Van de 3 spellen die niet nieuw waren deze maand, was er 1 bij die we wel voor het eerst met uitbreiding speelde.
Mycelia met de Prisma uitbreiding
Als ik nu denk aan het onderwerp hier op het forum over uitbreidingen, dan valt voor mij deze in de categorie "het basisspel leuk vinden en dus de uitbreiding kopen". Maar voegt het nu ook echt iets toe? Ja je krijgt weer iets erbij, dat levert je weer wat op in het spel, maar zonder was het spel ook gewoon leuk.
De andere 2 die ik niet voor het eerst speelde, waren For Northwood en Let's Go to Japan.
For Northwood is/was slecht verkrijgbaar en speelde ik tot dusver enkel op BGA. Het is een solo slagenspel. Heel verslavend, want je wint niet makkelijk en dus wil je gelijk revanche.
Let's go to Japan speelde ik op het Spellenspektakel vorig jaar. Ik vond toen de uitleg niet heel goed, maar het spel leek mij wel leuk. Ik vond het echter best prijzig. Nu een jaar later op Spel voor net geen 30 euro meegenomen. En zoals ik al dacht een heel leuk spel. Spreekt mij ook enorm aan omdat ik van het vakanties plannen ben
Ik doe niet aan sterren, omdat ik de spellen nog te weinig gespeeld heb om ze goed te beoordelen.
Dan nu de nieuwe spellen, te beginnen met 2 nieuwe spellen van de makers van Point Salad en Point City. Wij hebben Point City en die vind ik erg leuk. Nu kwamen ze met Point Galaxy en Propolis. Eerlijk gezegd hadden we alleen interesse in die tweede. Maar via Crowdfinder was het interessanter om ze samen te nemen.
Vergeleken met Point Galaxy, omdat ik Point Salad nog nooit gespeeld heb, kan ik zeggen dat ze beiden ook dubbelzijdige kaarten hebben. Maar totaal verschillend allebei spelen.
Dan kwam tegelijk ook Knitting Circle uit, een soort van opvolger van Calico. Maar meer dan er zijn katten zie ik niet als overeenkomst. Leuk detail is wel, dat je de cirkel met het drafting mechanisme uit dit spel ook kan gebruiken voor Calico i.p.v. het random uit de zak en dan beperkte keus hebben.
A Wild Venture
Wellicht het onbekendste spel in de lijst van deze maand. Deze kwam van de zomer op onze radar en zou op Spiel beschikbaar komen. Dus net na Spiel konden we deze verwelkomen. Toen we deze aangekondigd zagen worden, waren we direct weg van de looks. Het bleek ook nog eens een spel voor 2 spelers te zijn, dat spreekt ons ook direct aan. Je bouwt een motortje op, maar breekt hem ook weer af. Qua mechanisme is het iets dat we nog niet hadden.
Nog een paar kleinere spellen die mee terug kwamen van Spel:
Locus
Met zus en zwager hebben we deze gespeeld en bij ons alle 4 viel deze gelijk goed. Dus er werden direct 2 exemplaren aangeschaft. Ik vind dit gewoon leuk, ik zie het als een kruising tussen Clever en Tetris.
Strategeti
Leuk abstract spel, dieren die elk op hun eigen manier bewegen op een soort van schaakbord.
Instinct: Duel in het duister
Ook weer een 2 speler spel, gekocht op de gok. Lekker tactisch ook.
De overige spellen die we probeerden op Spel, hebben niet genoeg indruk gemaakt, maar heb ik ook al in ander onderwerpje besproken.
Dan de grotere spellen van afgelopen maand.....
Paleo
Een iets ouder spel wat we voordelig op de kop getikt hebben. We spelen wel graag coöp spellen, maar het kan ook heel frustrerend zijn. Dat gevoel had ik na het spelen van dit spel. We kregen niet de juiste symbolen. Aan de ene kant is het fijn als je niet direct het eerste spel wint, het moet ook wel uitdagend zijn. Maar aan de andere kant....ik ga het nog wel een kans geven, dit spel heeft wel veel potentie als het gaat om herspeelbaarheid.
Endeavor Diepzee
Dit is wel een spel waar ik naar uit gekeken heb. Helaas pas 1 keer nu gespeeld, we hebben de coöp variant geprobeerd. Dat ging niet goed
Theetuin
Dit was natuurlijk 1 van de 3 titels waar Tomáš Holek zijn debuut mee maakte vorig jaar. Voor ons het eerste spel dat we van hem speelden. Ondergewaardeerd denk ik zelf, al heb ik SETI nog niet gespeeld. Maar ik heb het idee dat Theetuin als minste van de 3 gezien werd, maar dat kan ook mijn beleving zijn. Deze is mij in elk geval goed bevallen. Na het eerste potje herinnerden we ons wel gelijk wat we in een video over dit spel gehoord hadden, je kunt je beter focussen op 1 of 2 score mogelijkheden. Dus dat gelijk toegepast in een tweede potje
Aquaria
Dan maar gelijk ook een nieuwe titel van meneer Holek. Je aquarium vullen met vissen. Ik moest wel even door het artwork van de doos heen kijken, want die sprak mij niet aan. Maar het spel vind ik lekker soepel. Ook hier weer meerdere dingen die je kan doen, die je dan weer dingen en uiteindelijk punten opleveren en ook hier weer kun je beter niet alles proberen te doen.
Forestry
Weer een Holek...nee niet echt, hij heeft de solo variant alleen gemaakt. Deze sprak me wel gelijk aan. Al zie ik inmiddels wel terugkerende elementen met sporen waar je op vooruit gaat. Deze vond ik ondanks de 10 ronden toch aan de krappe kant. Overeenkomst met Aquaria was het regelboek, bij beide zijn de regels niet slecht geschreven, maar toch liepen we tegen dingetjes aan die niet duidelijk waren.

️