Spiel Essen 2006

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

francobollus schreef: 12. Die Saulen der Erde (Kosmos): natuurlijk ziet het er, zoals altijd bij Kosmos, productioneel allemaal weer prima uit, en op deze manier fascineert het me ook. Hebben we na Charlemagne en Keythedral echter niet genoeg kathedraalobouwspellen?
Heb het spel 2 x gespeeld; Mooi spel! Niet te vergelijken met bovengenoemde spellen. Thematisch zeer mooi uitgevoerd en eigenlijk is de te bouwen kathedraal het lelijkst....
Telkens weer zeer scherpe afwegingen te maken. Zeer goed te spelen met 2 spelers.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

francobollus schreef: 10. Histericoach (Scribabs): zegt of doets me niets (wel altijd opvallend hoe elk Italiaans spel op BGG met een hoge score start omdat de eerste ratings door chauvinistische Italianen gemaakt worden).
Zegt dat ook wat over Maestro Leonardo?????
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Ik denk dat je die Italianen (en Fransozen) hun chauvinisme niet al te hard moet aanrekenen dat ze dat doen. Ik breng onze NSP 2005 en bijna 2006 in herinnering, waar spellen die dat in mijn bescheiden (en ongelofelijk arrogante :twisted: ) mening niet verdienden in de top-2 terecht kwamen puur en alleen omdat ze door een Nederlander zijn gemaakt en gepubliceerd. Ik denk dat per saldo alleen de Duitsers minder chauvinistisch zijn, maar die hoeven zich ook niet meer te bewijzen.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

Vergeet Imperial niet van Eggert Spiele.
Vergeet Khronos niet.
Ga ik niet vergeten, maar ik heb nog maar nummer 1-25 doorgenomen. Ik schreef toch "wordt vervolgd....."
Zegt dat ook wat over Maestro Leonardo?????
Wat mij betreft niet, ik vind het een prima spel. Tip: speel de tweede en volgende keren de "gevorderden"-variant, die op de achterzijde van de handleiding wordt uitgelegd.
Ik breng onze NSP 2005 en bijna 2006 in herinnering, waar spellen die dat in mijn bescheiden (en ongelofelijk arrogante Twisted Evil ) mening niet verdienden in de top-2 terecht kwamen puur en alleen omdat ze door een Nederlander zijn gemaakt en gepubliceerd.
Ik heb grote bewondering voor de inzet van deze uitgever en de zaak waar hij voor staat. Hopelijk worden meer creatieve geesten wakker in Nederland die voor de "Hollandse zaak" gaan. Maar je hebt gelijk, het gaat uiteindelijk om de beste, buitenlands of niet.
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

francobollus schreef:Ik heb grote bewondering voor de inzet van deze uitgever en de zaak waar hij voor staat. Hopelijk worden meer creatieve geesten wakker in Nederland die voor de "Hollandse zaak" gaan. Maar je hebt gelijk, het gaat uiteindelijk om de beste, buitenlands of niet.
http://www.boardgamegeek.com/geeklist/15243 is wellicht een handig geheugensteuntje.
francobollus
Uitgever

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/15243 is wellicht een handig geheugensteuntje.
Inderdaad! Joepie, ik wist er nog eentje: gelijk maar toegevoegd.
francobollus
Uitgever

Daar gaan we weer:
27) Walhalla (Amigo): wellicht leuk, nog te weinig info over
28) Experiment (Sandtimer): het debuut van 2 Belgen, ik ben nieuwsgierig. Hier hebben ze toch de auteurswedstrijd op Games n Toys in Gent gewonnen?
29) Une Ombre sur Whitechapel: heeft niet mijn interesse
30) Yspahan (Ystari): de verwachtingen zijn hoog na Ys, Caylus en Mykerinos....
31) Warangel: spreekt mij niet aan
32) Imperial: na het uitstekende Antike van vorig jaar ben ik benieuwd naar deze titel.
33) Space Dealer: zou Eggert nu eens een topper maken na vele subtoppers. Ik voel mij vooralsnog niet aangesproken.
34) Project Skyline: doet me niet
35) Battlelore: zelfs mooie plaatjes halen me niet over: het spel spreekt me niet aan
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

cymric schreef:Ik denk dat je die Italianen (en Fransozen) hun chauvinisme niet al te hard moet aanrekenen dat ze dat doen. Ik breng onze NSP 2005 en bijna 2006 in herinnering, waar spellen die dat in mijn bescheiden (en ongelofelijk arrogante :twisted: ) mening niet verdienden in de top-2 terecht kwamen puur en alleen omdat ze door een Nederlander zijn gemaakt en gepubliceerd. Ik denk dat per saldo alleen de Duitsers minder chauvinistisch zijn, maar die hoeven zich ook niet meer te bewijzen.
Soms is een discussie op zo?n forum zalig eenvoudig. Je zuigt gewoon je eigen argumenten uit je duim en ? hoppa ? je legt een stevig onderbouwd standpunt op tafel. Inderdaad, zalig eenvoudig ......... of is ?een tikje te simpel? toch een betere term?

:-)
warpozio
Grote Dienaar

Bericht door warpozio »

francobollus schreef:Daar gaan we weer:
28) Experiment (Sandtimer): het debuut van 2 Belgen, ik ben nieuwsgierig. Hier hebben ze toch de auteurswedstrijd op Games n Toys in Gent gewonnen?
33) Space Dealer: zou Eggert nu eens een topper maken na vele subtoppers. Ik voel mij vooralsnog niet aangesproken.
Die 2 staan ook op mijn lijst
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Erwin schreef:
cymric schreef:Ik denk dat je die Italianen (en Fransozen) hun chauvinisme niet al te hard moet aanrekenen dat ze dat doen. Ik breng onze NSP 2005 en bijna 2006 in herinnering, waar spellen die dat in mijn bescheiden (en ongelofelijk arrogante :twisted: ) mening niet verdienden in de top-2 terecht kwamen puur en alleen omdat ze door een Nederlander zijn gemaakt en gepubliceerd. Ik denk dat per saldo alleen de Duitsers minder chauvinistisch zijn, maar die hoeven zich ook niet meer te bewijzen.
Soms is een discussie op zo?n forum zalig eenvoudig. Je zuigt gewoon je eigen argumenten uit je duim en ? hoppa ? je legt een stevig onderbouwd standpunt op tafel. Inderdaad, zalig eenvoudig ......... of is ?een tikje te simpel? toch een betere term?

:-)
Wat bedoel je precies? :?:
thesid
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel

Bericht door thesid »

cymric schreef:http://www.boardgamegeek.com/geeklist/15243 is wellicht een handig geheugensteuntje.
Dit is inderdaad wel een leuke Geeklist. Heb voorlopig één toevoeging gedaan, maar ik kan er nog wel meer bedenken. Of ging het je er juist om per ontwerper maar één spel op de lijst te zetten?
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Nee, één vermelding voor elke Nederlandse ontwerper (of duo).
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Dat de firma's voor Spsp een beetje achterover leunen hebben we de laatste dagen hier wel kunnen lezen en aanschouwen. Dat het ook anders kan zien we voor Spiel aan het spel Khronos:

http://www.matagot.com/khronos/

Alsof de heer Spielberg is ingehuurd om het eea te promoten!!!
Jerome
Gouverneur

Vandaag eindelijk

Bericht door Jerome »

Goeiemorgen, zelfs de wekker ervoor gezet.

Nog even een hartig ontbijt naar binnen werken en dan begint ook voor mij Spiel-Essen. Leuk! :D
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ben net terug van Spiel. Het was weer een geweldig leuke dag, die eigelijk te kort was om alle vooraf aangekruiste spellen goed te bekijken, laat staan te spelen.

Ik heb de uitbreiding van Funkenslag (Benelux) blind aangeschaft en was verder erg onder de indruk van Shogun, waarvan ik 1 seizoen gespeeld heb. Helaas was ik toen al door mijn budget heen, dus die zal ik later nog wel eens aanschaffen.

Leonardo zag er goed uit, maar heb ik niet kunnen spelen. Datzelfde geld voor Kampf um Rome en Die Saulen der Erde. Ook Graenaland zag er erg goed uit. Verder heb ik nog uitleg gehad van Italia (Phanlax). De vele regels vond ik erg overweldigend, maar voor de liefhebber zal dit beslist een goed spel zijn.

Qua aanschaf net onder de vooraf aangegeven EUR 100,00 gebleven. (Funkenslag incl. Beneluxuitbreiding, poster Hanze, Pinguin, Rush Hour, Uitbreiding Ys, Bohnanza incl. uitbreiding en Kannibohne, 6 nimmt en Manilla)

Ik kom er net bij thuiskomst achter dat ik Manilla in de stand van Queen Games heb laten staan, dus als iemand de komende dagen nog in de stand komt en vraagt naar een witte plasticzak met daarin Manilla dan zullen ze je niet vreemd aankijken. Misschien kan iemand van jullie hem nog meenemen en hem aan mij overhandigen op spellenspektakel, waar ik demo voor Quined. Anders is het jammer van de EUR 20,00 :( .
Laatst gewijzigd door Dierik op vr 20 okt 2006, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.