Top-100 2012

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

BaSL
Team Bordspelmania

Re: Top-100 2012

Bericht door BaSL »

Gespeeld:
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
In bezit:
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster:
Uit mijn Top 20:
:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster: :geenster:
Afbeelding

Labels:
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Hieronder alvast de spellen die de Top 100 niet zullen halen en daar begrijp ik natuurlijk helemaal niks van :lol:

2. Sid Meier's Civilization
12. London

Deze 2 staan zelfs in de BGG top 100. Ok, London pas op 103! Ik snap niet dat Sid Meier's Civilization niet gewoon de plek van TTA inneemt vanwege toegankelijkheid, vormgeving en gerichtere opbouw. Je hoeft niet te priegelen met de schijfjes en spreekt gewoonweg meer tot de verbeelding.

15. Valdora

Een ongebruikelijk mechanisme wordt er gebruikt (pick-up en delivery) voor dit spel en is niet zo gangbaar maar Michael Schacht lukt het en ik vind het raar dat dit zeer toegankelijke en tevens uitgekiende spel het niet gehaald heeft. Onder het spel zit een solide motor die je helpt in winnen,wanneer je het meest efficient met je beurten bent omgesprongen. Tevens is het Michael Schacht weer gelukt met het nieuwe spel Africana dat voor mij heel goed aanvoelt alleen iets minder planbaar is als Valdora en het daardoor een leuke familievariant maakt. Daarnaast is het wel een compleet ander spel maar wel in dezelfde lijn.

16. Peloponnes

Een super compacte civilization met intrigerende mechanismes (zoals uitsterven bevolking) dat binnen een uur te spelen is. Geweldig spel!

17. Het Koopmanshuis
Een biedspel dat snel, venijnig en met veel interactie snel weg speelt. Subliem is het bieden op meerdere kaarten en het opkoop mechanisme waarbij je bewust anderen dwars kan zitten door de prijs op te drijven.
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Robertopellizini schreef:Prognose voor de spellen in de top 10:

- Puerto Rico
- Hoogspanning
- Dominion
- Agricola
- 7 Wonders
- Carcassonne
- Caylus
- Stenen Tijdperk
- El Grande

Met deze 9 ben ik het wel eens.
De laatste is waarschijnlijk Pandemie.
Bah, Pandemie was ik inderdaad vergeten. Maar dat betekent dan dus dat Ganzenbord niet in de top 100 staat? :(
Afbeelding
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door 16 Feet Pauly »

Willy the Kid schreef:
Robertopellizini schreef:Prognose voor de spellen in de top 10:

- Puerto Rico
- Hoogspanning
- Dominion
- Agricola
- 7 Wonders
- Carcassonne
- Caylus
- Stenen Tijdperk
- El Grande

Met deze 9 ben ik het wel eens.
De laatste is waarschijnlijk Pandemie.
Bah, Pandemie was ik inderdaad vergeten. Maar dat betekent dan dus dat Ganzenbord niet in de top 100 staat? :(
Pandemie moet opbokken ;) hahaha. Ja alleen jammer dat Caylus nog steeds zo hoog scoort...
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Hier mijn spellen die niet in de top 100 komen met hun BGG rank:

20. Battlestar Galactica (geen love voor dit geweldige spel? Ik vind The Resistance nog wat fijner, maar deze kolos is toch echt geweldig (des te meer als je de serie kijkt)).

53. Claustrophobia (fantastische 2-player dungeon crawl!)

91. Battle Line (beste 2-persoons filler!)

140. Dungeon Petz (voor mij hét spel van 2011. Prachtig vormgegeven, thematisch zeer sterk uitgewerkt, redelijk 'tense' gameplay en vooral veel plezier!).

163. Kingsburg (Prachtig gebruik van dobbelstenen. Kan dit spel eindeloos spelen.)

331. Ninjato (Geweldige art, leuk push-your-luck mechanisme)

376. Hawaii (Opnieuw geweldige artwork (ik begin een thema te zien), veel variabiliteit, verschillende strategieën mogelijk, erg leuk!)

497. Onirim (beste solospel dat ik ken. Met alle inbegrepen uitbreidingen erbij is het een spel met veel keuzemomenten en spannende gameplay. Het is ook nog eens zo portable dat ik het vaak in de trein of op het vliegveld speel.

683. Drum Roll (Geweldige kleurrijke art. Sterke euro met veel blokjesgeschuif en aardig wat abilities. Wel flink 'mathy', maar dat stoort me niet)

713. Guillotine (Go-to filler (naast King of Tokyo) voor meerdere spelers en ook zelfs goed met 2. Veel chaos, veel pesterijen, maar vooral veel plezier.
Afbeelding
lynyrdskynyrd
Garnaal

Bericht door lynyrdskynyrd »

lynyrdskynyrd schreef:
lynyrdskynyrd schreef:gaat ie weer

100-91 top10 (0), bezit (6) gespeeld (3)
90-81 top10 (0), bezit (4) gespeeld (3)
80-71 top10 (2), bezit (8) gespeeld (7)
70-61 top10 (2), bezit (8) gespeeld (6)
60-51 top10 (0), bezit (9) gespeeld (5)

voorlopige conclusie: er moet meer gespeeld worden... , maar ja de huidige gespeelde spellen zijn zo leuk :)
50-41 top10 (1), bezit (8) gespeeld (6)
40-31 top10 (0), bezit (4) gespeeld (4)
30-21 top10 (2), bezit (7) gespeeld (8 !)
20-11 top10 (1), bezit (9) gespeeld (9) op naar dixit..

Uit mijn top-10 ontbreekt waarschijnlijk klaverjassen in deze top-100, waar gaat het naar toe met deze wereld :twisted:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Uit mijn top 20 heeft Schaken (ja, hoe kan het oudste strategische spel nu ontbreken in de top 100?), Poker (eigenlijk gelukkig maar, dat geeft aan ten minste aan dat het minder populair aan het worden is dan een paar jaar geleden), Gesjaakt en Hugo het Slotspook of wel Mitternachtsparty (erg hilarisch altijd) het niet gehaald. Laatste genoemde ging ik eigenlijk al vanuit want eigenlijk halen heel weinig partygames en kinderspellen de top 100.

Echter dat schaken er niet in staat vind ik persoonlijk wel een beetje schandelig, maar goed dat is mijn mening.
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ik vind schaken, dammen, go, bridge enz. eigenlijk ook meer sporten dan spellen. Die status hebben ze internationaal gezien ook.
Ik zou ze nooit in mijn top zetten al zijn het ontegenzeggelijk goede 'spellen'.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

WTULTC schreef:Uit mijn top 20 heeft Schaken (ja, hoe kan het oudste strategische spel nu ontbreken in de top 100?), Poker (eigenlijk gelukkig maar, dat geeft aan ten minste aan dat het minder populair aan het worden is dan een paar jaar geleden), Gesjaakt en Hugo het Slotspook of wel Mitternachtsparty (erg hilarisch altijd) het niet gehaald. Laatste genoemde ging ik eigenlijk al vanuit want eigenlijk halen heel weinig partygames en kinderspellen de top 100.

Echter dat schaken er niet in staat vind ik persoonlijk wel een beetje schandelig, maar goed dat is mijn mening.
Het oudste strategische spel staat er gewoon in hoor, alleen heet het go. Schaken is ivm go natuurlijk maar een slap leer-zoveel-mogelijk-posities-uit-je-hoofd-spel :twisted:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pieter-Hein, als de top 100 is afgelopen ben ik wel benieuwd waar schaken wel terecht is gekomen? Wellicht een idee voor volgend jaar om er een top 150 of 200 van te maken mocht het aantal stemmers flink gaan stijgen.
Afbeelding
LiefKleinKonijntje
Grote Dienaar

Bericht door LiefKleinKonijntje »

Peter Hein schreef:Het oudste strategische spel staat er gewoon in hoor, alleen heet het go. Schaken is ivm go natuurlijk maar een slap leer-zoveel-mogelijk-posities-uit-je-hoofd-spel :twisted:
Dat schaken neerkomt op posities uit je hoofd leren is een misvatting die je wel vaker tegenkomt. Ook op BGG heb ik al de nodige commentaren in die richting gezien. Ik zal daar binnenkort eens een topic over starten :)

Voor de goede orde: ik ben schaker, maar Go is inderdaad (veel) ouder, dieper (al doet het verschil in diepte tussen Go en schaken voor mensen niet zo ter zake) en ook wel een mooier spel qua ontwerp dan schaken.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Peter Hein schreef:Het oudste strategische spel staat er gewoon in hoor, alleen heet het go. Schaken is ivm go natuurlijk maar een slap leer-zoveel-mogelijk-posities-uit-je-hoofd-spel :twisted:
De ene dag is duidelijk de andere niet. Op het Journaal was je van de week nog zo'n keurige jongeman met een heldere en goed verwoorde boodschap. :wink:
Laatst gewijzigd door Erwin op vr 18 mei 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Elsje07 schreef: 100-91

Spellen uit onze top-10 (0)
Gespeeld (3)
In onze collectie (1)

90-81
Gespeeld & In onze collectie (1)

80-71
Gespeeld & In onze collectie (0)

70-61
Spellen uit onze top-10 (1)
Gespeeld & In onze collectie (3)

60-51

50-41

40-31
Gespeeld & In onze collectie (3)

30-21
Gespeeld (2)
In onze collectie (1)

20-11
Gespeeld (4)
In onze collectie (3)

10-1
Spellen uit onze top-10 (5)
- Pandemie
- Stenen tijdperk
- Carcassonne
- Dominion
- Agricola
Gespeeld (6)
- 7 Wonders
- Pandemie
- Stenen tijdperk
- Carcassonne
- Dominion
- Agricola
In onze collectie (5)
- Pandemie
- Stenen tijdperk (sinds vandaag :D )
- Carcassonne
- Dominion
- Agricola

TOP 100

Spellen uit onze top-10: 9
Gespeeld : 22
In onze collectie : 17

De enige uit onze top-10 die niet in de lijst stond was Café International. Was te verwachten, maar we blijven het een topper vinden! :D
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
Klaas
Rooster Booster

Bericht door Klaas »

81 - 100
Top 20 0
Gespeeld 0
In Bezit 0

71 - 80
Top 20 1 ( nr 9) Endeavor.
Gespeeld 4
In Bezit 4

61 - 70
Top 20 0
Gespeeld 2
In Bezit 1

51 - 60
Top 20 1 (nr 12 Amon Ra)
Gespeeld 2
In Bezit 4

41 - 50
Top 20 2 (Stoom (2) en Lancaster (10))
Gspeeld 3
In Bezit 3

31 - 40
Top 20 4 (Die Burgen von Burgund (6). Brass (8), Trajan (15) en Im Jahr des Drachen (17))
Gespeeld 4
In Bezit 5

21 - 30
Top 20 4 (Cuba 3, Hanzesteden 11, Goa 16 en Ra 20)
Gespeeld 5
In Bezit 6
Tot nu toe beste reeks

11- 20
Top 20 2 (Le Havre (7) en Vorsten van Florence (19))
Gespeeld 4
In Bezit 3

1 - 10
Top 20 4 (Puerto Rico (5), Hoogspanning (4), Agricola (13) en Caylus (1)
Gespeeld 6
In Bezit 6

Overall: 1 - 100
Top 20 18
Gespeeld 31
In Bezit 32

2 spellen uit mijn top 20 ontbreken in de top 100: Tinners Trail en Kaiser.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Erwin schreef:
De ene dag is duidelijk de andere niet. Op het Journaal was je van de week nog zo'n keurige jongeman met een heldere en goed verwoorde boodschap. :wink:
Ach ja; met zo'n strak keurslijf moet je af en toe gewoon even los op een spellenforum!
Afbeelding