BSM.CON 2011

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

BaSL
Team Bordspelmania

Re: BSM.CON 2011

Bericht door BaSL »

Het was erg gezellig! En ik ben helaas weer wat leuke spellen tegengekomen... Nog meer op de wishlist... :wink:

Dankzij Piet hadden we een flinke stapel mooie spellen te spelen, GameForce had zelf ook een fikse collectie en dan zijn er nog de tassen die diverse leden zelf meenamen; we kwamen niks te kort!

Ik mocht om te beginnen aanschuiven bij Vanuatu. Distefano heeft hiervoor al goed uitgelegd waar de lol zit: het zeer interessante bied/keuze mechanisme. Het gepuzzel daar en de mogelijkheden om zelf optimaal te presteren of anderen juist niet te laten presteren werkt er goed. Een erg mooi en spannend spel.

Troyes is mij minder bevallen. Het duurde sowieso even voordat ik doorkreeg hoe het werkte, maar uiteindelijk viel er weinig te doen in het spel - zo leek mij na een eerste potje. Veel punten sprokkelen op veel te veel kaartjes. En dan hopen dat je uiteindelijk de meeste bijeen hebt geschraapt. Iets te veel gedoe over weinig, wat mij betreft. Willy_the_Kid had het echter snel genoeg door en kon het ons allemaal mooi uitleggen en er ondertussen met de winst vandoor gaan. Geheel terecht, overigens.

En terwijl we wachtten op de frituur speelden we nog snel een potje Zombie Dice. Ik kan me weinig spellen bedenken die simpeler in elkaar steken. Ganzenbord heeft moeilijkere regels. Maar het is een simpel, best leuk tussendoortje van het push-your-luck genre. Niks mis mee, niks bijzonders mee.

Na het eten kwam Singapore op tafel. Met een echte Spiel demoër kon dat natuurlijk alleen maar goed komen en konden we snel aan de slag. Singapore is een zeer leuk bouw/puzzel/loop/activeer spel. Is dat een duidelijk omschrijving? Niet echt. Maar goed, ik hou wel van zulke spellen. Gebouwen bouwen, routes leggen, profiteren van anderen, blokjes in geld omzetten, geld in punten, geld in blokjes, blokjes in punten, dat soort mechanismen in een redelijk snel en zeer overzichtelijk spel. Mooi! Ik hou er van.

Als afsluiter nog twee rondjes The Resistance, een genre waarin ik niet echt sterk ben... Ik had uiteindelijk van iedereen wel het idee dat het een spion kon zijn... Gelukkig mocht ik het in de tweede ronde zelf zijn, dat was wat overzichtelijker voor me. :D

Al met al een gezellige dag, vooral door alle aanwezigen! Ik zet zeker in op een herhaling. Alle aanwezigen erg bedankt voor het mogelijk maken van een gezellige spellendag! Twan/GameForce, bedankt voor de goede zorgen! Hopelijk tot snel.
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Piet schreef:Intussen ben ik ook thuisgekomen, waarschijnlijk als laatste. Ik vond het ook een zeer geslaagde activiteit, maar verder dan Eindhoven hoeft het echt niet te zijn, willen we opnieuw wat Vlamingen aantrekken.

De spellen laat ik tot morgen in de autokoffer. Nu kies ik mijn bed.
Ah, toch nog redelijk op tijd! Mooi dat je het hebt gevonden. :D Dank voor de lift, dank voor de spellenbibliotheek!
Afbeelding
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Ik heb me gisteren goed vermaakt. Het is leuk om wat mensen achter dit forum in levende lijve te treffen, sommige nieuw, sommige opnieuw, en nog mooier! Om er een spelletje mee te spelen!
Zonder navigatie bleek het voor me toch wel lastig te vinden, maar goed ik ben er op tijd gekomen.

Na de koffie ben ik samen met Graatske, Maarten en Michel gestart met Trajan, voor ons allen de eerste maal. Ik had dan tevoren wel de spelregels tot twee keer toe doorgenomen, twee dagen ervoor nog, maar toch kregen we tegen het einde pas door hoe het helemaal werkt. Mooi spel waarbij je een ton aan mogelijkheden voorgeschoteld krijgt. Het 'mancala' principe met het herplaatsen van de steentjes wat opzichzelf erg leuk is maakt echt lange termijn planning lastig. De lange zit was vermakelijk en na twee uur bleek ik winnaar.
Ik krijg er naar uit om het nu eens de hele spelduur correct te spelen.

We speelden met Michel en na Trajan werd het tijd om Michel's eigen Space Maze te spelen. Een kans om een spel met de autheur te spelen sla ik niet af.
Maarten stond z'n plaats af aan een bekende van Michel (sorry, ik weet je naam niet). Terwijl we speelden vertelde Michel over het fraaie resultaat van Space Maze op Spiel waar ruim 500 exemplaren verkocht werden. Het spel is leuk, geinig ook. Zo denk je dat je in een kamer staat met een goede positie, dan verplaatst iemand anders doodleuk die kamer de verkeerde kant op! Het spel zit dus vol verrassingen, zeker als je met vier speelt want het ruimtestation is al weer compleet anders als je weer aan de beurt bent.
Michel vertelde dat zijn Wacky Works nog meer spellen in de pijp heeft zonder dat hij er verder op in ging. Ik houd hem in de gaten! Al was het alleen al omdat hij mijn space-hoed afgepakt heeft.

Na Space Maze gingen Graatske, Maarten en ik eten en we kozen een Turkse imbiss niet te ver van Gameforce. Het was een prachtige eetgelegenheid, fraai gedecoreerd, je waande je in Istanbul en het eten was er ook subliem!
Na de maaltijd nam ik afscheid van Graatske en Maarten en liep ik alleen terug.

Net binnen zag ik Piet en Bart een spel opruimen dus niet later schoof ik aan voor een spelletje Tournay. Het spel heeft gelijkenissen met Troyes, een favoriet van me, maar er zijn ook meer dan genoeg dingen anders. Je bouwt een kwartier van negen kaarten, drie maal drie, en in je kwartier het je gebouwen, prestige gebouwen en karakters. Op gebouwen kan je acties doen, karakters verrijken deze acties en prestige gebouwen geven condities voor overwinningspunten. Daarnaast zijn er ook nog evenementen die de kwartieren van Tournay kunnen gebeuren.

Na Tournay hebben we met allen die nog over waren, zeven in getal nog tweemaal The Resistance gespeeld. In de eerste ronde heb ik als spion de boel helpen versjiteren. De volgende ronde hadden de spionnen mij tuk en ongewild hielp ik hen aan de overwinning.

Ik vond het erg leuk en gezellig! Ik hoop op herhaling!
Afbeelding
NielsZW
Hazelnoot Ridder

Bericht door NielsZW »

Piet schreef: maar verder dan Eindhoven hoeft het echt niet te zijn, willen we opnieuw wat Vlamingen aantrekken.
Zwolle is toch een mooie plek voor zoiets :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ik speel niet om te winnen. Ik speel voor het genot. En als ik dan win dan geniet ik enorm.
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Hier zijn ze dan: de foto's. Excuses voor de soms povere kwaliteit, ben nou eenmaal geen proffesional.

De spellen die ik gespeeld heb zijn het zelfde als die van Basl. Leukste spel van de dag vondt ik toch Vanuatu ook al heb ik die grandioos verloren. Heerlijk cutthroat. Dieptepuntje voor mij was toch Zombie Dice, dat de naam spel haast niet waardig is. Verder ook nog Troyes, Singapore en The Resistance gespeeld, allemaal leuke spellen die ik zeker nog een keer wil spelen.
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

leuke foto's! geeft toch wel een sfeerimpressie!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

:thumbup: Nice! :clap:

Fijn dat er iemand een werkend toestel bij had! :lol:
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Willy the Kid schreef:Hier zijn ze dan: de foto's. Excuses voor de soms povere kwaliteit, ben nou eenmaal geen proffesional.

De spellen die ik gespeeld heb zijn het zelfde als die van Basl. Leukste spel van de dag vondt ik toch Vanuatu ook al heb ik die grandioos verloren. Heerlijk cutthroat. Dieptepuntje voor mij was toch Zombie Dice, dat de naam spel haast niet waardig is. Verder ook nog Troyes, Singapore en The Resistance gespeeld, allemaal leuke spellen die ik zeker nog een keer wil spelen.
Hey, hey! Zombie Dice is een extreeeeem goed spel wat veel kunde, concentratie en intelligentie vereist! Zéér moeilijk te winnen! :problem:

:wink:
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test
Contacteer:

Bericht door P.T. »

Thanks voor de foto's!
rober
Standaard moderator

BSM.CON 2011

Bericht door rober »

Super dat het zo'n geslaagde dag was. Hopelijk ben ik er de volgende keer wel bij.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Voynitsky
PIONier

Bericht door Voynitsky »

Heel leuk dag. Tot volgende keer!
frwings
Uno

Bericht door frwings »

Inderdaad een leuk initiatief, voor herhaling vatbaar. 2 games die op de wishlist stonden getest, Ora et Labora en Last Will.

Ora et Labora hebben we een paar ronden getest en het kom me (nog) niet direct bekoren. Het lijkt een variant op Le Havre met een vleugje Agricola. De eerste indruk was dat het spel nogal onoverzichtelijk was met de tientallen kaartjes ed. Moet ik eerst nog eens een paar maal spelen...

Last Will was OK maar net iets te licht en te random voor onze groep. Maar ik zou het niet vetoën als het op tafel komt.

En als afsluiter hebben we nog een derde spel getest, Infarkt. Dat was ook een snel en licht spel maar vooral grappig omdat je moet proberen de andere speler in de kist te krijgen door een ongezonde levenstijl (en laat dit laatste nu net één van mijn sterke punten wezen :D ) Dit is zo'n spel dat we nog snel zouden spelen op een avond, na ons 'serieus' spel als afsluiter.

Met dank aan Bart en ... euh 'dinges' voor de speluitleg Last Will en Last Will...
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Hierbij een overzicht van de gespeelde spellen (moest ik er per ongeluk eentje vergeten, dan hoor ik het wel): Opvallend is dat er weinig Nederlandstalige uitgaves gespeeld werden. Dit komt omdat de meeste spelers immers vooral spellen wilden uitproberen die ze zelf nog niet gespeeld hadden.

Ik kan me helemaal vinden in de reeds hiervoor gegeven reacties: een fijne, gezellige speeldag. Enkele voor mij nieuwe spellen kunnen meespelen. Zeker leuk om een aantal gezichten achter de forumnamen te leren kennen.
frwings schreef:Met dank aan Bart en ... euh 'dinges' voor de speluitleg Last Will en Last Will...
Piet zal je bedoelen.

Hartelijk dank ook aan Twan en GameForce voor de vriendelijke ontvangst en de aangename spelomgeving!
Afbeelding
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door henk.rolleman »

Een leuk foto verslag en gezien de reacties hoop ik op een herhaling.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Het dure spel wat jij bedoelde William (pleunie.william) was volgens mij Wilderness. Of niet?
Plaats reactie