Het Perfecte Spel

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Wyckyd
Generalist

Re: Het Perfecte Spel

Bericht door Wyckyd »

rober schreef:
Wyckyd schreef: Hee, willen we alvast gaan proberen te voorspellen wat hier uit gaat komen? Wat zou bijvoorbeeld de volgende vraag over het thema kunnen zijn?

Ik zou denken: "Wanneer moet het spel precies plaatsvinden? Ten tijde van... "
a) Het begin van het leven
b) De dinosauriers
c) De holbewoners
d) de Romeinen
e) de Middeleeuwen
f) de Renaissance
g) de 20ste eeuw

Kunnen we alvast een belangrijke gebeurtenis uit de Nederlandse geschiedenis bedenken waar nog geen bordspel over is?
Als je op het 4e tabblad (spelelementen) klikt, dan kun je alvast de mogelijke antwoorden van volgende week zien.
haha dat had ik nog niet gezien. Maar ik zit er niet ver vandaan:
Prehistorie
Klassieke Oudheid
Middeleeuwen
Renaissance
Industriële Revolutie
20e eeuw
21e eeuw

Labels:
Father Vic
Party Animal

Bericht door Father Vic »

cymric schreef:
Wyckyd schreef:Maar wel een beetje jammer dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen tactiek & strategie..
In een spel dat maar 45 tot 60 minuten duurt kun je strategie meestal op je buik schrijven, en ik heb eerlijk gezegd het totaal ongefundeerde betweterige vermoeden dat het gros van de stemmers het verschil tussen die twee dingen ook niet eens kent.
Om eerlijk te zijn, moet ik daar ook altijd eens over nadenken, hoor.
Strategie lijkt me langetermijn-planning, terwijl tactiek inspelen op de situatie. Juist ?

Ik ben trouwens gegaan voor even veel tactiek dan geluk, kwestie van een zo breed mogelijk publiek voor ogen te houden. Al wordt de uitkomst ongetwijfeld veel tactiek, weinig geluk. Want hoofdzakelijk de net iets fanatiekere spelers zullen aan deze stemming deelnemen, veronderstel ik. En zij wensen tijdens een spel nu eenmaal niet dat hun denkproces voor niets is geweest, omdat een te grote portie geluk hun snode plannetjes dwarsboomden. Nochtans vind ik dat persoonlijk vaak net fijn aan een spel, waardoor het te spelen valt met mensen van verschillende niveaus. Als altijd maar dezelfde mensen aan het langste eind trekken en dezelfde achterop hinken, is het immers rap gedaan met spelen.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

grunnboy schreef:Ik stem niet. Geen behoefte aan. Ik vind het een domme marketing actie. Ze krijgen hierdoor informatie over de consumenten op de bordspellenmarkt. Prima natuurlijk vanuit hun oogpunt. Maar van mij hoeft het niet.
Ik geloof werkelijk dat je hier een beetje te hard van stapel loopt. Ik had zo een dummy-email adres kunnen aanmaken en via een proxy kunnen stemmen: dan was mijn stem volkomen anoniem en onherleidbaar geweest die in niets verschilt van een aanschaf bij een spellenboer. Sterker nog, mijn stem is onbetrouwbaarder, want als ik geld uitgeef stem ik met mijn portemonnee.

<off-topic>
Ik heb het sowieso niet zo op 999 games. Met name de outlet sales vind ik zeer storend.

Ik geloof dat de belangrijkste bezwaren tegen de sale zo ondertussen hun geldigheid wel hebben verloren. Er wordt niet meer gestunt met courante titels, wel met allang uit het gangbare assortiment verdwenen restposten, geopende winkeldochters en probeerspellen waar 999 Games toch maar vanaf ziet.

Het enige waar je nog bezwaar tegen zou kunnen hebben is dat 999 Games als uitgever nu dubbel winst maakt door de courante titels tegen zeg maar webshopprijzen aan de man te brengen; maar er is geen wet die ze dat verbiedt. Ik heb ook nooit begrepen waarom veel bezoekers denken dat deze aanschaf voordelig is. Een grote bestelling bij een webshop betekent meestal dat de verzendkosten tot 0 worden verlaagd terwijl je voor de sale wel om vroeg uur zoveel naar Almere moet reizen: de brandstof daarvoor is zeer zeker niet gratis. Als bezoekers zich persé gek willen laten maken door de uitdrukking outlet sale, is dat zeer zeker niet alleen te wijten aan 999 Games.

</off-topic>
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Father Vic schreef:Om eerlijk te zijn, moet ik daar ook altijd eens over nadenken, hoor. Strategie lijkt me langetermijn-planning, terwijl tactiek inspelen op de situatie. Juist ?
Ja. Tactiek is datgene wat je op korte termijn moet doen zodat je intenties op lange termijn daadwerkelijk tot wasdom komen. 'Veel tactiek achter elkaar = strategie', zo kan je het ook zien. Overigens is het aanwezig zijn van toeval ('geluk' is de positieve kant ervan) niet noodzakelijkerwijs een indicatie dat een spel geen strategie bevat. Iemand die bijvoorbeeld tegen mij klaagt dat een spel als Yspahan alleen maar dobbeltoeval is, laat ik met het grootste plezier alle hoeken en gaten van het speelveld zien.
Nochtans vind ik dat persoonlijk vaak net fijn aan een spel, waardoor het te spelen valt met mensen van verschillende niveaus. Als altijd maar dezelfde mensen aan het langste eind trekken en dezelfde achterop hinken, is het immers rap gedaan met spelen.
Kan ik me wat bij voorstellen. 't Is natuurlijk wel zo dat een zekere beloning voor het ervarener worden in een spel ook niet verkeerd is.
Wyckyd
Generalist

Bericht door Wyckyd »

Father Vic schreef:
cymric schreef:
Wyckyd schreef:Maar wel een beetje jammer dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen tactiek & strategie..
In een spel dat maar 45 tot 60 minuten duurt kun je strategie meestal op je buik schrijven, en ik heb eerlijk gezegd het totaal ongefundeerde betweterige vermoeden dat het gros van de stemmers het verschil tussen die twee dingen ook niet eens kent.
Om eerlijk te zijn, moet ik daar ook altijd eens over nadenken, hoor.
Strategie lijkt me langetermijn-planning, terwijl tactiek inspelen op de situatie. Juist ?
hmmm

Ik denk dat ik mijn opmerking weer moet intrekken :P

Verschil is inderdaad korte termijn vs lange termijn, maar er is natuurlijk niet een duidelijk definieerbare grens. Zoals Cymric terecht opmerkt: kun je het in een spel van een uur wel hebben over een verschil?

Ik heb heel erg de associatie met tactiek als het spel als elke beurt ongeveer een vergelijkbare puzzel geeft. En bij een spel met meer nadruk op strategie, zijn keuzes uit vorige beurten van meer invloed, en moet je meer nadenken over toekomstige opties.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand die vaak spellen van 5 uur speelt geen strategie ziet in een spel van 2 uur.
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

cymric schreef:
grunnboy schreef:Ik stem niet. Geen behoefte aan. Ik vind het een domme marketing actie. Ze krijgen hierdoor informatie over de consumenten op de bordspellenmarkt. Prima natuurlijk vanuit hun oogpunt. Maar van mij hoeft het niet.
Ik geloof werkelijk dat je hier een beetje te hard van stapel loopt. Ik had zo een dummy-email adres kunnen aanmaken en via een proxy kunnen stemmen: dan was mijn stem volkomen anoniem en onherleidbaar geweest die in niets verschilt van een aanschaf bij een spellenboer. Sterker nog, mijn stem is onbetrouwbaarder, want als ik geld uitgeef stem ik met mijn portemonnee.

<off-topic>
Ik heb het sowieso niet zo op 999 games. Met name de outlet sales vind ik zeer storend.

Ik geloof dat de belangrijkste bezwaren tegen de sale zo ondertussen hun geldigheid wel hebben verloren. Er wordt niet meer gestunt met courante titels, wel met allang uit het gangbare assortiment verdwenen restposten, geopende winkeldochters en probeerspellen waar 999 Games toch maar vanaf ziet.

Het enige waar je nog bezwaar tegen zou kunnen hebben is dat 999 Games als uitgever nu dubbel winst maakt door de courante titels tegen zeg maar webshopprijzen aan de man te brengen; maar er is geen wet die ze dat verbiedt. Ik heb ook nooit begrepen waarom veel bezoekers denken dat deze aanschaf voordelig is. Een grote bestelling bij een webshop betekent meestal dat de verzendkosten tot 0 worden verlaagd terwijl je voor de sale wel om vroeg uur zoveel naar Almere moet reizen: de brandstof daarvoor is zeer zeker niet gratis. Als bezoekers zich persé gek willen laten maken door de uitdrukking outlet sale, is dat zeer zeker niet alleen te wijten aan 999 Games.

</off-topic>
Ik geloof dat dit bedacht is vanuit marketingoogpunt. Dat je een stemming kan misleiden doet er toch niet toe? Er stemmen 2600 las ik. En iedereen geeft een voorkeur aan. Dat kan waardevolle informatie zijn. En iedereen let toch bij het uitgeven van geld op zijn portemonnee? Staat jouw kast dan vol met alleen maar goedkope spellen?

En mijn bezwaar over de outlet sale staat nog steeds. Geld kun je maar 1 x uitgeven. Mensen denken goedkoper uit te zijn terwijl dat niet zo is. Ze kopen toch titels die ze ook in de winkel hadden kunnen kopen. Dat gaat ten koste van de (web)winkels. Hoe je het ook went of keert.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

grunnboy schreef:Ik geloof dat dit bedacht is vanuit marketingoogpunt. Dat je een stemming kan misleiden doet er toch niet toe? Er stemmen 2600 las ik. En iedereen geeft een voorkeur aan. Dat kan waardevolle informatie zijn.
Met nadruk op kan. Ik ben niet in staat om te bedenken hoe je uit 2600 tamelijk anonieme stemmen over erg algemene spellenzaken waardevolle informatie kan destilleren. Er zijn geen gebruikersprofielen, geen demografische gegevens, geen informatie over verdere spellenvoorkeuren. Het enige 'waardevolle' wat 999 Games nu met de gegevens doet is de zaak middelen tot 'Het Perfecte Spel' en zelf verder uitgeven. Waarvan overigens absoluut niet vaststaat of het überhaupt een commerciëel succes gaat worden, dus hoe 'waardevol' al die stemmen zijn valt nog maar te bezien.
En iedereen let toch bij het uitgeven van geld op zijn portemonnee? Staat jouw kast dan vol met alleen maar goedkope spellen?
Je begreep me niet goed, of ik drukte me onzorgvuldig uit: ik bedoelde te zeggen dat als ik geld uitgeef, ik een duidelijker signaal over mijn voorkeur afgeef dan als ik een anoniem stembriefje invul. Ik geef immers hoogstwaarschijnlijk geen geld uit aan dingen die ik niet leuk vind.

En mijn bezwaar over de outlet sale staat nog steeds. Geld kun je maar 1 x uitgeven. Mensen denken goedkoper uit te zijn terwijl dat niet zo is. Ze kopen toch titels die ze ook in de winkel hadden kunnen kopen. Dat gaat ten koste van de (web)winkels. Hoe je het ook went of keert.

Als je bezwaar zich richt op wat mensen denken, in deze tijd van internet en smartphones waarmee eenieder ter plekke kan kijken of een titel daadwerkelijk goedkoper is, dan geloof ik dat verdere discussie niet zo zinvol is. We hebben het, cru gezegd, niet over woekerpolisconstructies.
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

cymric schreef:
grunnboy schreef:Ik geloof dat dit bedacht is vanuit marketingoogpunt. Dat je een stemming kan misleiden doet er toch niet toe? Er stemmen 2600 las ik. En iedereen geeft een voorkeur aan. Dat kan waardevolle informatie zijn.
Met nadruk op kan. Ik ben niet in staat om te bedenken hoe je uit 2600 tamelijk anonieme stemmen over erg algemene spellenzaken waardevolle informatie kan destilleren. Er zijn geen gebruikersprofielen, geen demografische gegevens, geen informatie over verdere spellenvoorkeuren. Het enige 'waardevolle' wat 999 Games nu met de gegevens doet is de zaak middelen tot 'Het Perfecte Spel' en zelf verder uitgeven. Waarvan overigens absoluut niet vaststaat of het überhaupt een commerciëel succes gaat worden, dus hoe 'waardevol' al die stemmen zijn valt nog maar te bezien.
En iedereen let toch bij het uitgeven van geld op zijn portemonnee? Staat jouw kast dan vol met alleen maar goedkope spellen?
Je begreep me niet goed, of ik drukte me onzorgvuldig uit: ik bedoelde te zeggen dat als ik geld uitgeef, ik een duidelijker signaal over mijn voorkeur afgeef dan als ik een anoniem stembriefje invul. Ik geef immers hoogstwaarschijnlijk geen geld uit aan dingen die ik niet leuk vind.

Als je bezwaar zich richt op wat mensen denken, in deze tijd van internet en smartphones waarmee eenieder ter plekke kan kijken of een titel daadwerkelijk goedkoper is, dan geloof ik dat verdere discussie niet zo zinvol is. We hebben het, cru gezegd, niet over woekerpolisconstructies.
Ik denk alleen dat het slechts een marketinginstrument is. Naast dat het mensen met 999games in aanraking laat komen. Ik denk dat ze zeker iets kunnen met deze informatie.

Waarschijnlijk komen er nog meer vragen neem ik aan? Als je een perfect spel kan maken op basis van een paar vragen is het sowieso toch onzin?

en idd je kunt prijzen checken op internet. Dat doe ik. En ik lees ook over spellen en de outletsale op internet. Voor de prijzen zou k dus ook nooit heen gaan. Mensen hebben toch het idee dat er koopjes zijn te halen.

Daarnaast denk ik dat de outlet sale een Ikea effect heeft. Je komt altijd buiten met meer dan je wou uitgeven. Ik bedoel, ook al kun je vergelijken, het ergens anders goedkoper is, mensen toch spellen daar kopen omdat ze het dan gelijk mee naar huis kunnen nemen.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

grunnboy schreef:Ik denk alleen dat het slechts een marketinginstrument is. Naast dat het mensen met 999games in aanraking laat komen. Ik denk dat ze zeker iets kunnen met deze informatie.
Zekers: middelen en een gemiddeld spel uitbrengen :wink: .
Waarschijnlijk komen er nog meer vragen neem ik aan? Als je een perfect spel kan maken op basis van een paar vragen is het sowieso toch onzin?
Natuurlijk is het alleen maar marketing en natuurlijk is de suggestie van 'perfectie' kul. Maar dan nog blijft het een project dat een ludieke (en bij mijn weten ook unieke) manier gebruikt om de basiskenmerken van een spel te bepalen. Echter zolang 999 Games het volledige financiële risico op zich neemt, kan ik niet wakker liggen van de zin en onzin van het geheel.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Natuurlijk is het alleen maar marketing en natuurlijk is de suggestie van 'perfectie' kul. Maar dan nog blijft het een project dat een ludieke (en bij mijn weten ook unieke) manier gebruikt om de basiskenmerken van een spel te bepalen. Echter zolang 999 Games het volledige financiële risico op zich neemt, kan ik niet wakker liggen van de zin en onzin van het geheel.
Mooi en helder verwoord. :thumbup:
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Erwin schreef:
cymric schreef:Natuurlijk is het alleen maar marketing en natuurlijk is de suggestie van 'perfectie' kul. Maar dan nog blijft het een project dat een ludieke (en bij mijn weten ook unieke) manier gebruikt om de basiskenmerken van een spel te bepalen. Echter zolang 999 Games het volledige financiële risico op zich neemt, kan ik niet wakker liggen van de zin en onzin van het geheel.
Mooi en helder verwoord. :thumbup:
Dat is natuurlijk ook zo. 999 games moeten zelf weten wat ze doen. Ik vind het alleen onzin en kan me niet voorstellen dat er een spel uitkomt dat zonder dit onderzoek er ook niet was gekomen. Nutteloos dus.

Leuk dat iedereen wil stemmen. Ik ben ook maar 1 persoon. En ik ben er al lang achter dat een groot gedeelte van het land mijn mening niet deelt. Anders was een kabinet VVD-CDA net nota bene PVV als gedoogpartner er nooit geweest.

Dus ik wens iedereen succes met die project, en veel plezier. Ik verwacht er alleen niet veel van.
Afbeelding
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Erwin schreef:Mooi en helder verwoord. :thumbup:
Afbeelding
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

@grunnboy: Je besteedt wel heel veel tijd en moeite aan een onderwerp wat je totaal niet interesseert. Je kunt een topic ook gewoon negeren.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Vogeltje schreef:@grunnboy: Je besteedt wel heel veel tijd en moeite aan een onderwerp wat je totaal niet interesseert. Je kunt een topic ook gewoon negeren.
Waarom zou hij het topic negeren? Grunnboy heeft een duidelijke mening over deze actie. Goed dat hij die uit, zodat er discussie ontstaat over de zin(loosheid) ervan. Blijkbaar interesseert het hem wel degelijk, en maakt hij een weloverwogen beslissing om niet mee te stemmen. Of ben jij van mening, Vogeltje, dat je enkel mee mag praten als je het een geweldig idee vindt?
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Persoonlijk vind ik het wel een leuk en origineel initiatief van 999Games.

Of er echt een interessant spel uit voortkomt is natuurlijk nog een grote vraag.

Maar het idee is wel leuk en ik denk dat er beter geoordeeld kan worden als het spel er uiteindelijk is.
Afbeelding