Ik heb me uitstekend vermaakt afgelopen zaterdag. Ik vind de locatie in Amersfoort erg aangenaam om te vertoeven.
We hebben eerst Troyes (aan)gespeeld en ik heb daaraan een beter gevoel overgehouden dan na de uitleg in Essen. Ik wil het graag nog één of twee keer spelen voor een definitief (koop)oordeel te vellen.
Daarna hebben we ons door Dierik
Rattus laten uitleggen. Daarvan had ik hogere verwachtingen. Ik won met gemak, maar ik heb niet begrepen waarom mensen dit een heel leuk spel vinden. Ik vond het nogal mat, mechanisch aanvoelen. De meerderheid van de omgedraaide ratten had geen effect, omdat er te weinig bevolking in de regio was. Ik werd er geen moment door gegrepen. Goed om dat te ontdekken, alvorens het aan te schaffen.
Daarna speelden we twee korte spelletjes Beep! Beep! (officiële NL regels van Intrafin op BGG, dus aan de database toevoegen?). Dat is een kloon van
Halli Galli,
Jungle Speed en dergelijke. Leuk als je in een melige bui bent. Na twee spelletjes ook weer mee klaar.
bij 999 games hebben we ons vervolgens
Havana laten uitleggen. Ik vond dat wel aardig. Het mechanisme dat bepaalt in welke volgorde er wordt gespeeld in die ronde voorkomt dat er sprake is van enige planning. Tenzij je heel goed inzicht hebt in je medespelers. Toch vond ik dat wel leuk gevonden. Het spel kwam echter langzaam op gang, waardoor mijn medespelers er na vier rondes op waren uitgekeken. Ik wil het echter nog wel een keer proberen.
We hebben de dag afgesloten met een pot(je)
Vasco Da Gama. We speelden met zijn drieën en hoewel (of omdat) we een regel rondom de inkomsten van de schepen verkeerd hebben gespeeld (en dat zou wel effect hebben gehad in het spel), hebben we ons goed vermaakt. Dit spel was eigenlijk nog niet opgevallen, maar is nu dus op mijn radar. Het biedmechanisme met een onzekere prijs voor de acties, de rollen en het laveren tussen gebrek aan acties en aan geld, dragen bij aan het spelplezier voor mij. Ik vraag me echter alleen sterk af of dit ook op langere termijn leuk blijft. Er zijn namelijk weinig variatie-mogelijkheden, dus ik heb het idee dat na een paar keer spelen alles meer van hetzelfde wordt.
Kortom, nieuwe inzichten opgedaan, vijf nieuwe spellen gespeeld en er ook nog weer een aantal mee naar huis genomen:
Sun, Sea & Sand,
Summy en
Tricky Safari van Cwali
Diplomacy van de bring&buy stand
Pandemie: Virusalarm en Railroad Tycoon, 2e hands via dit forum
volgende keer weer dus!