Enrico schreef:Ik zei dus dat mijn reactie niet op de persoon was, dus ook niet op jouw persoon. Ik heb toevallig wel civ aangehaald en dat komt uit jouw reactie, maar daar houdt het ook mee op.
Aan de andere kant is het wel erg onhandig van je geweest. Lees even verder, dan wordt het duidelijk.
Kingsburg en Yspahan op één hoop gooien?
Natuurlijk. Deze twee nog meer dan het volgende paar:
Stenen Tijdperk en Fresko idem?
Wat betreft werkverschaffingselement: natuurlijk.
Maar alleen in het kader van het maken van een kapstok voor Moos !!
Als we zo gaan beginnen, hebben we allemaal aan een spellenverzameling van zo'n 10 spellen genoeg: de eerste 2 spellen hebben als overeenkomst dat er dobbelstenen in zitten en dat je een keuze uit een setje moet maken. Verder houdt zo ongeveer iedere vergelijking op. En de spelbeleving bij Stenen Tijdperk en Fresko verschilt ook enorm. Op deze manier kan ik ook nagenoeg alle kaartspellen op één hoop gooien: het is toch allemaal kaartje pakken en maar kijken of ik een setje kan maken. De wargames idem: is ook allemaal dobbelen en hopen dat je beter gooit dan je tegenstander. Dat is toch veel te kortzichtig?
Kijk, nu doe je het weer. Je neemt wat ik schrijf, geeft er een eigen draai aan, ontdekt vervolgens een zwakte in die eigen draai en reageert daar verontwaardigd / gepikeerd / ... op. Toen ik dit zag, realiseerde ik me in ene dat je je er waarschijnlijk niet eens van bewust bent dat je dit doet: ik heb nogal wat debatingervaring en daar wordt dit beschouwd als een zeer laakbare truc. (Die truc heeft zelfs een naam: de stroman of rode haring.) Vandaar dat ik er nogal geprikkeld op reageer. Dat had ik niet moeten doen, en daarvoor bied ik mijn excuses aan.
Maar voor alle duidelijkheid: ik probeer geen lijst samen te stellen voor het spreekwoordelijke onbewoonde eiland, waar je met een minimum aan spellen
alles in spellenland moet vangen. Ik probeer wel een lijst samen te stellen die kort (dus niet al te duur) en toch
redelijk omvattend is zodat daarna een kapstokje bestaat waaraan Moos onze adviezen véél beter kan ophangen, omdat ze bepaalde basiselementen al in werking heeft gezien en dus een idee heeft wat te verwachten in een nieuw en onbekend spel. Hoe ze die kapstok verder wil uitbreiden en aankleden, en of ze meer nuances wil gaan verkennen of juist niet, of ze een grote of een kleine verzameling wil: dat is helemaal aan haar, en daar doe ik ook geen uitspraak over.
Tenslotte kan ik me alleen maar aansluiten bij de opmerking van spellenclubapeldoorn: ga naar een spellendag/avond/beurs en probeer de spellen uit. Dat levert een gezellige avond/dag op én vergemakkelijkt je keuze!
En daarmee kan ik (opnieuw) het alleen maar eens zijn

.