Ducosim

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Ducosim

Bericht door Erwin »

Flash schreef:Wat ik eigenlijk boeiender vind, is hoe de aanwezigen het hebben gehad?
Ik was zelf helaas niet in de gelegenheid om te komen afgelopen zaterdag.

Dus hoe was het, wat hebben we gespeeld/aangeschaft?
Ik wilde met vrienden zelf meegenomen spellen spelen. Dit is anno 2010 bij Ducosim helaas niet meer mogelijk. Ik kon voor het einde van de middag geen vrije speeltafel ontdekken. Van de vriendelijke Belgische Spellenwinckel mochten we een van zijn demotafels gebruiken.

De uitgevers en distributeurs demonstreerden overigens veel mooie nieuwe titels.

Het was voor de miniaturenfans vast een mooi evenement. Ze kregen er deze keer ook nog een derde deel van de foyer bij.

De standhoudermix was belachelijk. Volgens mij stonden er vier webshops met bordspellen.
thesid
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Koek en Spel
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door thesid »

Ik heb me uitstekend vermaakt afgelopen zaterdag. Ik vind de locatie in Amersfoort erg aangenaam om te vertoeven.
We hebben eerst Troyes (aan)gespeeld en ik heb daaraan een beter gevoel overgehouden dan na de uitleg in Essen. Ik wil het graag nog één of twee keer spelen voor een definitief (koop)oordeel te vellen.

Daarna hebben we ons door Dierik Rattus laten uitleggen. Daarvan had ik hogere verwachtingen. Ik won met gemak, maar ik heb niet begrepen waarom mensen dit een heel leuk spel vinden. Ik vond het nogal mat, mechanisch aanvoelen. De meerderheid van de omgedraaide ratten had geen effect, omdat er te weinig bevolking in de regio was. Ik werd er geen moment door gegrepen. Goed om dat te ontdekken, alvorens het aan te schaffen.

Daarna speelden we twee korte spelletjes Beep! Beep! (officiële NL regels van Intrafin op BGG, dus aan de database toevoegen?). Dat is een kloon van Halli Galli, Jungle Speed en dergelijke. Leuk als je in een melige bui bent. Na twee spelletjes ook weer mee klaar.

bij 999 games hebben we ons vervolgens Havana laten uitleggen. Ik vond dat wel aardig. Het mechanisme dat bepaalt in welke volgorde er wordt gespeeld in die ronde voorkomt dat er sprake is van enige planning. Tenzij je heel goed inzicht hebt in je medespelers. Toch vond ik dat wel leuk gevonden. Het spel kwam echter langzaam op gang, waardoor mijn medespelers er na vier rondes op waren uitgekeken. Ik wil het echter nog wel een keer proberen.

We hebben de dag afgesloten met een pot(je) Vasco Da Gama. We speelden met zijn drieën en hoewel (of omdat) we een regel rondom de inkomsten van de schepen verkeerd hebben gespeeld (en dat zou wel effect hebben gehad in het spel), hebben we ons goed vermaakt. Dit spel was eigenlijk nog niet opgevallen, maar is nu dus op mijn radar. Het biedmechanisme met een onzekere prijs voor de acties, de rollen en het laveren tussen gebrek aan acties en aan geld, dragen bij aan het spelplezier voor mij. Ik vraag me echter alleen sterk af of dit ook op langere termijn leuk blijft. Er zijn namelijk weinig variatie-mogelijkheden, dus ik heb het idee dat na een paar keer spelen alles meer van hetzelfde wordt.

Kortom, nieuwe inzichten opgedaan, vijf nieuwe spellen gespeeld en er ook nog weer een aantal mee naar huis genomen:
Sun, Sea & Sand, Summy en Tricky Safari van Cwali
Diplomacy van de bring&buy stand
Pandemie: Virusalarm en Railroad Tycoon, 2e hands via dit forum

volgende keer weer dus!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

thesid schreef:Daarna hebben we ons door Dierik Rattus laten uitleggen. Daarvan had ik hogere verwachtingen. Ik won met gemak, maar ik heb niet begrepen waarom mensen dit een heel leuk spel vinden. Ik vond het nogal mat, mechanisch aanvoelen. De meerderheid van de omgedraaide ratten had geen effect, omdat er te weinig bevolking in de regio was. Ik werd er geen moment door gegrepen. Goed om dat te ontdekken, alvorens het aan te schaffen.
Leuk om je ontmoet te hebben al hebben we elkaar verder niet echt gesproken. Je conclusie m.b.t. Rattus kan ik volgen, maar realiseer je wel dat er in jullie spel niet echt scherp gespeeld werd. Als je echt goed gebruik maakt van de rollenkaarten zal je zien dat er meer bevolking op het bord komen en dat de ratten dan ook meer effect hebben :wink:
thesid schreef:Kortom, nieuwe inzichten opgedaan, vijf nieuwe spellen gespeeld en er ook nog weer een aantal mee naar huis genomen:
Sun, Sea & Sand, Summy en Tricky Safari van Cwali
Diplomacy van de bring&buy stand
Pandemie: Virusalarm en Railroad Tycoon, 2e hands via dit forum
Toevallig zag ik jeroenh met een grote tas rondlopen met daarin o.a. Railroad Tycoon dus als 1 en 1 nog steeds 2 is :)
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

En wat vind de organisatie zelf van de beurs? :)
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

Ik praat natuurlijk even alleen voor mezelf en niet voor het hele bestuur, maar volgens mij was het een geslaagde beurs. De december-beurs is altijd de minst bezochte van de beurzen, maar dit keer hadden we toch ietsje meer dan 400 mensen binnen.
Het was jammer dat Fantasy En'counter wat laat was, maar ja klapbanden kun je nou eenmaal niet altijd voorkomen.
De Bring&Buy werd weer veel gebruikt en ook al bleven er veel spellen liggen er werden er ook veel verkocht. De Bring&Try werd ook druk bezocht, Wim was in ieder geval de hele dag aan de lopende band spellen aan het proberen. Blijkbaar is er toch een groeiende groep mensen die zelf spelletjes ontwikkelen, een hele leuke trend.
Verder had ik een paar vergaderingen en was een beetje onder de wol, dus deze keer geen spelletje voor mezelf.
Had was trouwens m'n eerste keer als terugkerend bestuurslid. In m'n vorige periode vond ik achter e kassa staan altijd al leuk en dat is niet veranderd. Veel leuke mensen binnen zien komen die er zin in hadden en verder weinig problemen.