Jullie beste adviezen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Saremie
- Matroos
- Persoonlijke Ondertitel: Saar!
Jullie beste adviezen
Goeiemorgen!
Net jarig geweest en een hoop bonnen gekregen om in de lokale spellenshop te spenderen... dus nu op zoek naar jullie allerbeste tips!
De eisen:
- niet abstract; hoe mooier de plaatjes, hoe beter
- leuk met 2 maar zeker ook met meer; partygame mag ook
- liever een kleine of geen rol voor het spelprincipe 'bieden/veilen'
- niet te grote geluksfactor
- mag lang duren, maar geen uuuuuren
- veel interactie: lekker backstabben kan zeker!
- een keertje helemaal wat anders mag ook
Dus wek mijn nieuwsgierigheid!
Wat staat er al wel in de kast: dominion-serie, carcassonne-serie, mr jack serie, risk, dixit, verboden eiland, smallworld, puerto rico, kathedraal, brug naar de hemel, trivial pursuits, party en co, utopia, kronos, tempus, caylus, alhambra, rattus, krakow, carthagena, koopmanshuis, civ, war of the ring, zeus en hera, cleopatra en caesar, babel, jambo, weerwolven, black stories, machiavelli en een heleboel kleine kaartspelletjes.
Net jarig geweest en een hoop bonnen gekregen om in de lokale spellenshop te spenderen... dus nu op zoek naar jullie allerbeste tips!
De eisen:
- niet abstract; hoe mooier de plaatjes, hoe beter
- leuk met 2 maar zeker ook met meer; partygame mag ook
- liever een kleine of geen rol voor het spelprincipe 'bieden/veilen'
- niet te grote geluksfactor
- mag lang duren, maar geen uuuuuren
- veel interactie: lekker backstabben kan zeker!
- een keertje helemaal wat anders mag ook
Dus wek mijn nieuwsgierigheid!
Wat staat er al wel in de kast: dominion-serie, carcassonne-serie, mr jack serie, risk, dixit, verboden eiland, smallworld, puerto rico, kathedraal, brug naar de hemel, trivial pursuits, party en co, utopia, kronos, tempus, caylus, alhambra, rattus, krakow, carthagena, koopmanshuis, civ, war of the ring, zeus en hera, cleopatra en caesar, babel, jambo, weerwolven, black stories, machiavelli en een heleboel kleine kaartspelletjes.
Saar!
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Jullie beste adviezen
Ik denk dat de volgende spellen wel aan je eisen voldoen en die mis ik in je lijstje.
Ik weet het niet zeker. Moeilijk hoor.
Het Stenen Tijdperk / Stone Age
Le Havre
Hanzesteden / Hansa Teutonica
Hoogspanning / Power Grid / Funkenschlag
Deze spellen ken je vast zelf ook wel en heb je al afgekeurd?
Ik weet het niet zeker. Moeilijk hoor.
Het Stenen Tijdperk / Stone Age
Le Havre
Hanzesteden / Hansa Teutonica
Hoogspanning / Power Grid / Funkenschlag
Deze spellen ken je vast zelf ook wel en heb je al afgekeurd?
Everybody has the right to play...
-
Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Thurn und taxis. Het tweede deel (glanz und gloria) heeft nog een kleinere geluksfactor dan het orriginele spel, beide leuk.
Alleen ik vraag me af of we jou vraag moeten beantwoorden na het lezen van al je eisen.
Je hebt al zoveel spellen die aan deze eisen voldoen.. Is er iets wat je mist in deze spellen?
Volgens mij moet je je collectie gaan uitbreiden met een heel ander spel. bijvoorbeeld:
Cro magnon
graffiti
30 seconds
dixit
en verdere party spellen...
Alleen ik vraag me af of we jou vraag moeten beantwoorden na het lezen van al je eisen.
Je hebt al zoveel spellen die aan deze eisen voldoen.. Is er iets wat je mist in deze spellen?
Volgens mij moet je je collectie gaan uitbreiden met een heel ander spel. bijvoorbeeld:
Cro magnon
graffiti
30 seconds
dixit
en verdere party spellen...
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Gefeliciteerd Saar!Saremie schreef:Net jarig geweest en een hoop bonnen gekregen om in de lokale spellenshop te spenderen... dus nu op zoek naar jullie allerbeste tips!
Hier enkele tips (waarschijnlijk voldoende om alle bons te kunnen spenderen):
- Agricola
- Callisto
- El Grande
- Fits
- Formula D (of Pitch Car?)
- Hanzesteden
- Imperial 2030
- K2
- Kolonisten van Catan, De (met Kolonisten van Catan: Steden & Ridders)
- League of Six
- Macao
- Notre Dame
- Pandemie
- Perudo
- Sint Petersburg
- Tikal
- Tobago
- Yspahan
- Burgers' Zoo = Zooloretto (of Coloretto)
- Diplomacy / Diplomatie
**aangepast: een opmaak foutje verbeterd**
-
ravinck
- Party Animal
-
Jorrit
- Phoenix
-
Saremie
- Matroos
- Persoonlijke Ondertitel: Saar!
Bridget,
- Stone Age, ken ik van BSW, is een leuke ja, maar weer meer van hetzelfde resource gebeuren... maar zeker leuk om op BSW te doen!
- Le Havre, ken ik niet, ga ik nog opzoeken!
- Hanzesteden, idem!
- Funkenschlag, vind ik niet zo mooi uitgewerkt, en leek me heeeeel ingewikkeld op BSW
Jorrit,
- Thurn and taxis: Als je die moet vergelijken met Ticket to Ride, wat is het verdict dan? Ticket to Ride leek me 'mooier' (maar dat was geloof ik het kaartspel wat ik eens zag). En wat mijn lijstje uitgebreide eisen betreft... inderdaad, ik heb al zoveel spellen dat nieuwe aankopen echt heel leuk moeten zijn opdat ze regelmatig ter tafel zullen komen. Van jouw alternatieven heb ik eigenlijk ook al cro magnon, dixit en 30 seconds spelen we altijd zelfgemaakt, dus met die drie spellen zat je inderdaad helemaal goed; Graffiti ga ik dan ook zeker nog opzoeken.
- Fresco bordspel plaatje even opgezocht; ziet er prachtig uit! Asara even mooi, en die had geloof ik bijna de prijs van het jaar binnen? Die twee zoek ik dus nog op...
Ravinck,
- El Grande, een klassieker: iets minder qua visuele uitwerking denk ik, maar heel veel uitbreidingsmogelijkheden, dan blijft het wel boeien...
- Troyes kende ik nog niet, wordt ook weer uitzoeken
En dan Bart, wat een lijst - heb je die ook zelf allemaal thuis?
(vast op de spellenclub... dus dan moet ik ze komen uitproberen!)
- het eerste deel van het lijstje moet ik even goed doorspitten
- the resistance ga ik komend weekend spelen, maar ik denk dat dat een interessante wordt dus zeker een mogelijke aanschaf!
- Diplomacy, risk zonder dobbels?
- ik zie ook weer El Grande en Hanzesteden terugkomen dus daar even extra aandacht aan besteden denk ik...
- Op t eerste zicht ziet League of Six er een leuke uit!
Bedankt voor de tips al; hoop dat er nog meer komen zodat ik de komende dagen lekker wat kan uitzoeken (behalve vandaag want vandaag is kuis/opruim/serie-kijk dag). En dan moet het er uiteindelijk nog zijn in de winkel!
Allerbelangrijkst is dat een spel wel leuke elementen van de al in mijn bezit zijnde spellen mag hebben, maar toch zeker wat nieuws en boeiends moet bieden. Anders eindigt het zielig in de kast, want vrienden kiezen toch al snel een spel dat ze al kennen van een eerder bezoekje, herkennen jullie dat?
(all time favourite van de vrienden = RISK, mogelijk binnenkort/hopelijk van de troon gestoten door Smallworld),
Saar!
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Hoi,
Ik zou zeggen, 7 Wonders al is de interactie daar niet heel erg groot maar naar mate je meer speelt wordt die beter...
En verder misschien Alien Frontiers, erg leuk spel, veel mogelijkheden en je kan elkaar flink naaien tijdens het spelen.
Joew suc6 ermee.
Ik zou zeggen, 7 Wonders al is de interactie daar niet heel erg groot maar naar mate je meer speelt wordt die beter...
En verder misschien Alien Frontiers, erg leuk spel, veel mogelijkheden en je kan elkaar flink naaien tijdens het spelen.
Joew suc6 ermee.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Funkenschlag is zo'n spel dat erg ingewikkeld lijkt, maar nadat je het een keer gespeeld hebt eigenlijk zeer logisch in mekaar steekt. Bovendien biedt het telkens een meer dan voldoende uitdaging en blijft het meestal erg spannend tot het einde.Saremie schreef:- Funkenschlag, vind ik niet zo mooi uitgewerkt, en leek me heeeeel ingewikkeld op BSW
En als het spel je bevalt, dan brengen de verschillende kaarten weer extra variatie. Hoogspanning: uitbreiding Benelux; Hoogspanning: Het Verre Oosten en nog enkele andere die (voorlopig?) enkel met Duits/Engelse regels verschenen zijn.
Datzelfde geldt eigenlijk ook voor Agricola. Hier voegt de uitbreiding Agricola: De Veenboeren nog extra's toe.
Bijhouden van favoriete lijstjes (o.a. ingeven van je persoonlijke top-10 in je BSM-profiel, quoteringen geven in de BSM-spellendatabase en op BGG) heeft het voordeel dat je je favoriete spellen snel kan terugvinden).Saremie schreef:En dan Bart, wat een lijst - heb je die ook zelf allemaal thuis?
(vast op de spellenclub... dus dan moet ik ze komen uitproberen!)
Het merendeel van deze spellen hebben we inderdaad in eigen verzameling (20/27); de andere zitten in onze clubcollectie (en ook een stukje overlapping).
Een zeer valabel alternatief voor Weerwolven, waarbij je al vanaf vijf spelers kan spelen, geen moderator nodig hebt, minder tijd nodig hebt en iedereen blijft meespelen.Saremie schreef:- the resistance ga ik komend weekend spelen, maar ik denk dat dat een interessante wordt dus zeker een mogelijke aanschaf!
Dit lijkt me een te eenvoudige vergelijking. Maar de geluksfactor wordt wel uitgesloten bij Diplomacy: je moet gewoon meer legers kunnen inzetten dan de tegenpartij. Daarbij komt dat je alleen nergens staat en dus zal moeten onderhandelen over steun, verdragen, etc. Het onderhandelen is eigenlijk het hoofdbestanddeel van dit spel. Niet iedereen houdt hiervan en bovendien is Diplomacy een spel dat zéér lang duurt. Maar als je de spelers bij elkaar krijgt absoluut de moeite.Saremie schreef:- Diplomacy, risk zonder dobbels?
(Een leuke variant is om dit tijdens het jaar per e-mail te spelen.)
Ja.Saremie schreef:- ik zie ook weer El Grande en Hanzesteden terugkomen dus daar even extra aandacht aan besteden denk ik...
Vorig jaar op de vooravond van Spel heeft Stofke ons dit spel geïntroduceerd. Daags nadien onmiddellijk gekocht.Saremie schreef:- Op t eerste zicht ziet League of Six er een leuke uit!
En vergeet ook Yspahan niet: zéér goed en bovendien vrij kort spel.
-
Jorrit
- Phoenix
Saremie schreef:
Jorrit,
- Thurn and taxis: Als je die moet vergelijken met Ticket to Ride, wat is het verdict dan? Ticket to Ride leek me 'mooier' (maar dat was geloof ik het kaartspel wat ik eens zag)
TuT vind ik qua uiterlijk een stuk mooier dan TtR. Maar smaken verschillen.
Qua spel vind ik TuT strategisch uitdagender, zeker glanz und gloria. Ticket to ride heeft veel meer geluksfactor dan TuT zeker als je TuT met zn tweeën speelt. Er is een versus op dit forum waar je een stuk meer kan lezen over het verschil tussen de twee spellen. ik vind beide erg goed, ticket to ride vind ik leuker met meerdere spelers, TuT met z'n tweeën
-
Jorrit
- Phoenix
http://www.bordspelmania.eu/spellencafe/topic4688.htmlJorrit schreef:Saremie schreef:
Jorrit,
- Thurn and taxis: Als je die moet vergelijken met Ticket to Ride, wat is het verdict dan? Ticket to Ride leek me 'mooier' (maar dat was geloof ik het kaartspel wat ik eens zag)
TuT vind ik qua uiterlijk een stuk mooier dan TtR. Maar smaken verschillen.
Qua spel vind ik TuT strategisch uitdagender, zeker glanz und gloria. Ticket to ride heeft veel meer geluksfactor dan TuT zeker als je TuT met zn tweeën speelt. Er is een versus op dit forum waar je een stuk meer kan lezen over het verschil tussen de twee spellen. ik vind beide erg goed, ticket to ride vind ik leuker met meerdere spelers, TuT met z'n tweeën
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Piraten & Kooplui !
Net nieuw uit, ik heb hem in het engels al sinds essen 2010.
we hebben er minstens 7 jaar op zitten wachten,
maar dat is het waard...
Pirates! in de caribean sea.
Je kiest voor een handelaar of een piraat,
en handelt en vecht je overwinningspunten bij elkaar.
ook nog geruchten, missies, scheepsuitbreidingen en
4 verschillende type scheepsminaturen per kleur.
speciale dobbelstenen (1234 piraat piraat).
in het engels: Merchants & Marauders.
reken op 45-60 minuten per speler (2-4).
Maar het vliegt om, want is is zo thematisch,
je voelt je echte piraat!
Jeroen
Net nieuw uit, ik heb hem in het engels al sinds essen 2010.
we hebben er minstens 7 jaar op zitten wachten,
maar dat is het waard...
Pirates! in de caribean sea.
Je kiest voor een handelaar of een piraat,
en handelt en vecht je overwinningspunten bij elkaar.
ook nog geruchten, missies, scheepsuitbreidingen en
4 verschillende type scheepsminaturen per kleur.
speciale dobbelstenen (1234 piraat piraat).
in het engels: Merchants & Marauders.
reken op 45-60 minuten per speler (2-4).
Maar het vliegt om, want is is zo thematisch,
je voelt je echte piraat!
Jeroen
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
Robertopellizini
- Genius
Ik ben het eens met:
- Thurn und Taxis
- K2
- Yspahan
en wil daar nog aan toevoegen
- Attika
- Glory to rome (al moet je wel van de artwork houden)
- Guillotine (lekker gemeen backstabspelletje)
- Torres
- Thurn und Taxis
- K2
- Yspahan
en wil daar nog aan toevoegen
- Attika
- Glory to rome (al moet je wel van de artwork houden)
- Guillotine (lekker gemeen backstabspelletje)
- Torres
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Het lijstje maakt een keus erg lastig. Mooi chroom staat meestal haaks op speelbaarheid voor 2 en weinig geluk in het doen en laten van de spelers; goede speelbaarheid met 2 én met meer is niet algemeen; en dan ook nog eens geen biedingen en veilingen...
Van de oude garde kan ik om te beginnen Eufraat & Tigris, Reef Encounter, Amyitis, Tikal en Louis XIV suggereren. Prima spellen, ook met 2, flink interactie, netjes en verzorgd uitgevoerd, geen biedingen of veilingen, speeltijd tussen 60 en 90 minuten afhankelijk van spelers, snelheid en ervaring.
Van de nieuwe garde... 't Is jammer dat veilingen een probleem zijn, anders was Cyclades een prima titel geweest. Ik zou je toch willen aanraden even te kijken om te zien of het biedmechanisme 'te erg' is. Pandemie is zeker het bekijken waard (je hebt Verboden Eiland al), maar loopt wat achter in vormgeving. Stefan Feld is een betrouwbaar auteur, zij het dat de spellen die hij maakt om verschillende redenen niet de mijne zijn. Ik denk dat je wel even zou moeten kijken naar titels als Notre Dame, Macao, Luna en Die Burgen von Burgund, ook al is het onderwerp vaak wat gezocht en kon de interactie zo nu en dan beter. Endeavor is na opzetten een toevalsloos spel: moeilijk om goed te spelen, mooi vormgegeven, prima speelbaar met 2+, geen veilingen—maar voor sommigen wat te abstract.
Ik merk op dat geen van de grote spellen van Uwe Rosenberg in je bezit is: Agricola, Le Havre, Loyang, en Merkator. Heb je ze ooit geprobeerd? Zo ja, wat waren je bevindingen, zo nee, waarom niet?
Als Risk een favoriet van je vrienden is, is A Brief History Of The World misschien wel een leuk alternatief. Hangt tussen Risk en Vinci/Small World in.
Meer ongebruikelijke spellen, doch wel erg goed in wat ze doen: Ur en König von Siam. Klein, compact, veel interactie, uitdagend, geen veilingen, relatief snel, doch simpel van vormgeving. En weet je écht zéker dat abstracte titels niets voor je zijn? Ooit Hive gespeeld of bekeken? Zo niet, dan moet je er toch eens een blik op werpen.
En als ik zo vrij mag zijn: vergeet Merchants & Marauders. Misschien is het spel het waard als je lekker wilt RPG'en als piraat, maar het spel zelf is sterk afhankelijk van toeval en geluk. Als je deze mate van toeval en geluk echter acceptabel vindt, kun je de bovenstaande lijst m.u.v. A Brief History Of The World redelijk schrappen: dan moet je naar dingen als Space Hulk, Memoir'44, BattleLore, Dominant Species, Supernova, Titan, enzovoort gaan kijken. Zonder uitzondering duur tot erg duur, maar je hebt waardebonnen gekregen, dus is het minder 'jouw geld' dat je spendeert.
Als geld dan inderdaad geen probleem is, is tenslotte Olympus (-pUs, niet -pOs) misschien nog wel wat. Combinatie van zeer conflictrijke werkverschaffing, directe interactie, en kaartencombo's met je eigen (kleine) deck. Stervensduur voor wat je krijgt, dat wel, maar hee, cadeau he...
Van de oude garde kan ik om te beginnen Eufraat & Tigris, Reef Encounter, Amyitis, Tikal en Louis XIV suggereren. Prima spellen, ook met 2, flink interactie, netjes en verzorgd uitgevoerd, geen biedingen of veilingen, speeltijd tussen 60 en 90 minuten afhankelijk van spelers, snelheid en ervaring.
Van de nieuwe garde... 't Is jammer dat veilingen een probleem zijn, anders was Cyclades een prima titel geweest. Ik zou je toch willen aanraden even te kijken om te zien of het biedmechanisme 'te erg' is. Pandemie is zeker het bekijken waard (je hebt Verboden Eiland al), maar loopt wat achter in vormgeving. Stefan Feld is een betrouwbaar auteur, zij het dat de spellen die hij maakt om verschillende redenen niet de mijne zijn. Ik denk dat je wel even zou moeten kijken naar titels als Notre Dame, Macao, Luna en Die Burgen von Burgund, ook al is het onderwerp vaak wat gezocht en kon de interactie zo nu en dan beter. Endeavor is na opzetten een toevalsloos spel: moeilijk om goed te spelen, mooi vormgegeven, prima speelbaar met 2+, geen veilingen—maar voor sommigen wat te abstract.
Ik merk op dat geen van de grote spellen van Uwe Rosenberg in je bezit is: Agricola, Le Havre, Loyang, en Merkator. Heb je ze ooit geprobeerd? Zo ja, wat waren je bevindingen, zo nee, waarom niet?
Als Risk een favoriet van je vrienden is, is A Brief History Of The World misschien wel een leuk alternatief. Hangt tussen Risk en Vinci/Small World in.
Meer ongebruikelijke spellen, doch wel erg goed in wat ze doen: Ur en König von Siam. Klein, compact, veel interactie, uitdagend, geen veilingen, relatief snel, doch simpel van vormgeving. En weet je écht zéker dat abstracte titels niets voor je zijn? Ooit Hive gespeeld of bekeken? Zo niet, dan moet je er toch eens een blik op werpen.
En als ik zo vrij mag zijn: vergeet Merchants & Marauders. Misschien is het spel het waard als je lekker wilt RPG'en als piraat, maar het spel zelf is sterk afhankelijk van toeval en geluk. Als je deze mate van toeval en geluk echter acceptabel vindt, kun je de bovenstaande lijst m.u.v. A Brief History Of The World redelijk schrappen: dan moet je naar dingen als Space Hulk, Memoir'44, BattleLore, Dominant Species, Supernova, Titan, enzovoort gaan kijken. Zonder uitzondering duur tot erg duur, maar je hebt waardebonnen gekregen, dus is het minder 'jouw geld' dat je spendeert.
Als geld dan inderdaad geen probleem is, is tenslotte Olympus (-pUs, niet -pOs) misschien nog wel wat. Combinatie van zeer conflictrijke werkverschaffing, directe interactie, en kaartencombo's met je eigen (kleine) deck. Stervensduur voor wat je krijgt, dat wel, maar hee, cadeau he...
-
betelgeuze
- Matroos
Hier kan ik me bij aansluiten. Ik ben geen fan van bieden/veilingen als spelsysteem maar in Cyclades stoort het me niet. Het is een ontwikkelingsspel met (beperkte) mogelijkheden tot conflict/verovering, en ziet er erg mooi uit (alleen spijtig dat de plastic miniatuurtjes nogal breekbaar zijn).cymric schreef:Van de nieuwe garde... 't Is jammer dat veilingen een probleem zijn, anders was Cyclades een prima titel geweest. Ik zou je toch willen aanraden even te kijken om te zien of het biedmechanisme 'te erg' is.
Alien Frontiers vind ik ook een goeie recente, een ontwikkelingsspel in een retro-sf kleedje. Erg leuk en vlot om te spelen, en met mogelijkheden voor backstabbing.