Speladvies

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

wennepen
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Blije Bordspeler
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Speladvies

Bericht door wennepen »

Beste bordspel goeroes :D

Als beginnende veelspeler vul ik mijn spellenkast gestaag met mooie spellen. Mijn keuzes baseer ik op jullie reviews, dus bedankt tot dusver :wink: . De feestdagen komen eraan en wordt het tijd om een verlanglijstje te maken. Nu is mijn vraag aan jullie: welk(e) spel(len) raden jullie mij aan, zonder dat ik klonen krijg van de spellen die ik al in mijn kast heb staan? Een greep uit mijn spellenkast zodat jullie weten wat ik graag speel:
Agricola
De Vorsten van Florence
Tobago
Cuba (incl. uitbreiding)
Imperial 2030
Kaiser
Discworld - Ankh Morpork
TtR
Caylus Magna Carta

Alvast reuze bedankt voor jullie reactie!

Hartelijke groet,

Wendy
Frost
Garnaal

Re: Speladvies

Bericht door Frost »

Misschien is dit nog iets voor je,
Le Havre
Stronghold
Dust
Stoom
Brass
Tinner's Trail
(Eigenlijk bijna alle spellen van Martin Wallace)
Caylus
Puerto Rico
En misschien ook wel de Alea reeks.

Succes met het verzamelen van je spellen.

Bas
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

hallo Wendy,
mijn eerste gedachte is Yspahan.
maar hoe groot is de groep waar je meestal mee speelt?
groet
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

ravinck schreef:hallo Wendy,
mijn eerste gedachte is Yspahan.
maar hoe groot is de groep waar je meestal mee speelt?
groet
Yspahan een geweldig spel, heb dit spel nu een stuk of 5 x gespeeld en is altijd anders en je moet je tactiek altijd weer net iets anders uitvoeren. Een aanrader dus!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Pandemie
Yspahan
7 Wonders
Koopmanshuis
Kardinaal & Koning
Piraten & Kooplui
en nog veel meer, maar ik houd eerst maar even weer op. :wink:
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Dominion
small world
king of tokyo
en al genoemd maar pandemie is ook erg vet!
Afbeelding
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

Hoi allemaal,

Enorm bedankt voor jullie reacties tot dusver! Mijn spellenteam varieert van 2-4 spelers. Hierbij moet wel gezegd dat het ook erg fijn is als een spel goed wegspeelt met zijn 2-tjes. Ik heb mijn vriend namelijk aangesteoken met mijn spellenkoorts :D

Mochten jullie dus nog aanvullingen hebben, dan houd ik me aanbevolen. Many thanks!

Grtz, Wendy
Hijacker
Genius

Bericht door Hijacker »

Dixit
El grande
Thurn and Taxis
Carson city
Asara
For Sale
Tikal
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Laat ik even een paar categoriën spellen nemen waarvan je er niet veel of niet van lijkt te hebben.

Coöperatieve spellen:
Hier is Pandemie inderdaad een hele goede keuze. Is in principe makkelijk genoeg (als ik het niveau van je andere spellen beschouw) en bied meer variatie dan zijn jongere broertje Het Verboden Eiland, die weer wat meer bij de jeugd aan zal spreken.

Als je meer thema zoekt schijnt Defenders of the Realm een erg goede te zijn.

Dan heb je ook nog een spel als Space Alert, waarin ook een real-time element in zit, zodat er lekker veel druk op je beslissingen staat.

Dobbelspellen:
Hier is een spel als Roll through the Ages al vaak genoemd, ken hem zelf niet, maar verwacht een yahtzee on steroids.

Een beetje in dezelfde richting zitten ook Zombie Dice en Martian Dice. Deze zijn nog een stuk korter, maar hebben dan ook wel wat minder keuzes in zich.

Als je liever toch iets anders hebt is Perudo ook een goede optie. Dit is een blufspelletje en werkt uitstekend met meer mensen.

Snelle Kaartspellen:
Dominion, Race for the Galaxy en 7 Wonders. Deze drie horen eigenlijk in iedere collectie thuis (Ook al heb ik er maar twee). Bieden veel uitdaging in een korte tijd. Zijn te gebruiken als voorgerecht, hoofdmaaltijd en nagerecht en bieden vooral zeer veel variatie. Ook al is Race for the Galaxy van deze drie mijn favoriet raad ik toch aan om één van de andere twee te nemen. Race for the Galaxy heeft namelijk de reputatie zelfs de veelspeler in verwarring te kunnen brengen in het begin met al zijn symbolen en tekentjes. Eignelijk is er geen excuus om ze niet alledrie te hebben, maar als je dan toch moet kiezen....

Voor de grotere groep:
Dixit en in het bijzonder Dixit Odyssey is er één voor de creativelingen. Maar het is wel te spelen met 12 mensen als je Dixit Odyssey hebt. Is vooral erg goed te spelen met mensen die eigenlijk nooit spelletjes spelen.

Voor de veelspelers is er ook The Resistance. Waarin je op zoek gaat naar infiltranten in de verzetsgroep. Is eigenlijk als spel heel simpel, maar de psychologische oorlogsvoering is er des te meer en is te spelen t/m 10 mensen.

Ik ben er vast een paar vergeten, maar daar zijn mijn waarde collega's heel goed in om die aan te wijzen. Verder heb je al een mooie diverse collectie opgebouwd. Lijkt er duidelijk op dat je er veel research naar hebt gedaan wat je allemaal wilde aanschaffen.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

wennepen schreef:Nu is mijn vraag aan jullie: welk(e) spel(len) raden jullie mij aan, zonder dat ik klonen krijg van de spellen die ik al in mijn kast heb staan? Een greep uit mijn spellenkast zodat jullie weten wat ik graag speel: ...
Je speelt met 2 tot 4, wilt graag ook spellen die met 2 goed functioneren. Je zoekt geen 'klonen'. Bon.

Om met die 'klonen' te beginnen: hoe 'erg' mag een kloon zijn? Kun je een voorbeeld geven?
Heb je voorkeur voor speelduur?
Is onderwerp belangrijk?
Zijn bepaalde soorten spellen per definitie uitgesloten, of ben je bereid nieuwe wegen in te slaan?
Ditto voor spelmechanismen.

Nu even naar je lijstje:
Agricola, De Vorsten van Florence, Tobago, Cuba (incl. uitbreiding), Imperial 2030, Kaiser, Discworld - Ankh Morpork, TtR, Caylus Magna Carta
hetgeen al een beetje eigen karakter toont: Imperial en Kaiser zijn niet alledaags. Wat heb je nog meer in de kast liggen waarvan je niet onmiddellijk zegt dat het je favoriet is, maar wel gewoon goede spellen zijn die thuishoren in je verzameling?
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

Jongens wat fijn jullie reacties! Echt heerlijk om zo heen en weer te tiktakken met kenners! :lol:

Cymric, goede vragen allemaal. Wat klonen betreft: als het zoiets is van "zelfde spelmachanismen, alleen ander verhaaltje/sausje" dan is dat too much clone. Voor zover ik kan beoordelen, lijken Tikal en Mexica bijvoorbeeld wel klonen van elkaar. Maar misschien heb ik de klok horen luiden zonder die klepel te kunnen vinden en doe ik deze spellen nu tekort. Ik ben dan ook benieuwd naar jouw bevindingen.

Verder genieten al te abstracte spellen niet zozeer mijn voorkeur. Ik vind het wel zo aardig als er iets van een "verhaal" te beleven valt. Speelduur maakt me niet eens zo veel uit, zo lang de speeltijd maar echt functioneel is.
Qua spelmechanismen: ik heb geen voor- of afkeur voor een bepaald mechanisme. Al vind ik legspellen a la Carcassonne snel vervelen (sorry voor de liefhebbers). Hoe slimmer vooral de combinatie van mechanismen is, des te aardiger het spel in mijn optiek.

Spel dat ik niet heb genoemd, maar dat ik wel leuk vind, is Dominion. Is natuurlijk een kaartspel, maar kan ik echt waarderen. Ik heb overigens alleen nog het basisspel daarvan. Ook heb ik diverse varianten van Kolonisten (uitbreidingen, het kaartspel) in mijn kast liggen maar ik merk dat die nu toch wel stof liggen te vangen. Evenals mijn bescheiden Carcassonne collectie (basisspel, De Uitbreiding, De Rivier en De Toren)...

Cymric, kun je hier wat mee?

Groeten uit de Hofstad!
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Misschien een x naar een spellenclub bij jouw in de buurt om wat nieuwe spellen uit te proberen ???
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

wennepen schreef:Wat klonen betreft: als het zoiets is van "zelfde spelmachanismen, alleen ander verhaaltje/sausje" dan is dat too much clone. Voor zover ik kan beoordelen, lijken Tikal en Mexica bijvoorbeeld wel klonen van elkaar. Maar misschien heb ik de klok horen luiden zonder die klepel te kunnen vinden en doe ik deze spellen nu tekort. Ik ben dan ook benieuwd naar jouw bevindingen.
Daarvoor zou je ze eigenlijk moeten proberen. Het zijn beide actiepuntenspellen, leunen redelijk zwaar op meerderheden en topologische truukjes om bij de plekken te komen waar die meerderheden worden vastgesteld; maar waar Mexica relatief statisch omgaat met de gebieden waar meerderheden worden vastgesteld, laat Tikal de gebruiker zelf kiezen, tot aan het opgeven van een meerderheid toe. In Mexica daarentegen mag de gebruiker zelf weer bepalen waar het gebied terecht komt en hoe het eruit ziet; Tikal is daar minder scheutiger mee. Als je het zo leest zou je zeggen dat als je de een kent, je de ander niet hoeft te spelen, maar het zijn nu juist die details die de spellen elk een nadrukkelijk eigen karakter geven. Dus in hoeverre dit nu klonen zijn waar het allemaal in het 'sausje' zit... Ik kan het ook extreem zeggen: alle spellen zijn in feite abstract, dus waarom heb je meer nodig dan Go of Schaken en een willekeurig meerpersoons abstract spel (Bridge, Poker, ...)? (Okee, een behendigheidsspel, een verhaalspel, en dergelijke kunnen er ook nog wel bij.)

Mijn mening: ik snap dat veel mensen waaronder jij de verzameling om allerlei redenen binnen de perken willen houden. Maar de enige die kan zeggen of iets teveel 'kloon' is, ben jijzelf; en dat eigenlijk alleen pas na een nieuwe titel te hebben geprobeerd. Vragen à la Ik heb A, lijkt B er veel op? zijn voor buitenstaanders niet goed te beantwoorden.
Verder genieten al te abstracte spellen niet zozeer mijn voorkeur. Ik vind het wel zo aardig als er iets van een "verhaal" te beleven valt.
Dat is spijtig, want het sluit een flink aantal goede 2 speler-spellen uit, met nog een paar die ook bij hogere speleraantallen prima functioneren.
Speelduur maakt me niet eens zo veel uit, zo lang de speeltijd maar echt functioneel is.
Qua spelmechanismen: ik heb geen voor- of afkeur voor een bepaald mechanisme. Al vind ik legspellen a la Carcassonne snel vervelen (sorry voor de liefhebbers).
Hoe slimmer vooral de combinatie van mechanismen is, des te aardiger het spel in mijn optiek.
Spel dat ik niet heb genoemd, maar dat ik wel leuk vind, is Dominion.
Ik ga eens nadenken.
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

Cymric, je maakt me stiekem wel benieuwd naar de war abstractere spellen die met 2 maar ook met meer personen leuk zijn.... :)
wennepen
Geheim Genootschap

Bericht door wennepen »

En bedankt voor de tip van de spellenclub. Er zit er een in de buurt en een van de leden heeft haar spellenspeciaalzaak op stuiterafstand van mijn huis dus dat is snel geregeld :D