Laat ik even een paar categoriën spellen nemen waarvan je er niet veel of niet van lijkt te hebben.
Coöperatieve spellen:
Hier is
Pandemie inderdaad een hele goede keuze. Is in principe makkelijk genoeg (als ik het niveau van je andere spellen beschouw) en bied meer variatie dan zijn jongere broertje
Het Verboden Eiland, die weer wat meer bij de jeugd aan zal spreken.
Als je meer thema zoekt schijnt
Defenders of the Realm een erg goede te zijn.
Dan heb je ook nog een spel als
Space Alert, waarin ook een real-time element in zit, zodat er lekker veel druk op je beslissingen staat.
Dobbelspellen:
Hier is een spel als
Roll through the Ages al vaak genoemd, ken hem zelf niet, maar verwacht een yahtzee on steroids.
Een beetje in dezelfde richting zitten ook
Zombie Dice en
Martian Dice. Deze zijn nog een stuk korter, maar hebben dan ook wel wat minder keuzes in zich.
Als je liever toch iets anders hebt is
Perudo ook een goede optie. Dit is een blufspelletje en werkt uitstekend met meer mensen.
Snelle Kaartspellen:
Dominion,
Race for the Galaxy en
7 Wonders. Deze drie horen eigenlijk in iedere collectie thuis (Ook al heb ik er maar twee). Bieden veel uitdaging in een korte tijd. Zijn te gebruiken als voorgerecht, hoofdmaaltijd en nagerecht en bieden vooral zeer veel variatie. Ook al is Race for the Galaxy van deze drie mijn favoriet raad ik toch aan om één van de andere twee te nemen. Race for the Galaxy heeft namelijk de reputatie zelfs de veelspeler in verwarring te kunnen brengen in het begin met al zijn symbolen en tekentjes. Eignelijk is er geen excuus om ze niet alledrie te hebben, maar als je dan toch moet kiezen....
Voor de grotere groep:
Dixit en in het bijzonder
Dixit Odyssey is er één voor de creativelingen. Maar het is wel te spelen met 12 mensen als je Dixit Odyssey hebt. Is vooral erg goed te spelen met mensen die eigenlijk nooit spelletjes spelen.
Voor de veelspelers is er ook
The Resistance. Waarin je op zoek gaat naar infiltranten in de verzetsgroep. Is eigenlijk als spel heel simpel, maar de psychologische oorlogsvoering is er des te meer en is te spelen t/m 10 mensen.
Ik ben er vast een paar vergeten, maar daar zijn mijn waarde collega's heel goed in om die aan te wijzen. Verder heb je al een mooie diverse collectie opgebouwd. Lijkt er duidelijk op dat je er veel research naar hebt gedaan wat je allemaal wilde aanschaffen.