Advies gevraagd.. :)

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

annaa
PIONier

Advies gevraagd.. :)

Bericht door annaa »

Hallo allemaal.

Ongeveer een jaar geleden ben ik met wat vriendinnen begonnen met het spelen van bordspellen. Inmiddels komen we vrijwel elke week wel eens samen om te spelen. :D We zijn destijds begonnen met de welbekende spellen als Catan en Carcasson, maar na een tijdje gingen we op zoek naar wat meer serieuze spellen. We keken wat rond op internet en hebben uiteindelijk Hoogspanning aangeschaft vanwege de positieve beoordelingen.

Nu vonden we dit op zich zeker een goed spel, (speltechnisch steekt het prima in elkaar), maar we vinden het eigenlijk net iets te zwaar. Je moet met erg veel factoren rekening houden en continu ben je aan het berekenen wat de beste investeringen zijn. Nu bedoel ik niet dat het ons te moeilijk is ofzo, dat is het probleem niet, maar je moet er wel echt even goed voor gaan zitten en je aandacht er goed bijhouden, terwijl we meestal wat lacherig en lollig bezig zijn tijdens het spelen. Interactie met je tegenstanders is tot een minimum beperkt en de geluksfactor is ook nihil. Het is dus vrij serieus allemaal.

Inmiddels zijn we weer op zoek naar een nieuw spel. We hebben weer wat op internet gekeken, en zodoende zijn we nu Agricola, Puorto Rico en Het Stenen Tijdperk aan het overwegen. Op papier klinken deze titels heel interessant, maar ik ben bang dat ze net als Hoogspanning té serieus zijn voor ons. Vandaar mijn vraag hoe zwaar deze spellen zijn? Zijn ze vergelijkbaar met Hoogspanning, of is er toch wat meer interactie/geluk aanwezig? Of zijn er andere goede spellen die jullie kunnen aanraden, die net wat luchtiger zijn dan Hoogspanning, maar ook weer niet zo laagdrempelig als Catan?

Ik hoop dat jullie ons een beetje kunnen adviseren. :wink:

Groetjes Anna
suzanne24
Geheim Genootschap

Re: Advies gevraagd.. :)

Bericht door suzanne24 »

Stenen tijdperk is echt een fijn spel! Niet moeilijk om te leren maar met veel mogelijkheden en een beetje geluk (dobbelstenen).

Puerto rico heb ik zelf nog niet gespeeld maar lijkt me ook erg tof!

Agricola heb ik voor 2 spelers en de "normale" speel ik wel eens op de Ipad. Mooi spel maar niet heel simpel. Geen idee hoe dat in verhouding is met Hoogspanning want die heb ik nog nooit gespeeld.

Takenoko is ook erg leuk.
En misschien is Brugge nog een optie.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door dirk »

Vooraleerst welkom op het forum !!

Van je drie genoemde spellen zou ik absoluut zeker het Stenen Tijdperk aanraden, het makkelijkste, vlotste spel van deze drie. Niet moeilijk aan te leren en gewoon fun om te spelen. Speelt perfect met zowel 2, 3 als 4 spelers (eventueel 5 met de uitbreiding erbij)

Puerto Rico is eveneens een topper maar toch al een gradatie moeilijker, raad ik eigenlijk aan om die eerst eens te proberen bij iemand dat hem al heeft of een spellenclub. Speelt het beste met 4 of 5 spelers.

En van de drie gekozen spellen is Agricola zeker de minst gemakkelijke, wel een prachtig thematisch spel maar moet je toch een aantal keer spelen vooraleer je de werking ervan inziet, is niet echt aan te raden voor beginnende spelers maar aangezien jullie Hoogspanning ook spelen moet ie wel mogelijk zijn, maar speel hem zeker eerst eens voor je hem aanschaft
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Allereerst welkom hier Anna :)!

Over je vraag: Hoogspanning ben ik persoonlijk wel fan van, maar niet elke groep spelers vindt dit een goed spel. Hoogspanning is zeker een wat zwaarder economisch spel waarin je eigenlijk altijd moet rekenen; bouwen tegen de laagste kosten, plaatsen op de meest tactische plekken (anderen voor zijn) en zorgen dat je elke ronde weer dik gaat verdienen.

Stenen Tijdperk is een heel ander kaliber maar ook een heel ander principe. Het is een vrij luchtig spel en er komt ook een klein beetje geluk bij kijken door het werpen met de dobbelstenen. Dit toeval is (gelukkig) goed te verkleinen door zogenaamde gereedschappen te kopen waarmee je het totaal aantal gegooide ogen kan verhogen. Het is echt een typisch 'worker placement'-spel waarin je met verdiende grondstoffen hutjes gaat bouwen en gunstige kaarten pakt.

Agricola is in de familieversie een erg toegankelijk spel (iets lastiger dan Stenen Tijdperk) maar in de reguliere versie wordt het een stuk complexer met een paar honderd verschillende kaarten en mogelijkheden. Niets weerhoudt je er natuurlijk van om eerst vaak de familieversie te spelen (of zelfs helemaal de reguliere versie niet te gaan spelen :P). Ook Agricola is een worker-placement en naar mijn idee een hele goede :)!
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Puerto Rico zou ik niet doen. Is ook een behoorlijk zwaar spel. Hetzelfde geldt eigenlijk wel voor Agricola. Het Stenen Tijdperk is wel goed te doen. Net als Agricola een workerplacement, maar net wat lekkerder speelbaar.

Lichtere spellen met toch veel uitdaging:
- Alhambra (Je probeert door op het juiste moment onderdelen van je Alhambra aan te schaffen meerderheden in die onderdelen te verkrijgen)
- Ticket to Ride (Treinenspel, waarbij je door het verzamelen van kaarten routes probeert te maken en zo punten scoort)
- De Vergeten Stad (een coöperatief spel, waarbij je in een woestijn bent gestrand en moet zien weg te komen)
- Ra (een veilingspel waarbij je meerderheden probeert te krijgen. Echt een topspel, maar misschien wat lastig te vinden)
- Hacienda (in mijn ogen ook echt een heel goed spel, waarbij je een zo groot mogelijke ranch en zo groot mogelijke kuddes dieren probeert op te bouwen)

En ik sluit me bij bij Suzanne aan voor wat betreft Takenoko. Erg leuk spel!

Als je de kans hebt, probeer spellen eerst ergens te spelen. Dan weet je een beetje wat je leuk vindt en wat niet. Zo voorkom je miskopen. Succes met je keuzes!
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Ik zou zeker Stenen Tijdperk aanbevelen, Agricola of Puerto Rico zou ik niet snel op tafel zetten voor minder ervaren spelers.
Afbeelding
wolvers
Professor Pimpel

Bericht door wolvers »

Ik speel zowel spellen met ervaren en onervaren spelers. Puerto rico en stenen tijdperk zijn beide goede spellen. Maar puerto rico is idd wel pak moeilijker.

Stenen tijdperk is niet moeilijk en speelt erg vlot. Zelfs kinderen van7 ,8 kunnen dit spel al goed meespelen.
Stenen tijdperk dus zeker aan te raden.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik sluit me aan bij de tips: Stenen Tijdperk en ik zou zeker ook eens gaan kijken naar Ticket to Ride!
Everybody has the right to play...
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Bridget schreef:Ik sluit me aan bij de tips: Stenen Tijdperk en ik zou zeker ook eens gaan kijken naar Ticket to Ride!
Goede tip !! :thumbup:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik heb ze alle drie. Mocht je uit de buurt komen dan mag je ze gerust komen testen.
Verder sluit ik mij aan bij de rest. Stenen Tijdperk is het meest geschikt denk ik.

Nog andere titels die mogelijk wel interessant zijn:
7 Wonders, luchtig genoeg voor jouw spelersgroep. Interactie is er met je buren en je met een beetje geluk krijgen met de kaarten, maar het is wel redelijk tactisch.
Ticket to Ride, vind ik eigenlijk luchtiger dan KvC of Carcassonne.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

annaa schreef:Op papier klinken deze titels heel interessant, maar ik ben bang dat ze net als Hoogspanning té serieus zijn voor ons. Vandaar mijn vraag hoe zwaar deze spellen zijn?
Dan zou ik Puerto Rico en Agricola gevoegelijk schrappen: veel te 'zwaar'. Stenen Tijdperk is daarentegen prima vertier.

Als ik je zo lees zoek je je heil in het wat uitdagender familiespel. Daarvan bestaan er hordes, en dat is goed én slecht nieuws. Het goede nieuws is dat er vast wel van je gading tussenzit. Het slechte nieuws is vinden wat je gading precies inhoudt. Dus voordat ik ga suggereren wil ik eerst wat meer van jou weten:
— met hoeveel spelers speel je een spel gebruikelijk? is bijvoorbeeld een goed verloop met 2 spelers een vereiste, of 'zou het slechts leuk zijn als'?
— hoe lang wil je bezig zijn?
— is een vreemde taal een probleem?
— of een wat oudere en minder courante titel waarvoor je wellicht bij een speciaalzaak zou moeten grasduinen?
— heb je nog voorkeur dan wel afkeer voor onderwerpen of mechanismen?
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Ikzelf ben wel een fan van Rattus. Ik begrijp dat een spellenavond ook een hoop lol is; met Rattus ben je vooral bezig de anderen wat te etteren, en er zelf zo goed mogelijk uit te komen.
We've got a winner!
Jahwe
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: Demo-Spel

Bericht door Jahwe »

Misschien ook een idee is om eens een spellenclub in de buurt op te zoeken. Dan kan je vrij een aantal spellen uitproberen en op basis daarvan zien waar je voorkeur ligt.

Of als je van België bent kan je mij ook altijd eens uitnodigen voor een homeparty met bordspellen. Ideale manier om een hoop nieuwe spellen te leren kennen ;-) www.demo-spel.be
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be
annaa
PIONier

Bericht door annaa »

Bedankt allemaal voor de goede tips! :D

Als ik het zo zie zouden jullie Het Stenen Tijdperk het meest geschikt vinden dus, dan ga ik die alvast voordragen aan de groep. :)

Overigens is het niet zozeer dat we geen moeilijke of complexe spellen willen spelen, maar het is meer dat Hoogspanning net wat te weinig interactie (en misschien ook geluk) biedt, en dat dan in combinatie met veel opletten en rekenen maakt het tot een saaie zitting (niet dat Hoogspanning geen goed spel is hoor maar voor ons minder geschikt :wink: ). Maar Puorto Rico en Agricola zijn dus vergelijkbaar met Hoogspanning in dat opzicht als ik het goed begrijp, dus niet zo'n goede keuzes.

Ticket to Ride, Takenoko en Rattus klinken ook erg leuk trouwens, maar zijn misschien juist weer iets te onserieus en minder diepgaand?

Ik zal ook nog even de vragen beantwoorden:
— met hoeveel spelers speel je een spel gebruikelijk? is bijvoorbeeld een goed verloop met 2 spelers een vereiste, of 'zou het slechts leuk zijn als'?
Meestal 4 of 5, soms 3, maar eigenlijk nooit 2
— hoe lang wil je bezig zijn?
Dat maakt niet zoveel uit, een uur tot 3 uur zou ik zeggen
— is een vreemde taal een probleem?
Nee
— of een wat oudere en minder courante titel waarvoor je wellicht bij een speciaalzaak zou moeten grasduinen?
Dat moet ook wel te doen zijn. :P
— heb je nog voorkeur dan wel afkeer voor onderwerpen of mechanismen?
Moeilijk... Onderwerpen maken op zich niet zoveel uit (vond het in Hoogspanning wel wat saai), en mechanieken kan ik moeilijk inschatten... Heb geen idee welke er allemaal zijn.. :?

In principe denk ik dat je het goed verwoorde met uitdagend familiespel. Catan heeft voor ons iets teveel geluk/interactie en iets te weinig strategie, en Hoogspanning juist net teveel strategie en net te weinig geluk/interactie. Spellen daartussenin zouden dus perfect zijn.

Een van mijn vriendinnen noemde ook nog Small World en Dorp, maar die zie ik niet terugkomen dus zullen ook niet zo geschikt of leuk zijn?

Zoveel keuzes... :lol:
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Misschien zijn coöperatieve spellen ook wel wat voor jullie? Zoals Pandemie of Flash Point? Met de interactie zit het hierbij wel goed. Er komt ook niet veel rekenwerk of superveel denkwerk bij kijken maar is ook weer niet heel erg simpel.
Afbeelding