Ophef om spellen

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Pura Vida
Kardinaal

Re: Ophef om spellen

Bericht door Pura Vida »

WTULTC schreef: ma 11 aug 2025, 12:38 Hier een wetenschappelijk stuk erover https://www.eur.nl/nieuws/controverse-r ... erinclusie
Dit is letterlijk de link die ik al postte vanmorgen. Maar dankje.
Afbeelding
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Ok, ik denk dat hier alle informatie aangebracht is over de sport.
Ik stel voor dat we weer naar het onderwerp terugkeren en de rest hier niet meer aanhalen. Dan blijft het ook voor de andere lezers plezant.
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Het lastige is echter dat je hier niet naar kunt kijken zonder het grotere plaatje te zien dat de gehele lbthqenz community steeds meer in een verdomhoek wordt gezet. Dat er steeds gewelddadiger tegen ze wordt gedaan. Het is wel heel erg hoed dat men zich dat beseft. Het feit nl al dat fake news sites als waarheid wordt aangedragen hier zegt ook al genoeg.

Je kunt je dus niet hard genoeg tegen dit soort lui uitspreken of actie tegen ondernemen.
Want wees je wel bewust ; met jou geld financiert zij dit. Dus hoog- of laagspringend ; je werkt er aan mee. En dan moet je naar jezelf kijken en je de vraag stellen ; kan ik mezelf recht in de spiegel aankijken, dit wetend.

En het commentaar ; als je als all inclusive organisatie zelf uitsluit, waar sta je dan? Iig aan de goede kant van de lijn, want lui als Rowling moet je gewoon geen platform en geen geld geven
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

maartend schreef: ma 11 aug 2025, 15:09 Het lastige is echter dat je hier niet naar kunt kijken zonder het grotere plaatje te zien dat de gehele lbthqenz community steeds meer in een verdomhoek wordt gezet. Dat er steeds gewelddadiger tegen ze wordt gedaan. Het is wel heel erg hoed dat men zich dat beseft. Het feit nl al dat fake news sites als waarheid wordt aangedragen hier zegt ook al genoeg.

Je kunt je dus niet hard genoeg tegen dit soort lui uitspreken of actie tegen ondernemen.
Want wees je wel bewust ; met jou geld financiert zij dit. Dus hoog- of laagspringend ; je werkt er aan mee. En dan moet je naar jezelf kijken en je de vraag stellen ; kan ik mezelf recht in de spiegel aankijken, dit wetend.

En het commentaar ; als je als all inclusive organisatie zelf uitsluit, waar sta je dan? Iig aan de goede kant van de lijn, want lui als Rowling moet je gewoon geen platform en geen geld geven
Heb je een bron of een bewijs dat er een link is tussen JK Rowling en geweld dat wordt gebruikt? Ik kan me niet voorstellen dat er een oproep tot geweld wordt gedaan.

Het geweld tegen minderheden is altijd verschrikkelijk en moet altijd worden aangepakt. Maar ik heb toch het idee dat dat uit hele andere hoek komt dan JK Rowling en Harry Potter liefhebbers.
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

Edwin84 schreef: ma 11 aug 2025, 16:16
Heb je een bron of een bewijs (…) Maar ik heb toch het idee dat (…)
(edit mod) op deze manier valt er geen zinnige discussie te voeren.

En aan Siepie: lekker bezig hoor, in alle onschuld een draadje starten over ophef terwijl je kan weten dat je daarmee een blik stront open trekt (edit mod).
Tenslotte complimenten aan Pura Vida die heel beheerst en netjes keer op keer uitlegt waar de ophef op gestoeld is. Helaas is niet iedereen gezegend met dezelfde mate van intelligentie.

Verzoek aan Bart: Kan de mogelijkheid geboden worden om mensen op een negeerlijst te zetten? Zo ben ik niet alleen van de videospammers af (edit mod).
Laatst gewijzigd door Bart op ma 11 aug 2025, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Dus besluit je, ipv het onderwerp te negeren, dan maar olie op het vuur te gooien? (edit mod)

En mij dit in de schoenen schuiven? Hoe kan ik weten dat er mensen zijn die hier off topic gaan er zaken bijhalen waar ik het helemaal niet over had? Ben ik verantwoordelijk voor de opvattingen en uitspraken van anderen, puur omdat ik hier een discussie/onderwerp start over iets dat op andere plekken het bordspelnieuws gedomineerd heeft? Dat was ook mijn oorspronkelijke insteek, ik las nergens iets terug erover in de Nederlandstalige media.

Dan wordt er door het beheer hier duidelijk gevraagd om in elk geval netjes naar elkaar te reageren en dan ga jij het op de persoon spelen?
Laatst gewijzigd door Bart op ma 11 aug 2025, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: aanpassing moderator
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Jerome schreef: ma 11 aug 2025, 17:34
Edwin84 schreef: ma 11 aug 2025, 16:16
Heb je een bron of een bewijs (…) Maar ik heb toch het idee dat (…)
(edit mod) op deze manier valt er geen zinnige discussie te voeren.

En aan Siepie: lekker bezig hoor, in alle onschuld een draadje starten over ophef terwijl je kan weten dat je daarmee een blik stront open trekt (edit mod).
Tenslotte complimenten aan Pura Vida die heel beheerst en netjes keer op keer uitlegt waar de ophef op gestoeld is. Helaas is niet iedereen gezegend met dezelfde mate van intelligentie.

Verzoek aan Bart: Kan de mogelijkheid geboden worden om mensen op een negeerlijst te zetten? Zo ben ik niet alleen van de videospammers af (edit mod).
Inhoudelijk ga ik me dit keer niet mengen, maar tel de volgende keer even tot 10, zou ik je willen adviseren… je slaat nogal in het rond. Of meng je niet in onderwerpen waar je mensen tegenkomt die niet jouw mening hebben? Het is maar een suggestie; ik waardeer de verscheidenheid aan meningen hier, soms brengt dat nieuwe inzichten en zo nu en dan schuift mijn eigen mening hierdoor.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

(edit mod)

Als je beweert dat Zwarte Piet ook maar iets te maken heeft met het Nederlandse koloniale slavernijverleden richting Amerika dan kun je lang zoeken naar bronnen die dat bevestigen, want geen enkele bron kan dat hard maken. Zwarte Piet komt van de moren af en mocht je daarvan het bewijs wat de komidiant aanlevert nog niet genoeg vinden dan wil ik best nog met bewijs aanleveren. Het heeft ook niets met blackface of zo te maken, want waarom is er dan in Oostenrijk etc geen probleem waar men ook gezichten zwart maken om de Krampus te spelen? Sterker nog men rent daar kinderen en jongeren achterna om gezichten zwart te maken met een handafdruk... Als jezelf eens goed onderzoek doet naar deze tradities dan zal je zien dat ze met elkaar te maken hebben...

(edit mod)
Laatst gewijzigd door Bart op ma 11 aug 2025, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

WTULTC schreef: ma 11 aug 2025, 19:45 (edit mod)
Als je beweert dat Zwarte Piet ook maar iets te maken heeft met het Nederlandse koloniale slavernijverleden richting Amerika dan kun je lang zoeken naar bronnen die dat bevestigen, want geen enkele bron kan dat hard maken. Zwarte Piet komt van de moren af en mocht je daarvan het bewijs wat de komidiant aanlevert nog niet genoeg vinden dan wil ik best nog met bewijs aanleveren. Het heeft ook niets met blackface of zo te maken, want waarom is er dan in Oostenrijk etc geen probleem waar men ook gezichten zwart maken om de Krampus te spelen? Sterker nog men rent daar kinderen en jongeren achterna om gezichten zwart te maken met een handafdruk... Als jezelf eens goed onderzoek doet naar deze tradities dan zal je zien dat ze met elkaar te maken hebben...
(edit mod)
Grappig dat je weer met zo een heel verhaal (en wat lekkere politieke generaliseringen erbij...) illustreert dat je inderdaad, zoals Jerome het zegt, geen flikker hebt begrepen van het Zwarte Piet probleem. De origine van Zwarte Piet is hierbij nagenoeg irrelevant, het gaat erom wat de figuur is (of is geworden): een karikatuur van zwarte mensen, compleet met roodgestifte lippen en grote oorringen. Volledig te begrijpen dat mensen daar inmiddels aanstoot aan nemen, en met een roetveeg Piet is dit bezwaar vrij eenvoudig weg te nemen. Maar dan zijn er blijkbaar mensen die met hand en tand aan een dergelijke kwetsende karikatuur willen vasthouden, onder het dunne laagje vernis dat het "voor de kinderen" is (die het overigens niets uitmaakt hoe hun Pieten eruit zien en sowieso gewoon genieten van het feest).

En dan ben ik ook wel even klaar hier denk ik.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Even op de pauzeknop gedrukt...
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Piet schreef: ma 11 aug 2025, 13:39 Ik stel voor dat we weer naar het onderwerp terugkeren en de rest hier niet meer aanhalen. Dan blijft het ook voor de andere lezers plezant.
siepie schreef: za 09 aug 2025, 15:09 De eerste ophef betreft CGE die Codenames Back to Hogwarts uit gaat geven. Deze zal in Nederland door White Goblin uitgegeven worden, dus dit maakt het wel een interessante ophef. Wat is de ophef? Ik zal het heel kort neerzetten...
Het betreft Harry Potter, geschreven door JK Rowling, (...) sinds aantal jaar gecanceld vanwege haar anti-trans standpunten. (...) Gelijk kwamen er allerlei reacties, boosheid etc. CGE reageerde er snel op, maar op niet voldoende manier. Kregen zoveel reacties dat ze mensen zijn gaan blokkeren. Nog meer boosheid was het gevolg. En vandaag komen ze met een nieuwe reactie, waarin ze zeggen alle winst die het spel oplevert te zullen doneren aan goede doelen.

De tweede ophef is rond Devir, die het spel Ace of Spades, waarin een slavenhouder met zweep wordt afgebeeld en een geketende tot slaaf gemaakte zwarte man.
Ook hier veel ophef en direct een reactie van Devir, die dit blijkbaar over het hoofd hadden gezien. Het moest volgens hen slaan op een scene uit Django Unchained. Wel kondigen ze gelijk aan het aan te zullen passen. (...)
Jullie standpunten hebben we gehoord. Ik heb een paar angeltjes weggehaald, maar met behoud van ieders maatschappelijke mening. Waarom jullie voor of tegen zijn valt hierboven te lezen. Daar gaan we niet meer op terugkomen bij het verderzetten van dit draadje.

Terug naar de spellen op zich, met volgende vragen:
  • Codenames Back to Hogwarts: is de houding van JK Rowling voor jou een aanleiding om dit spel (en zowat alles van Harry Potter) te negeren? Of vind je dat het spel, weliswaar gesitueerd in "'het HP-universum", hier los van staat; het spel is immers een creatie van spelauteur Vlaada Chvátil en niet van Rowling.
  • Ace of Spades: na de ophef over de coverafbeelding, gaf uitgever Devir zijn fout toe en werd voor dit spel een andere voorkant gemaakt. Vind je dit voldoende of zie je af van aankoop van dit spel (in de veronderstelling dat je een aankoop zou overwegen)? Hoe zwaar weegt dit voor jou voor andere spellen van deze uitgever?
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Bart schreef: ma 11 aug 2025, 20:29 Even op de pauzeknop gedrukt...

Pauzeknop uit.

p.s. Op dit forum staan nog vele draadjes over interessante spellen waarover we graag jullie ervaring en mening horen!
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik vind dit toch wat raar. Duidelijke taal wordt weg gemodereerd maar flagrante onzin over zwarte Piet, kwetsende stellingen omtrent gender en nepnieuws met linkjes naar extreem rechtse sites kan allemaal blijven staan? Sluit dan dit hele draadje maar.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

(edit mod)

Terug naar de spellen.

Bij Rome in a day is de auteur iemand uit Rusland.
Dit spel is erg leuk, maar volgens mij durft een Nederlandse uitgever dit niet op te pakken vanwege de oorlog. Zonde en eigenlijk niet eerlijk voor die auteur, immers die heeft eigenlijk invloed daarop.
Laatst gewijzigd door Bart op ma 11 aug 2025, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Pura Vida schreef: ma 11 aug 2025, 22:47 Ik vind dit toch wat raar. Duidelijke taal wordt weg gemodereerd maar flagrante onzin over zwarte Piet, kwetsende stellingen omtrent gender en nepnieuws met linkjes naar extreem rechtse sites kan allemaal blijven staan? Sluit dan dit hele draadje maar.
+1, met als toevoeging dat dan het hele draadje beter de prullenbak in kan.

En sinds wanneer is het gewoon geworden dat een moderator berichten mag inkorten naar eigen inzicht?
Heb ik iets gemist?
Plaats reactie