Nederlandse Spellenprijs nominaties 2006

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

IkSpeelMetPaars schreef:Prima, dan gaan we die gewoon netjes voeren zoals dat hoort, maar dan hoop ik dat er niet achteraf "gepraat" gaat worden mocht SotW winnen door onze inspanningen. Ik kan me namelijk nog wel een discussie van vorig jaar herinneren hier op het forum :D
Als je het echt netjes wilt doen, verwijder je dus 1 stem op Skyline. 2x een cijfer geven voor 1 spel... dat is niet fair.
IkSpeelMetPaars
Joker

Bericht door IkSpeelMetPaars »

Heb je wel een puntje. Ik heb er één verwijderd. Dank je voor de oplettendheid...
Meten is weten....
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Het onderstaande lijstje mijn voorspelling voor de einduitslag:
  1. Skyline of the World (The Game Master neemt promotie serieus, een spel van eigen bodem, winnaar van vorig jaar: kat in 't bakkie)
  2. Caylus (dankzij de veelspelers, zie ook Reef Encounter op 8 )
  3. Tai Pan (verslavend kaartspelletje, hoog familiegehalte)
  4. Pinguïn (wie vindt pinguïns nou niet leuk?)
  5. Pirates! (arrr! me matey! arrrr!)
  6. Manilla (thema is wat vaag)
  7. Heersers der Woestijn (toch al meer nadenken, iets wat de familiespeler niet leuk vindt)
  8. Reef Encounter (veel en veel te ingewikkeld voor het publiek---dit spel moet je een paar keer doen voordat je het een beetje begrijpt, en vrijwel iedereen geeft dan de voorkeur aan het processionele Caylus: ook niet voor de poes, maar tenminste rechtlijnig: doe zit, doe dat, doe zus, doe zo, herhaal)
Ik heb gewoon de uitslag van 2005 genomen en de spellen qua karakter zo goed mogelijk op elkaar aan laten sluiten. Ben benieuwd...
BoBo
Meeple

Bericht door BoBo »

hierbij mijn reactie op het nomineren van oudere spellen, het is wel een wat lange tekst geworden doordat ik al typend bleef denken. Afijn zo als ik al eerdere schreef, voor degene die geintresseerd zijn in mijn mening wat leesvoer.

Het nomineren van oudere spellen is niet nieuw voor De Nederlandse Spellenprijs.
Ik denk hierbij aan North & South (1981) genomineerd in 2002 en De grote Dalmuti uit 1995 en genomineerd in 2004. Ik heb hier persoonlijk geen moeite mee. Het voldoet aan de missie van De NSP. Op de intro pagina van de NSP valt te lezen:

?Deze spellenprijs is in 2001 in het leven geroepen om de spelende consument een onafhankelijk waardeoordeel te bieden, het betere gezelschapsspel in het spotlicht te zetten en producenten te stimuleren tot de ontwikkeling van hoogwaardige gezelschapsspelen.?

Dan kan je nog afvragen of het nomineren van oudere spellen uit het buitenland waarvan de rechten in dat jaar zijn gekocht (of beter gebruikt), wel tot ontwikkeling van hoogwaardige gezelschapsspelen bijdraagt. Echter valt dit onder het kopje bestaansrecht niet terug te lezen op de betreffende website. Hier staat enkel:

?Het onafhankelijke kwaliteitskeurmerk was nog niet aanwezig. Met de NSP willen wij de consument informeren en een keurmerk aanreiken, als handvat bij de aankoop van gezelschapsspelen.?

Hieronder valt natuurlijk ook het stimuleren van het (her) uitgeven van oude buitenlandse spellen.

Humm nu ik zo de missie lees moet ik toch weer even terugdenken aan alle commotie rond deze prijs. Als we naar de winnaar van vorig jaar kijken is dit een perfecte winnaar wanneer het doel is ?stimuleren tot de ontwikkeling van hoogwaardige gezelschapsspelen?. Maar absoluut minder wanneer (nu neem ik even gemakshalve de hypothese aan dat dit spel door promotie van de andere genomineerde spellen heeft gewonnen) je een onafhankelijk kwaliteitskeurmerk nastreeft (immers mag een kwaliteitskeurmerk niet worden beïnvloed door reclamecampagne, daar ik dit wel valide vind als je het stimuleren tot de ontwikkeling van hoogwaardige gezelschapsspelen nastreeft).

Misschien kunnen we stellen dat de huidige Nederlandse markt voor gezelschapsspelen te groot wordt voor de huidige structuur van de spellenprijs. Een nominatie/spellenprijs voor de verschillende spellen is misschien inmiddels wenselijk, wanneer je een onafhankelijk kwaliteitskeurmerk nastreeft. Hoe zou ik niet weten omdat je dan weer terecht komt in de discussie welke categorieën. We vertrouwen er dan ook maar op dat de structuur goed geëvalueerd is en de conclusie is dat de huidige structuur voor als nog voldoet aan de missie van de prijs.

Overigens wil ik nog wel even duidelijk maken dat ik de NSP nog steeds het beste keurmerk/handvat vindt voor de Nederlandse spellenmarkt. Voor de spellen die ik zelf graag speel, en dus voor mij zelf koop, haal ik mijn informatie van de site van Erwin Broens, Ronald Hoekstra en deze forums. Ik zie mijzelf als veelspeler (bezit ook meer dan 200 bordspellen) maar wil toch altijd het hele lijstje van nominaties van de NSP in mijn collectie hebben. Dit komt vooral omdat ik mijn collectie ook gebruik om familie/vrienden/kennissen kennis te laten maken met de verschillende bord-/kaartspellen. Als ik dan nog eens terugkijk naar het (in mijn ogen) fiasco van het artikel van de consumentenbond over bordspellen (geen enkel thematisch (duits) bordspel sprong er uit) kunnen we toch stellen dat deze NSP voor de gemiddelde consument van onschatbare waarde is in hun aankopen.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

cymric schreef:Het onderstaande lijstje mijn voorspelling voor de einduitslag
Ik zal ook eens een gok doen:
1. Skyline of the World
2. Caylus
3. Manilla
4. Tai Pan
5. Pinguïn
6. Heersers der woestijn
7. Reef Encounter
8. Pirates!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Zaterdag in Utrecht wil ik graag Heersers der Woestijn en Manilla spelen om een beter beeld te krijgen van het lijstje kandidaten. Wellicht zelfs SotW (eenmaal gespeeld op SpSp05).
Desalniettemin verwacht ik dat mijn stem gewoon naar Caylus gaat, dat blijft een VET spel!
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik wil zaterdag ook graag naar Utrecht, maar dat lukt alleen als ik een aantal praktische dingen rond krijg. Het is dus nog maar de vraag.
Als ik ga, wil ik Reef Encounter wel proberen.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Johanna en Tsaar: Dat is mooi want de door jullie genoemde spellen zou ik ook graag eens uitgelegd krijgen!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Misschien is het best aardig om eens kennis te maken.
Ik ben te zien op deze vage foto, helemaal links vooraan, in het zwart (lentebeurs Ducosim). :lol:

Afbeelding

(aangepast nadat verwarring ontstond of het nou over de man op de voor- of achtergrond ging :shock: )
Laatst gewijzigd door Jerome op do 31 aug 2006, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Als het goed is worden tijdens de Ducosimbeurs bij de stand van de NSP alle genomineerde spellen gedemonstreerd.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Rubik schreef:Als het goed is worden tijdens de Ducosimbeurs bij de stand van de NSP alle genomineerde spellen gedemonstreerd.
Een kleine nuancering. De afgelopen jaren was het een kleine stand met een paar speeltafels, waar alle spellen werden gepresenteerd, maar niet alles tegelijkertijd op tafel lag.

Daarnaast zullen de meeste uitgevers ook zelf hun genomineerde spellen demonstreren.
thesid
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel

Bericht door thesid »

Ik wil in Utrecht zaterdag ook zeker enkele van de mij onbekende spellen van de lijst uitproberen. Ik denk vooral aan Reef Encounter, Caylus en heersers der woestijn.

'T zal wel een lange dag worden dan :D
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Tsaar schreef:Misschien is het best aardig om eens kennis te maken.
Ik ben te zien op deze vage foto, helemaal links, in het zwart (lentebeurs Ducosim). :lol:
Helemaal links? Da's wel hééél vaag! Of helemaal links aan de tafel vooraan?
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

He is me dus niet gelukt.
niet naar Utrecht vandaag. Jammer! :(
Misschien een volgende keer.....
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ik zou graag horen van degenen die wel naar Utrecht zijn vandaag welke spellen je er gespeeld hebt en wat je er van vond.