Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Re: Wat speelde je vorige maand, en waarom?

Bericht door Pura Vida »

@Siepie: Nightfall ook hier toegevoegd aan basis Parks. Ik vind hem erg goed. Concurrentie stijgt behoorlijk en je bent meer bezig met waar de ander nou heen zou kunnen wandelen. Met de basis liep je elkaar niet zo in de weg en was je vooral voor jezelf aan het verzamelen. Een beetje hetzelfde geldt voor Landmarks bij ons. Ik moet er wel bij zeggen dat dit vooral met twee spelers een plus is. Met meer spelers neemt het belang van deze uitbreidingen af.

Afijn, onze maand januari dan: 81 potjes met 29 verschillende spellen.

:ster: :ster: :ster: :ster: :ster: We bleven stevig aan de gang met Gaia Project, met de Lost Fleet erbij. En intussen ook de oude fan facties van de Masters of Orion uit de kast geplukt om te kijken hoe die spelen met de uitbreiding. Gaat uitstekend en levert nog weer oneindige ontdekkingstochten op.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Nightfall dus. Voegt echt een dimensie toe aan de wandeling. De tentjes, de veel betere jaarkaarten, de parken met instant bonussen. Heel goed. Maakt wat ons betreft van een spel dat iets te snel saai wordt weer een pittig spelletje.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Steam Power. Echt een erg leuk bouw en route spelletje, met veel kleine economische verbindingen tussen spelers en een spannend race element. Eenvoudig te leren en toch veel keuzes te maken. Met twee matig, met drie of meer errug leuk. En lekker snel. Mooie familie-Wallace.

Op de valreep kwam ook Cascadero binnen van WGG. Eerste keer nog net in januari gespeeld en ook nog met twee, dus waardering zout ik op. Smaakt naar meer en je kunt het behoorlijk stevig maken allemaal, maar wel een 'maar'... of het na een paar potjes misschien te dun is allemaal, hoe geniaal en kunstig ook dit spelletje toch weer in elkaar zit.

Verder kwam Forest Shuffle het vaakst op tafel in januari. Heeft alles in zich om een nieuwe favoriet te worden in ons huis van kaartverslaafde veelspelers.
Ook Jaipur en Azul deden het goed in januari, mede dankzij een tijdelijke spelbui van dochter 2. Dominion tot slot ook weer een paar keer gespeeld met zoon 1 en 2. Dat gaat dan lekker van bam bam pakken spelen schudden pakken spelen schudden bam bam klaar. Toch leuk dat al deze spellen in de kast zijn blijven staan.
1738498294974.png
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De 2e maand van het jaar is voorbij. Een korte terugblik.
Ik speelde 20x een spel waarvan 13 verschillende en 5 voor mij nieuwe die ik uiteraard toelicht.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Knives Out Een spel dat nog vrij nieuw is maar (nog) niet in het Nederlands is verschenen al is het zo goed als taal onafhankelijk. Wat een ideaal leuk spel voor grote groepen. De koningin is dood en wie wordt de opvolger? Tussen de spelers ligt een karakter. Je wilt er uiteindelijk voor zorgen dat het laagste karakter naast een van je kanten komt te liggen, maar dit karakter moet de messen steken wel overleven en ondertussen kun je de karakters inzien en wisselen etc dmv actiekaarten. Je wint dus uiteindelijk samen met een van buren. Erg leuk!

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Let's go to Japan Deze behoeft denk ik geen uitleg. Als Japan liefhebber vind het vrij leuk en origineel in zo een reis te maken. Ik heb deze maand zowel de mooie kickstarter als de normale versie gespeeld.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Intarsia Mooie houten componenten heeft dit tegellegspel dat leuk is en misschien een tikkeltje te lang duurt voor wat het is. Echt veel invloed op andere spelers heb je volgens mij niet. Het is eerder een race om de tegeltjes in het midden.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: The Great Split Ook deze is leuk! Met name constant de overwegingen wat je wel of niet geeft aan je tegenstander en wat je hoopt dat hij van jou kaarten terug gaat geven.

:ster: :halfster: :geenster: :geenster: :geenster: Monster Lands Veels te langdradig voor wat het is. Dmv Dice placing probeer je monsters te verslaan.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bij ons ging alle aandacht afgelopen maand uit naar:

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: SETI. Verdreef zelfs Gaia Project voorlopig van zijn vaste positie als stevig avond spel. Zag een retourtje staan bij de plaatselijke spellenwinkel dus die moest mee.
Solo vind ik het spel te bureaucratisch. Met twee is ie heel erg gaaf en met drie helemaal. Wat een ontdekkingen doe je in SETI. Dit spel spelen is gewoon ontzettend leuk.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Cascadero. Vorige maand nog niet gewaardeerd maar na 7 potjes mag dat wel. Misschien toch iets te dun allemaal maar voorlopig wel erg leuk om te doen. En nogal interactief. En snel. Met twee wordt het een soort race-schaak met poppetjes. Met drie en vier totale chaos. Prima.

Verder wederom veel Forest Shuffle. Korte potjes met zijn tweeën waarin we niks aan elkaar weggeven. Stand tussen zoon 2 en mijzelf is nu 42-42. Daar zitten zelfs gelijkspelletjes tussen. Als dat geen aanbeveling is?

Verder noemenswaardig: Scythe met vijf spelers. Wat een episch spel is dit toch.
1740914957589.png
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: zo 02 mar 2025, 12:48 Bij ons ging alle aandacht afgelopen maand uit naar:

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: SETI. Verdreef zelfs Gaia Project voorlopig van zijn vaste positie als stevig avond spel. Zag een retourtje staan bij de plaatselijke spellenwinkel dus die moest mee.
Solo vind ik het spel te bureaucratisch. Met twee is ie heel erg gaaf en met drie helemaal. Wat een ontdekkingen doe je in SETI. Dit spel spelen is gewoon ontzettend leuk.
Kun je aangeven wat het verschil is tussen met 2 of 3 spelers? Ik vind dit wel interessante titel omdat er zoveel enthousiasme over is, maar ik ben nog niet overtuigd of het wat voor ons is. En aangezien wij meeste met 2 spelen...
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

siepie schreef:
Pura Vida schreef: zo 02 mar 2025, 12:48 Bij ons ging alle aandacht afgelopen maand uit naar:

Kun je aangeven wat het verschil is tussen met 2 of 3 spelers? Ik vind dit wel interessante titel omdat er zoveel enthousiasme over is, maar ik ben nog niet overtuigd of het wat voor ons is. En aangezien wij meeste met 2 spelen...
Met 2 werkt de scan-actie niet zo goed, omdat er vrij veel scan acties nodig zijn om een stelsel af te ronden. Er zijn op BGG wel wat suggesties om dat op te lossen. Heb die nog niet geprobeerd, maar onze afdronk was wel dat deze met 2 zonder huisregel/variant niet zo veel op tafel gaat komen.

Verder wel een heel leuk spel: de multi-use kaarten vind ik erg leuk, de economische schaarste (credits en energie) en de lastige keuzes die je moet maken, het thema, de aliens die ieder spel een andere twist geven, de tech tree die maakt dat iedereen toch iets anders doet, de unieke kaarten met mini-missies, het spel heeft heel veel leuke elementen die mij in ieder geval aanspreken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

DeKerstman schreef: zo 02 mar 2025, 18:28
siepie schreef:

Met 2 werkt de scan-actie niet zo goed, omdat er vrij veel scan acties nodig zijn om een stelsel af te ronden. Er zijn op BGG wel wat suggesties om dat op te lossen. Heb die nog niet geprobeerd, maar onze afdronk was wel dat deze met 2 zonder huisregel/variant niet zo veel op tafel gaat komen.

Verder wel een heel leuk spel: de multi-use kaarten vind ik erg leuk, de economische schaarste (credits en energie) en de lastige keuzes die je moet maken, het thema, de aliens die ieder spel een andere twist geven, de tech tree die maakt dat iedereen toch iets anders doet, de unieke kaarten met mini-missies, het spel heeft heel veel leuke elementen die mij in ieder geval aanspreken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met drie draait dit spel als een dolle. Met twee ook, maar daar hebben we wel een huisregel bij. Niet omdat het zou moeten want alles werkt prima, ook met twee, maar gewoon omdat wij dat leuker vinden. Voor wie het spel al kent, zo spelen wij het:
1. Alle meest rechter vakjes in de sectoren zijn permanent gevuld met neutrale markers. Reden: sectoren vullen zich te laat met als gevolg dat de species te snel door neutrale markers worden ontdekt.
2. Beide spelers krijgen bij ontdekking van een van de twee buitenaardse levens sowieso één kaart. Speler met marker bij de betreffende alien species, krijgt er dus nog een. Reden: de neutrale markers verschijnen erg snel en meestal krijgt maar een speler de kans om daar een eigen marker aan toe te voegen. Gevolg: de een krijgt een alien kaart en de ander niet = minder leuk.
Er zijn inderdaad op BGG meer varianten te vinden voor twee, maar wij vinden onze eigen het makkelijkst toe te passen.

We hebben dit nu 10x met zijn tweeën op deze manier gespeeld met ontzettend veel plezier.
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

Bedankt! Dat van dat scannen had ik al eens voorbij horen komen. Altijd handig om het van meerdere mensen te horen en zeker mensen die ervaring hebben met ook 3 spelers. :thumbup:
Afbeelding
siepie
Stamhoofd
Contacteer:

Bericht door siepie »

De kortste maand van het jaar zit er op en ik heb 16 verschillende spellen gespeeld, waarvan er maar liefst 15 nieuw voor me waren. Dat is op zich niet vreemd, want we bezochten Spelfaire en Spel-o-Polis en hebben daar natuurlijk wat spellen geprobeerd waar we nieuwsgierig naar waren (of niet).

Het enige spel dat ons al bekend was: Cascadia . Dit speelden we op de eerste dag van de maand bij mijn schoonouders. We proberen zo af en toe hen wat nieuwe spellen te leren, zodat we zelf ook eens met meer dan 2 spelen. Nu moet ik zeggen, dat is met dit spel geen succes. Duurt te lang. Dus ik denk dat we die gewoon met 2 blijven spelen.

Diezelfde dag ontdekte ik op BGA For Northwood! waar ik al van gehoord had. Het is dus een solospel, en wel een solo slagenspel. Het idee is dat je bondgenoten voor je wint, door precies het aangegeven aantal slagen te winnen. Elke bondgenoot heeft een bepaalde troefkleur en het aantal slagen is van 0 t/m 7 wat dus een leuke uitdaging is. Je hebt ook 4 bondgenoten al tot je beschikking met bepaalde krachten, die je kunnen helpen met bijv extra kaarten pakken of juist kaarten afleggen. Wat mij betreft een aanrader en eentje die we zeker aan gaan schaffen als we er tegenaan lopen.

De dag erna gingen we naar Spelfaire. En hier hebben we natuurlijk wat nieuwe (voor ons nieuwe) spellen geprobeerd. Eigenlijk hebben we alle spellen, op 1 na, helemaal gespeeld.

Spectacular
Twijfelgeval voor mij, maar mijn partner was hier benieuwd naar en ook enthousiast nog na het spelen. Ik vind het leuk, wel iets meer van hetzelfde (maar ja dat is wel vaker en gevolg van de hoeveelheid spellen), dus later ook aangeschaft.

1793: Patriots&Traitors
Niet een spel voor ons, ook niet volledig gespeeld. Ik vind het thema wel top.

Knarr
Die hebben we naderhand ook aangeschaft, gewoon leuk vlot spel. Gisteren nog even tussendoor gedaan. Prachtige kaarten ook.

Mountain Goats
Ik ga deze niet aanschaffen, maar mocht ik ergens zijn en mensen willen dit spelen dan heb ik geen bezwaar. Heb het naderhand zelfs nog een keer op BGA gespeeld.

Captain Flip
Vooraf veel om gelachen, maar is best grappig spel. Ik ga het niet kopen, maar het is wel mijn nieuwe BGA verslaving :lol:

Op Spelfaire liepen we in de winkel tegen boop the Halls! aan. Grappig want vorig jaar speelden we daar boop! voor het eerst. Dat spel werd later thuis ook aangeschaft en nu dus deze versie. Nu niet katten van een bed gooien, maar uit de kerstboom. En dit keer met kerstballen als extra win mogelijkheid. Gewoon leuk. Al is er na 2 keer spelen alleen nog gewonnen door de kerstballen en is het 3 op een rij van grote katten nog niet gelukt.

De tweede beurs was Spel-o-Polis en ook hier werden 5 spellen geprobeerd:
Tír na nÓg
Omdat we hier eerder wel interesse in hadden in de Kickstarter fase, wilden we weten of we een fout gemaakt hadden door deze niet te backen. Conclusie: Leuk spel, maar geen spijt dat we het niet aangeschaft hebben.

Wyrmspan
Omdat we Wingspan erg leuk vinden, wilden we kijken hoe we deze zouden vinden. Conclusie na paar beurten was dat we deze leuk en net anders genoeg vinden. Dus was even wachten op leuke aanbieding en dat is later in de maand gelukt.

WIndmill Valley
Dit spel heeft mij wel verrast, ik had er niet zulke verwachtingen van. Maar vond het mechanisme erg leuk, met de tandwielen.

Kelp
Ziet er mooi uit, maar vonden het niet lekker spelen.

Sparks
Robotjes, altijd leuk. Ziet er ook leuk uit. Hadden nog wat moeite met dingen, dus nog geen definitief oordeel.

En toen was eindelijk het grote moment er dat we Castles of Burgundy (special edition) binnen kregen. Die moest natuurlijk zo snel mogelijk gespeeld worden. Ik heb hier een apart onderwerpje al aan besteed. Maar heerlijk spel!

Het zat ons erg mee deze maand, want we wisten ook eindelijk Kanban EV te bemachtigen. Beiden zijn we werkzaam in een Scrum/Kanban/We doen maar wat team, dus deze stond al een tijdje op ons lijstje. Nog maar 1 keer gespeeld nu, werd wel moe van manager Sandra. :lol: Ik moet deze nog even een keer of meer spelen wil ik er echt een oordeel over kunnen geven. Het zit wel goed in elkaar, maar het is veel.

Als laatste dan, een spel dat echt nieuw is en we op de dag van uitkomen ook binnen kregen: Azul Duel. Toen we hoorden dat ze met een 2-speler variant kwamen, dachten we niet direct die moeten we hebben. We vinden immers dat Azul prima met 2 speelt. We hebben ook De Tuinen van de Koningin. De noodzaak voor een speciale 2 persoonsversie was er dan ook niet bij ons. Maar nadat we een filmpje erover gezien hadden, werden we toch enthousiast. Puur door het extra element dat je het speelveld nog gaat samenstellen als onderdeel van je beurten. Voldoende anders dan de originele Azul en dat sprak ons wel aan. Nu 2 keer gespeeld, speelt vlot, je kan elkaar wel wat dwars zitten als je wilt, je mag meerdere keren dezelfde kleur in een rij hebben. Het bevalt me wel.
feb_games.jpg
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Geen nieuwe spellen deze maand! Wel enkele spellen gespeeld die al een geruime tijd niet meer uit de kast zijn gekomen. Nova luna en Cascadia met mijn dochter. Vooral Nova luna viel in de smaak. Ze was iets minder enthousiast over Cascadia, misschien omdat we al regelmatig Aqua en Akropolis spelen, meer van hetzelfde.

Verder met vier personen na jaren weer eens Coloretto gespeeld, blijft een leuke filler. Gevolgd door Take 5, zorgde voor komische momenten. Wolven pas één keer op de beurs gespeeld, kwam deze maand ook op tafel. Ik was als laatste aan de beurt, had het idee dat ik flink werd benadeeld.
Iris_

Bericht door Iris_ »

Nieuw in maart:

Seasons :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Thematisch niet al te sterk. Mooie illustraties, flinke dobbelstenen. De draftfase in het begin is erg fijn, vergelijkbaar zoals bij Res arcana. Wat ik goed vind, is dat je bij de start van het spel al moet bepalen welke kaarten je wanneer gaat spelen. Een lastige keuze, omdat sommige kaarten sterker zijn tijdens de start en andere kaarten vooral punten opleveren tijdens de slotfase van het spel. De waardering kan nog omhoog worden bijgesteld, eerst maar eens wat vaker spelen. Punt van kritiek is de geluksfactor m.b.t. de kaarten en de dobbelstenen.

Verder alleen nieuwe spellen gespeeld bij Zuiderspel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Voor mijn doen te weinig gespeeld deze maand. Wel een paar nieuwe juweeltjes erbij.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Finspan. Boven verwachting leuk spelletje. Oorzaak van een Wingspan-loze maand, wat voor het eerst is sinds dat spel verscheen begin 2019.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Middeleeuwen. Ook al erg leuk. Lekker interactief ook. Aanrader, komt een dezer dagen uit bij WGG.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Scout viel me een beetje tegen. Met drie spelers is dit gewoon niet zo'n goed spel. Met vier of vijf moeten we nog proberen. Beetje Slynx/Linko achtig, maar dat vind ik toch een stuk leuker op de een of andere manier.

Verder kwam Red Rising weer eens op tafel. Prima hand management spelletje blijft dat. Mooie kaarten ook. Tegenwoordig vaak voor een prikkie te koop trouwens.
1743532965443.png
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

@ Pura, geef Scout zeker nog een kans met 4 of 5 spelers en speel het vaker. Dan is het een veel beter spel want om dan sterke show neer te leggen die heel de tafel rond gaat is veel moeilijker. Daarnaast zit er ook een leercurve in dit spel. Het is niet simpel kaartjes neerleggen, maar je kunt echt wel tactisch je hand sterker maken. Zit zoveel meer in dan je op het eerste oog denkt. Heerlijk spel!
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De 3e maand van het jaar is voorbij. Een korte terugblik.
Ik speelde 33x een spel waarvan 25 verschillende en 7 voor mij nieuwe die ik uiteraard toelicht.
Dit is meer dan vorige maand en dat komt vanwege Snowgame.

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster: Rome in a day Voor mij de ontdekking op Snowgame! Iemand had deze meegenomen en deze op Spiel gekocht. Hoe simpel maar een leuk kan spel zijn. Verdeel 5 tegels in 2 groepjes. Een van je buren mag een groepje kiezen. Het andere houd jezelf en je wilt op die manier er wel voor zorgen dat je eigen landje het meest oplevert dmv de tegels ook nog eens zo te plaatsen dat ze gaan tellen met de vermenigvuldiging van de gebouwen. Na een kwartiertje is het spel al voorbij en meestal blijft het niet bij een potje. Heerlijk! Ik hoop ondanks dat hier een Russische auteur achter zit wel een Nederlandstalige uitgever dit gaat uitbrengen. Toppertje namelijk.

:ster: :ster: :ster: :ster: :geenster: Ticket to Ride: Marklin Ticket to Ride is altijd goed, maar deze versie is inmiddels vrij zeldzaam dus ik was maar wat blij dat ik deze kon spelen. De variant zit hem in wanneer je jou reizigers later reizen.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: The fox experiment Leuk spel waarbij je vossen fokt en je ze zelfs namen kunt geven. Beetje geluk met de dobbelstenen moet je wel hebben.

:ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster: Take 5 bordspel Dit was de Duitse versie. Geen idee of die in het Nederlands is uitgebracht, maar het was dus de bordspelvorm van Take 5 en ik moet zeggen dat die behoorlijk komisch is met 5 spelers.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Kingsburg Een oudje, maar ik had hem nog nooit gespeeld. Best leuk, maar ook hier vind ik persoonlijk de dobbelstenen iets teveel het spel beïnvloeden want als je nooit hoog gooit ben je eigenlijk kansloos om het spel te winnen.

:ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Azul Duel Beste een leuke twist van de normale Azul versie. Enig dingetje is natuurlijk wel dat de gewone Azul ook goed te spelen is met 2, dus deze eigenlijk overbodig is.

:ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster: Finspan Behoorlijk hoge verwachtingen van, maar met name de dichte trekstapel zorgt ervoor dat je behoorlijk pech kunt hebben met niet op gang kunnen komen. Stel je trekt allemaal einde spel vissen dan kun je niet heel veel vind ik. Ik wil het zeker nog wel een 2e kans gaan geven (wellicht dan met 3 open kaarten).
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: wo 02 apr 2025, 09:23 @ Pura, geef Scout zeker nog een kans met 4 of 5 spelers en speel het vaker. Dan is het een veel beter spel want om dan sterke show neer te leggen die heel de tafel rond gaat is veel moeilijker. Daarnaast zit er ook een leercurve in dit spel. Het is niet simpel kaartjes neerleggen, maar je kunt echt wel tactisch je hand sterker maken. Zit zoveel meer in dan je op het eerste oog denkt. Heerlijk spel!
Zeker ga ik dat nog een kans geven. Ligt toch in huis en mijn vermoeden was reeds dat het met 4 of 5 beter uitpakt. Maar geef jij Finspan dan nog een kans? Want dat geëmmer over starthanden bij een kaartspel is toch beneden jouw waardigheid?
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Pura Vida schreef: di 01 apr 2025, 21:32 :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster: Scout viel me een beetje tegen. Met drie spelers is dit gewoon niet zo'n goed spel. Met vier of vijf moeten we nog proberen. Beetje Slynx/Linko achtig, maar dat vind ik toch een stuk leuker op de een of andere manier.
Zeker doen, met 4 is het echt geweldig!
Pura Vida schreef: di 01 apr 2025, 21:32 Verder kwam Red Rising weer eens op tafel. Prima hand management spelletje blijft dat. Mooie kaarten ook. Tegenwoordig vaak voor een prikkie te koop trouwens.
Ik ben net begonnen in het eerste boek. Wordt wel benieuwd naar het spel ondertussen
Afbeelding
Plaats reactie