Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Hieronder alvast de spellen die de Top 100 niet zullen halen en daar begrijp ik natuurlijk helemaal niks van
2. Sid Meier's Civilization
12. London
Deze 2 staan zelfs in de BGG top 100. Ok, London pas op 103! Ik snap niet dat Sid Meier's Civilization niet gewoon de plek van TTA inneemt vanwege toegankelijkheid, vormgeving en gerichtere opbouw. Je hoeft niet te priegelen met de schijfjes en spreekt gewoonweg meer tot de verbeelding.
15. Valdora
Een ongebruikelijk mechanisme wordt er gebruikt (pick-up en delivery) voor dit spel en is niet zo gangbaar maar Michael Schacht lukt het en ik vind het raar dat dit zeer toegankelijke en tevens uitgekiende spel het niet gehaald heeft. Onder het spel zit een solide motor die je helpt in winnen,wanneer je het meest efficient met je beurten bent omgesprongen. Tevens is het Michael Schacht weer gelukt met het nieuwe spel Africana dat voor mij heel goed aanvoelt alleen iets minder planbaar is als Valdora en het daardoor een leuke familievariant maakt. Daarnaast is het wel een compleet ander spel maar wel in dezelfde lijn.
16. Peloponnes
Een super compacte civilization met intrigerende mechanismes (zoals uitsterven bevolking) dat binnen een uur te spelen is. Geweldig spel!
17. Het Koopmanshuis
Een biedspel dat snel, venijnig en met veel interactie snel weg speelt. Subliem is het bieden op meerdere kaarten en het opkoop mechanisme waarbij je bewust anderen dwars kan zitten door de prijs op te drijven.
Hier mijn spellen die niet in de top 100 komen met hun BGG rank:
20. Battlestar Galactica (geen love voor dit geweldige spel? Ik vind The Resistance nog wat fijner, maar deze kolos is toch echt geweldig (des te meer als je de serie kijkt)).
140. Dungeon Petz (voor mij hét spel van 2011. Prachtig vormgegeven, thematisch zeer sterk uitgewerkt, redelijk 'tense' gameplay en vooral veel plezier!).
163. Kingsburg (Prachtig gebruik van dobbelstenen. Kan dit spel eindeloos spelen.)
376. Hawaii (Opnieuw geweldige artwork (ik begin een thema te zien), veel variabiliteit, verschillende strategieën mogelijk, erg leuk!)
497. Onirim (beste solospel dat ik ken. Met alle inbegrepen uitbreidingen erbij is het een spel met veel keuzemomenten en spannende gameplay. Het is ook nog eens zo portable dat ik het vaak in de trein of op het vliegveld speel.
683. Drum Roll (Geweldige kleurrijke art. Sterke euro met veel blokjesgeschuif en aardig wat abilities. Wel flink 'mathy', maar dat stoort me niet)
713. Guillotine (Go-to filler (naast King of Tokyo) voor meerdere spelers en ook zelfs goed met 2. Veel chaos, veel pesterijen, maar vooral veel plezier.
Uit mijn top 20 heeft Schaken (ja, hoe kan het oudste strategische spel nu ontbreken in de top 100?), Poker (eigenlijk gelukkig maar, dat geeft aan ten minste aan dat het minder populair aan het worden is dan een paar jaar geleden), Gesjaakt en Hugo het Slotspook of wel Mitternachtsparty (erg hilarisch altijd) het niet gehaald. Laatste genoemde ging ik eigenlijk al vanuit want eigenlijk halen heel weinig partygames en kinderspellen de top 100.
Echter dat schaken er niet in staat vind ik persoonlijk wel een beetje schandelig, maar goed dat is mijn mening.
Ik vind schaken, dammen, go, bridge enz. eigenlijk ook meer sporten dan spellen. Die status hebben ze internationaal gezien ook.
Ik zou ze nooit in mijn top zetten al zijn het ontegenzeggelijk goede 'spellen'.
WTULTC schreef:Uit mijn top 20 heeft Schaken (ja, hoe kan het oudste strategische spel nu ontbreken in de top 100?), Poker (eigenlijk gelukkig maar, dat geeft aan ten minste aan dat het minder populair aan het worden is dan een paar jaar geleden), Gesjaakt en Hugo het Slotspook of wel Mitternachtsparty (erg hilarisch altijd) het niet gehaald. Laatste genoemde ging ik eigenlijk al vanuit want eigenlijk halen heel weinig partygames en kinderspellen de top 100.
Echter dat schaken er niet in staat vind ik persoonlijk wel een beetje schandelig, maar goed dat is mijn mening.
Het oudste strategische spel staat er gewoon in hoor, alleen heet het go. Schaken is ivm go natuurlijk maar een slap leer-zoveel-mogelijk-posities-uit-je-hoofd-spel
@ Pieter-Hein, als de top 100 is afgelopen ben ik wel benieuwd waar schaken wel terecht is gekomen? Wellicht een idee voor volgend jaar om er een top 150 of 200 van te maken mocht het aantal stemmers flink gaan stijgen.
Peter Hein schreef:Het oudste strategische spel staat er gewoon in hoor, alleen heet het go. Schaken is ivm go natuurlijk maar een slap leer-zoveel-mogelijk-posities-uit-je-hoofd-spel
Dat schaken neerkomt op posities uit je hoofd leren is een misvatting die je wel vaker tegenkomt. Ook op BGG heb ik al de nodige commentaren in die richting gezien. Ik zal daar binnenkort eens een topic over starten
Voor de goede orde: ik ben schaker, maar Go is inderdaad (veel) ouder, dieper (al doet het verschil in diepte tussen Go en schaken voor mensen niet zo ter zake) en ook wel een mooier spel qua ontwerp dan schaken.
Peter Hein schreef:Het oudste strategische spel staat er gewoon in hoor, alleen heet het go. Schaken is ivm go natuurlijk maar een slap leer-zoveel-mogelijk-posities-uit-je-hoofd-spel
De ene dag is duidelijk de andere niet. Op het Journaal was je van de week nog zo'n keurige jongeman met een heldere en goed verwoorde boodschap.
Laatst gewijzigd door Erwin op vr 18 mei 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De ene dag is duidelijk de andere niet. Op het Journaal was je van de week nog zo'n keurige jongeman met een heldere en goed verwoorde boodschap.
Ach ja; met zo'n strak keurslijf moet je af en toe gewoon even los op een spellenforum!