International Gamers Awards – nominaties 2014

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bordspeler.nl
Nieuwsreporter

International Gamers Awards – nominaties 2014

Bericht door Bordspeler.nl »

De nominaties voor de International Gamers Awards zijn vandaag bekendgemaakt. Deze internationale spellenverkiezing wordt georganiseerd door een jury met spellenkenners uit tal van landen, waaronder de Nederlanders Ronald Hoekstra en Han Heidema. De winnaars worden over enkele weken gekozen. De prijzen worden uitgereikt op de internationale spellenbeurs Spiel 2014.
De genomineerden in de categorie spellen voor meer spelers:

Abluxxen van Michael Kiesling & Wolfgang Kramer – Ravenburger
Caverna van Uwe Rosenberg – 999 Games
Concordia van Mac Gerdts – 999 Games
Freedom – The Underground Railroad van Brian Mayer – Academy Games
Istanbul van Rüdiger Dorn – White Goblin Games
Legacy van Michiel Hendriks – Portal Games
Lewis & Clark van Cédrick Chaboussit – Ludonaute
Nations van Rustan & Nina Hakansson / Einar & Robert Rosén – Lautapelit.fi
Russian Railroads van Helmut Ohley & Leonhard Orgler – 999 Games
Spyrium van William Attia – Ystari Games

Commentaar: deze lijst is conform de verwachting gevuld met de veelspeler favorieten van de afgelopen jaargang, aangevuld met een leuk kaartspelletje van Kramer & Kiesling. De nominatie van Legacy is een mooi succes voor de Nederlandse spelauteur Michiel Hendriks. Gezien de hoge kwaliteit en de populariteit van de meeste spellen wordt deze verkiezing vast een zware bevalling. Ik zou niet weten waarop ik moet gokken.

De genomineerden in de categorie spellen voor twee spelers:

Battlelore (second edition) van Richard Borg & Robert A. Kouba – Fantasy Flight Games
Fungi van Brent Povis – Two Lanterns Games
Heroes of Normandie van Yann et Clem – Devil Pig Games
Limes van Martyn F – Abacus Spiele
Pagode van Arve D. Fühler – White Goblin Games

Commentaar: ook hier succes voor een Nederlandse spelauteur. Martyn F voelt zich vandaag even een Caesar, dankzij de nominatie van zijn leuke leg- en puzzelspel Limes. Ik zet mijn geld op Fungi (of zit ik nou te zwammen?).

Meer informatie:

International Gamers Awards

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2014/08/26/interna ... ties-2014/
Flash
Wu Feng

Re: International Gamers Awards – nominaties 2014

Bericht door Flash »

Mooi spellen en inderdaad mooi dat er een aantal Nederlandse auteurs tussen staan.

Fungi mag van mij ook de winnaar worden bij de 2-spelersprijs. Van de genomineerden voor meer spelers heb ik alleen Legacy en Istanbul gespeeld en van die twee gaat mijn voorkeur uit naar Legacy. Ben in elk geval benieuwd!
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Inderdaad een mooi lijstje!

De verschijning van Abluxxen (Linko!) is volgens ons zeker terecht! Het is een kort maar verslavend kaartspelletje, met 22 speelbeurten ons meest gespeelde spel in 2014. Het was bovendien de allereerste recensie op onze blog! (link)

Daarnaast hebben we alle spellen gespeeld behalve Legacy en Spyrium. Istanbul en Lewis & Clark kwamen daarvan het meeste op tafel. Voor ons mag Lewis & Clark bekroond worden met de prijs!

Van de tweepersoonsspellen speelden we enkel Fungi, Limes en Pagode. Alledrie leuke spellen wat ons betreft. Els kiest voor Limes, Ralda voor Fungi... :lol: het gebeurt niet vaak dat we elk iets anders kiezen! :lol:
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Elsje07 schreef:Voor ons mag Lewis & Clark bekroond worden met de prijs!
Ben ik het mee eens. Ik heb van de lijst Concordia (1x), The Legacy (2x), Istanbul (5x) en Lewis & Clark (2x) gespeeld en die laatste is de enige die me ook achteraf nog bezighield. Hoewel ik het allevier wel goede spellen vind was L&C veruit het beste
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ik heb Lewis & Clark met plezier gespeeld, maar verkeer niet in een jubelstemming. Geluk/pech bij de aanvoer van kaarten kan een zorgvuldig opgebouwde positie verwoesten. Dit vind ik hinderlijk bij een spel met deze speelduur.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ik ben het met Erwin eens dat dit een hele lastige lijst is om uit te kiezen. Spellen variëren ook behoorlijk in speelduur en zwaarte en dat maakt voor mij een goede vergelijking moeilijk. Het voelt een beetje als appels met peren vergelijken.

Als het een wat zwaarder spel zou (moeten) worden zou ik voor Nations gaan denk ik.
In het middensegment twijfel ik tussen Concordia en Istanbul.
En Linko! heb ik nog steeds niet gespeeld maar is als kaartspel natuurlijk een vreemde eend in de bijt.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Elsje07 schreef:Voor ons mag Lewis & Clark bekroond worden met de prijs.
Hier sta ik volledig achter, dit vind ik persoonlijk het beste spel van het voorbije jaar !!

@Erwin : de randomness bij het trekken van kaarten is inderdaad wel aanwezig maar vind ik toch niet echt storend, daar het meest inventief mee omgaan is juist de sleutel tot het succes.

Enigste klein nadeel is de toch wel lange speelduur, zeker als je met 5 speelt
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Elsje07 schreef:Inderdaad een mooi lijstje!

Daarnaast hebben we alle spellen gespeeld behalve Legacy en Spyrium. Istanbul en Lewis & Clark kwamen daarvan het meeste op tafel. Voor ons mag Lewis & Clark bekroond worden met de prijs!
Lewis en Clark is in mijn ogen een aardig tot goed spel, maar niet meer dan dat.

Ik heb zeker niet alle spellen gespeeld, maar denk dat Freedom, the underground railroad wel het enige spel in het rijtje is wat zijn voorgangers in zijn genre uit de kast drukt.

Eenmaal Freedom gespeeld, kunnen veel zo niet alle co-op spellen in de uitverkoop...

Wat mij betreft zou dan ook Freedom een zeer verdiende winnaar zijn.
(zeker tov een een Lewis en Clark of de volgende Rosenberg...)
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

dirk schreef:@Erwin : de randomness bij het trekken van kaarten is inderdaad wel aanwezig maar vind ik toch niet echt storend, daar het meest inventief mee omgaan is juist de sleutel tot het succes.
In deze 'dooddoener' kan ik me op zich goed vinden. Mijn kritiek richt zich echter op de kans op een spelontregelende geluksfactor. Ik heb meegemaakt dat een op het 'juiste' moment opduikende kaart het spel compleet op zijn kop zette.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Mijn kritiek richt zich echter op de kans op een spelontregelende geluksfactor. Ik heb meegemaakt dat een op het 'juiste' moment opduikende kaart het spel compleet op zijn kop zette.
Tja, dan moet je ze nog wel als eerste kunnen kopen én ze dan nog goed kunnen gebruiken ook en dat maar één keer in je beurt. Met één goede kaart kom je er dus niet, je moet ze allemaal goed zien te gebruiken. Vandaar dat ik het geluk van de kaarten niet zo groot vind, je ziet de kaarten tenslotte al van ver aankomen en als ze pas open ligt is ze doorgaans nog te duur. Dan is het aan de andere spelers om jou die goede kaart in de volgende beurten niet te gunnen of ze zelf te nemen. Slagen ze daar niet in, dan heb je gewoon beter gespeeld of gepland.
Trouwens, die op het juiste moment opduikende kaarten zijn toch bijna in elk spel met een trekstapel een probleem dan? Wat ik eigenlijk wil zeggen is: mij stoort dat niet. :D
Toegegeven, ik heb het nog maar 2x gespeeld, maar ben wel helemaal fan. Enige nadeel is inderdaad de tijdsduur omdat het daardoor minder vaak op tafel komt, anderzijds geeft die tijdsduur je wel de kans om een heel goede motor te ontwikkelen en dat is de uitdaging natuurlijk.

Ik ben uit dit lijstje overigens het meeste benieuwd naar Freedom vanwege de erg lovende commentaren die het hier overal krijgt. Ik ben geen liefhebber van coöps, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]