Precies dit. Elk spel met worker placement is niet per sé een kloon of kopie van de eerste worker placement game. Nu hebben Shallow Sea en Cascadia wel meer overeenkomsten, maar ik vind het een totaal andere beleving. Shallow Sea leverde me meer plezier op. Daardoor vind ik het zonde als mensen het spel niet eens zouden proberen, alleen maar omdat het op een ander spel lijkt. Maar genoeg er over, denk ik.Patries schreef: ma 29 jun 2026, 11:30 Ik kloonde het woord kloon, maar eigenlijk is het een kopie van een spelelement. Maar aan de andere kant: wanneer is het kopieren ('beter goed gejat dan slecht bedacht') en wanneer gewoon een van de bekende spelmechanismes. Ik doel: deckbuilding is natuurlijk ook niet uniek.
Shallow Sea - visjes op laag water (recensie)
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Dennis77
- Regenmaker
Re: Shallow Sea - visjes op laag water (recensie)
Labels:
-
Pura Vida
- Kardinaal
Eens. En mijn recensie is een lang verhaal om o.a. te bereiken dat lezers voldoende geïnformeerd zijn over de verschillen, naast de lol dat het spelen van Shallow Sea sowieso teweeg brengt natuurlijk.Dennis77 schreef: ma 29 jun 2026, 12:25Precies dit. Elk spel met worker placement is niet per sé een kloon of kopie van de eerste worker placement game. Nu hebben Shallow Sea en Cascadia wel meer overeenkomsten, maar ik vind het een totaal andere beleving. Shallow Sea leverde me meer plezier op. Daardoor vind ik het zonde als mensen het spel niet eens zouden proberen, alleen maar omdat het op een ander spel lijkt. Maar genoeg er over, denk ik.Patries schreef: ma 29 jun 2026, 11:30 Ik kloonde het woord kloon, maar eigenlijk is het een kopie van een spelelement. Maar aan de andere kant: wanneer is het kopieren ('beter goed gejat dan slecht bedacht') en wanneer gewoon een van de bekende spelmechanismes. Ik doel: deckbuilding is natuurlijk ook niet uniek.
Over het "gestroomlijnder" zijn van bijv Harmonies... Ik denk dat dat best meevalt en vooral een kwestie van wennen is. De eerste potjes Harmonies veroorzaakten ook nogal wat hersenwerk met al die verschillende nét niet overlappende patronen enzo. En Azul vond ik de eerste potjes ook heel ingewikkeld, kan ik me herinneren. Op een gegeven moment weet je precies wat je doet en zie je precies wat de anderen willen. En dan gaan de betere spellen pas echt stralen.
-
Dennis77
- Regenmaker
Ik vind Cascadia en Harmonies wat minder overzichtelijk. Althans, zo denkt mijn brein er over. Azul, in al zijn varianten, en Shallow Seas overzie ik makkelijker. Niet dat de spellen daardoor makkelijker worden, maar gevoelsmatig weet ik beter de link te leggen tussen het aanbod en wat ik nodig heb.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Uiteraard is het wat moelijker te beoordelen na 1 potje, maar er zijn wat meer opties en meer opties betekent over het algemeen iets minder gestroomlijnd.
Daarnaast kun je de visjes op je bordje verplaatsen en als je een tegel omdraait komt er ook een plekje vrij waar eerst een visje lag. Hierdoor verandert je puzzeltje meer dan bij de andere spellen en dat gaat niet veranderen als ik het meer zou hebben gespeeld.
Zo ervaar ik de spellen qua gestroomlijnd. Nummer 1 is het meest gestroomlijnd.
1. Azul (het origineel, alle losstaande andere versies zijn minder gestroomlijnd en vind ik minder daarom goed dan de ‘1e’ versie), je hoeft alleen rekening te houden met de tegeltjes
2. Cascadia, hier komt eigenlijk een extra element bij tov Azul. De ondergrond en de dieren (2 puzzelelementen).
3. Harmonies, hier komt bouwen in de hoogte bij (al hoeft dat niet) en het plaatsen van de hars/honing (gele blokjes). Ook al scoor je net als Cascadia op 2 elementen dit puzzeltje voelt iets anders en een klein tikkeltje moeilijker aan.
4. Shallow Sea, doordat je bij het kiezen van de tegels een extra rij hebt in de vorm van opdrachttegels naast de koraaltegels zorgt en de visjes op je bordje verplaatst kunnen worden wat bij de bovenste 3 spellen niet kan is dit spel dynamischer en daardoor minder gestroomlijnd dan de andere spellen want daar is het ‘eenmaal geplaatst is geplaatst’ en kun je het nooit meer verplaatsen.
Je zou natuurlijk nog meer spellen aan dit rijtje kunnen toevoegen, maar gezien deze spellen in dit topic worden genoemd ben ik wel benieuwd wat jullie volgorde is.
Hopelijk is het niet teveel off-topic, want anders wil er best een nieuw topic over openen met de vraag waar een spel aan moet voldoen om een gestroomlijnd spel te zijn wat lekker doorspeelt.
Daarnaast kun je de visjes op je bordje verplaatsen en als je een tegel omdraait komt er ook een plekje vrij waar eerst een visje lag. Hierdoor verandert je puzzeltje meer dan bij de andere spellen en dat gaat niet veranderen als ik het meer zou hebben gespeeld.
1. Azul (het origineel, alle losstaande andere versies zijn minder gestroomlijnd en vind ik minder daarom goed dan de ‘1e’ versie), je hoeft alleen rekening te houden met de tegeltjes
2. Cascadia, hier komt eigenlijk een extra element bij tov Azul. De ondergrond en de dieren (2 puzzelelementen).
3. Harmonies, hier komt bouwen in de hoogte bij (al hoeft dat niet) en het plaatsen van de hars/honing (gele blokjes). Ook al scoor je net als Cascadia op 2 elementen dit puzzeltje voelt iets anders en een klein tikkeltje moeilijker aan.
4. Shallow Sea, doordat je bij het kiezen van de tegels een extra rij hebt in de vorm van opdrachttegels naast de koraaltegels zorgt en de visjes op je bordje verplaatst kunnen worden wat bij de bovenste 3 spellen niet kan is dit spel dynamischer en daardoor minder gestroomlijnd dan de andere spellen want daar is het ‘eenmaal geplaatst is geplaatst’ en kun je het nooit meer verplaatsen.
Je zou natuurlijk nog meer spellen aan dit rijtje kunnen toevoegen, maar gezien deze spellen in dit topic worden genoemd ben ik wel benieuwd wat jullie volgorde is.
Hopelijk is het niet teveel off-topic, want anders wil er best een nieuw topic over openen met de vraag waar een spel aan moet voldoen om een gestroomlijnd spel te zijn wat lekker doorspeelt.
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Zeker een nuttige bijdrage gezien de overeenkomsten. Als ik een nieuw spel koop, bedenk ik me ook altijd of het een gat vult in mijn collectie of een meerwaarde is tgo andere, gelijkende spellen en dan is jouw toevoeging zeker nuttig. Als ik cascadia zelf had, zou ik deze bv misschien niet gekocht hebben, maar dit spelmechanisme (kies uit een variable selectie van setjes) had ik nog niet.
We zouden in deze discussie trouwens ook Verdant kunnen plaatsen die net als deze met 3 rijen werkt waar je telkens een middelste en bovenste object neemt. Ook een goed spel trouwens.
We zouden in deze discussie trouwens ook Verdant kunnen plaatsen die net als deze met 3 rijen werkt waar je telkens een middelste en bovenste object neemt. Ook een goed spel trouwens.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Patries opende n.a.v. deze discussie een nieuw draadje: Hoe uniek is een spel?.
-
WTULTC
- Elfenkoning
Mijn reacties in dit topic gaan niet over hoe uniek en spel is maar juist hoe gestroomlijnd een spel is. Uniek en gestroomlijnd zijn volgens mij 2 verschillende dingen...Bart schreef: ma 29 jun 2026, 19:42 Patries opende n.a.v. deze discussie een nieuw draadje: Hoe uniek is een spel?.
-
Pura Vida
- Kardinaal
Bij mij zou Cascadia wel op 1 staan, qua 'gestroomlijnd'. Harmonies en Shallow Sea zitten bij mij ongeveer in hetzelfde hoekje. Met beide dreig ik soms een brainmelt te krijgen van het meerdimensionale puzzelen. Ik bedoel dat positief. Azul is behalve gestroomlijnd ook het meest interactief omdat je een ander écht kan fucken door iets te pakken of juist te laten liggen.WTULTC schreef: ma 29 jun 2026, 13:53 Uiteraard is het wat moelijker te beoordelen na 1 potje, maar er zijn wat meer opties en meer opties betekent over het algemeen iets minder gestroomlijnd.
@IcedOne: Verdant ook voorbij zien komen ja. Maar ik was na Botanicus even klaar met de kamerplanten
-
Patries
- Grote Dienaar
Het laat me maar niet los. Daarom nogmaals uitlegvideo gekeken en ik vind het toch niet zo leuk
Eigenlijk ook mijn eerste indruk. Dus wat heb ik geleerd? Afgaan op mijn eerste indruk en niet een spel leuk proberen te vinden als iedereen dat is. Overigens, dat is wat ik in de regel ook doe, afgaan op eerste indruk. En dat gaat in de regel eigenlijk altijd wel goed 
Overigens prima spel hoor, maar niet prima genoeg voor mijn spellenkast.
Overigens prima spel hoor, maar niet prima genoeg voor mijn spellenkast.
-
Dennis77
- Regenmaker
Mijn vrouw kocht onlangs Waffle Time en vandaag speelde we deze voor het eerst. Het is niet hetzelfde (het heeft bijvoorbeeld niet de Cascadia stijl draft), maar toch deed dit spel me aan de spellen uit dit topic denken. Het is een wat eenvoudigere manier van puzzelen, maar met dezelfde vibe. Door plaatsing kies je twee items (fruit, slagroom of siroop). Deze plaatsje op je wafel (een spelersbord met een raster in wafel stijl). Elk fruit heeft eigen scorings mogelijkheden en er zijn altijd drie algemene doelen. Vrijwel alle doelen hebben te maken met patronen. Als je patronen af hebt mag je siroop plaatsen. Siroop is belangrijk bij de algemene doelen, welke met name bij de eindtelling punten opleveren.
Voor degene die geïnteresseerd zijn, het spel is nog steeds afgeprijsd voor 18,99€ bij Bol. Nee, ik heb geen aandelen in Bol en niet in AEG. Maar het is een vermakelijk puzzle spelletje dat je met de hele familie kunt spelen.
Voor degene die geïnteresseerd zijn, het spel is nog steeds afgeprijsd voor 18,99€ bij Bol. Nee, ik heb geen aandelen in Bol en niet in AEG. Maar het is een vermakelijk puzzle spelletje dat je met de hele familie kunt spelen.