Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
De zomer komt er aan: tijd om uit te zien naar de verdeling van de Spiel des Jahres titels. Al enkele jaren worden de prijzen in drie categorieën opgedeeld: Spiel des Jahres, Kennerspiel des Jahres en Kinderspiel des Jahres.
Vandaag werden alvast de genomineerden bekend gemaakt.
Kennerspiel des Jahres
Voor het expertspel van het jaar werden Cryptid (Hal Duncan en Ruth Veevers, Osprey Games), Dune: Imperium (Paul Dennen, Dire Wolf) en Living Forest (Aske Christiansen, Ludonaute/Pegasus) genomineerd.
Op de aanbevelingslijst vinden we Ark Nova, Khôra: Rise of an Empire en Witchstone.
Op 16 juli weten we wie de prestigieuze prijs wint.
Van dit lijstje ken ik alleen Cryptid en Living Forest. Allebei goede spellen, maar ik had bij beide niet het gevoel dat het echte 'prijsbeesten' waren.
Tussen de Kennersspiel zit enorm veel verschil in zwarte qua titels. Volgens mij is Dune het pittigste spel van de 3. Ik heb zelf alleen Living Forest gespeeld en vond dat eerder een familiespel dan een enorm strategisch spel. Deze had zo in de categorie van Cascadia gekund. Wel vond ik het een prachtig spel en maakt het zeker wel een kans om te winnen.
Living Forest is leuk, schattig, prachtig artwork. Is erg leuk als tussendoortje, maar echt veel te simpel voor een nominatie voor Kennerspiel.
Dune is een goed spel met iets meer uitdaging, maar ook dit is natuurlijk geen hogere wiskunde.
Cryptid vind ik niet leuk genoeg.
De drie spellen op de aanbevelingslijst vind ik veel passender binnen deze categorie. Met name Witchstone, geniaal spel! Regels zijn simpel, maar vergt veel nadenkwerk om goed te scoren.
ik vind cryptid en living forest inderdaad meer familiespellen en geen kennerspielen. Zeker niet als dune en ark nova ook zijn (voor)geselecteerd. Ik heb me niet verdiept in de criteria, maar het is wel opvallend.
Dune heb ik overigens zelf nog niet gespeeld, dus kan daar niet echt over oordelen.
maar ben wel benieuwd wat er uti deze drie uiteindelijk gaat winnen dan.
Dune: Imperium lijkt mij de beste keus als het om "kennerspiel" gaat.
Cryptid is trouwens ook erg leuk, maar al jaren geleden verschenen, en eigenlijk te licht qua 'kennerspiel'. Living Forest zegt me niets, maar als het een "familiespel" is klinkt dat alsof het in de verkeerde categorie is benoemd.
Dit is werkelijk niet serieus te nemen. Blijft wel leuk en mooi spel, maar denk dat er veel mensen zich bekocht gaan voelen als ze alleen op basis van de prijs gaan kiezen voor het aanschaffen van het spel
Gezien de reactie bij de rode pion heeft het vermoedelijk te maken met het feit dat Cascadia een relatief pittig familiespel is en Living Forest een relatief licht kennerspel.
Erwin schreef:
Het onderscheid is dit jaar enigszins verwaterd.
Daar sluit ik me bij aan, het zijn beide goede spellen maar voor mij vallen ze eigenlijk in dezelfde categorie. Beide zeer toegankelijk en simpele regels, kunnen met de nét iets gevorderde speler gespeeld worden, misschien zelfs wel met newbees.
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Het is raar, maar zulk soort prijzen maken wij fervente spelers ons toch niet druk om. Wij kiezen zelf wat we willen spelen, na gedegen onderzoek . Of praat ik nu alleen voor mezelf? Wel jammer dat het nogal misleidend kan overkomen voor mensen die wel op prijzen afgaan.