Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?

De grootste Belgische spellenbeurs is Spel in Antwerpen. Hier vind je alle informatie.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?

Bericht door Bart »

Dit weekend kan je in Antwerp Expo naar Spel, de grootste spellenbeurs van België.

Heb je het Spel bezocht?
Deel je ervaringen hier, met woorden en/of beelden.

• Welke spellen heb je er ontdekt?
  • Welke leuke ontmoetingen hadden jullie er?
  • Welke speluitleg(gers) is jullie in positieve of negatieve zin bijgebleven?
  • Welke spellen bracht je mee naar huis?
  • Welke spellen ontbraken er?
  • Wat was voor jou hét moment van de beurs?
  • ...
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Re: Wat waren jouw ervaringen op Spel 2025?

Bericht door siepie »

We rijden nu de ring af...
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Eerste indruk, ik vind het drukker bij aanvang dan 2 jaar geleden. Helaas vorig jaar gemist. En Adriaense super georganiseerd gelijk. Voor 10 uur al open en 3 kassa's.
Afbeelding
aicirtap
Critico

Re: Wat waren jouw ervaringen op Spell 2025?

Bericht door aicirtap »

Ik ben benieuwd naar de aanbiedingen op de beurs van adrieanssen.

Ik hoorde dat iemand Gloomies voor 19 euro had mee genomen. Die had ik ook wel gewild voor die prijs! Dus als iemand in de regio utrecht woont en morgen op spel is dan mag je voor mij 1 exemplaar meenemen. :wink:

Ik wil volgend jaar samen met mijn dochter een dagje gaan.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
animal82
Jakkiebak!

Bericht door animal82 »

De ingang ging wat vroeger open, wat voor bezoekers fijn was. Alles was goed geregeld. De tweedehandsstand was erg druk, waardoor ik snel weer buiten was omdat rustig rondkijken moeilijk was. De winkel van Adriaans zag er mooi uit en had een paar interessante aanbiedingen. Het was redelijk druk op de beurs, maar over het algemeen nog goed te doen. Voor populaire titels moest je soms wachten of geluk hebben om een tafel te vinden.

Ik had mijn huiswerk gemaakt en met een veel te lang lijstje van spellen die ik wilde spelen gingen we op pad.

Enkele zaken die we speelden:

Critter Kitchen (White Goblin Games)
Mijn zoon was er erg van onder de indruk. Zelf vond ik het niet super vernieuwend, maar alles klopt wel: mooi artwork, thematisch sterk en zeker iets dat ik nog eens wil spelen.

Take Time (Asmodee)
Ik was enthousiast, want dit soort spellen ligt me heel goed. Jammer genoeg vind ik hiervoor niet altijd medespelers. Ik zou zonder probleem alle 45 missies willen spelen.

Forestry (DSV Games)
We speelden slechts de helft van het spel. Ik heb de indruk dat de kettingacties vooral in de tweede helft tot hun recht komen, waardoor we nog geen volledig beeld hebben. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar wil het zeker nog een kans geven.

Agent Avenue (Asmodee)
Een leuk spelletje, niet vernieuwend, maar wel een fijn tussendoortje.

Castle Combo (White Goblin Games)
Erg leuk en vlot kaartspel. Dit wil ik zeker nog eens spelen.

Pondscape (DSV Games)
Op zich een leuk spel, maar ik ben nog niet volledig overtuigd. Er zit duidelijk meer in dan je op het eerste gezicht denkt, dus ik speel het graag nog eens opnieuw.

Strategeti (Asmodee)
Schaken met dierenpionnen. Een verrassend leuk abstract spel Dit was een spel die vooraf niet op mijn radar stond, maar het is zeker een aanrader. De beurs was al goed leeg aan het lopen en we konden enkele spelletjes na elkaar spelen. Leuk!

Wat opviel was dat niet alle speluitleggers even goed voorbereid waren. Soms lag dat waarschijnlijk aan het feit dat ze de titels pas kort voor de beurs kregen. Toch is een goede uitleg belangrijk voor een eerste spelervaring. Bij sommige spellen zag ik wel het potentieel, maar doordat de uitleg niet vlot of volledig was, moesten we tijdens het spel nog regels opzoeken of ontdekken. Wat soms zorgde voor een minder goede spelervaring. Bij andere spellen kregen we dan weer een perfecte uitleg. In elk geval bedankt aan alle vrijwilligers!
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik heb vandaag op een speldag forestry gespeeld. En je ja je krijgt meer ketting reacties of combinaties. En soms even goed nadenken over de volgorde van je acties. Ik vind het water spoor om extra punten te krijgen voor de symbool weinig toegevoegde waarde hebben. Dat had wel weg mogen blijven. Ik heb vooral op dubbele contracten gespeeld en dik gewonnen. :mrgreen:

Castle Combo kan ik je zeker aanraden! Ik speel hem zelf veel op bga.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

We hebben helaas vorig jaar moeten missen en keken erg naar dit jaar uit. We hadden mijn zus en zwager meegenomen, om gelijk even de conclusie te geven, zij waren enthousiast.

Parkeren was wel een dingetje dit jaar. Ik had al drukte verwacht omdat er ook Lego tegelijk was, maar we waren vroeg vond ik....het werd uiteindelijk de betaalde parking. Gelukkig geen Jaarbeurs tarieven!

Ik zei eerder al dat ik het wel drukker vond. Ik had er niet veel last van op de beurs, maar viel me gewoon op dat er een rij stond voor de entree tot buiten aan toe. Wij waren op dat moment al binnen, voor 10 uur. En heel fijn en verrassend dat we al in de winkel terecht konden. Dus gelijk de eerste aankopen gedaan Saltfjord en Let's Go to Japan.

Daarna bij White Goblin Nocturne en Gnome Hollow geprobeerd. Nocturne bleek unaniem niet in de smaak te vallen. Dat geeft niet, daarom willen we het liefst ook zoveel mogelijk eerst iets proberen. Dus na 1 rondje wisten we genoeg.
Gnome Hollow beviel beter, paar rondjes gespeeld, maar op een beurs hoeven we niet alles uit te spelen. Het pakte mij niet genoeg vooralsnog.
We speelden bij Asmodee Take Time, 2 klokken. Leuk, maar wij spelen meest met 2 en ik denk dat dit dan niet op tafel komt.

Na de lunch, speelden we Locus en daar waren we unaniem enthousiast over. Dus dat werd een aankoop voor beide stellen. Ik had hier al wat verwachtingen over en die kwamen dus zeker uit. Ik vind dit een spel dat je snel even erbij pakt, mee kan op vakantie. Een beetje een kruising tussen Clever en Tetris.
Daarna speelden we nog Agent Avenue en Strategeti wat dan weer grappig was. Wij begonnen bij de eerste en mijn zus en zwager bij de andere. Mijn zus speelde Strategeti deze week al een keer, vond het niet zo en dat was nu niet anders. Wij vonden Agent Avenue niet speciaal, teveel bluf achtig voor ons. Daarna ruilden wij van tafel en wij bleken dus Strategeti heel leuk te vinden en zij vonden Agent Avenue leuk. :lol:
We brachten daarna nog 1 keer een bezoek aan de winkel, want Strategeti moest mee naar huis, en daar kwam Instinct en een Kinfire Delve ook nog bij (ik stond in de rij te wachten met Strategeti en mijn partner kwam me nog wat aanreiken :wink:

We hebben ons weer prima vermaakt! We speelden minder dan ik had gewild. Dat kwam deels doordat bijvoorbeeld White Goblin helaas maar 1 tafel van elk spel had, we hadden Critter Kitchen willen spelen, maar was steeds bezet. Dat vind ik dan toch een minpuntje. Maar goed niks aan te doen.
We hebben ook altijd wel teveel spellen op het lijstje. En we hadden dus andere mensen mee, dan merk ik dat ik toch anders over de beurs heen loop.
Wel leuk om nog mensen tegen te komen, demoër van Gaminbizz die we al paar keer eerder getroffen hebben. Ik had niet door dat Michiel er ook was :lol: En heel leuk de auteur van Echoes of Emperors die nog wel wat slapeloze nachten had gehad na onze vorige ontmoeting :lol: Maar super leuk dat ze daar nu stonden met het spel helemaal af!

Verder de content creators vakkundig ontweken. En volgens mij zag ik Piet lopen, maar ja die kent mij niet.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

De content creators ontlopen? Waren er zoveel vloggers? Of mensen die probeerden je te strikken om te abonneren en likes uit te delen?
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Edwin84 schreef: zo 23 nov 2025, 08:14 De content creators ontlopen? Waren er zoveel vloggers? Of mensen die probeerden je te strikken om te abonneren en likes uit te delen?
:lol:

Het viel mee...maar sommigen vallen gewoon op.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Wegens gebrek aan tijd een korte impressie:
  • zeker niet té druk
  • beurs en organisatie grotendeels zoals voorgaande jaren, geen verassingen
  • tenzij dat er toch enkele uitgevers ontbraken
  • tussendoor kort de officiële uitreiking van de Gouden Ludo gevolgd
  • een paar spellen gespeeld, in overleg met vrienden van de club
  • voor sommige spellen was het even wachten, maar viel over het algemeen goed mee
  • wat gesprekken met bekenden, altijd fijn om mensen terug te ontmoeten
  • persoonlijk beperkte aankopen, wegens al te veel spellen en een beperkte shelf of shame
  • ontdekking voor ons: Lokaas van de nieuwe kleine uitgever Time Fades Away (tip: als je nog naar Spel gaat, probeer het)
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

Ja ontbreken van uitgevers valt me ook op. Met name dan Happy Meeple Games viel me op.
Ik wilde er een apart onderwerpje nog aan wagen, maar heb soms het idee dat de uitgevers Spel minder serieus nemen. Ik merk dat aan afvaardiging van mensen en spellen die gestuurd worden.
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Bart schreef: zo 23 nov 2025, 09:31 [*] voor sommige spellen was het even wachten, maar viel over het algemeen goed mee
Wat ik vreemd vond is dat White Goblin Games na het zeer grote succes en de aandacht op het Spellenspektakel voor Critter Kitchen ervoor kiest om maar 1 tafel daarvoor in te ruimen. Dat terwijl de tafel voor Yokohama de hele tijd dat wij langs de stand kwamen, vrij was. We hadden graag Critter Kitchen gespeeld om te kijken of het wat voor ons is, maar helaas niet aan toegekomen hierdoor, omdat die tafel dus wel de hele tijd bezet was.

Ik sluit me verder aan bij het verslag van Siepie, we waren daar immers samen. De data van volgend jaar zijn ook al bekend. Hopelijk valt het dan niet tegelijk met de Lego-beurs.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

siepie schreef: zo 23 nov 2025, 09:57 Ja ontbreken van uitgevers valt me ook op. Met name dan Happy Meeple Games viel me op.
Ik wilde er een apart onderwerpje nog aan wagen, maar heb soms het idee dat de uitgevers Spel minder serieus nemen. Ik merk dat aan afvaardiging van mensen en spellen die gestuurd worden.
Hier heb je wel een punt, maar het ligt niet alleen aan de uitgevers. Ook de organisatie welke niet alleen in handen is van Forum federatie maar ook Adriaanse (tevens de enige verkoper). Adriaanse heeft wel goede deals, maar ze hebben ook een aardige vinger in de pap van de organisatie. Ik kan mij voorstellen dat stel een uitgever heeft een zakelijk probleem met Adriaanse of een uitgever mag niet zelf op hun eigen stand hun eigen bordspellen verkopen wat ze graag zouden willen dat dan de betreffende uitgever niet welkom is.

Tevens is deze ruimte beperkt tenzij er nog een extra zaal open zou gaan.

De uitgever die vorig jaar nog het meeste vloeroppervlak had ontbrak bijv ook dit jaar en ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit zelf hebben gewild aangezien ze na Asmode de grootste uitgever in België zijn.
Afbeelding
siepie
Hazelnoot Ridder

Bericht door siepie »

WTULTC schreef: zo 23 nov 2025, 22:13
siepie schreef: zo 23 nov 2025, 09:57 Ja ontbreken van uitgevers valt me ook op. Met name dan Happy Meeple Games viel me op.
Hier heb je wel een punt, maar het ligt niet alleen aan de uitgevers. Ook de organisatie welke niet alleen in handen is van Forum federatie maar ook Adriaanse (tevens de enige verkoper). Adriaanse heeft wel goede deals, maar ze hebben ook een aardige vinger in de pap van de organisatie. Ik kan mij voorstellen dat stel een uitgever heeft een zakelijk probleem met Adriaanse of een uitgever mag niet zelf op hun eigen stand hun eigen bordspellen verkopen wat ze graag zouden willen dat dan de betreffende uitgever niet welkom is.

Tevens is deze ruimte beperkt tenzij er nog een extra zaal open zou gaan.

De uitgever die vorig jaar nog het meeste vloeroppervlak had ontbrak bijv ook dit jaar en ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze dit zelf hebben gewild aangezien ze na Asmode de grootste uitgever in België zijn.
Ah ja nu je het zegt, Geronimo ontbrak ook.
Ja het is voor ons als bezoeker natuurlijk gissen wat de reden is. Maar volgens mij heeft 999 ook weleens een jaar overgeslagen en was dat hun eigen keuze.
De ruimte is beperkt ja. Alleen zie ik dan Wyrmspan en geen Finspan..

Ik heb even goed een leuke dag gehad. Vriendelijke mensen op de stands. Ik zal dat maar extra benadrukken. Het is geen klacht tegen de mensen die er waren of de organisatie. Het is gewoon een dingetje dat me opvalt.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Van Geronimo weet ik dat het geen eigen keuze is geweest. Precieze details weet ik niet precies en heeft ook geen toegevoegde waarde voor op het forum.
Weet dat het dus niet altijd de keuze is van de uitgever om niet op een bepaalde beurs aanwezig te zijn.
Afbeelding