste adviezen
Cymric,
Ben heel blij met je overzichtelijke analyse van spellen. Ik loop je post even door...
Mijn eisenlijstje maakt het moeilijk, dat is zeker waar. Het gaat er ook niet om dat iemand met een spel komt dat aan ALLE eisen tegelijk voldoet, maar dat er nagedacht wordt in bepaalde hoeken, anders kan je gewoon al je lievelingsspellen gaan opnoemen, en dat zijn er per persoon toch wel heel wat, vermoed ik zo... dus een beetje toegespitst denken en alleen het allerallerbeste vernoemen is wel handig voor mij
.
Cyclades heb ik toevallig vorige week op BGG bekeken en dat leek zeker een dik in orde spel – ondanks het bieden
- met een superthema; mythologie is altijd wel iets waar ik voor val. Pandemie vind ik inderdaad een beetje aan de ‘lelijke’ kant; ik hou het voor coöps op Verboden Eiland. Notre Dame is te vinden op BSW zag ik, dus daar kan ik dat al gaan uitproberen; ziet er mooi uit! Macao minder mooi en qua spel ben ik nog niet onder de indruk. Luna spreekt me wel aan; beetje bang omdat het weer een worker placement spel is en die heb ik al zoveel... maar wel leuk uitgewerkt met de losse bord-delen en een cool thema.Die Burgen von Burgund - dobbelen a la Macao? - ziet er al wel wat mooier uit, maar mis hier ook weer een sprekend thema. Endeavor, wat ziet dat er super uit, ook al is er geen echt herkenbaar thema (toch?), maar ook complex! Is de 2 speler variant met dummy leuk of is er een andere 2 player variant die leuk is?
Ik probeer altijd om andere spellen te kopen dan dat vrienden hebben (wat niet altijd lukt, zoals bij Dominion); daarom vallen Hive en Agricola af (wat wel erg leuke spellen zijn, ook al is Hive dan abstract
). Blijkbaar moet ik Le Havre eens goed gaan bekijken, want daar hoor ik veel van jullie over, net als Tikal, die keert ook vaak terug. Loyang = Agricola in China, of ben ik nu te simpel bezig? Ik vind het moeilijk als je al wat van die grondstof-worker placement spellen hebt, om te beslissen of een volgend spel in dat genre echt wat nieuws kan toevoegen...
Ik ben zelf, denk ik, heel gevoelig voor thema. Ik hou van oudheid, middeleeuwen en fantasy en dat zie je ook terug in veel van de spellen die ik heb. Science fiction alweer wat minder (tenzij het Star Trek is, maar daar heb ik dan weer geen spel van) en de spellen met een wat meer hedendaagse/realistische thema leg ik vaak al snel weer terug in de rekken van de winkel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zo’n spel niet de moeite waard is; daar zijn jullie dan voor om het dan toch even de hemel in te prijzen.
Dat gezegd zijnde, kan ik niet anders dan enthousiast worden van Cyclades en Olympos. Kan je een vergelijking trekken voor me, met jouw pros en cons (los van de kosten van Olympos en van mijn eisenlijstje)?
Post is al lang geworden dus tijd voor een conclusie:
- leuk voor op BSW: Notre Dame en Pandemie
- nu al geïnteresseerd: Cyclades, Endeavor en Olympos
- meer over lezen: Luna, Le Havre, Tikal, de ‘oude garde’
Bedankt!
Ben heel blij met je overzichtelijke analyse van spellen. Ik loop je post even door...
Mijn eisenlijstje maakt het moeilijk, dat is zeker waar. Het gaat er ook niet om dat iemand met een spel komt dat aan ALLE eisen tegelijk voldoet, maar dat er nagedacht wordt in bepaalde hoeken, anders kan je gewoon al je lievelingsspellen gaan opnoemen, en dat zijn er per persoon toch wel heel wat, vermoed ik zo... dus een beetje toegespitst denken en alleen het allerallerbeste vernoemen is wel handig voor mij
Cyclades heb ik toevallig vorige week op BGG bekeken en dat leek zeker een dik in orde spel – ondanks het bieden
Ik probeer altijd om andere spellen te kopen dan dat vrienden hebben (wat niet altijd lukt, zoals bij Dominion); daarom vallen Hive en Agricola af (wat wel erg leuke spellen zijn, ook al is Hive dan abstract
Ik ben zelf, denk ik, heel gevoelig voor thema. Ik hou van oudheid, middeleeuwen en fantasy en dat zie je ook terug in veel van de spellen die ik heb. Science fiction alweer wat minder (tenzij het Star Trek is, maar daar heb ik dan weer geen spel van) en de spellen met een wat meer hedendaagse/realistische thema leg ik vaak al snel weer terug in de rekken van de winkel. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat zo’n spel niet de moeite waard is; daar zijn jullie dan voor om het dan toch even de hemel in te prijzen.
Dat gezegd zijnde, kan ik niet anders dan enthousiast worden van Cyclades en Olympos. Kan je een vergelijking trekken voor me, met jouw pros en cons (los van de kosten van Olympos en van mijn eisenlijstje)?
Post is al lang geworden dus tijd voor een conclusie:
- leuk voor op BSW: Notre Dame en Pandemie
- nu al geïnteresseerd: Cyclades, Endeavor en Olympos
- meer over lezen: Luna, Le Havre, Tikal, de ‘oude garde’
Bedankt!
Saar!
-
Saremie
- Matroos
16 Feet Pauly schreef:Hoi,
Ik zou zeggen, 7 Wonders al is de interactie daar niet heel erg groot maar naar mate je meer speelt wordt die beter...
En verder misschien Alien Frontiers, erg leuk spel, veel mogelijkheden en je kan elkaar flink naaien tijdens het spelen.
Joew suc6 ermee.
Filmpje gekeken op BGG en nog niet helemaal blown-away van dit spel waar zo over gepraat wordt. Ik zag het ook op BSW staan en ik denk dat ik het wel zal kunnen testen op komend spelletjesweekend, dus ik kom er vast nog op terug!
Saar!
-
Saremie
- Matroos
Aha! Punt erbij voor Cyclades!betelgeuze schreef:Hier kan ik me bij aansluiten. Ik ben geen fan van bieden/veilingen als spelsysteem maar in Cyclades stoort het me niet. Het is een ontwikkelingsspel met (beperkte) mogelijkheden tot conflict/verovering, en ziet er erg mooi uit (alleen spijtig dat de plastic miniatuurtjes nogal breekbaar zijn).cymric schreef:Van de nieuwe garde... 't Is jammer dat veilingen een probleem zijn, anders was Cyclades een prima titel geweest. Ik zou je toch willen aanraden even te kijken om te zien of het biedmechanisme 'te erg' is.
Saar!
-
missiloon
- Munchkin
is cyclades ook echt leuk met 2 personen, want op bgg wordt aangeraden met 4/5? Dus ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Dat is in feite het probleem van Stefan Feld. Mechanisch zonder meer bovengemiddelde spellen, maar... ja, altijd wat gezochte onderwerpen. Ikzelf heb DBvB (nog) niet gespeeld, maar meen uit diverse voorstelvideo's op Cliquenabend te kunnen afleiden dat het spel zeker niet te vergelijken is met Macao. Het deed mij eerder denken aan iets als Yspahan of Troyes. (Hetgeen nog eens twee extra titels zijn die je kunt bestuderen. Maak niet de fout te denken: dobbelstenen, dus niks—je dobbelt weliswaar, maar daarna heb je meerdere vaak goede keuzes wat je met het resultaat gaat doen. Voor mij maakt dat heel erg veel uit in mijn waardering van de spellen... Zij het dat ik Troyes dan weer teveel van het goede vindSaremie schreef:Die Burgen von Burgund - dobbelen a la Macao? - ziet er al wel wat mooier uit, maar mis hier ook weer een sprekend thema.
Onderwerp vind ik heel erg herkenbaar, eerlijk gezegd. Het is alleen zo dat wat je daadwerkelijk aan acties doet nogal van een globaal niveau is, je pleegt geen micromanagement of iets dergelijks. En die 2 speler-variant met dummy is uitstekend. Als je het als 'variant' ziet, is het zo'n beetje de beste variant in termen van het voor 2 toegankelijk maken van een spel voor 3+ spelers die er bestaat; de spelregels hadden zonder meer in de doos als 'officiële regels voor 2' kunnen worden opgenomen. Bedenk wel dat Endeavors spelgevoel bij 2, 3, 4 en 5 spelers nogal variëert.Endeavor, wat ziet dat er super uit, ook al is er geen echt herkenbaar thema (toch?), maar ook complex! Is de 2 speler variant met dummy leuk of is er een andere 2 player variant die leuk is?
Muhahaha... Echt, serieus, zoek eens naar de GIPF-spellen TZAAR, DVONN, YINSH en ZÈRTZ. Abstracte spellen zijn niet eng. Veel mensen denken dat ze eng zijn, en dat is niet hetzelfde.... (wat wel erg leuke spellen zijn, ook al is Hive dan abstract)...
Met recht, overigens.... net als Tikal, die keert ook vaak terug.
Ja, je bent te simpel bezig. Agricola is een echte werkverschaffer; Loyang is veel en veel meer je eigen efficiënte groeimotortje opzetten en daar zoveel mogelijk punten uit zien te persen. Nadelen: eigenlijk alleen goed met 2, stervensduur, en erg weinig interactie tussen de spelers. Vormgeving is daarentegen snoezig.Loyang = Agricola in China, of ben ik nu te simpel bezig? Ik vind het moeilijk als je al wat van die grondstof-worker placement spellen hebt, om te beslissen of een volgend spel in dat genre echt wat nieuws kan toevoegen...
Klik hier voor een verhaaltje over Olympus (scroll wat naar beneden); klik hier voor Cyclades (ook nog wat naar beneden scrollen). Trek je eigen conclusiesDat gezegd zijnde, kan ik niet anders dan enthousiast worden van Cyclades en Olympos. Kan je een vergelijking trekken voor me, met jouw pros en cons (los van de kosten van Olympos en van mijn eisenlijstje)?
Is Carson City als mogelijke titel nog genoemd, trouwens?
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
Ik mis het beste spel aller tijden nog in het rijtje: San Juan.
https://detafelplakt.com/
-
cymric
- Wu Feng
Is al genoemd, Dominique: Puerto Rico Kaartspel
.
-
dominique
- Hazelnoot Ridder
Klopt. Ik denk dat ik stilaan op pensioen moet.cymric schreef:Is al genoemd, Dominique: Puerto Rico Kaartspel.
https://detafelplakt.com/
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Leuk idee, ga op wereldreis met Miss Canada!dominique schreef:Klopt. Ik denk dat ik stilaan op pensioen moet.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Ach nee, de pensioenleeftijd wordt toch verhoogd. Aan het tempo dat jij speelt en schrijft kan het hoogstens een burn-out zijn.dominique schreef:Klopt. Ik denk dat ik stilaan op pensioen moet.cymric schreef:Is al genoemd, Dominique: Puerto Rico Kaartspel.
Erwin schreef:Leuk idee, ga op wereldreis met Miss Canada!
Breng hem niet op ideeën.
-
Saremie
- Matroos
Heb nu 7 Wonders op BSW gespeeld én in het echt. Hoewel ik het best een leuk (en mooi uitgevoerd) spel vind (en de Manneken Pis promokaart = geweldig), was het soms een beetje saai. Netjes je eigen bordje bekijken en af en toe checken wat de buren doen en of je wat kan lenen van hen, maar meer interactie is het niet geworden... Dat wordt hem dus ook niet voor de spellenbonnen!
Of doe ik iets fout?
Of doe ik iets fout?
Saar!
-
cymric
- Wu Feng
Naar mijn mening niet echt, zeker niet als je met veel spelers hebt gespeeld.Saremie schreef:Of doe ik iets fout?