Welk spel raden jullie mij aan ???

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Morpheus
Sojaboon

Welk spel raden jullie mij aan ???

Bericht door Morpheus »

Hallo,

Wel spel raden jullie me aan? :o
Ik ben op zoek naar 1 of 2 taktische spellen met een minimum aan geluk.

Caylus
Carson City
Vasco da Gama
Age of Empires III
Vorsten van Florence
Endeavor
Hansa Teutonica
... ... ...?
Dierik
Erelid

Re: Welk spel raden jullie mij aan ???

Bericht door Dierik »

Morpheus schreef:Hallo,

Wel spel raden jullie me aan? :o
Ik ben op zoek naar 1 of 2 taktische spellen met een minimum aan geluk.

Caylus
Carson City
Vasco da Gama
Age of Empires III
Vorsten van Florence
Endeavor
Hansa Teutonica
... ... ...?
Wat mij betreft bega je aan geen van deze spellen een miskoop, maar als ik zou moeten kezen en je gaat echt voor een minimum aan geluk dan zou ik gaan voor Vorsten van Florence of Caylus. Twee klassiekers die wat mij betreft zowiezo in elke spellenkast zouden moeten staan 8) .
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Morpheus schreef:Ik ben op zoek naar 1 of 2 taktische spellen met een minimum aan geluk.
Even een paar vragen terug stellen:
  • Wat bedoel je precies met 'taktische spellen'? (Serieuze vraag, de meningen zijn vaak verdeeld.)
  • Wat is precies 'een minimum aan geluk'? (Ook een serieuze vraag. Wat is acceptabel, wat niet.)
  • Voor hoeveel spelers?
  • Hoe lang?
  • Wat heb je al dat lijkt op wat je zoekt?
  • Mag het een spel in een vreemde taal zijn?
El Capitan
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!

Bericht door El Capitan »

Schrap De Vorsten en AoE3 maar, beide spellen heb ik thuis liggen. Ik zal ze wel eens meepakken als we nog eens op een avond spelen. :wink:
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Ik vrees dat er een hele boel spellen aan jou eisen voldoen.
Heb je al eens rond gekeken in de spellen database hier?
Ook kun je eens kijken op de diverse review sites...
Afbeelding
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Met de zoekfunctie in de database, kun je tevens een beetje selecteren op veel en weinig geluk, aantal spelers, etc. Desalniettemin gaat er niets boven een persoonlijk advies op maat, echter iets meer info (zie vragen Cymric) zou inderdaad handig zijn en meer spellen uitsluiten. Een tactisch spel met een minimum aan geluk? Torres is bij mij torenhoog favoriet in deze categorie (in de variant met de kaarten zit er trouwens wel weer een klein beetje geluk in, maar dat is zeeeeeeer marginaal).
Morpheus
Sojaboon

Bericht door Morpheus »

Dank je voor de vele tips!
De volgende spellen heb ik reeds in mijn bezit:
Agricola en veenboeren: in mijn top 5
Puerto Rico: in mijn top 5
Le Havre: in mijn top 5
Alle drie zéér sterke spellen!
Mijn voorkeur gaat dus uit naar nederlandstalige spellen. (makkelijker om medespelers te vinden)
En met een spelduur hoger dan 60 minuten
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

De spellen die je noemt zijn geen van alle tactisch van aard. Ik heb dan ook sterk de indruk dat je strategische spellen bedoelt (zonder dan weer in de wargames te vluchten). Tactiek is wat je op een tijdsbestek van hooguit enkele zetten doet; strategie meet je in termen van de lengte van het spel. Een echt langdurig tactisch spel is bijvoorbeeld Cuba of Brug naar de Hemel, en dan heb je de belangrijkste vertegenwoordigers van dit genre wel te pakken.

Je spreekt verder een voorkeur uit voor de, laat ik zeggen, standaard economische groeispellen, en in combinatie met een speelduur van 60 minuten en zo veel mogelijk determinisme of meer kom ik tot de volgende suggesties:
  • IMPERIAL / IMPERIAL 2030 --- een spel zonder één spat toeval, en op een aparte manier een aandelenmechanisme in het geheel verwerkt. De spelers 'manipuleren' zes grootmachten in het pre-WW I tijdperk om op die manier op een rücksichtlose manier geld te verdienen. (In Imperial 2030, dat bij The Gamemaster uitkomt, is het onderwerp verhuisd naar een futuristisch wereldscenario in 2030.)
  • ENDEAVOR --- een apart groeispel tegen een achtergrond van de opkomst van de grote zeemachten in de 17e en 18e eeuw. Na de opzet is het spel volledig deterministisch. Groei is iets wat je 'krijgt', waardoor je je volledig kunt richten op hoe je je wilt ontwikkelen. Dit is echter geen vrijbrief voor simplisme, omdat je beslissingen van eerdere rondes als een boemrang in latere rondes terug kunnen keren, en dan is het meestal te laat.
  • CAYLUS --- mag inderdaad niet ontbreken in het rijtje. Ook volkomen deterministisch na het opzetten van het spel. Maakt gebruik van een 'gedeelde groei'-principe: gebouwen met speciale acties die door spelers worden neergezet mogen door andere spelers worden gebruikt. Je moet dus niet alleen kijken hoe je je ontwikkelt, ook wanneer je toeslaat, en hoe je dat gaat verwezenlijken. Is nogal een pittige zit, duidelijk een graadje zwaarder dan Endeavor (dat overigens beslist gemeen kan uithalen als je niet oppast).
Als je een beetje toeval toestaat, komen er nog andere titels om de hoek kijken:
  • BRASS --- door velen beschouwd als het meesterwerk van Martin Wallace. Een langdurig groeispel waar het zwaartepunt ligt op logistieke ontwikkeling. Apart om te doen, misschien een beetje té langdurig voor wat je uiteindelijk moet doen.
  • Als opwarmertje voor Caylus: CAYLUS MAGNA CARTA. Dit spel kun je het beste zien als een titel die het principe van Caylus op een andere manier heeft geïmplementeerd. Speelt vlotter en heeft een eenvoudiger te doorgronden spelstructuur. Als je Caylus nog niet hebt of niet makkelijk kunt proberen, maar deze titel wel (kleine kans, dat wel), is dit een goede start. Is qua tijd nét aan.
  • Als je dan ook de taaleis laat vallen kan je natuurlijk proberen Uwe Rosenberg's VOR DER TOREN VON LOYANG te spelen: je vindt Agricola en Le Havre leuk, dan zal dit ook vast wel een succes zijn. En niet te vergeten: Uwe komt tijdens Spiel met een nieuw spel, MERKATOR, in dezelfde stijl, zij het natuurlijk niet meer over landbouw.
  • Mocht IMPERIAL een succes blijken, kun je ook nog HAMBURGUM proberen. Is meer recht toe-recht aan, maar deterministische economische groeispellen zijn nou ook weer zo heel algemeen. Bestaat alleen niet in een Nederlandse uitvoering, echter wel in een Engelse. Vorig jaar werden op Spiel goedkope Hamburgums aangeboden (+/- 15 euro).
Hanzesteden/Hansa Teutonica valt af omdat dat te snel is afgelopen; voor de rest voldoet het naar mijn idee aan je eisen. De Vorsten van Florence... Sterk deterministisch, dat wel, beslist proberen, dat ook, maar vereist door de veilingen ervaren spelers. Zitten die er niet tussen, wil het spel nog wel eens bokken. Dat geldt voor alle deterministische titels (elke fout die je maakt werkt door), maar in mijn ervaring wil het met dit spel wel eens érg snel scheef lopen. Vasco da Gama ben ik terughoudend over omdat het vaststellen van de prijs voor de actie die je mannetjes hebben gekozen via een toevalsproces verandert. Niet veel, maar in een spel dat zo precies in elkaar zit kan je wel soms voor onverwachte voldongen feiten worden geplaatst. Het is absoluut geen slecht spel (dus zeker proberen), maar ik denk niet dat het is waar je naar op zoek bent.

Veel plezier met spelen en proberen.
Laatst gewijzigd door cymric op za 09 okt 2010, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
El Capitan
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: speelt altijd met geel!

Bericht door El Capitan »

cymric schreef:[*]IMPERIAL / IMPERIAL 2030 --- een spel zonder één spat toeval, en op een aparte manier een aandelenmechanisme in het geheel verwerkt. De spelers 'manipuleren' zes grootmachten in het pre-WW I tijdperk om op die manier op een rücksichtlose manier geld te verdienen. (In Imperial 2030, dat bij The Gamemaster uitkomt, is het onderwerp verhuisd naar een futuristisch wereldscenario in 2030.)
Heb dit hier in de kast staan en na de spelregels eens doorgenomen te hebben kan ik niet wachten om dit eens te spelen. Het is eens iets anders dan altijd maar goederen produceren of werkmannen plaatsen. :)
Afbeelding
Kijk hier wat ik allemaal te koop heb staan!
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

cymric schreef:Als je dan ook de taaleis laat vallen kan je natuurlijk proberen Uwe Rosenberg's VOR DER TOREN VON LOYANG te spelen
Geen probleem met de talen hoor: dit spel is gewoon in het Nederlands te krijgen bij 999: Voor de poorten van Loyang...
Morpheus
Sojaboon

Bericht door Morpheus »

Thankz voor de vele berichten!

Ik heb alvast Caylus en Imperial 2030 besteld.

Ik hou dus meer van stevige spellen.

Groetjes,
Morpheus :yawn:
Leto
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Shai-Hulud

Bericht door Leto »

Dominant Species is misschien iets voor jou.
Het is een recent spel (weet niet of het in het Nederlands te krijgen is momenteel), heel tactisch, geluksfactor is minimaal, veel mogelijkheden. Voor velen het spel van het jaar 2010.

Ik heb het zelf maar 1x gespeeld, maar wil het graag in mijn collectie voor de diepgaande avonden ;) Het duurde iets meer dan 3 uur, inclusief uitleg.
Afbeelding
Svennos
Team Bordspelmania

Bericht door Svennos »

Morpheus schreef:Thankz voor de vele berichten!

Ik heb alvast Caylus en Imperial 2030 besteld.

Ik hou dus meer van stevige spellen.

Groetjes,
Morpheus :yawn:
Laat gerust weten wat je ervan vond. Alleszins een goede keuze, met een lichte voorkeur voor Imperial 2030. Werkelijk boeiend hoe spelers zich in dit laatste spel met een staat/kleur identificeren, terwijl je zelfs geen beslissingen meer namens die staat kan nemen als je niet (meer) de meerderheid in deze staat bezit...
JasperB
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: Bordspelosoof

Bericht door JasperB »

Ik heb Imperial 2030 laatst voor het eerst gespeeld en ik vond het echt geweldig!
Oh bordspellen, zullen jullie altijd mijn grote zwakte blijven?