francobollus schreef:Het liefst zou ik overigens zien dat er een speelgoedwinkel(keten) op zou staan die eens laat zien waar het echt om gaat qua spellen en speelgoed: een aangename mix van plezier, interactie en educatie, liefst aan de hand van doordachte en verantwoorde materialen. In plaats van bergen plastic speelgoed, bekende merken en electronische spellen en gadgets.
[/i][/b]
Eigenlijk heb je zelf al het antwoord gegeven waarom dit niet gebeurt. Het draait om de centjes. Het gaat er niet om hoe goed een product is, maar hoe deze wordt gepresenteerd aan het publiek. Waarom denk je dat na al die jaren monopoly nog steeds zo gretig afname vindt? Omdat de mensen thuis het op TV zien alsof het nog altijd het beste is wat er te krijgen is. En wie zijn de speelgoedwinkels dan om niet in te springen op de vraag van de consument.
Ik heb hier bij de plaatselijke Intertoys (Bart Smit, Toy's 'r Us) ooit eens Agricola zien staan. Het stond echter op de onderste plank weggestopt met de allerkortste zijde naar buiten gericht. In tegenstelling stond monopoly op ooghoote in minstens 4 varianten te schitteren. Wat voor indruk zou je dan krijgen als totaal onwetende consument?
Het resultaat laat zich wel raden. Agricola is daar niet meer teruggekeerd. Eerder dit jaar probeerden ze er bij een markt nog van het laatste exemplaar af te komen voor 25 euro (Echt een spotprijs!!!). En ook hier laat het resultaat zich al raden. Zelfs nu kwamen ze er niet van af en heeft het uren staan wachten op iemand die het wilde hebben.
Als de betere spellen ooit tot het grote publiek willen doorbreken, dan moeten ze ook die exposure krijgen die een spel als monopoly krijgt. Maar dan komen we weer terug bij die centjes, want voordat een speelgoedketen zulke exposure wil bekostigen, moet een spel zich al als een big seller hebben bewezen en dat kan bijna geen enkel spel overleggen.
Daarom is het eigenlijk al een godswonder dat Kolonisten en Carcassonne wel door die cirkel heen konden breken. En ik denk dat spellenminnend Nederland zijn adem inhield, want daar kwam toch eindelijk die doorbraak. Maar het heeft sindsdien stilgestaan en er is verder niets in de mainstream terecht gekomen. En dat is eeuwig zonde, want er zijn de laatste tijd veel spellen uitgekomen die heel goed in een speelgoedwinkel thuishoren. Neem bijvoorbeeld het verboden eiland of het stenen tijdperk, allebei spellen die niet al te moeilijk zijn of lang duren. Uitermate geschikt voor de familie.
Zijn er dan wel spellen waarvan ik denk dat ze de cirkel kunnen doorbreken? Ja. Ik denk dat dominion een goede kans maakt om in de speelgoedwinkels terecht te komen. En waarom? Het heeft zich in korte tijd al bij veel mensen in huis gewerkt en is eigenlijk unaniem goed beoordeeld (Daarvan ben ik er trouwens niet één, maar dat doet er niet toe). Maar wat nog veel belangrijker is, is dat er al een enigzins vergelijkbaar product zich heeft bewezen in de speelgoedwinkels, namelijk: Magic: the gathering. Bovendien kun je ze ook nog het vette bot van een totaal van 9 uitbreidingen voor hun hoofd hangen. Als het dan net dat beetje exposure krijgt (nu wel op ooghoogte!) en de vergelijking met Magic wordt gemaakt, dan zie ik het zo maar gebeuren dat Dominion nummer 3 gaat worden.
Zo, het stukje is langer geworden dan ik had gepland, maar ik moest het gewoon kwijt.