aandelen spel
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
r56ygf
- Stamhoofd
Re: aandelen spel
Ik ga mee met Acquire en Poseidon.
Acquire is een stuk basaler en korter maar ondanks de eenvoud qua regels zeker een diepgaand spel.
Poseidon is een nog dieper spelletje, maar duurt wat langer.
Acquire is een stuk basaler en korter maar ondanks de eenvoud qua regels zeker een diepgaand spel.
Poseidon is een nog dieper spelletje, maar duurt wat langer.
-
sprangers_stefan
- Grote Dienaar
Bedankt alvast voor de reacties.
acquire en poseidon bekijk ik al zeker, nu trok 1830 van 999 games ook mijn aandacht.
is dit ook weer enkel kopen van aandelen? waarschijnlijk zal de speeltijd wel gevoelig toenemen denk ik. iemand ervaring met dit spel?
acquire en poseidon bekijk ik al zeker, nu trok 1830 van 999 games ook mijn aandacht.
is dit ook weer enkel kopen van aandelen? waarschijnlijk zal de speeltijd wel gevoelig toenemen denk ik. iemand ervaring met dit spel?
-
zodiak
- Professor Pimpel
1830 is inderdaad een mogelijkheid. Zoek je iets wat sneller speelt dan is Steam over Holland een aanrader.

-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Bij 1830 speelt manipulatie op de aandelenmarkt een grotere rol dan bij Poseidon. Met de juiste verkoopacties kun je anderen goed te grazen nemen. De speeltijd neemt inderdaad gevoelig toe (2-3 keer zo lang).sprangers_stefan schreef:acquire en poseidon bekijk ik al zeker, nu trok 1830 van 999 games ook mijn aandacht.
Ik vind Toscana een geslaagd spel met een aandelenmechanisme. Misschien de moeite van het bekijken waard?
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Nee, 1830 is alles, dus ook elkaar naaien met het dumpen van aandelen om ze op die manier waardeloos te maken. Maar dat spel doe je inderdaad niet meer in 2 uur, vandaar dus Poseidon—dat, zoals Erwin reeds (omgekeerd) impliceerde, ook concessies moet doen vanwege de speelduur. Er zijn echter nog veel meer 18xx-spellen dan alleen 1830: kijk even rond op BGG waar een levendige groep zich bezighoudt met alleen deze jongens en je zo advies kunt krijgen over welke versie voor jou het best geschikt is.
Toscana met aandelen...? 't Is alweer een tijd geleden, maar is dit wijnspel niet veel meer manipuleren van marktprijzen met vraag & aanbod? Wat je ook in, ik noem maar wat, Navegador or Upon a Salty Ocean aantreft?Erwin schreef:Ik vind Toscana een geslaagd spel met een aandelenmechanisme. Misschien de moeite van het bekijken waard?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik had aandelen tussen haakjes moeten plaatsen, maar volgens mij was de essentie van mijn tip dat het ook hier om manipulatie van koersen gaat.cymric schreef:Toscana met aandelen...? 't Is alweer een tijd geleden, maar is dit wijnspel niet veel meer manipuleren van marktprijzen met vraag & aanbod?
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Al genoemd:
Acquire en Black Friday
Verder nog:
Goldbraü: aandelen in de biersector
Union Pacific: aandelen van spoorwegmaatschappijen
Enkele spellen van lang geleden:
Beursspel / Beursplein 5: eenvoudig beursspel (staat nog niet in onze SpDB - wie voegt toe?)
The Broadway Game: aandelen in musicalproducties
Wallstreet Junior: handel op de beursvloer (ook deze oude ontbreekt nog in de SpDB)
Enig zoekwerk op internet levert nog volgende spellen op:
Dividends
Mogul
Stephenson's Rocket
(en nog een hele reeks 18XX , (Age of) Steam en Steam over Holland spellen, maar daar zijn anderen waarschijnlijk beter in thuis)
Acquire en Black Friday
Verder nog:
Goldbraü: aandelen in de biersector
Union Pacific: aandelen van spoorwegmaatschappijen
Enkele spellen van lang geleden:
Beursspel / Beursplein 5: eenvoudig beursspel (staat nog niet in onze SpDB - wie voegt toe?)
The Broadway Game: aandelen in musicalproducties
Wallstreet Junior: handel op de beursvloer (ook deze oude ontbreekt nog in de SpDB)
Enig zoekwerk op internet levert nog volgende spellen op:
Dividends
Mogul
Stephenson's Rocket
(en nog een hele reeks 18XX , (Age of) Steam en Steam over Holland spellen, maar daar zijn anderen waarschijnlijk beter in thuis)
-
interceptor
- Uitgever
Shark
Het is al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb. Maar is dat ook niet met aandelen?

Het is al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb. Maar is dat ook niet met aandelen?

-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Inderdaad. Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij lijkt dit spel op Acquire.interceptor schreef:Shark
Het is al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb. Maar is dat ook niet met aandelen
-
Wim G.
- Garnaal
Big Boss 
-
ravinck
- Party Animal
Mercurius is misschien ook een optie.
Het staat gepland om te verschijnen tijdens aanstaande Spiel.
Het is een aandelenspel van de hand van Lukasz Wozniak. Het is gesitueerd is in Nederland in de 17e eeuw ten tijde van de VOC en het zal worden uitgegeven door het Poolse Rebel.pl.
Het staat gepland om te verschijnen tijdens aanstaande Spiel.
Het is een aandelenspel van de hand van Lukasz Wozniak. Het is gesitueerd is in Nederland in de 17e eeuw ten tijde van de VOC en het zal worden uitgegeven door het Poolse Rebel.pl.

-
skippybal
- Joker
10 uur Monopoly? Respect! Daar zou ik geen geduld voor kunnen opbrengen. Het spel duurde mij na zo'n twee uurtjes ook al vaak te lang. Maar dat heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat ik zelf niet zo'n Monopolyfan ben.Davio schreef:Ik heb dit een keer 10 uur lang gespeeld en toen was het nog niet klaar.skippybal schreef:Er is ook een Monopoly Beurs editie. Daarbij handel je in aandelen ipv straten. Er zit ook een computer bij waar je je aankopen op invoert en je de variabele waarde van de aandelen kunt zien.
-
kimm
- Party Animal
Met aandelen vind ik persoonlijk ook wel Acquire , Shark en Union Pacific de leukste.
Was Rail Baron , een spel van vroeger jaren ook niet met aandelen ?
Was Rail Baron , een spel van vroeger jaren ook niet met aandelen ?
-
sprangers_stefan
- Grote Dienaar
om even te laten weten wat het geworden is:
acquire hebben we eens op een weekend gespeeld en dat was toch niet zozeer hetgeen ik zocht.nu hebben we ons wat verdiept in andere spelletjes en het is 1830 van 999 geworden. Nu hebben we natuurlijk de eis van ongeveer 2uur wel laten varen...maar vorige sessie was onze eerste met 4 en dit duurde toch 10 uur (pauzes inbegrepen) maar geen seconde verveelde dit spel.
acquire hebben we eens op een weekend gespeeld en dat was toch niet zozeer hetgeen ik zocht.nu hebben we ons wat verdiept in andere spelletjes en het is 1830 van 999 geworden. Nu hebben we natuurlijk de eis van ongeveer 2uur wel laten varen...maar vorige sessie was onze eerste met 4 en dit duurde toch 10 uur (pauzes inbegrepen) maar geen seconde verveelde dit spel.
-
pijll
- Meeple
Een uitstekende keuze. Met vaker spelen en wat hulpmiddelen (pokerfiches in plaats van speelgeld, rekenmachine, spreadsheet voor de laatste paar bedrijvenrondes) hebben wij de speelduur naar rond de 5 uur kunnen terugbrengen, zodat het (net) op een avond te spelen is.sprangers_stefan schreef:... het is 1830 van 999 geworden. Nu hebben we natuurlijk de eis van ongeveer 2uur wel laten varen...maar vorige sessie was onze eerste met 4 en dit duurde toch 10 uur (pauzes inbegrepen) maar geen seconde verveelde dit spel.
In hetzelfde genre is Steam over Holland bijna net zo goed als 1830, en maar de helft van de speelduur. En een bekender geografisch gebied (met ook de internationale verbinding naar Antwerpen).