Welke bordspellen?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Re: Welke bordspellen?

Bericht door Davio »

Welke van de onderstaande bordspellen hebben jullie voorkeur?

- chinatown: Niet gespeeld

- flash point: fire rescue: Binnen, nog niet gespeeld, hoge verwachtingen

- hanzesteden: Niet gespeeld

- imperial 2030: Niet gespeeld

- morgenland: Het blufelement is best wel grappig, best een aardig spel

- k2: Niet gespeeld

- el grande: Ik ben egenlijk niet zo'n area-control-gamer, maar dit gaat nog net

- stoom: Niet gespeeld

- thurn and taxis: Niet gespeeld

- keythedral: Niet gespeeld

- shogun: Niet gespeeld

- carson city: Voor mij een topper, er is wel sprake van conflict, maar het speelt toch meer als een echte worker placement; timing is erg belangrijk

- koopmanshuis: Niet gespeeld

- caylus: Een soort opa onder de worker placements, maar dat bedoel ik niet negatief. Het heeft zijn waarde bewezen in de afgelopen jaren, zeker één van mijn favorieten. Punt is dat het niet meer zo vaak op tafel komt, maar dat ligt ook aan de nieuwe spellen die we willen proberen.

- galaxy trucker: Niet gespeeld

- fresco: Erg kleurig. :) Als je van worker placements houdt, zeker een goed spel. Maar als je al een hoop wp's hebt en je wilt een gat in je collectie vullen is deze niet per se nodig.

- eufraat en tigris: Viel mij tegen

- elfenland: Niet gespeeld

- for sale: Niet gespeeld

- lancaster: Niet gespeeld

- torres: Niet gespeeld

- mykerinos: Niet gespeeld

- ghost stories: Vechten tegen de bierkaai, daar moet je van houden, ondanks dat ik nog niet gewonnen heb, vind ik het wel een erg goed spel, elk moment spannend.

- snow tails: Niet gespeeld

- genoa: Niet gespeeld

- tikal: Goed spel als je van tegelleggers houdt, niet kopen als er spelers in je groep zitten die altijd lang nadenken

- taj mahal: Goed spel, elkaar lekker indirect dwarsbomen en vechten om de gunst van de Maharadja

- endeavor: Één keer gespeeld met 3, was er niet kapot van

- asara: Niet gespeeld

- age of empires III: Erg goed spel, de mechanismes in het spel kloppen en werken goed

- reef encounter: Niet gespeeld

- demetra: Niet gespeeld

- die burgen von burgund: Tja, vond het eigenlijk maar een beetje saai en langdradig

- castle panic: Niet gespeeld

- kaiser: Niet gespeeld
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

Flash schreef:
Bij Cuba wordt toch niet geboden??
Ik dacht dat er geboden moest worden op de wetten, maar ik heb dit spel zelf niet en ooit 1 keer gespeeld maar dat is al heel lang geleden, dus ik zal wel verkeerd zijn.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

ditterio schreef:
Flash schreef:
Bij Cuba wordt toch niet geboden??
Ik dacht dat er geboden moest worden op de wetten, maar ik heb dit spel zelf niet en ooit 1 keer gespeeld maar dat is al heel lang geleden, dus ik zal wel verkeerd zijn.
Nee, daar heb je wel gelijk in inderdaad!!
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Goed zo, hier kunnen we wat mee. En omdat jij de moeite hebt genomen deze lap tekst te posten, voel ik me nu verplicht om ook weer met een lap tekst te reageren... ;-) Nou ja, ik zal proberen het kort te houden en een paar stukjes uit jouw post te pikken waar ik wat mee kan.
ditterio schreef:Qua coöps speel ik met veel plezier Pandemie. Deze zou ik willen aanvullen met Flash point, ghost stories of panic castle. Flash point leek me het leukst.
Ik vond Flash Point teveel op Pandemie lijken qua spelgevoel om die ook te willen hebben. De andere twee heb ik nooit gespeeld.
Qua worker placements speel ik heel graag het stenen tijdperk en agricola. In dit genre is er keuze zat: caylus, age of empires III, asara, fresco, keythedral, lancaster en carson city. Caylus is duidelijk de favoriet. Age of empires ziet er super uit, maar de speelduur?
Stone Age en Agricola vind ik ook leuk, veel andere worker placement spellen vind ik middelmatig (o.a De Kathedraal, De Koningsburcht, Caylus, Asara). Carson City en Age of Empires III vind ik dan weer wel leuk (en ja, AoE is lang maar niet te lang; sterker nog, veel spellen waar kortere tijden op de doos staan duren net zo lang, dus je kunt ook zeggen dat AoE gewoon de speelduur beter inschat!)
Thurn and taxis leek me onmisbaar gezien het enorme succes van ticket to ride bij ons.
Onmisbaar is een groot woord, maar deze twee spellen spreken doorgaans dezelfde groep spelers aan, heb ik ook gemerkt.
El grande is torenhoog favoriet gezien de vele positieve recensies en het feit dat ik Maharaja graag speel. Tikal wordt door veel ook positief beoordeeld, maar ik krijg niet echt een gevoel of het leuk speelt of niet?
El Grande en Maharaja vind ik ook allebei erg leuk, al lijken ze niet heel erg veel op elkaar. Tikal deed mij niks, maar dit is bij anderen weer heel anders. Uitproberen is (zoals altijd) het beste advies.
Aan de reacties te lezen zijn het allemaal wel leuke spellen en kan ik eigenlijk niet verkeerd kopen? :mrgreen:
Tja, als velen het leuk vinden maar jij nou net niet... dan heb je in mijn ogen toch een slechte koop gedaan. Gelukkig kun je altijd nog proberen om spellen te ruilen of tweedehands te verkopen, en dan helpt het als je een populaire titel in de aanbieding hebt. Succes met beslissingen nemen en veel plezier gewenst met kopen en spelen!
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Bedankt voor de vele reacties, ik laat jullie wel weten welke spellen het uiteindelijk zijn geworden. Reacties en tips zijn nog steeds welkom!
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Misschien de beste tip die in mij opkomt is: ga morgen lekker naar Eindhoven, SpellenSpektakel, en kijk wie er met die badges rondlopen en spreek ze gezellig aan.
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

ravinck schreef:Misschien de beste tip die in mij opkomt is: ga morgen lekker naar Eindhoven, SpellenSpektakel, en kijk wie er met die badges rondlopen en spreek ze gezellig aan.
Dat kan ik doen :wink: Ik ga wel zondag ipv zaterdag ;)
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

Als je schrik hebt van de speelduur van AeE III en de reële speelduur van Caylus (dat ook wel eens gemakkelijk de 2 uur haalt), heb je dan ook schrik van Agricola met vijf spelers? Dat is toch ook makkelijk meer dan 2 uur "aan tafel zitten"?
Soit, een lange inleiding om je enkele bedenkingen over Shogun te geven. Shogun duurt enorm lang, niet in het minst door de planning die je elke ronde moet doorlopen, maar ook door het gefriemel met de blokjes in die dobbeltoren (en ja, die maakt het in het begin zeer aantrekkelijk, maar na enkele gevechten heb je dat ook weer gehad). Om je een realistisch beeld te geven: Shogun gaat met z'n drieën vlot over de 2 uur spelen, met zijn vijven mag je 3 uur rekenen (tenzij iemand mij nu fors tegenspreekt).
Vinden velen het beter dan Risk? Ja, ik persoonlijk ook, maar om het nu 100x beter te vinden... Ook ik heb Shogun inmiddels doorverkocht: te weinig spelers, te lange spelduur, te weinig plezier. Het is geenszins een spel dat ik zou aanraden te kopen zonder het gespeeld te hebben.

Verder ga ik niet mijn voorkeur of afkeer over je lijst uitspreken, daar ben je niet veel mee (ik heb zelf immers een nogal afwijkende mening van de "statische gemiddelde speler" (wat dat ook moge zijn)).
Wel scheer je "racespellen" nog al gemakkelijk over dezelfde kam.
Formula De is duidelijk een racespel. Maar je kiest je versnelling en dobbelt. Snowtails is ook een racespel, maar daar heb je volgens mij toch iets meer grip op door je honden op het juiste moment voor je kar te spannen. K2 is volgens mij echter geen racespel, want (dat is ook al eerder gezegd) het eerste de top bereiken is niet noodzakelijk om het spel te winnen. Sterker nog: de top bereiken is ook niet noodzakelijk om het spel te winnen. Je kan even goed een leuke plaats bezetten en daar in je tentje gaan kamperen zodat iedereen boven jou doodvriest (ok, ze mogen je passeren, maar dat lukt niet altijd) en niemand onder jou nog boven geraakt (zonder dood te vriezen). K2 dwaalt volgens mij dus al aardig ver af van het pure racespelletje.
Wil je echt pure racespellen, dan moet je misschien naar de spelmechaniek kijken eerder dan naar het thema. Ave Caesar en Cartagena zijn racespellen, maar The City (Metropolis) en zelfs Machiavelli zijn in mijn ogen racespellen (race naar 50 punten resp. 8 gebouwen).

En Chinatown, mja, wat moet ik daarover zeggen. Ooit was de originele Alea-versie zeer moeilijk te vinden, een echt collectors-item. Daardoor was het enorm gegeerd en helaas ook te hoog gequoteerd. De dag van vandaag is Chinatown terug vlot te vinden, maar nog steeds te hoog gequoteerd. Het is een onderhandelspel pur sang... en daardoor chaotisch. Echt alles mag je verhandelen in dat spel, dus heeft ook alles een handelswaarde. Mijn ervaring is dat de regels misschien laagdrempelig zijn, om het spel (goed) te spelen is het echter geen instappertje. Zoals bij biedspellen hink je dan ook al heel snel achterop als je de waarde van alle dingen niet goed ziet.

Tot slot: je vriendin houdt niet van "blind bieden", waar ik kan inkomen (ik ook niet). Maar houdt ze van bieden? En is dat dan bieden als basismechanisme (Ra, Modern Art, Tadsch Mahal, Industria, etc.) of van een spelelement (Goa, Fürsten von Florence, Colosseum, etc.)?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Heb je op deze link al eens gekeken om een verdere keuze te maken? :lol:
Afbeelding
RonKa
Meeple

Bericht door RonKa »

Ik hoop dat je Kaiser bij Adriaense hebt gekocht op het SpSp voor de dumpprijs van een euro of 8, toch? Voor die spotprijs krijg je een prima tactisch spel waar geluk nauwelijks meespeelt. De enige nadelen zijn dat het een 2-4 spel is, en dat het spel redelijk "zwaar" is onder de knie te krijgen. Dat laatste zorgt ervoor dat ik het enkel kan spelen wanneer enkele vrienden die van pittige spellen houden toevallig weer eens bij elkaar zijn. Maar hoe dan ook: is tactiek zonder enige vorm van geluk jouw ding, dan kun je niet mis gaan met dit spel.
ditterio
Grote Dalmuti

Bericht door ditterio »

Kaiser is het niet geworden...

Van mijn lijst heb ik volgende spellen gekocht:

- flash point: fire rescue
- morgenland
- k2
- el grande
- stoom

Een vriendin van mij kocht: het Koopmanshuis. Ik vond het ook super, maar ik vond het niet nodig om het aan te kopen. Als ik dat spel wil spelen, spreek ik met haar wel eens af.

Volgende spellen heb ik gereserveerd en zal ik binnenkort aan mijn collectie kunnen toevoegen: chinatown en thurn & taxis.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

ditterio schreef:Naast kaartspelletjes heb ik ook een aantal bordspellen op mijn wishlist staan voor het spellenspektakel.

- kaiser
KAISER was mijn eerste echte spel dat ik heb gekregen. Hoewel ik het weinig speel ben ik een grote fan van het spel.

Speluitleg is niet gemakkelijk - leercurve gemiddeld.
Spel is goedkoop - mooi materiaal - alles staat op het spelbord weergegeven.
Thema goed verweven.
Goed mechanisme.
Keizertelling het beste met 4 spelers.
Generatie - sterven - verjongen - kinderen krijgen heel leuk.
Super tactisch --> gevaar voor lang denkers.

Etc.