welke spellen erbij kopen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: welke spellen erbij kopen

Bericht door cymric »

Drekster2001 schreef:Ticket to Ride kan door de beginner makkelijk gespeeld en gewonnnen worden, maar zodra je het spel vaker speelt en de bestemmingskaarten een beetje leert kennen komt er veel taktiek bij kijken: je kan aan de manier waarop iemand zijn treinen aanlegt vaak heel goed deduceren wat hij/zij voor bestemmingen heeft en daar kan je heeeeeerlijk op inspelen... (lees: blokkeren die boel!)
Ik vind dit een opmerkelijke reactie. Ik speel TtR niet, ken dit aspect ook niet uit mijn magere ervaring met het spel, maar weet wel wat je bedoelt: het is volgens heel goed te vergelijken met het oude en practisch al vergeten Clans. Als ik echter zie hoe moeilijk het is om daar ieders hutjeskleur goed te achterhalen—heel wat minder keuzemogelijkheden dan het achterhalen van een route in TtR—dan gaan er toch wat vraagtekens knipperen als ik het bovenstaande lees. Als iedereen dus zo goed is dat de mogelijke routes redelijk bekend zijn, moet er heel defensief en misleidend worden gespeeld: anders zijn de routes herkenbaar en wordt er vrijwel automatisch geblokkeerd. Maar uithoeken zijn en blijven herkenbaar; en je wordt ook nog eens beperkt door de kaarten waarmee je routes kunt claimen: volgens mij bijt dat elkaar flink.
Daarom is Ticket to Ride mijns inziens voor zowel beginners als gevorderden een fantastisch spel: mijn meest gespeeld spel van dit moment (en ik speel al zolang het spel uit is...) Misschien heeft dit ook te maken dat ik het spel op mijn iPad speel: scheelt HEEEEEEL veel geneuzel met treintjes en je kan die online tegenstanders zo makkelijk boos maken :twisted:
Spelen die online tegenstanders dan wel zo goed dat ze hun opdrachten proberen te verhullen? Want anders kan ik me niet voorstellen dat ze boos worden. Als ik even teruggrijp op Clans: ik heb dat wel eens gedaan met mensen die dat misleiden niet goed in de vingers hadden en ook niet kregen. Ik heb toen ook niet verder gespeeld, want het werd alleen maar vervelend, en dat kan niet de bedoeling zijn van een spel.
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Ik zou zeggen ga eens naar een spellenclub en doe mee met spellen die je leuk lijken en vervolgens kan je overgaan tot kopen, mochten ze je echt aanspreken.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

@ cymric:
Ik zei dus dat mijn reactie niet op de persoon was, dus ook niet op jouw persoon. Ik heb toevallig wel civ aangehaald en dat komt uit jouw reactie, maar daar houdt het ook mee op.

Mijn lijstje was bedoeld om een aantal mogelijkheden te noemen, maar is zeker niet mijn top-lijstje. Er staan spellen op waar je mij écht niet blij mee maakt, maar die wel degelijk goed zijn. Er staan ook een aantal spellen op die redelijk bij elkaar in de buurt komen. Dat heb ik bewust gedaan en ik laat het graag aan Moos (of anderen die het draadje ook geïnteresseerd volgen) over om meer informatie in te winnen en dan een keuze te maken. Dat kan ook zijn aan de hand van beschikbaarheid: als het ene spel niet te vinden is, kun je naar een vergelijkbaar spel zoeken.

Kingsburg en Yspahan op één hoop gooien? Stenen Tijdperk en Fresko idem? Als we zo gaan beginnen, hebben we allemaal aan een spellenverzameling van zo'n 10 spellen genoeg: de eerste 2 spellen hebben als overeenkomst dat er dobbelstenen in zitten en dat je een keuze uit een setje moet maken. Verder houdt zo ongeveer iedere vergelijking op. En de spelbeleving bij Stenen Tijdperk en Fresko verschilt ook enorm. Op deze manier kan ik ook nagenoeg alle kaartspellen op één hoop gooien: het is toch allemaal kaartje pakken en maar kijken of ik een setje kan maken. De wargames idem: is ook allemaal dobbelen en hopen dat je beter gooit dan je tegenstander. Dat is toch veel te kortzichtig?

Overigens ben ik het wel met je eens dat Puerto Rico een wat pittiger spel is en best naar het onderste rijtje had gemogen. Hoewel ik het spel nooit moeilijk gevonden heb. Het is een kwestie van proberen en leren van je fouten. Union Pacific is absoluut een prima spel en komt veel te weinig op tafel!

Je reacties heb ik wel gelezen hoor! En met veel plezier. Je mag best kritisch zijn, voor mij geen probleem. Dit soort reacties zijn nuttiger (en leuker) dan alleen maar een losse kreet. Dat was dus ook niet de directe reden van mijn reactie.

Tenslotte kan ik me alleen maar aansluiten bij de opmerking van spellenclubapeldoorn: ga naar een spellendag/avond/beurs en probeer de spellen uit. Dat levert een gezellige avond/dag op én vergemakkelijkt je keuze!
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Enrico schreef:Ik zei dus dat mijn reactie niet op de persoon was, dus ook niet op jouw persoon. Ik heb toevallig wel civ aangehaald en dat komt uit jouw reactie, maar daar houdt het ook mee op.
Aan de andere kant is het wel erg onhandig van je geweest. Lees even verder, dan wordt het duidelijk.
Kingsburg en Yspahan op één hoop gooien?
Natuurlijk. Deze twee nog meer dan het volgende paar:
Stenen Tijdperk en Fresko idem?
Wat betreft werkverschaffingselement: natuurlijk. Maar alleen in het kader van het maken van een kapstok voor Moos !!
Als we zo gaan beginnen, hebben we allemaal aan een spellenverzameling van zo'n 10 spellen genoeg: de eerste 2 spellen hebben als overeenkomst dat er dobbelstenen in zitten en dat je een keuze uit een setje moet maken. Verder houdt zo ongeveer iedere vergelijking op. En de spelbeleving bij Stenen Tijdperk en Fresko verschilt ook enorm. Op deze manier kan ik ook nagenoeg alle kaartspellen op één hoop gooien: het is toch allemaal kaartje pakken en maar kijken of ik een setje kan maken. De wargames idem: is ook allemaal dobbelen en hopen dat je beter gooit dan je tegenstander. Dat is toch veel te kortzichtig?
Kijk, nu doe je het weer. Je neemt wat ik schrijf, geeft er een eigen draai aan, ontdekt vervolgens een zwakte in die eigen draai en reageert daar verontwaardigd / gepikeerd / ... op. Toen ik dit zag, realiseerde ik me in ene dat je je er waarschijnlijk niet eens van bewust bent dat je dit doet: ik heb nogal wat debatingervaring en daar wordt dit beschouwd als een zeer laakbare truc. (Die truc heeft zelfs een naam: de stroman of rode haring.) Vandaar dat ik er nogal geprikkeld op reageer. Dat had ik niet moeten doen, en daarvoor bied ik mijn excuses aan.

Maar voor alle duidelijkheid: ik probeer geen lijst samen te stellen voor het spreekwoordelijke onbewoonde eiland, waar je met een minimum aan spellen alles in spellenland moet vangen. Ik probeer wel een lijst samen te stellen die kort (dus niet al te duur) en toch redelijk omvattend is zodat daarna een kapstokje bestaat waaraan Moos onze adviezen véél beter kan ophangen, omdat ze bepaalde basiselementen al in werking heeft gezien en dus een idee heeft wat te verwachten in een nieuw en onbekend spel. Hoe ze die kapstok verder wil uitbreiden en aankleden, en of ze meer nuances wil gaan verkennen of juist niet, of ze een grote of een kleine verzameling wil: dat is helemaal aan haar, en daar doe ik ook geen uitspraak over.
Tenslotte kan ik me alleen maar aansluiten bij de opmerking van spellenclubapeldoorn: ga naar een spellendag/avond/beurs en probeer de spellen uit. Dat levert een gezellige avond/dag op én vergemakkelijkt je keuze!
En daarmee kan ik (opnieuw) het alleen maar eens zijn :D .
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Ik ga er geen ellenlange discussie van maken. Dus laat ik het bij deze laatste reactie. We bedoelen het allebei goed en hebben alleen een verschillende mening over wat een toegevoegde waarde is voor Moos.

Alleen deze opmerking kan ik écht niet thuisbrengen: "Je neemt wat ik schrijf, geeft er een eigen draai aan, ontdekt vervolgens een zwakte in die eigen draai en reageert daar verontwaardigd / gepikeerd / ... op."
Als ik een eigen draai zou geven aan jouw uitspraken, dan mag je ervan uitgaan dat je deze niet goed weergegeven heb. Ik reageer alleen op wat er staat en niet op wat je er eventueel bij denkt. Andersom geldt dat natuurlijk evengoed. Ik zal soms ook vast wel ergens iets bij gedacht hebben, maar dat niet opgeschreven hebben. Anders zitten we zo over de 60.000 tekens. :crazy:

En dat ik gepikeerd zou reageren op een zwakte in de eigen draai die ik ergens aan gegeven heb? Denk je echt dat ik op de bevestig-knop druk voordat ik mijn reactie gelezen heb? Als ik me vast zou kletsen, zorg ik er echt wel voor dat ik de tekst aanpas. Ik ervaar Yspahan en Kingsburg als 2 nagenoeg compleet verschillende spellen die elkaar prima aanvullen. Dat is mijn mening en heeft niets te maken met een verontwaardigde reactie om wat voor een reden dan ook. Dat jij het niet nodig vindt om deze beide spellen aan te raden, wil nog niet zeggen dat er dan maar eentje van mijn lijstje af moet. Het is toch zeker mijn lijstje dat ik aandraag?

Verder even goede vrienden hoor! Ik hoop dat we nog menig zinvolle discussie hier kunnen voeren! :mrgreen:
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Enrico schreef:Verder even goede vrienden hoor! Ik hoop dat we nog menig zinvolle discussie hier kunnen voeren! :mrgreen:
Als die discussies op deze manier gaan, dan zeg ik—even goeie vrienden—laat maar zitten. Ik ben blijkbaar niet in staat om wat ik daadwerkelijk wil overbrengen in klare Unicode om te zetten, waardoor jij keer op keer naast de bedoeling grijpt, alsof die een nat stuk zeep is dat elke keer uit je handen floept. Lijkt me niet zinvol om BSMs bandbreedte daaraan te verstoken.

En of het jouw lijstje was? Ja hoor, het was jouw lijstje.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Enrico schreef:Wat een onzin wordt hier allemaal verteld! (zo: dat is eruit...)
Waarom zou TtR niet geschikt zijn voor gevorderden en (bijvoorbeeld) Civ wel? In bijna iedere reactie lees ik tussen de regels de persoonlijke voorkeur voor een spelsoort. Die is helemaal niet van belang.
Het is bijna tegennatuurlijk voor me ( :wink: ), maar ik moet Cymric in deze discussie enige steun bieden. Bij mij onstond de indruk dat jij aan de haal ging met zijn verhaal en hem daarna om de oren sloeg met jouw onhandige intrepretatie. Ik kreeg daardoor het beeld dat de 'onzin' in casu uit jouw koker kwam.

Zie dit s.v.p. niet als olie op het vuur. Het leek me nuttig om een indruk uit een andere hoek met je te delen.
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Ik had al de indruk dat Cymric wat hulp nodig had..
Had dit niet via een PB gekunt? Kunnen we hier weer terug naar het eigenlijke onderwerp.
Afbeelding
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

MeesteR schreef:Kom eens langs bij Juffrouw Pollewop in Dordrecht.
Wij hebben een kleine, maar mooie collectie bordspellen staan.
Op zaterdagochtend ben ik altijd zelf aanwezig en kan ik je misschien persoonlijk adviseren.

Ook organiseert Juffrouw Pollewop spelavonden. Zo kun je (zoals Bridgetvh ook al aangaf) eens een spel proberen en kijken of het wat voor je is, zonder dat je meteen aan een aankoop vastzit. Daarnaast kun je kennismaken met andere spellenliefhebbers. Toegang is gratis. Eerstvolgende avond is 12 augustus vanaf 19:30 uur.

Wellicht tot ziens!
Roel

Ben vandaag even bij DE MEESTER "juffrouw Pollewop geweest, Mooie winkel hoor en De Meester heeft een paar spellen goed uitgelegd en ik heb er 2 in bruikleen. Zaterdag gaan we meerddere bekijken en kopen..

Meester bedankt!!!
Drekster2001
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: El Duderino

Bericht door Drekster2001 »

Je weet wat we nu gaan vragen Moos....

... Welke...
...twee.... ?
:D
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

ik heb voor nu even 2 kleine kaartspelletjes mee,
machiavelli en cherokee, deze gaan we uitproberen

maar zaterdag gaan we ook voor een groter spel
en hebben we meer tijd om het spel uit te laten leggen..
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

2 leuke spelletjes zo te lezen die ik gezien het prijskaartje al meteen had gekocht.. Maar goed ik heb dan ook een hoop spelletjes van 10 euro in mijn kast staan. Als je tegenwoordig 4 a 5 biertjes drinkt bij het uitgaan ben je het ook kwijt...
Afbeelding
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

we hebben net cherokee gespeeld. eerst dacht ik , indiaantjes :shock: maar als je het een paar x speeld gebruik je toch meer iets taktiek en verdenk je de ander van een kleur. wel moet ik zeggen dat sommige kleuren bij de lamp op elkaar lijken, en dat we dit spel niet kunnen spelen met mijn broer die kleurenblind is..maar leuk spel, speeld goed en snel weg. potje duurd ook niet lang
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

moos schreef:we hebben net cherokee gespeeld. eerst dacht ik , indiaantjes :shock: maar als je het een paar x speeld gebruik je toch meer iets taktiek en verdenk je de ander van een kleur. wel moet ik zeggen dat sommige kleuren bij de lamp op elkaar lijken, en dat we dit spel niet kunnen spelen met mijn broer die kleurenblind is..maar leuk spel, speeld goed en snel weg. potje duurd ook niet lang
Klopt weet precies wat je bedoel ze hadden de 6 kleuren wat meer uit elkaar mogen trekken zo lijkt geel en oranje erg veel op elkaar. Maar zelf weet ik dit ook een grappig spelletje om snel even te spelen.
moos
Grote Dienaar

Bericht door moos »

vraagje, wat is het verschil tussen
-race for the galaxy
-puerto rico
-machiavelli

en het verschil tussen
-taipan/tichu
-wizard

welke raden jullie mij aan en waarom