Ik ga/ging naar Essen en ik neem/nam mee...

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Mistharfare
Website beheerder

Re: Ik ga/ging naar Essen en ik neem/nam mee...

Bericht door Mistharfare »

Legolias schreef:
pleunie.william schreef:Je weet toch wat ie kost? Er zijn grenzen wat mij betreft, en €70 ,- is over de grens.
Mijn broer heeft Caverna gekocht. Hij was 60 euro op de beurs. Een hele grote doos met heel veel spelmateriaal. Die doos was echt heel zwaar! De inhoud lijkt op een Agricola met goodies expansion (dus pompoenen en graankolven en geen gekleurde schijfjes) en farmers of the moor ineen. Allemaal topkwaliteit materiaal. Nog niet gespeeld, maar dat komt nog.
Ik heb hem ook gekocht, uiteindelijk voor 60 euro in het Engels bij Mayfair. De reden hiervoor is dat Caverna alle verbeteringen bevat die gedaan zijn in Agricola 2 speler spel, Ora et Labora en Farmers of the Moor ten opzichte van Agricola.

Terwijl Agricola ook een langere rijping heeft ondergaan en ondertussen Loyang en Le Havre voortbracht.

Ik denk dat Caverna dus ook een eindstation is en Uwe hierna weer net als met Merkator een dip krijgt en daarna weer voort gaat met deze geweldige spellen die hij bedenkt.

Caverna zal waarschijnlijk niet hetzelfde teweeg brengen als Agricola, Puerto Rico, Dominion, El Grande, Caylus, Kolonisten van Catan en Carcassonne maar dit is zeker een aanrader.

Daarnaast lijkt Glass Road een sideproject van Uwe net als Terra Mystica.

Labels:
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bridget »

missiloon schreef:
Bridget schreef:Veel te veel gekocht. En dan nog spijt van die 2 die ik heb laten liggen...
Mooie stapels op alle foto's hier.

Van welke heb je spijt dat je hebt laten liggen Bridget?
Pantheon 15 euro en Chinatown 12 euro
Had ik toch ook moeten meenemen denk ik...
Everybody has the right to play...
Davio
Nederlands Kampioen Dominion 2012

Bericht door Davio »

Ik ga zelf niet, maar ik heb het idee dat er dit jaar niet echt een superhippe must-have verschenen is waar iedereen mee aan de haal gaat, zoals Morels vorig jaar.

Ik zou graag mijn Wishlist voor de BGG Secret Santa aanvullen met spellen die op Spiel hoge ogen hebben gegooid, maar de oplage lijkt een beetje lafjes dit jaar.

Ik zie veel mensen in dit topic voornamelijk oudere spellen kopen voor een lagere prijs en niet zozeer nieuwe titels. En als het al nieuwe titels zijn, dan voornamelijk uitbreidingen.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Davio schreef:Ik ga zelf niet, maar ik heb het idee dat er dit jaar niet echt een superhippe must-have verschenen is waar iedereen mee aan de haal gaat, zoals Morels vorig jaar.
.
En dan was Morels nog niet eens een Essen release........

Ik vind het zelf wel meevallen hoor, ik zie toch genoeg must haves: nations, bruxelles, amerigo en natuurlijk de spellen die gezien de oplage niet of nauwelijks te krijgen waren zoals long Horn, Chicago stock Exchange en het uiterst toffe machi koro.
Afbeelding
kitty
Grote Dienaar

Bericht door kitty »

Gezien ik weinig zin heb om alles uit te typen ook even een foto van mijn kant hihi
Afbeelding
Murk
Matroos

Bericht door Murk »

Murk houdt niet zo van Euro games :D
MeepleMaker
Garnaal

Bericht door MeepleMaker »

Nog steeds aan het uitpuffen van Essen - 8 uur slenteren en staan kruipt toch wel in de beentjes...

Wel een superleuke ervaring. In het verleden een paar keer Spellenspektakel gedaan en Spel nagenoeg elk jaar aanwezig geweest - maar wat mij betreft vind ik Spiel toch net wat leuker! Ik had het eerlijk gezegd nog net iets groter verwacht maar op die manier was het wel allemaal vlot op 1 dag te doen vond ik.

Een heleboel spellen kunnen spelen, vooral wat kleinere uitgaven dan. Wou wel graag ook eens aanschuiven voor wat grotere titels maar jammer genoeg nooit een vrije tafel gevonden.

Gespeeld:

Longhorn: Leuk 2-persoonsspel, jammer genoeg uitverkocht al vond ik 20 euro wat aan de dure kant hiervoor...
CV: Grappig, maar vond het spel wat langzaam op gang komen en miste de interactie tussen de spelers. Op zich een mooi thema maar ik heb het vermoeden dat na een aantal keer spelen de mop er wel af is.
Glastonbury: Begrijp een dag later eigenlijk niet waarom ik dit heb laten liggen, supersimpel mechanisme en goed speelbaar met 2 tot 4 spelers, hoop dit nog wel eens op de kop te tikken.
The Little Prince: Make Me a Planet: Niet onder de indruk...
The Three Little Pigs: Grappig spelletje dat het goed zal doen bij de kinderen, meegepakt dus...
Bluff im Zoo: Perudo voor kinderen met een leuker thema, iemand uit mijn spelersgroep heeft dit aangeschaft, anders had ik het zelf zeker meegenomen.
Futterneid: Beetje flauw spelletje vond ik, geen idee hoe je dit kan sturen...
Flash Point: Fire Rescue: Op de valreep nog om 18u begonnen aan dit spel - dik in orde!

Uiteindelijk zelf aangeschaft:

Afbeelding

City Council is na het bekijken van het spel en uitgebreide lezing van de regels ondertussen gekickstartered. En ik hoop Glastonbury en vooral ook Madeira nog ergens te kunnen aanschaffen. Legacy heb ik uiteindelijk niet kunnen proberen omdat de tafel altijd vol zat. Hopelijk kan dat in de toekomst nog eens...

Volgend jaar in ieder geval zeker weer...
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

pleunie.william schreef:
Moppersmurf Maarten schreef:En dag drie ging als een tierelier voorbij. Wat ons opviel, dat het drukker was dan de donderdag, en toen vonden wij het behoorlijk druk. Ook het temperatuur verschil in hal 1 met 3 was bijna een jas. Hal 1 was het ontzettend warm.

De buit van dag 3:

Nauticus
Invaders
Illusion
Wrong Chemistry: twee expansions.

De hoeveelheid extraatjes, promo's en kleine uitbreidinkjes is ook veel aan het worden, dus dat wordt nog ff bekijken hoeveel en wat precies.

Vandaag nog wel in de rij gestaan bij Kosmos, omdat de heer Menzel ( ja, die van Andor) handtekeningen aan het uitdelen was, én een mini-expansion van de expansion van Andor. Kan wel vertellen, dat we iemand blij gaan maken met het exemplaar dat we extra gevraagd hebben.
Het aantal gekochte spellen wordt al minder. Ben benieuwd of jullie morgen nog iets gaan kopen.

PS Net legende 4 van Andor succesvol doorlopen.
Die legendes zijn leuk he ;)
henk.rolleman
Geheim Genootschap

NielsZW schreef:Gisteren was mijn eerste dag in Essen. Demoen voor WGG. Tussendoor kon ik nog wel wat op pikken.

Pre order
Warlock en American Rails van Quined

Verder
The Three Littele pigs na een snelle uitleg
Koryo beetje op de gok maar na de verhalen zeer benieuwd
Pasha
Packet Row

Zaterdag een echte dag 'shoppen'. Zo veel hoef ik er niet meer bij te hebben
Koryo, heb ik gemist en ik heb er wel goed verhalen over gehoord.
Pasha wil ik nog eens proberen de geruchten klinken goed ;)
Packet Row ziet er mooi uit, en heb je nog mooie foto's gemaakt :)
henk.rolleman
Geheim Genootschap

Misth schreef:Heeft niemand Caverna meegenomen?
Nee, maar hij wel :D

Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

henk.rolleman schreef:
NielsZW schreef:en heb je nog mooie foto's gemaakt :)
Hehe... Als je doelt op vorig jaar? Ja dan heb ik nog een foto gemaakt. Kijk maar in het topic op BGG. Om Nom Nom was de juiste inspiratie en dit keer ook op de beurs gemaakt. Haha
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

De tijd dat we op Spiel alles kochten dat maar 5euro kost is voorbij. Ben tevreden over mijn aankopen na een vermoeiend dagje:
- Basket Boss
- Minen von Zavandor
- uitbreiding Robinson: Voyage of the beagle
- Prosperity
- Hanabi Deluxe
- Tash-Kalar
- Pax Porfiriana
Vooral tof dat ik die laatste kon vinden, durfde ik niet hopen.
Legolias
Professor Pimpel

Bericht door Legolias »

Nog nooit met zoveel thuis gekomen. Komt mede door de 7 spellen die ik via de Mathtrade heb mogen ontvangen:
vdbmalmsteen
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!

Bericht door vdbmalmsteen »

Leuke 1ste keer en binnen mijn vooropgesteld budget gebleven. Een paar nieuwe zaken meegepakt, de andere (grotere) bekeken en pik ik later wel op.
P1020696.JPG
(700.78 KiB) 251 keer gedownload
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Kire schreef:
thexkid schreef:
Misth schreef:
Kire schreef:
missiloon schreef: Ik ben heel benieuwd wat je van Trains & stations vind, ik heb donderdag de hele beursdag getwijfeld om het wel of niet mee te nemen, uiteindelijk is het niet meegegaan... maar nog altijd benieuwd
Ik heb het gespeeld samen met o.a. iemand van Singapore en een BSM moderator op de stand van Wizkids. Het spel beviel ons vrij goed. Wel wat geluk bij dobbelen maar wat je ook gooit, er zijn steeds wel leuke dingen om te doen. Ik was er bijna zeker van dat ik het spel zou kopen, tot dat bij de eindafrekening mijn enthousiasme helemaal getemperd werd.

Je krijgt bij het begin van het spel 3 kaartjes waarvan je er 2 mag houden. Bleek dat een medespeler 2 kaartjes gehouden had die op het einde van het spel hem 23 punten extra opleverden zonder dat hij enige moeite moest doen hiervoor, terwijl ik gedurende heel het spel slechts een 20-tal punten verzameld heb. Dit gaf iedereen een gevoel dat er iets niet klopte. Ik hoop dat men ons het spel verkeerd uitgelegd heeft want anders zit er toch iets mis.
Euhhh....routes die volbracht waren moest je laten zien en neerleggen en de dobbelstenen met treinen verdwenen nadat een route was volbracht. Je krijgt alleen voor de goederen waarin je een meerderheid hebt punten en ja die kunnen bij de gedeelde kaarten zitten.
Vandaag heb ik precies op deze manier ook gewonnen. Ik had aan het begin een kaartje met goods van de stapels die pas later in het spel komen. Zover was het niet gekomen (de originele 3 soorten waren nog niet op) waardoor ik de meerderheid had met 2 soorten. Allebei 7 punten waard waardoor ik met 39 punten won. Zonder dat kaartje had ik er dus 25 en zou ik laatste zijn geworden. Ik vond het verder wel erg leuk spelen!
Inderdaad. Bij ons was het gelijkaardig. De winnaar had zelfs de drie goederen op zijn kaartjes staan, wat hem 23 punten extra opleverde!
Ik denk dat jullie toch iets verkeerd gedaan hebben - met twee kaartjes kun je onmogelijk 23 punten scoren (als ik het tenminste goed begrepen heb).
De goederen die op die kaartjes staan, zijn alleen maar extra goederen voor een meerderheden-bepaling en geen punten per goed. Normaal gesproken verdien je met je gebouwen meer goederen dan er op die paar start-kaartjes staan. (Tenzij iedereen alleen maar treinen dobbelt en niemand gebouwen, dan zijn die kaartjes zo ongeveer de enige goederen in het spel; maar dat is echt een beginnersfout die je in latere spellen niet meer zult maken.)

Ik heb het ook gespeeld en het is een leuk spel, redelijk vlot en er is wel wat te kiezen waar je voor wilt gaan bij het dobbelen. Ik heb het uiteindelijk laten liggen omdat ik het toch niet speciaal genoeg vond en de prijs/materiaal verhouding me niet erg aanstond (erg klein spelbord, priegelige plastic gebouwtjes en dat alles wel in een grote doos).