Eindejaarslijstjes 2023

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
cab
Burgemeester
Contacteer:

Eindejaarslijstjes 2023

Bericht door cab »

Goedemorgen, wellicht al mosterd na de maaltijd maar dat maakt het denk ik niet minder leuk en door dit topic al met veel plezier te lezen ga ik er de komende week eens over denken en deze zelf ook vullen.

Wees lekker creatief en leef je uit voor ons leesplezier en geef een samenvatting van je 2023 spellenjaar. Hieronder een suggestie die je kunt quoten of geeft het een eigen invulling.

Top 5 ontdekkingen voor 2023, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.

Welk spel vond je in 2023 het leukst met twee personen:

Wat was de leukste beurs van 2023:

Wat was je leukste speelmoment van 2023:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2023:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2023:

Is je verwachting van 2023 op spellengebied uitgekomen:

Top 5 verwachting van 2024: (kan van alles zijn, meer naar de spellenvereniging, een specifieke beurs bezoeken of titels waar je veel van verwacht wees creatief :geek: )
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.

Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier.

Zet een spel nog even in het zonnetje met een extra nieuwe rubriek als beste remake, beste coöp, beste legacy of een andere leuke nieuwe zelfbedachte rubriek.

De oude jaarlijstjes:
2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009

(door het quoten van dit bericht kun je gewoon je antwoorden typen onder de vraag moet je alleen wat overbodige text weg halen :-))

Labels:
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Eindejaar lijstjes 2023

Bericht door humske »

leuk, ik doe mee!

Top 5 ontdekkingen voor 2023, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Darwin's journey
2. Mycelia
3. sky team
4. terraforming mars dobbelspel
5. quirky circuits

Ik denk dorfromantik, het hele spel doorgespeeld en het is coop, campaign en tegellegspel! Wat wil je nog meer :P

Spel in Antwerpen samen met mijn nichtje. Dit jaar vielen veel spelbeurzen in het water door zelf corona hebben, overlijden van mijn moeder en andere zaken dus ik heb er al met al niet veel gehad. MAar spel in antwerpen met mijn nichtje van 12 was echt top! Al 3 jaar naar uitgekeken en eindelijk was het zover, en we hebben beide genoten!

Een speldagje bij mij thuis met wel 13 mensen, waarbij we zowel lekker buiten als binnen aan t spelen waren over 3 tafels verdeeld en het liep allemaal heel soepel en fijn. Begonnen met een klein clubje gezamenlijk, toen verdeeld over de tafels, weer wat mensen die weggingen en weer met z'n allen een spelletje gedaan en samen gegeten.
Zo fijn is dat dan als zo'n dag lekker loopt!

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2023: darwin's journey vind ik erg fijn

cathedral of orleans. Deze was echt te simpel naar mijn smaak, en coop voelde het ook niet daardoor. Elke keer was t duidelijk wat je er mee moest doen, weinig invloed.

Ik ehb dit jaar door alle omstandigheden veel meer lichte spellen gespeeld dan normaal, de verhouding is duidelijk anders. Ik hoop in 2024 weer wat meer zwaardere spellen ook te doen!

Top 5 verachting van 2024: (kan van alles zijn, meer naar de spellenvereniging, een specifieke beurs bezoeken of titels waar je veel van verwacht wees creatief :geek: )
Top 5:
1. Wat meer zwaardere titels spelen dan 2023 het geval was
2. Vaker weer een speldagje thuis
3. Meer beurzen bezoeken
4. Meer demoën
5. Gewoon lekker blijven genieten van spellen spelen en gezelligheid :)

Leuk dit, dank voor het initiatief!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Hippe
Professor Pimpel
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Hippe »

Daar gaan we!

Top 5 ontdekkingen voor 2023, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:[/b][/color]
Top 5:
1. Underwater Cities
2. Dune Imperium
3. Ark Nova
4. Kutna Hora
5. King of the Valley

Moet dan toch voor 2 gaan namelijk Glasgow en Splendor Duel

Alleen naar Spiel geweest 2 dagen maar dat was naast slopend ook wel weer heel leuk!

Weekend weg met spellenvrienden naar Texel. Blijft altijd heerlijk

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2023: Clash of the Ardennes. Mooie uitgave van een goed spel, mooie Nederlandse productie

Bier en Brood. Hebben vast iets fout gedaan maar ik heb 2,5 ronde vastgezeten dat ik niets kon

Ja in de zin dat er mooie nieuwe spellen zijn uitgekomen en ik lekker gespeeld heb. Nee in de zin dat ik altijd meer wil maar dat dit soms gewoon door tijd en andere dingen niet lukt

Top 5 verwachting van 2024: (kan van alles zijn, meer naar de spellenvereniging, een specifieke beurs bezoeken of titels waar je veel van verwacht wees creatief :geek: )
Top 5:
1. Spellencruise All games on deck. Heel erg veel zin in. Er is nog plek..... Waar heb ik dan zin in? 8 dagen de tijd om heerlijk te spelen, nieuwe plekken te zien, nieuwe mensen te ontmoeten, spellen uit te leggen.
2. Lekker spelen met spellenclubje, vrienden etc. Dat is toch waar het in de hobby om gaat.
3. Spiel. Blijft toch het hoogtepunt
4. Bordspelles geven op een school. 3x een uurtje op vrijdagmiddag
5. Spelen van Evacuation. Ziet er zo waanzinnig uit

Beste onderbelichte spel: een extra rubriek die ik zelf bedenk
Er zijn dit jaar 3 spellen geweest die ik zo leuk en goed vond toen ik ze na lange tijd weer speelde
De eerste is Spyrium. Staat vaak voor weinig geld te koop maar wat is dit een goed spel zeg. Het artwork is misschien niet alles maar daaronder zit een spel dat zelfs met 5 mensen prima speelt.
De tweede is Steam Donkey. Een kleiner spelletje van Ragnar Brothers waarbij je een grid van kaarten moet volbouwen. Het eerste potje was weer even inkomen; het tweede potje ging erg soepel
De derde is een van mijn persoonlijke favorieten namelijk Glory to Rome. En dan ook nog eens degene met dat schreeuwerige artwork (waar ik stiekem enorm fan van ben). Ik blijf dat een fantastisch spel vinden. Er zit veel in, je moet echt wel plannen welke actie je doet, je kunt meeliften met anderen.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Ik doe mee met de lijstjes gekte. Mijn top 5 ontdekkingen voor 2023:
1. Roll for the galaxy. Dobbelspel dat alles heeft wat spelletjes spelen zo leuk maakt.
2. Wolven. Superdynamische gebiedscontrole in een modern jasje.
3. Earth. Gewoon een onwijs leuk 'altijd wat te doen' tableaubouw-race spel.
4. Akropolis. Lekker snel punten-door-het-dak 3D legspelletje.
5. Expeditions. Helaas vooral solo erg goed maar dan ook echt heel goed. Met 2-3 spelers ook wel, maar dan mag er iets meer interactie in wat mij betreft.

Wingspan Azië. Dat vind ik waarschijnlijk elk jaar.

SpellenSpektakel. Ik ben totaal geen beursganger en dit was mijn enige, maar rondlopen en veel spelen met een van mijn zoons was echt een feest.

30 seconds met eigen gezin. Hysterisch. Grappig. Snel. Veel slappe lach.

Expeditions. Ik houd helemaal niet van sombere oorlogskunst.

Apiary. Nochtans meer dan 10x gespeeld. Viel dood voor de kast na een paar potjes.

Ja. Hoewel het spelen van spellen buiten het eigen gezin wel wat meer mag intussen.

Beste onderbelichte spel:
Geen. Ik ken geen onderbelichte spellen want ik ben echt zo'n modale speler die alleen maar speelt wat veel anderen ook spelen.

Top 5 verwachting van 2024: 
1. Wingspan uitbreiding 4. Die zal toch wel dit jaar verschijnen mag ik hopen? Wordt het Afrika? Zuid-Amerika? Antarctica?
2. Ark Nova waterwereld. Ik wil per se de NL versie maar jongens, wat laat WGG ons wachten.
3. Forest Shuffle. De NL versie komt bijna. Hoewel ook dat schip moet omvaren, vrees ik.
4. Uitbreiding Expeditions. Het schijnt dat Stegmaier alle opmerkingen serieus heeft genomen over het feit dat er te weinig mogelijkheden zijn voor het beïnvloeden van andermans spelletje.
5. Darwin's Journey. Zodra ik een goeie retailversie op de kop kan tikken.
Afbeelding
Gebruiker 4739

Bericht door Gebruiker 4739 »

Top 5:
1.Welcome to the moon
Welcome to... beviel me al jaren, de varianten en uitbreidingen niet of nauwelijks tot
.. Welcome to the moon. Dit spel gaat nog wel een tijdje op tafel komen
2. Tiwanaku
Deductie deed me meestal weinig, dit keer wel. Geen achtervolging geen solistische puzzel, tiwanaku is voor mij een meer dan prima spel. Waar de vele scenario's er voor zorgen dat het ook leuk blijft.
3. Knarr
Één van de weinig gokjes van de laatste jaren. Puur gekocht vanwege verschillende enthousiaste verhalen. Ik kreeg uiteraard wel wat mee over het principe en besloot gezien de prijs er gewoon voor de gaan, voltreffer!
4. Darwin's journey
Bijna voorspelbaar dat deze titel genoemd wordt gezien eerdere spellen van de auteurs. Zit gewoon erg goed in elkaar m.i.
5. Final girl
Solistische spellen waren ooit voor mij niet interessant, te vaak beat your own score. Gelukkig hebben auteurs niet stil gezeten getuige de ontwikkelingen binnen het solo spel. En ook al heb ik niets met het thema van final girl zet ik het wel op 5, omdat het binnen het solo segment een echt leuk spel levert.

Shu's tactics
Ik kende het spel al als een uitstekend solo spel, maar de nieuwe dynamiek met twee spelers en dan coöperatief is me zeer bevallen.
Erbij zeggend dat er meer spellen met twee me prima zijn bevallen zoals bv
My city de campagne

Geen beurs bezocht

Wat was je leukste speelmoment van 2022:
Tiwanaku zonder vocht
Ik memoreer een potje waar we na twee uur spelen, bijna na afloop van het spel er achter kwamen niets gedronken te hebben. Hoe bedoel je focus en het spel centraal stellen.

Hadrian's wall, Sleeping gods Distant skies

Van de twee is zoals vaker bij Laukat de vormgeving van distant skies prachtig met prima materiaal. Moet het spel nog wel spelen.
Hadrian's wall bevalt me ook zeer qua vormgeving. Je hebt een dusdanig overzicht op de sheets dat de spelregels bijna overbodig zijn. Klasse!

Chatuchak
Geen slecht spel, wellicht komt er meer enthousiasme na meerdere potjes, voorlopig staat het spel te veel in de schaduw van veel spellen van van Moorsel (Cwali), zoals habitats streetsoccer en combi nations.

Had geen verwachtingen

Top 5:
1. Distant skies eerste campagne
2. Ontvangst Carson city big box en mijn huidige Carson city aan iemand anders gunnen.
3. Mijn stapel ongespeelde print and plays spelen vooral Waypoints
4. Overbodige spellen weer eens een nieuw onderkomen gunnen
5. En de belangrijkste: zoveel mogelijk leuke en geslaagde spellen en ontmoetingen.
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Top 5:
1. Tammany Hall - heerlijk interactief en soms een beetje gemeen meerderheden spel
2. Faraway - last in first out, the card game, het is een hele uitdaging om eens achterstevoren te moeten plannen
3. Concordia Venus - de team-variant is echt een leuke variatie op een van mijn favoriete spellen
4. Egizia: Shifting Sands - kende de voorloper al, die is prima, deze is veel kleurrijker en heeft wat meer variatie
5. Atiwa - hoe je hier een soort ecosysteem opbouwt, spreekt me echt aan

Ik speel niet vaak met twee personen, maar heb begin van het jaar wel veel Ruines van Arnak gespeeld tegen mijn oudste zoon. Alle karakters uit de uitbreiding geprobeerd. Was erg leuk!

Spiel, was er vanwege corona drie jaar niet geweest maar voelde erg goed om daar weer rond te lopen en van alles uit te proberen.

Het (bijna) jaarlijkse spellenweekend met mijn vaste spellengroep was weer fantastisch.

Spellen in het algemeen gaan er steeds mooier uitzien, moeilijk om hier de allermooiste aan te wijzen. Laat ik maar Sea Salt & Paper zeggen, prachtige kaartjes met origami-zeeleven.

Earth. Te lang, te veel turen naar te veel kaartjes en het kon me gewoon niet boeien.

Ik had niet echt verwachtingen. Heb wat minder gespeeld dan gehoopt, maar zo gaat dat soms.

Gewoon veel leuke spellen spelen met veel leuke mensen. Wat, waar en hoe zie ik vanzelf wel.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Top 5:

1. Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk
2. Gizmos - Dit spel vroeg voortdurend om nog een potje en nog ééntje dan...
3. Ark Nova - Ik dacht dat dit niet iets voor mij was vanwege de speelduur, maar via BGA toch aan het spelen en enthousiast geraakt.
4. Tiletum
5. Verdant en Joan, Orléans, draw and Write - tussen deze 2 kan ik niet kiezen. Ik vind ze allebei even leuk. Ik kocht van Joan de Duitse versie vanwege de naam: Johanna. Toen bleek het spel ook nog eens heel leuk te zijn. Dus de verrassing van het jaar.

Het merendeel van mijn gespeelde spelletjes was met 2 personen. Maar dan kies ik toch voor Ark Nova. Dat zou ik niet met meer dan 2 spelers spelen.

Welk spel vond je in 2023 het leukst met zes personen:
Decrypto. Heerlijk spel voor dit spelersaantal!

Ik twijfel. Ik vond Spel in Antwerpen de laatste jaren de leukste beurs. Maar dit jaar had ik erg veel last van het geluid. En vond ik Spellespektakel, dankzij de ruimte en nieuwe opzet, sterk verbeterd. Maar ik had ze allebei niet willen missen! Ook Spel-o-polis was een verrassend leuke beurs!

Omdat we al 16 jaar met dezelfde groep spellenavonden hebben, waren we dit jaar een weekend met elkaar in een vakantiehuisje. Dat was wel heel erg leuk.
Ook mocht ik een spellenavond organiseren tijdens de team-2-daagse van mijn werk. Daar heb ik ook enorm van genoten. Maar eigelijk geniet ik altijd wel van een spelletje. Iedere keer weer op een andere manier.

Dat is voor mij duidelijk Wolven. Wat een prachtig mooi spel, zowel de cover, het bord, de houten wolven, het kleurgebruik, vind ik prachtig!

Fika - Het zag er zo aantrekkelijk uit en het thema sprak me ook erg aan. Maar na 7 potjes heb ik de hoop dat ik dit leuk zou gaan vinden toch opgegeven. Jammer.

Ik wilde alle spellen uit mijn kast een keer te spelen. Dat is niet gelukt. 13 spellen bleven ongespeeld (van de 190). Ik hoopte vaak te kunnen spelen en dat is best goed gelukt. En last but not least hoopte ik op veel gezellige momenten en die waren er zeker!

Top 5:

1. Mijn ongespeelde spellen spelen. Dat zijn er 7. Dus dat moet te doen zijn
2. Toch mijn kast verder uitdunnen. Maar dat vind ik wel lastig...
3. Beurzen bezoeken. Hopelijk dit jaar ook weer naar Zuiderspel.
4. Veel gezellige momenten aan tafel met familie en vrienden
5. Nog eens iemand uit mijn omgeving warm maken voor spellen.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Top 5:
1. Darwin's Journey
2. The Fox Experiment
3. Praga caput Regni
4. Turing Machine
5. Ticket to Ride Legacy

Ik denk toch Santorini. Nu al een tijdje niet meer gespeeld, maar wel leuk, misschien weer vaker doen.

Zuiderspel. Ik was daar voor het eerst en het beviel me erg goed!

Wavcelength met twee groepen van 4. Staand rond een tafel, einde van de avond. Heel gezellig en leuk.

Darwin's Journey (collectors edition). Een fantastische mooie productie.

Splendor Duel. Ik had hoop dat deze versie van splendor wat minder afhing van geluk en wat tactischer speelde, maar helaas viel deze toch erg tegen.

Ik had geen echte verwachtingen :D

Top 3:
1. Ik hoop weer veel nieuwe spelers te leren kennen om mee samen te spelen.
2. Beurzen 2024. Ik wil graag weer veel spelen, ook steeds meer met mijn kinderen.
3. Bardwood Grove & Unconsious minds. Beide komen binnen dit jaar en ik verheug me op beide!
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eerst wat cijfers:
Potjes: 560
Locaties: 16
Spelers: 108
Spellen: 153
Waarvan nieuw: 58

Top 5:
1. Cat in the box, dat een slagenspel nog zo vernieuwend kan zijn vind ik erg knap!
2. Akropolis, heerlijk tegellegspel met een makkelijke instap dus met iedereen te spelen.
3. Dice Forge, al een ouder spel maar wel een uniek concept om je dobbelstenen te kunnen upgraden.
4. Space Base, ook een iets ouder spel. Origineel is dat je ook inkomsten kunt krijgen in andermans beurten.
5. Welcome to the moon… Wellicht beter/afwisselder dan het origineel Welcome to…

Herloff, al is dat het enige nieuwste spel dat specifiek voor 2 personen is wat ik heb gespeeld in 2023. Wingspan met 2 tegen de autorazzia blijft overigens wel het leukst.

Ik heb op 3 beurzen (SpellenSpektakel, Spelfabriek en Spel) gedemoed. Daarvan was Spel toch wel het leukste, omdat het een wat kleinere en daardoor gemoedelijkere beurs is en het leuke is dat ik daar dmv de BSM-batch die ik toen op had best veel forummers tegen ben gekomen.

Snowgame, wintersport (skiën) met als apreski spellen spelen ipv uitgaan met een groep spelfanaten. Dat was erg gezellig. Veel nieuwe spellen gespeeld en gezien het goed is bevallen ga ik in 2024 weer mee.

Earth, kaarten en spelmateriaal ziet er prachtig uit. Spel moet ik zelf nog wel spelen en ik lees er gemengde reacties over dus ik ben benieuwd.

Turning Machine, het is meer een activiteit dan een spel vind ik.

Deels. Wel minder gespeeld dan in 2022 (al lijkt dat op basis van de cijfers niet het geval), want begin 2023 ging mijn relatie uit waarmee ik heel veel Wingspan speelde.
Wel met meer verschillende mensen gespeeld, dus ik heb het nog aardig op weten te vullen.

Top 5 verachting van 2024: (kan van alles zijn, meer naar de spellenvereniging, een specifieke beurs bezoeken of titels waar je veel van verwacht wees creatief )
Top 5:
1. Sky Team (heel erg benieuwd naar gezien ik houd van coop)
2. Wyrmspan (soort van Wingspan 2.0, dus ik ben benieuwd)
3. Forrest Shuffle (goede verhalen over gehoord)
4. After Us (een soort draftinggame met apen)
5. The Vale of Eternity (scoort nu al aardig hoog op bgg)

Daarnaast lekker veel spelen, nieuwe spellen ontdekken en wellicht weer nieuwe spelers (zou mooi als daar een nieuwe vriendin tussen zit) aan tafel zien te krijgen en enthousiast maken voor de spellenhobby. Ook hoop ik weer op een paar beurzen te kunnen demoen.
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Top 5:
1. Faraway
2. Woodcraft
3. Arborea
4. Rebuilding Seattle
5. Septima

Welk spel vond je in 2023 het leukst met twee personen: Vikings (spel van 2007 maar eindelijk in handen gekregen)

Wat was de leukste beurs van 2023: spiel

Wat was je leukste speelmoment van 2023: elk spel dat ik kan spelen

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2023: septima

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2023: rats of wistar

Is je verwachting van 2023 op spellengebied uitgekomen: tuurlijk

Top 5 verachting van 2024: (kan van alles zijn, meer naar de spellenvereniging, een specifieke beurs bezoeken of titels waar je veel van verwacht wees creatief :geek: )
Top 5:
1. Genieten
2. Van
3. Elk
4. Spel
5. Moment
Afbeelding
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Top 5:
1. Cerebria: verrassend goed teamspel met veel interactie.
2. Hegemony: Een aantal keren gespeeld. Uitdagend spel.
3. Kutna Hora: Het spel komt het best tot zijn rechten met vier personen waardoor je de
marktprijzen direct kan beinvloeden.
4. Eldritch Horror: Lekker vlot spel waarbij vooral het tegenhouden van de monsters
voldoende uitdaging bied.
5. Alien Frontiers: Veel gespeeld met onze groep in SPIEL. De voorloper qua mechanisme
van Imperial Settlers. Het spel wordt niet zo hoog gewaardeerd, maar heb me er prima
mee vermaakt.

Dit jaar heb ik geen spel met twee personen gespeeld.

Wat was de leukste beurs van 2023: Spellenspektakel. Al zeer lang niet meer geweest en het aanbod was verrassend groot. SPIEL ook bezocht zoals elk jaar. Deze editie viel mij persoonlijk tegen.

Wat was je leukste speelmoment van 2023: De eerste keer met onze groep een huisje gehuurd om een heel weekend bordspellen spelen.

Cerebria (kickstarter versie). De geschilderde miniaturen en kaarten maken het een feest voor het oog.

Nucleum: het is een mix tussen Brass en Barrage. Het is geen slecht spel, maar te uitgebreid. Er zijn iets teveel mogelijkheden om een goede eindscore te behalen. Komt zeker weer op tafel, maar door alle hype is het mij toch tegen gevallen.

Ja, het aanbod van BoardgameArena is een stuk uitgebreider en er zitten meer spellen in de pijplijn.

Top 5 voor 2024:
1. uitmaken welke versie van Dune Imperium beter is: Het basisspel (incl uitbreidingen) of
Uprising.
2. Shelf of Shame wegwerken (zoveel mogelijk)
3. SPIEL en Noorderspel bezoeken
4. High Frontier weer op tafel krijgen. Nu met de nieuwe uitbreiding Exodus.
5. uitkijken naar een spel met een vernieuwend concept. De afgelopen jaren zijn er teveel
dertien in een dozijn spellen uitgebracht: kickstarter en via producent. Dit was zeker te
merken op SPIEL waarbij alle nieuw aangekondigde spellen teveel op elkaar lijken.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Nog geen van de spellen van Spiel 2023 waren voor mij een echte hit, gelukkig was er al eerder wat te spelen dit jaar! Mijn top 5, in willekeurige volgorde:
1. Frosthaven: Dit jaar nog niet zo ver gekomen met de campaign als gehoopt, maar eind deze maand staat weer een weekend in een huisje gepland waar het vast op tafel komt! Eerste indruk is een waardig opvolger van Gloomhaven met leuke nieuwe karakters en toevoegingen.
2. Darwin's Journey: Zag ik al op meerdere lijstjes van anderen voorbijkomen. Het duurde 2-3 potten om er goed in te komen, maar een erg leuk en uitdagend spel vol overwegingen.
3. Federation: Had ik destijds in Essen bekeken maar niet gekocht. Dit jaar toch de kans gekregen het te spelen en vind het een zeer sterk en origineel worker placement spel.
4. 1%: Al een paar uiterst succesvolle en hilarische potten van gespeeld. Lijkt veel op Perudo met wat toevoegingen. Wat er niet in zit is mijn minst favoriete deel van Perudo, het langzaam 'doodbloeden' met dobbelstenen.
5. Zeeën van Strijd: Een erg leuk slagenspel met een originele twist. Tot nu toe aan elke tafel een succes!

Ik speel zelden met twee, en heb dan ook geen memorabele potten voor ogen van afgelopen jaar.

Zoals elk jaar weer Spiel, nu weer op ouderwets volle kracht en drukte!

Ik denk dan toch de pot Shitty Friends in het hotel, de avond na de eerste dag Spiel. Gehuild van het lachen, tot we tot stilte werden gemaand door een paar Duitsers aan een ander tafeltje.

Het is helaas te lang en te groot om ook maar een beetje regelmatig op tafel te krijgen, maar Europa Universalis: the Price of Power is prachtig uitgevoerd.

Heb van alles gespeeld dat me niet kan bekoren zoals Heat en Weather Machine, maar daar waren mijn verwachtingen ook al laag. Als tegenvaller zou ik dan moeten noemen Hegemony. Het concept klinkt op papier erg goed en leuk, maar het spel zelf vond ik te langdradig en repetitief.

Zoals verwacht is de kennismaking met Frosthaven prima bevallen. Ik heb me zelfs laten verleiden hem zelf te kopen toen ik op Marktplaats 'an offer I couldn't refuse' zag.

1. I, Napoleon: Normaal ben ik niet van de solospellen maar hiervoor maak ik een uitzondering.
2. Congress of Vienna: Mocht je het nog niet doorhebben, ik ben een Napoleon fan :)
3. The Queen's Dilemma: Opvolger van The King's Dilemma (duh). Hebben we met een groepje gezamenlijk gekocht en veel zin om er samen in te duiken! Helaas is de levering vertraagd.
4. Weer het jaarlijkse gezellige bezoek aan Spiel, met kilometers lopen, lijstjes opstellen en voorbespreken, lekker eten en achteraf lootpics delen en de boel spelen!
5. Met allerlei onverwacht leuke spellen in aanraking komen die ik zelf niet eens op het oog had.
Laatst gewijzigd door Ugur op di 09 jan 2024, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

Top 5:
1. Hegemony
2. Thunder Road Vendetta
3. Dune Imperium Uprising
4. Obsession
5. Great Western Trail: Argentina

Flesh and Blood want dit is het meest gespeelde spel in mijn lijst

Ik ging enkel naar Zomerspel als speluitlegger. Eigenlijk ga ik liever naar zo'n drukke beurs als vrijwilliger dan als bezoeker. Tof ook om na de beurs met het vrijwilligersteam een spel nog te spelen.
Ik deed ook mee met the Calling Antwerpen, een groot Europees toernooi voor Flesh & Blood. Dat was dus ook erg leuk, stressvol en gezellig.

Here I Stand eindelijk uitspelen (na verschillende pogingen in vorige jaren) en het nog winnen ook

Thunder Road Vendetta voor het materiaal

The Witcher Old World : te oppervlakkig en saai design

Ja eigenlijk wel, ik heb minder spellen gespeeld maar wel stevige strategy games.

Top 5:
Ik ga mijn best doen om:
1. Een top 8 te halen in een Flesh and Blood tornooi
2. Europa Universalis price of power op tafel te krijgen
3. Mijn ccg collectie volledig te klasseren en star wars ccg te vervolledigen
4. Opnieuw een super heavy GMT uit te spelen
5. Iemand van mijn vrienden blind een bordspel te laten spelen

Spel waar ik het meest naar uitkijk : Pax Hispanica
cab
Burgemeester
Contacteer:

Re: Eindejaarslijstjes 2023

Bericht door cab »

Beter laat dan nooit:

Top 5:
Kuhfstein
Erg leuk filler spel, duurt niet lang met toch interesante keuzes in je beurt. In 2024 ook al diverse keren op tafel gekomen.
Chomp
Identiek aan hierboven, voornamelijk leuk met twee of drie en wat huisregels is het een topper geworden die we graag spelen.
Gold West
Een oudje die we tweedehand op de kop wisten te tikken, stond al lang op de wensenlijst. Erg leuk spel wat elke beurt weer een optimalisatie puzzel oplevert.
Rats of Wistar
Voorbestelling van Spiel, een familiespel uitstraling maar echt wel een pittige puzzel. Het maximale uit je 15 beurten halen is een leuke puzzel die we elk spel anders proberen op te lossen.
Moorland
Op Spiel één van de verrassingen, en sindsdien ook met enige regelmaat op tafel. Echt een leuke afwisselende puzzel.

Chomp: Met vier zitten er te weinig kaarten in de doos, door met twee personen het spel met tien kaarten per speler te spelen en 5 extra zodat elke speler in zijn laatse beurt nog keuze heeft uit zes zorgt dat we dit met veel plezier spelen.

Spiel (klik hier voor een iets uitgebreider verslag)

Een weekje weg met spellenvrienden, veer lachen, spelen en gemoedelijkheid.

Rats of Wistar vond ik dit jaar het mooiste spel wat we hebben aangeschaft. Wel ontzettend onnozel om het wiel op de helft van een vouw te doen zodat het elke keer uit elkaar gehaald moet worden.

5 towers vond ik erg dwingend in je beurt is er vaak maar één juiste keuze die ook vrij duidelijk is hierdoor valt er weinig te experimenteren en of variëren.

Niet helemaal, collectie had moeten krimpen (is niet gelukt). Door omstandigheden minder gespeeld dan gewenst. Echter wel met leuke mensen gespeeld en leuke nieuwe titels ontdekt, dus al met al wel weer een leuk jaar.

Top 5:
1. We loggen spellen sinds 2021. Alle titels die we voor die tijd gespeeld hebben staan op unplayed. Kijken of het lukt daarvan 100 titels te spelen dit jaar.
2. Hopelijk lukt het eindelijk de collectie te laten krimpen. Snuffel gerust tussen de vele titels die de deur uit mogen als je daar bij wil helpen :P
3. Weer ouderwets op minimaal 365 gespeelde spellen uit komen aan het einde van het jaar.
4. Een Spielbeleving met een heerlijke voorbereiding en geweldige tijd in Duitsland met leuke mensen om ons heen.
5. De leuke speurtocht naar nieuwe verassende titels, help gerust mee door suggesties op deze lijst te doen: CAB's 2024 Spiel & interesses lijst
Plaats reactie