1. Great Western Trail: Niet zo goed als Mombasa, maar dan leg ik de lat wel erg hoog. Met Great Western Trail heeft Pfister wat mij betreft toch weer de topper van dit jaar afgeleverd.
2. Odin: Ik was wat sceptisch over wéér een Rosenberg-spel met grotendeels bekende elementen, maar heb toch maar de gok genomen. Het actiebord is aanvankelijk erg overweldigend, maar de structuur is al snel duidelijk. Erg leuke keuzes en een leuke puzzel op je bordje(s)!
3. Railroad Revolution: Na wat (in mijn ogen) mindere creaties toch weer een topper van What's Your Game. Weinig interactie, maar zeer veel verschillende ontwikkelmogelijkheden.
4. Terraforming Mars: Stond voor en tijdens Essen niet op mijn radar, maar bleek een erg goed spel waarbij je met het draften leuke combinaties en plannetjes kunt maken. Alleen liever niet meer met 5 spelers!
5. 7 Wonders Duel: Ze hebben erg goed de 'feeling' van 7 Wonders kunnen vasthouden terwijl het toch een voldoende anders spel is geworden.
Welk spel vond je in 2016 het leukst met twee personen:
Aangezien ik met twee personen het liefst echte tweepersoonsspellen speel wordt het 7 Wonders Duel.
Wat was de leukste spellenevenement van 2016:
Zoals elk jaar was Spiel wederom mijn favoriet.
Wat was je leukste speelmoment van 2016:
Lastig om een specifieke uit te kiezen. Erg leuk was een partij A la Carte tijdens een spellenavond met collega's, waarbij een collega constant haar gerechten verpestte met een overdosis zout. Het is toch best knap om steeds juist het zout uit de flesjes te kunnen laten vallen
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2016:
Ik heb Orleans (plus uitbreiding) gespeeld met de houten figuren in plaats van de kartonnen schijfjes, en dat ziet er erg mooi uit en voelt (letterlijk en figuurlijk) toch veel beter tijdens het spelen!
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2016:
Blood Rage en Scythe vond ik beide goede spellen, maar niet de toppers die de hype eromheen soms deed vermoeden. The Colonists is ook een solide spel, maar bleek onder die enorme hoeveelheid karton toch weer een redelijk standaard verzamel grondstoffen/zet ze om/bouw gebouwen voor punten-spel te zijn.
Is je verwachting van 2016 uitgekomen:
Ik had gehoopt The 7th Continent al te hebben kunnen spelen, helaas niet dus.
Zijn er titels of dingen waar je in 2017 veel van verwacht:
Toch maar weer The 7th Continent, volgend jaar moet het er toch van komen!