Q&A met Arno en Frank Quispel, speluitgevers (Quined Games)

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Re: Q&A met Arno en Frank Quispel, speluitgevers (Quined Gam

Bericht door Dierik »

aqwerty schreef:Misschien kunnen wij als spellen gemeenschap dat initiatief steunen en ons ervoor hardmaken dat het woord OPRONDEN binnen no time een gangbare, Nederlandse uitdrukking wordt. Wat vinden jullie?

Nadat dit doel is gerealiseerd zal ik mij storten op de nieuwe begrippen AFROTTEN, d.i. neerwaarts oprotten en OPROSSEN, d.i. opwaarts afrossen. De websites http://www.afrotten.nl en http://www.oprossen.nl zijn nog vrij!
Nou moet je afhouden Arno, ik kom niet meer af van het lachen :lol: :lol:

Maar nu weer back on-topic.

Vraag 17) Kan je aangeven in welke oplagen de diverse Masterprints zijn gedrukt. Bepaalde nummers, waarvan Carson City natuurlijk het beste voorbeeld is zijn erg moeilijk verkrijgbaar en ik heb begrepen dat hier op de tweedehands markt flink op geboden word. Maar ook MP1 Leonardo da Vinci is moeilijk te vinden.

Vraag 18) Hebben jullie voor dit jaar nog een ludieke actie voor SPIEL in gedachten. Ik kan me nog herinneren dat Frank rond de introductie van Boss Kito in apenpak over de beurs ging :lol: Komt de auteur zelf ook naar Essen en zo ja is er een signeersessie te verwachten?

Vraag 19) Als ik het goed begrepen heb zijn jullie met een andere Amerikaanse uitgever in zee gegaan voor de Amerikaanse licentie. Vanwaar deze omschakeling van Z-man Games naar Tasty Minstrel Games?

Labels:
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

aqwerty schreef:Misschien kunnen wij als spellen gemeenschap dat initiatief steunen en ons ervoor hardmaken dat het woord OPRONDEN binnen no time een gangbare, Nederlandse uitdrukking wordt. Wat vinden jullie?
Ik vind dit een goede actie. :thumbup:
Ik had het me ook nooit eerder echt gerealiseerd, totdat ik meer Duitse spelregels ging lezen. Onze buren kennen de twee begrippen wel. Abrunden und Aufrunden.
Vanaf vandaag neem ik me dan oko voor de term opronden gewoon te gaan gebruiken, waar van toepassing. :clap:
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
aqwerty
Uitgever

Bericht door aqwerty »

Hierbij nog wat antwoorden:

13. Wat raden jullie mensen aan die hun werken willen gaan zoeken in de bordspellenwereld? (En ja, dit heeft betrekking op mijzelf)

Het lijkt me niet eenvoudig om werk te vinden in deze branch. Het neigt wat onszelf betreft meer naar een hobby al voelt het soms als werken. Er is ongetwijfeld werk te vinden bij wat grotere uitgeverijen of bij spellenwinkels e.d. Het is natuurlijk maar een kleine markt met (dus) betrekkelijk kleine partijen.

14. Een vraag die iedereen hier zo'n beetje krijgt; Wat is jullie all time favorite?

Moeilijk te zeggen. We hebben zo veel spellen gespeeld in de loop der jaren. Wat we vroeger speelden, spelen we eigenlijk niet meer. We spelen samen voornamelijk echte gamers games, alhoewel het soms ook best wat luchtiger mag zijn.

Ik vind zelf een net iets luchtiger genre (ook) heel leuk, denk aan spellen als Yspahan, Winkinger e.d. Deze spellen kennen niet zo'n lange speelduur en er kunnen dus meerdere partijtjes op een avond gespeeld worden.

Onze all time favorite moet denk ik (geen overleg met Frank gehad) in de hoek van spellen als Amon Ra, Goa, Puerto Rico e.d. gezocht worden. Als ik er toch een mag noemen laat ik dan de Vorsten van Florence zeggen. Frank is nauw betrokken geweest bij de heruitgave van dit spel. We spelen het af en toe nog wel, met veel plezier.

15. En de grote vraag die dominique ons allemaal stelde: Stel: uw partner stelt u voor de verscheurende keuze. Hij of zij weg of al uw spellen weg. In al zijn/haar goedheid echter krijgt u de toelating er eentje te houden. Welk spel blijft moederziel alleen achter in uw spellenkast?

Partner Gesucht, zie:http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... er-gesucht

16. Zijn jullie al bezig met het spel voor Essen 2012 (Vanuitgaande dat er weer 1 komt) of volgt dat pas veel later?

We zijn nog niet heel druk. Spelen af en toe een prototype.

Vraag 17) Kan je aangeven in welke oplagen de diverse Masterprints zijn gedrukt. Bepaalde nummers, waarvan Carson City natuurlijk het beste voorbeeld is zijn erg moeilijk verkrijgbaar en ik heb begrepen dat hier op de tweedehands markt flink op geboden word. Maar ook MP1 Leonardo da Vinci is moeilijk te vinden.

De Masterprints zijn in verschillende aantallen gedrukt. Van Carson City waren er maar circa 450; van Leonardo een kleine 500. Het eerstgenoemde spel is geheel uitverkocht. Van het tweede heb ik nog enkele exemplaren liggen. Van de andere delen zijn ook Chocolatl en Era of Inventions en ik meen Yspahan (vrijwel) uitverkocht. Ook van deze spellen heb ik nog maar enkele exemplaren in mijn bezit.

Vraag 18) Hebben jullie voor dit jaar nog een ludieke actie voor SPIEL in gedachten. Ik kan me nog herinneren dat Frank rond de introductie van Boss Kito in apenpak over de beurs ging Komt de auteur zelf ook naar Essen en zo ja is er een signeersessie te verwachten?

Ter correctie: Frank was gewoon als zichzelf op de beurs en had geen apenpak aan. Dat de beste jongen zwaar behaard is kan hij ook niets aan doen. Beetje flauw, Dierik. Een beetje gelijk heb je wel: ik zat in het apenpak. Voor onze komende ludieke acties: volg de Telegraaf. De auteur komt niet naar de beurs. Hij woont in Canada en kon niet komen.

Vraag 19) Als ik het goed begrepen heb zijn jullie met een andere Amerikaanse uitgever in zee gegaan voor de Amerikaanse licentie. Vanwaar deze omschakeling van Z-man Games naar Tasty Minstrel Games?

We hebben in het verleden met Z-Man en Eagle Games gewerkt. Nu met TMG. Het is maar hoe dingen lopen.

Groeten,

Arno
atarki
Rooster Booster

Bericht door atarki »

20. Wat was het beste spel wat je broer niet wilde uitgeven, en wat was het slechtste dat hij wel wilde uitgeven? :twisted:
Wat spelen we vandaag?
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

21. Veel spellen zijn worker placement spellen. Is dit een bewuste keus of het tijdperk. Kunnen we binnenkort weer iets anders in de MP serie vinden? Persoonlijk vond ik Chocolatl erg leuk. Verschillende speltypes in 1 spel verwerkt.
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
francobollus
Uitgever

Bericht door francobollus »

13. Wat raden jullie mensen aan die hun werken willen gaan zoeken in de bordspellenwereld? (En ja, dit heeft betrekking op mijzelf)
Zoals Arno al aangaf zal dat niet meevallen, gezien de kleine schaal. Maar als je ondanks het besef dat het niet mee zal vallen toch volhardt in je wens om in deze wereld werk te gaan zoeken, zou ik zeggen "know the outside, get close to the inside" (net zelf verzonnen ;) ). Outside: vergaar zoveel mogelijk kennis (bijv. door geregeld beurzen te bezoeken of door je ruimschoots te begeven op Boardgamegeek) en speel een zo breed mogelijk pallet aan spellen. Inside: probeer dichtbij een uitgever te komen, desnoods vrijwillig (bijv. vertalen/testen), vergaar inzicht in de processen die daar lopen en doe daar wat mee, met behulp van de bagage uit Outside.
Klinkt wat vaag, want ik heb er zelf geen ervaring in. En nee, met "een uitgever" bedoel ik niet het bescheiden Quined initiatief
francobollus
Uitgever

20. Wat was het beste spel wat je broer niet wilde uitgeven, en wat was het slechtste dat hij wel wilde uitgeven
Lastige. Ik vraag eerst om vraagverduidelijking. Bedoel je het beste en slechtste spel dat uiteindelijk wel uitgegeven is, of het beste en slechtste spel dat uiteindelijk nog op de plank ligt?
atarki
Rooster Booster

Bericht door atarki »

francobollus schreef:
20. Wat was het beste spel wat je broer niet wilde uitgeven, en wat was het slechtste dat hij wel wilde uitgeven
Lastige. Ik vraag eerst om vraagverduidelijking. Bedoel je het beste en slechtste spel dat uiteindelijk wel uitgegeven is, of het beste en slechtste spel dat uiteindelijk nog op de plank ligt?
De vraag gaat meer of jullie intern weleens zo van mening verschillen over de kwaliteit/potentie van een spel. Is er bijvoorbeeld een spel wat uitgegeven is waar je broer niet zoveel heil in zag. En zijn er spellen die jij heel graag had willen uitgeven maar er uiteindelijk niet door zijn gekomen.
Wat spelen we vandaag?
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

22. Dit jaar gaat Spellenspektakel niet door. Heeft dat, qua promotie, nadelige gevolgen voor jullie en is zo'n beurs überhaupt wel noodzakelijk?
23. Krijgen jullie veel verzoeken binnen voor het uitgeven van een spel?
francobollus
Uitgever

De vraag gaat meer of jullie intern weleens zo van mening verschillen over de kwaliteit/potentie van een spel. Is er bijvoorbeeld een spel wat uitgegeven is waar je broer niet zoveel heil in zag. En zijn er spellen die jij heel graag had willen uitgeven maar er uiteindelijk niet door zijn gekomen.
We zijn het zo nu en dan wel eens oneens met elkaar over de kwaliteit/potentie van een spel, maar eigenlijk komen we er in het voorstadium wel uit.
Een spel waar mijn broer minder heil in zag was Reef Encounter. Voornamelijk kwam dat omdat hij minder een liefhebber is van tactische spellen en omdat het thema anders dan gewoonlijk was.
Zelf wilde ik in de QWG-tijd aan de slag met Amigo's gele reeks, tot aan verre onderhandelingen met Amigo en het bezig zijn met vertalen toe. De anderen wilden dat toch uiteindelijk niet, het dreef te ver af van het QWG-gedachtegoed (er heeft echter, volgens mij, met het oog hierop wel een tijd rubriek "kinderspellen" op de QWG-site gestaan)
francobollus
Uitgever

22. Dit jaar gaat Spellenspektakel niet door. Heeft dat, qua promotie, nadelige gevolgen voor jullie en is zo'n beurs überhaupt wel noodzakelijk?
Nee, dat heeft geen nadelige gevolgen voor ons, als heel kleine uitgever. De liefhebber weet ons ook zonder Spellenspektakel wel te vinden.
Het spellenklimaat is niet bepaald levendig in Nederland, naar mijn mening. De grote massa treedt nog steeds nauwelijks buiten de paden van Rummikub, Uno en Monopoly. Uiteraard zijn er best veel mensen die de Kolonisten van Catan kennen of gespeeld hebben, maar slechts weinigen hebben de zucht naar meer en (ja inderdaad) nog leuker, een zucht die in Duitsland veel meer aanwezig is.
Toch vind ik het Spellenspektakel wel noodzakelijk. Er zijn zo veel ontzettend leuke spellen te krijgen, en er zijn zo weinig mensen in Nederland die daar weet van hebben dat er gewoon een gelegenheid MOET zijn om veel mensen daar weet van te laten krijgen.

Het liefst zou ik overigens zien dat er een speelgoedwinkel(keten) op zou staan die eens laat zien waar het echt om gaat qua spellen en speelgoed: een aangename mix van plezier, interactie en educatie, liefst aan de hand van doordachte en verantwoorde materialen. In plaats van bergen plastic speelgoed, bekende merken en electronische spellen en gadgets.
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Bericht door P.T. »

Niemand die hier trouwens vragen over Alba Longa heeft?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

francobollus schreef:...(er heeft echter, volgens mij, met het oog hierop wel een tijd rubriek "kinderspellen" op de QWG-site gestaan)
Aha, dit mysterie is dan eindelijk opgelost.
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

francobollus schreef:
Het liefst zou ik overigens zien dat er een speelgoedwinkel(keten) op zou staan die eens laat zien waar het echt om gaat qua spellen en speelgoed: een aangename mix van plezier, interactie en educatie, liefst aan de hand van doordachte en verantwoorde materialen. In plaats van bergen plastic speelgoed, bekende merken en electronische spellen en gadgets.
[/i][/b]
Eigenlijk heb je zelf al het antwoord gegeven waarom dit niet gebeurt. Het draait om de centjes. Het gaat er niet om hoe goed een product is, maar hoe deze wordt gepresenteerd aan het publiek. Waarom denk je dat na al die jaren monopoly nog steeds zo gretig afname vindt? Omdat de mensen thuis het op TV zien alsof het nog altijd het beste is wat er te krijgen is. En wie zijn de speelgoedwinkels dan om niet in te springen op de vraag van de consument.

Ik heb hier bij de plaatselijke Intertoys (Bart Smit, Toy's 'r Us) ooit eens Agricola zien staan. Het stond echter op de onderste plank weggestopt met de allerkortste zijde naar buiten gericht. In tegenstelling stond monopoly op ooghoote in minstens 4 varianten te schitteren. Wat voor indruk zou je dan krijgen als totaal onwetende consument?

Het resultaat laat zich wel raden. Agricola is daar niet meer teruggekeerd. Eerder dit jaar probeerden ze er bij een markt nog van het laatste exemplaar af te komen voor 25 euro (Echt een spotprijs!!!). En ook hier laat het resultaat zich al raden. Zelfs nu kwamen ze er niet van af en heeft het uren staan wachten op iemand die het wilde hebben.

Als de betere spellen ooit tot het grote publiek willen doorbreken, dan moeten ze ook die exposure krijgen die een spel als monopoly krijgt. Maar dan komen we weer terug bij die centjes, want voordat een speelgoedketen zulke exposure wil bekostigen, moet een spel zich al als een big seller hebben bewezen en dat kan bijna geen enkel spel overleggen.

Daarom is het eigenlijk al een godswonder dat Kolonisten en Carcassonne wel door die cirkel heen konden breken. En ik denk dat spellenminnend Nederland zijn adem inhield, want daar kwam toch eindelijk die doorbraak. Maar het heeft sindsdien stilgestaan en er is verder niets in de mainstream terecht gekomen. En dat is eeuwig zonde, want er zijn de laatste tijd veel spellen uitgekomen die heel goed in een speelgoedwinkel thuishoren. Neem bijvoorbeeld het verboden eiland of het stenen tijdperk, allebei spellen die niet al te moeilijk zijn of lang duren. Uitermate geschikt voor de familie.

Zijn er dan wel spellen waarvan ik denk dat ze de cirkel kunnen doorbreken? Ja. Ik denk dat dominion een goede kans maakt om in de speelgoedwinkels terecht te komen. En waarom? Het heeft zich in korte tijd al bij veel mensen in huis gewerkt en is eigenlijk unaniem goed beoordeeld (Daarvan ben ik er trouwens niet één, maar dat doet er niet toe). Maar wat nog veel belangrijker is, is dat er al een enigzins vergelijkbaar product zich heeft bewezen in de speelgoedwinkels, namelijk: Magic: the gathering. Bovendien kun je ze ook nog het vette bot van een totaal van 9 uitbreidingen voor hun hoofd hangen. Als het dan net dat beetje exposure krijgt (nu wel op ooghoogte!) en de vergelijking met Magic wordt gemaakt, dan zie ik het zo maar gebeuren dat Dominion nummer 3 gaat worden.

Zo, het stukje is langer geworden dan ik had gepland, maar ik moest het gewoon kwijt.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Ik weet dat QWG bij sommige winkels de procedure heeft dat een winkel pas voor artikel hoeft te betalen als het echt daadwerkelijk verkocht is en niet op het moment dat het de winkelbinnen komt... ik zou verwachten dat zo'n procedure de grote spellenwinkelketens ook zou kunnen aanspreken...maar het alleen in de winkels zetten is ben ik bang niet genoeg :(
Afbeelding