Leukste spellen met een stok kaarten?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Welke kaartspellen vind je leuk?

Pesten
6
4%
Toepen
15
9%
Rikken
8
5%
Pokeren
22
13%
Bridge
5
3%
Jokeren
10
6%
Duizenden
4
2%
Klaverjassen / Belotten
21
13%
Boerenbridge / Tienen
15
9%
Presidenten
3
2%
Ninety-Nine
2
1%
Spades
1
1%
Ezelen
4
2%
Freecell
3
2%
Patience
3
2%
Canasta
8
5%
Hartenjagen
21
13%
Liegen
4
2%
Zwartepieten
1
1%
Anders.... (meld in topic)
11
7%

Totaal aantal stemmen: 167

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test
Contacteer:

Re: Leukste spellen met een stok kaarten?

Bericht door P.T. »

Belotten onder Klaverjassen gehangen in de poll. Nog meer NL -> BE? :P

Labels:
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Bridget »

Bij nader inzien mis ik nog BlackJack aka 21-en.

Volgens Wikipedia is Wiezen gebaseerd op Whist en een variant van Rikken.

En ten slotte wil ik zeggen dat Freecell en Patience dan ook als hetzelfde beschouwd mogen gaan worden.
Everybody has the right to play...
MeesteR
Locomotief
Contacteer:

Bericht door MeesteR »

Ik speelde vroeger nog wel eens 'Shithead' met vrienden.
Iemand anders hier ook mee bekend?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

In een grijs verleden heb ik naast klaverjassen ook regelmatig Pandoeren gespeeld. Henk Rolleman (wel bekend hier op het forum :wink: ) kan er over meepraten.
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Contacteer:

Bericht door Suzan »

Voor nostalgische redenen 31en, mijn oma en ik hebben dat vroeger uren en uren en uren gespeeld. Als spellen met 2 pakjes kaarten ook mee zouden mogen tellen, dan zou ik ook voor Patience met zijn 2e kiezen, om dezelfde reden.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Suzan schreef:Voor nostalgische redenen 31en, mijn oma en ik hebben dat vroeger uren en uren en uren gespeeld. Als spellen met 2 pakjes kaarten ook mee zouden mogen tellen, dan zou ik ook voor Patience met zijn 2e kiezen, om dezelfde reden.
Wat 31-en betreft heb ik dezelfde herinneringen aan mijn oma, samen met rummikub
Afbeelding
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Filosoof schreef:En wat wiezen betreft, ik ga me niet aan een beschrijving wagen. Het leunt aan bij Whist (dat je vlot kan vinden op BGG) en een degelijke beschrijving vind je op wikipedia, op de huisregels na natuurlijk want hier en daar zijn ze in mijn ogen mis :-D
Ik heb Wiezen even opgezocht in The Penguin Book Of Card Games (een topboek als je geïnteresseerd bent in kaartspellen) en het lijkt inderdaad erg op Rikken. Ik heb het nog nooit gespeeld, maar als ik de regels zo lees vind ik het wat jammer dat als je 7 slagen biedt en er 8 haalt, je bijna net zo veel punten krijgt als bij het bieden van 8 slagen. Dat neemt de intentie een beetje weg om hoog te bieden. En ook al zal het zelden voorkomen, de punten voor een Slam vind ik ook buitenproportioneel groot. Al zit er een Slam tussen dan hebben de andere ronden al bijna geen zin meer. Als de punten voor de 'overtricks' in Solo games weggehaald worden en de Slam punten gewijzigd worden dan kan ik dit best leuk vinden.

Manille is inderdaad vrij simpel, kaarten ranking is TAKQJ987 met T=5pt, A=4pt, K=3pt, Q=2pt en J=1pt. Elke slag is ook 1 punt. Je speelt met z'n 4'en, in tweetallen. Het doel is om als team meer punten te halen dan het andere team (dus meer dan 35). Je moet kleur volgen en zelfs altijd over de laatste kaart heen gaan als je kan. Als je geen kleur kan volgen, dan moet je troeven. Dit gaat echter niet op als je partner tot nu toe de hoogste kaart heeft liggen, dan moet je gewoon kleur volgen. Het spel doet mij vermoeden dat er weinig ruimte is voor strategie, er zitten veel 'moetjes' in. Ook maakt het behoorlijk uit wat voor kaarten je gedeeld krijgt. Mij zal je dit dan ook niet snel zien spelen.

Belote, tsja. Ik ben bij Klaverjassen al niet weg van de 'melds' (roem) die gemaakt kunnen worden, in Belote stoort hij mij nog iets meer. Daar kan je namelijk roem melden als je bepaalde combinaties in je hand hebt. Komt er een beetje op neer dat je veel geluk moet hebben om roem in handen te hebben en dus veel punten. Natuurlijk gaat het argument op dat met meerdere potjes het geluk verspreid wordt over de spelers, maar toch staat zo'n regel me binnen een kaartspel tegen.

Ik kom nu vast een beetje over als een zeikerd wat kaartspellen betreft... Toch zijn er een hoop kaartspellen die me toch wel erg kunnen bekoren. Mijn voorkeur gaat uit naar spellen waarbij het niet zo erg uit maakt wat voor hand je gedeeld krijgt, maar waarbij het veel en veel belangrijker is hoe je deze speelt.
Afbeelding
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Contacteer:

Bericht door Suzan »

missiloon schreef:
Suzan schreef:Voor nostalgische redenen 31en, mijn oma en ik hebben dat vroeger uren en uren en uren gespeeld. Als spellen met 2 pakjes kaarten ook mee zouden mogen tellen, dan zou ik ook voor Patience met zijn 2e kiezen, om dezelfde reden.
Wat 31-en betreft heb ik dezelfde herinneringen aan mijn oma, samen met rummikub
Dat ook ja!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ow.. ja 31-en dat deden we vroeger op verjaardagen ook vaak. Meestal met een blinde kaart naast de 3 kaarten in het midden.. Ik zal zat balletje eens opgooien omdat nog een keertje te gaan doen. Is zeker 10 jaar geleden dat we het voor het laatst gespeeld hebben.

Wacht eens het schiet me te binnen dat we dit vroeger elke pauze op school (10 jaar geleden) speelden en degene die 5x of zo het laagste had moest het volgende potje noteren of zo... Wat vliegt de tijd.
Afbeelding
EdwinM
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Wallaciaan
Contacteer:

Bericht door EdwinM »

BaSL schreef:
Iets anders: boerenpotten. Dat is ook een tijdje erg favoriet geweest in onze groep.
Dat speelden wij vroeger thuis ook. Was iets met meerdere potten maar hoe ging dat ook al weer?
Nunc est ludendum
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Vier kaarten in het midden (potten) waar iedereen geld op legt. Aas, boer, vrouw, twee in de vier kleuren. Dan ga je aanleggen: aan een kant 7 aflopend naar 2, aan de andere kant 8 oplopend naar aas. Als je de kaart die pot is aanlegt, win je die pot. Als je niet kunt aanleggen betaal je een dubbeltje (of wat dan ook). Degene die als eerste uit is, krijgt die pot.
Afbeelding
Patty
Jakkiebak!

Bericht door Patty »

Wij noemden dat vrouwenpotten, helaas weet ik niet meer hoe het precies ging. Het is dan ook al meer dan 25 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gespeeld heb. Joepie ik wordt oud!
Patty
Leto
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud

Bericht door Leto »

Als we met 4 spelen spelen we altijd 'Bieden', denk dat dit echt wel een streekgebonden spel is, want ik vind er echt niks van terug. Ik dacht altijd dat heeft een andere naam in het Engels en zo maar die heb ik nog niet gevonden.

Spelregels staan hier op een site van een inactieve spellenclub uit mijn streek : http://www.freewebs.com/wscvrewijs/spelregels.htm
Afbeelding
betelgeuze
Matroos

Bericht door betelgeuze »

Als vlaming inderdaad kleurenwiezen. Dat is trouwens een goede opstap naar Bridge. Boerenbridge is ook leuk. Spelletjes als fretten (vlaamse versie van pesten), wippen en patience vallen in de categorie tijdverdrijf.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Bericht door ditterio »

rober schreef:
Filosoof schreef:En (kleuren)wiezen, behoeft dat nog uitleg? Ik kan me geen Vlaming indenken die niet kan wiezen (ook al zijn er hier ook wel vaak huisregels).
Misschien is voor de niet-vlamingen onder ons een beetje uitleg wel handig. Al is het maar om een idee te hebben waar het over gaat. :eh:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wiezen
Plaats reactie