Essen 2006 Eerste indrukken?

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

Ik ben inmiddels ook terug van 5 dagen Spiel. Daar heb ik enkele honderden foto's gemaakt. Een verslag voor Spelmagazijn is in de maak. Van de spellen die ik op de beurs gespeeld heb vond ik Die Säulen der Erde (Kosmos) de beste en Santy Anno (Repos) de leukste. Vóór de beurs had ik Maestro Leonardo al gespeeld. Een topper.

Naast de genoemde titels deden bij de Fairplay Spiele Umfrage voornamelijk de spellen van kleinere uitgevers goede zaken: Space Dealer (Eggert), Mr. Jack (Hurricane), Ur (What's your game), Tara High Seat of Kings (Suprised Stare Games). De einduitslag van zondag heb ik helaas niet meegekregen.

Donderdag en vrijdag waren rustiger dan normaal (waarschijnlijk vanwege het ontbreken van herfstvakantie), maar de zaterdag was waanzinnig druk. In totaal zijn er (volgens Spielbox.de) 151.000 bezoekers geweest (een nieuw record).

Gespeeld o.a. Die Säulen der Erde, Die Säulen von Venedig, Fragile, Experiment, Die Baumeister von Arkadia, Silk Road en Santy Anno.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Thurn und Taxis kan me eerlijk gezegd wel steeds meer boeien. Kan hiervoor geen reden vinden maar het spelplezier is wat hoger. In de nieuwe Spielbox overigens een uitstekende expansie voor TuT. Geeft weer wat meer smaak aan het spel.

Cymric, heb je nog wel even stil gestaan bij het spel Mr. Jack van Hurrican? Mooi uitgevoerd en fijn te spelen deductiespel.
Voor de familie cq kinderen Sextion X, Alhambra dobbelspel en De Dief van Bagdad aangeschaft. Alle drie goed ontvangen (7-11-12 jaar). Zelf ook preetig meegespeeld.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Nee, what you see is (mostly) what you get. Ik ben twee dagen écht bezig geweest en heb me vrijwel alleen gericht op spellen die me van te voren aanspraken. Mr. Jack zat daar overduidelijk niet bij, want het is de eerste keer dat ik ervan hoor. Ik kan me ook niet herinneren het te hebben gezien. Maar goed, via BGG werd ik erop gewezen dat ik straal langs een tafel met 4 tot 5 Periklessen was gelopen zonder er ook maar één van te hebben gezien :).
thesid
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel

Bericht door thesid »

Ik heb me drie dagen uitstekend vermaakt in Essen. Met name de donderdag en vrijdag boden rustig spelplezier.
Ik was juist zeer verheugd met de lage prijs van Reef Encounter :P
Heb ook blind Mare Nostrum en Antike gekocht.
Bij Saülen der Erde heb ik ondanks herhaalde pogingen geen lege tafel kunnen ontdekken. Dus gisteren maar op brettspielwelt geprobeerd. Leuk spel.
Verder nog wat leuke koopjes op de kop getikt en ik vond Gloria Mundi best een leuk spel (maar te duur) en net als Caylus kon Maestro Leonardo mij niet bekoren.
Tsaar schreef:de komende Spielbox (waar blijft ie trouwens?).
Ah, hij is er dus echt nog niet?? Ik wilde juist (weer eens) mijn beklag bij Barbara Nostheide gaan doen...
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Eerste Essen! Whoehoe!

Sorry. Maar: mooie ervaring. Grooooot, veeeeel! En niet eens overdreven druk (we waren er zondag). Onze buit: Leonardo, Arkadia, Hermagor, Cleopatra, Phoenix, Torres, Big City, Santiago, Gheos, Spielbox met TuT uitbreiding, Augsburg 1520, Alhambra, Antike en natuurlijk een gratis Sir Bedivere - die DoW uitdeelde alsof het nootjes waren.

Niet gezien helaas: Händler von Genoa, Friedrich, Khronos (uitverkocht). Säulen der Erde was tegen de middag ook uitverkocht, maar zal vast wel in NL op de markt komen...toch?

Mooie ervaring, volgend jaar weer!
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Gisteren het eerste potje TuT gespeeld, nog zonder de Spielbox-uitbreiding (nog steeds niet gearriveerd). Mooi spel, en eigenlijk best leuk hoewel we alledrie toch wel heel erg tegen elkaar aan het solitairen waren.
Spijt? Neuh, leuk spelleke om nu en dan even tussendoor te doen.
Daarna kwam Mauerbauer ter tafel (had ik meegenomen voor een van de spelvrienden) en dat was erg leuk, ondanks de enorme toevalsfactor die al te veel vooruit denken zinloos maakt. Mooi ook, erg mooi zelfs. Altijd fijn als er een paar bomen gekapt worden voor ons spelgenot. :wink:
Hellspawn
Meeple

Bericht door Hellspawn »

Volgend jaar er toch maar eens heen gaan.
Al zoveel goeds gehoord over Spiel.

En toch nog niet geweestt. :oops:
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Hellspawn schreef:Volgend jaar er toch maar eens heen gaan.

Nog een tip voor volgend jaar: het is zo groot dat het niet verkeerd is vantevoren een lijst te maken met de dingen die je zeker wil zien, liefst met hal- en standnummer, en plattegrondjes (waren die er gewoon niet of heb ik dat ook al gemist?).

Volgend jaar ga ik zeker weer, en hou dan een tweede dag als optie aan om terug te komen.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Tsaar schreef:
Hellspawn schreef:Volgend jaar er toch maar eens heen gaan.

Nog een tip voor volgend jaar: het is zo groot dat het niet verkeerd is vantevoren een lijst te maken met de dingen die je zeker wil zien, liefst met hal- en standnummer, en plattegrondjes (waren die er gewoon niet of heb ik dat ook al gemist?).

Volgend jaar ga ik zeker weer, en hou dan een tweede dag als optie aan om terug te komen.
Het is ook afhankelijk wat voor soort spellen je leuk vindt. Zo sla ik alles van warhammer, Magic, LARP, ... over; Dat scheelt ook behoorlijk.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

U vraagt, wij draaien: de homepage van Spiel en een overzicht van de hallen.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

cymric schreef:U vraagt, wij draaien: de homepage van Spiel en een overzicht van de hallen.
Yep, en ik heb de plattegrondjes vantevoren zelfs bekeken, maar ging er blindelings van uit dat die bij de ingang wel in grote stapels voorradig zouden zijn. Niet dus, met als gevolg telkens op de zuilen tussen de hallen in turen naar de gezochte stand op de plattegrond, om twintig meter verderop weer vergeten te zijn hoe de route daarheen ook alweer was...
Het was wel spannend zo! :lol:
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Tsaar schreef:(...) Spielbox-uitbreiding (nog steeds niet gearriveerd).
Jaaaaa! De Spielbox is binnen! :D
Tim L
Sojaboon

Bericht door Tim L »

Bijna 300 euro armer en 20 spellen rijker :)

Ik ben begonnen met mijn eerste indrukken van wat spellen op de ducosimsite te plaatsen:
http://www.ducosim.nl/nieuw/wiki.php?id=145
Tot nu toe van Graenaland en Die Saulen der Erde.
Daarbij komen nog eerste indrukken van Hermagor, Die Saulen von Venedig en Il Principe