Top 5 ontdekkingen voor 2023, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.Welcome to the moon
Welcome to... beviel me al jaren, de varianten en uitbreidingen niet of nauwelijks tot
.. Welcome to the moon. Dit spel gaat nog wel een tijdje op tafel komen
2. Tiwanaku
Deductie deed me meestal weinig, dit keer wel. Geen achtervolging geen solistische puzzel, tiwanaku is voor mij een meer dan prima spel. Waar de vele scenario's er voor zorgen dat het ook leuk blijft.
3. Knarr
Één van de weinig gokjes van de laatste jaren. Puur gekocht vanwege verschillende enthousiaste verhalen. Ik kreeg uiteraard wel wat mee over het principe en besloot gezien de prijs er gewoon voor de gaan, voltreffer!
4. Darwin's journey
Bijna voorspelbaar dat deze titel genoemd wordt gezien eerdere spellen van de auteurs. Zit gewoon erg goed in elkaar m.i.
5. Final girl
Solistische spellen waren ooit voor mij niet interessant, te vaak beat your own score. Gelukkig hebben auteurs niet stil gezeten getuige de ontwikkelingen binnen het solo spel. En ook al heb ik niets met het thema van final girl zet ik het wel op 5, omdat het binnen het solo segment een echt leuk spel levert.
Welk spel vond je in 2023 het leukst met twee personen:
Shu's tactics
Ik kende het spel al als een uitstekend solo spel, maar de nieuwe dynamiek met twee spelers en dan coöperatief is me zeer bevallen.
Erbij zeggend dat er meer spellen met twee me prima zijn bevallen zoals bv
My city de campagne
Wat was de leukste beurs van 2023:
Geen beurs bezocht
Wat was je leukste speelmoment van 2022:
Tiwanaku zonder vocht
Ik memoreer een potje waar we na twee uur spelen, bijna na afloop van het spel er achter kwamen niets gedronken te hebben. Hoe bedoel je focus en het spel centraal stellen.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2023:
Hadrian's wall, Sleeping gods Distant skies
Van de twee is zoals vaker bij Laukat de vormgeving van distant skies prachtig met prima materiaal. Moet het spel nog wel spelen.
Hadrian's wall bevalt me ook zeer qua vormgeving. Je hebt een dusdanig overzicht op de sheets dat de spelregels bijna overbodig zijn. Klasse!
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2023:
Chatuchak
Geen slecht spel, wellicht komt er meer enthousiasme na meerdere potjes, voorlopig staat het spel te veel in de schaduw van veel spellen van van Moorsel (Cwali), zoals habitats streetsoccer en combi nations.
Is je verwachting van 2023 op spellengebied uitgekomen:
Had geen verwachtingen
Top 5 verwachting van 2024: (kan van alles zijn, meer naar de spellenvereniging, een specifieke beurs bezoeken of titels waar je veel van verwacht wees creatief

)
Top 5:
1. Distant skies eerste campagne
2. Ontvangst Carson city big box en mijn huidige Carson city aan iemand anders gunnen.
3. Mijn stapel ongespeelde print and plays spelen vooral Waypoints
4. Overbodige spellen weer eens een nieuw onderkomen gunnen
5. En de belangrijkste: zoveel mogelijk leuke en geslaagde spellen en ontmoetingen.