Welke spellen kopen in Essen????
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Aras
- Geheim Genootschap
Welke spellen kopen in Essen????
Ik ga voor de eerste keer naar Essen, en ben nog niet zolang gegrepen door het bordspelvirus. Dus heb ik het voordeel dat er nog veel oudere spellen zijn die zich al bewezen hebben kan gaan kopen. Nu is mijn vraag welke spellen zijn aan te raden voor mij?
Ik heb de volgende spellen in bezit;
-Kolonisten (alle uitbreidingen, schaam ik mij niet voor)
-Kolonisten kaartspel
-Hoogspanning
-El grande
-Carcassonne
-Memoir '44 (uitbreiding TP en AP)
-Agricola (veenboeren)
Graag hoor ik wat leuk kan zijn, en of het voordelig is daar oudere spellen te kopen (ook hoor ik graag of er Nederlandstalige spellen worden verkocht).?
Ik heb de volgende spellen in bezit;
-Kolonisten (alle uitbreidingen, schaam ik mij niet voor)
-Kolonisten kaartspel
-Hoogspanning
-El grande
-Carcassonne
-Memoir '44 (uitbreiding TP en AP)
-Agricola (veenboeren)
Graag hoor ik wat leuk kan zijn, en of het voordelig is daar oudere spellen te kopen (ook hoor ik graag of er Nederlandstalige spellen worden verkocht).?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Welke spellen kopen in Essen????
In Essen kun je zeer voordelig oudere spellen kopen. In de grootse hal staat altijd een populaire dumpstand van een distributeur (Heidelberger), er zijn verder meerdere stands vol tweedehands titels.
Oude spellen zijn meestal Duitstalig. Nederlandstalige titels vind je uiteraard bij de Nederlandse uitgevers (Cwali, Quined, White Goblin, Giuoco, The Game Master enzovoort). De Duitse uitgever Queen Games produceert internationale edities van zijn spellen, inclusief Nederlandstalige regels (gewoon even naar vragen).
Oude spellen zijn meestal Duitstalig. Nederlandstalige titels vind je uiteraard bij de Nederlandse uitgevers (Cwali, Quined, White Goblin, Giuoco, The Game Master enzovoort). De Duitse uitgever Queen Games produceert internationale edities van zijn spellen, inclusief Nederlandstalige regels (gewoon even naar vragen).
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
Ik maak dit jaar ook voor het eerst mijn Essen debuut, dus ik kan je daar verder weinig over vertellen.
Als ik buiten Essen kijk, kijk ik meestal naar mooie aanbiedingen. Titels van 999 Games zijn met enige regelmaat met kortingen te vinden. Ze hebben ook jaarlijks hun Megasale. Daar doen ze spellen weg tegen dumpprijzen.
Vaak kun je met de hulp van de spellendatabase hier en BGG wel een oordeel trekken of het spel je trekt of niet.
Ik weet niet of je lid bent van een spellenvereniging of een bekende hebt met veel spellen. Anders zou je daar eens kennis kunnen maken met wat oudere titels. Wel zo gemakkelijk als je ze later eens tegen komt
Als je uiteraard niet zo naar de centen wil kijken, kun je ze ook meteen aanschaffen en hoef je niet te wachten tot hij eens in de aanbieding is. Ik koop ze ook niet altijd in de aanbieding
Als ik buiten Essen kijk, kijk ik meestal naar mooie aanbiedingen. Titels van 999 Games zijn met enige regelmaat met kortingen te vinden. Ze hebben ook jaarlijks hun Megasale. Daar doen ze spellen weg tegen dumpprijzen.
Vaak kun je met de hulp van de spellendatabase hier en BGG wel een oordeel trekken of het spel je trekt of niet.
Ik weet niet of je lid bent van een spellenvereniging of een bekende hebt met veel spellen. Anders zou je daar eens kennis kunnen maken met wat oudere titels. Wel zo gemakkelijk als je ze later eens tegen komt
Als je uiteraard niet zo naar de centen wil kijken, kun je ze ook meteen aanschaffen en hoef je niet te wachten tot hij eens in de aanbieding is. Ik koop ze ook niet altijd in de aanbieding
-
Mistharfare
- Website beheerder
Je bent van harte welkom in Zwolle bij onze spellenvereniging om een keer wat spellen te komen spelen doe je graag zou willen kopen. Zo kun je ze tenminste een keer uitproberen.
We vragen geen contrbutie dus het is gewoon een kwestie van aanschuiven en spelen. Aanstaande dinsdag spelen we weer vanaf 20.00 in Zwolle.
Kijk voor meer informatie op www.spellenvereniging.nl
We vragen geen contrbutie dus het is gewoon een kwestie van aanschuiven en spelen. Aanstaande dinsdag spelen we weer vanaf 20.00 in Zwolle.
Kijk voor meer informatie op www.spellenvereniging.nl
-
stefaan
- Caballero
Wat je kan doen, is kijken welke soorten spellen er nog niet in je collectie zitten en er daar een goeie van zoeken (uiteraard als die soort jou interessant lijkt voor jouw speelgroep). Ik moet wel zeggen dat je een mooie startcollectie hebt. 
Types spellen die je nog niet hebt zijn volgens mij
- een partyspel: Time's up, regenwormen, Pit en Dixit kunnen suggesties zijn.
- een coöperatief spel: Pandemie, Shadows over Camelot of het nieuwe Forbidden Island
- abstracte spellen: Yinsh bijvoorbeeld
- zeer complexe spellen: Twilight imperium 3rd edition, Struggle of empires (en nog wel enkele van Martin Wallace) of War of The ring als je vooral met 2 spelers speelt
Altijd spannend is het ook om op Spiel een goedkoop spel mee te nemen waarvan je nog nooit hebt gehoord maar dat je wel aanspreekt.
Als je overweegt om een nieuwe uitbreiding op memoir te kopen, dan zou ik gaan voor Eastern Front en/of de Breaktrough maps.
succes in elk geval.
Types spellen die je nog niet hebt zijn volgens mij
- een partyspel: Time's up, regenwormen, Pit en Dixit kunnen suggesties zijn.
- een coöperatief spel: Pandemie, Shadows over Camelot of het nieuwe Forbidden Island
- abstracte spellen: Yinsh bijvoorbeeld
- zeer complexe spellen: Twilight imperium 3rd edition, Struggle of empires (en nog wel enkele van Martin Wallace) of War of The ring als je vooral met 2 spelers speelt
Altijd spannend is het ook om op Spiel een goedkoop spel mee te nemen waarvan je nog nooit hebt gehoord maar dat je wel aanspreekt.
Als je overweegt om een nieuwe uitbreiding op memoir te kopen, dan zou ik gaan voor Eastern Front en/of de Breaktrough maps.
succes in elk geval.
-
Karin
- Jakkiebak!
Veel Duitse spellen zijn ook taalonafhankelijk, dus dan maakt het niet uit in welke taal je het spel koopt. Dat heb je snel genoeg gezien.
Bij de tweedehandsspellen staat inderdaad genoeg, en daar kom je ook goede oudere spellen tegen, zoals Tikal, Torres en andere spellen uit deze reeks.
Je zou eerst eens op Boardgamegeek kunnen snuffelen om te zien wat je aanspreekt en vandaaruit een lijstje maken. Hoewel je dat niet zomaar even doet.....
Bij de tweedehandsspellen staat inderdaad genoeg, en daar kom je ook goede oudere spellen tegen, zoals Tikal, Torres en andere spellen uit deze reeks.
Je zou eerst eens op Boardgamegeek kunnen snuffelen om te zien wat je aanspreekt en vandaaruit een lijstje maken. Hoewel je dat niet zomaar even doet.....
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Mijn antwoord zul je niet superleuk vinden: dat zul je zelf moeten uitvinden. Je lijstje is veel te klein en veel te algemeen om voor de ervarener spelers een indicatie te geven van een bepaalde voorkeur waarvan je zelf niet wist dat je die had. Ik kan wel titels opnoemen, maar daar heb in feite helemaal niets aan. Voor een wat zinvoller keus zijn toch tenminste zaken alsAras schreef:Ik ga voor de eerste keer naar Essen, en ben nog niet zolang gegrepen door het bordspelvirus. Dus heb ik het voordeel dat er nog veel oudere spellen zijn die zich al bewezen hebben kan gaan kopen. Nu is mijn vraag welke spellen zijn aan te raden voor mij?
- speelduur
- spelcomplexiteit
- aantal spelers
- onderwerpen die je echt niet of juist echt wel liggen
- enzovoort
Eerlijk gezegd vind ik een bezoek aan Spiel met in je achterhoofd 'ik ga veel oude titels aanschaffen' dan ook niet zo slim in dit stadium: je zult er bij dump- en tweedehandsstands financiëel niet zo veel bij inschieten, dat is zeker waar; en ze vinden is meestal ook niet zo'n probleem; maar kopen 'en dan wel zien' en/of denken 'dat je er toch geen buil aan valt' is een gewoonte die je beter vroeger dan later kan afleren—en als het even kan gewoon helemaal nooit zou moeten áánleren. Uit bittere ervaring kan ik vertellen dat spellen die voor weinig worden aangeboden die prijs in veruit de meeste gevallen ook dubbel en dwars waard zijn. Af en toe zit er een kwalitatief prima spel tussen, maar dan moet je al wél weten waar je voorkeuren liggen. Spiel is namelijk geen plek waar oude spellen worden gespeeld: het is het massale hoogtepunt van de cult of the new-aanhangers.
Wat jij denk ik het beste kan doen is inderdaad naar een spellenclub gaan om vooral veel te proberen, en ook beslist even naar Spel in Broechem af te zakken. Je zult merken dat je met toenemende spelervaring steeds beter in kunt schatten wat je wel en niet leuk vindt, en vanaf dát moment heeft het zin om in Essen naar leuke oude en goedkope beestjes te gaan zoeken.
-
Aras
- Geheim Genootschap
Jou antwoord is helemaal juist (of ik het leuk vind of niet), dat het moeilijk is om iemand te adviseren, waarvan je niet weet wat hij leuk vind.cymric schreef:Mijn antwoord zul je niet superleuk vinden: dat zul je zelf moeten uitvinden. Je lijstje is veel te klein en veel te algemeen om voor de ervarener spelers een indicatie te geven van een bepaalde voorkeur waarvan je zelf niet wist dat je die had. Ik kan wel titels opnoemen, maar daar heb in feite helemaal niets aan. Voor een wat zinvoller keus zijn toch tenminste zaken alsAras schreef:Ik ga voor de eerste keer naar Essen, en ben nog niet zolang gegrepen door het bordspelvirus. Dus heb ik het voordeel dat er nog veel oudere spellen zijn die zich al bewezen hebben kan gaan kopen. Nu is mijn vraag welke spellen zijn aan te raden voor mij?van belang, en zelfs dan nog is het erg koffiedik kijken.
- speelduur
- spelcomplexiteit
- aantal spelers
- onderwerpen die je echt niet of juist echt wel liggen
- enzovoort
Eerlijk gezegd vind ik een bezoek aan Spiel met in je achterhoofd 'ik ga veel oude titels aanschaffen' dan ook niet zo slim in dit stadium: je zult er bij dump- en tweedehandsstands financiëel niet zo veel bij inschieten, dat is zeker waar; en ze vinden is meestal ook niet zo'n probleem; maar kopen 'en dan wel zien' en/of denken 'dat je er toch geen buil aan valt' is een gewoonte die je beter vroeger dan later kan afleren—en als het even kan gewoon helemaal nooit zou moeten áánleren. Uit bittere ervaring kan ik vertellen dat spellen die voor weinig worden aangeboden die prijs in veruit de meeste gevallen ook dubbel en dwars waard zijn. Af en toe zit er een kwalitatief prima spel tussen, maar dan moet je al wél weten waar je voorkeuren liggen. Spiel is namelijk geen plek waar oude spellen worden gespeeld: het is het massale hoogtepunt van de cult of the new-aanhangers.
Wat jij denk ik het beste kan doen is inderdaad naar een spellenclub gaan om vooral veel te proberen, en ook beslist even naar Spel in Broechem af te zakken. Je zult merken dat je met toenemende spelervaring steeds beter in kunt schatten wat je wel en niet leuk vindt, en vanaf dát moment heeft het zin om in Essen naar leuke oude en goedkope beestjes te gaan zoeken.
Maar ik heb niet gezegd dat ik naar Essen ga om oude titels te kopen omdat ze goedkoop zijn. Maar dat er veel spellen zijn (oudere titels die zich bewezen hebben) en dat ik niet de nieuwste titels hoef aan te schaffen om aan mijn verzameling toe te voegen. In eerste plaats ga ik naar Essen om sfeer te proeven en wat spellen te proberen. Daarna ga een keer gebruik maken van de uitnodiging van "Misth" om een spellenavond te bezoeken.
Ik ga dus niet in het wilde weg spellen kopen, maar heb mij al een beetje ingelezen en weet ongeveer wat ik wil. Iedereen in ieder geval bedankt voor het advies en tips, en veel plezier in Essen.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Mooi zo. Succes ermee, en veel plezier teruggewenst.Aras schreef:Ik ga dus niet in het wilde weg spellen kopen, maar heb mij al een beetje ingelezen en weet ongeveer wat ik wil. Iedereen in ieder geval bedankt voor het advies en tips, en veel plezier in Essen.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Een bezoek aan Spel in Broechem vind ik een zeer goede tip van Cymric. Deze beurs is minder groot dan Spiel in Essen, maar nog overzichtelijk en zeer gezellig.cymric schreef:Wat jij denk ik het beste kan doen is ... en ook beslist even naar Spel in Broechem af te zakken. Je zult merken dat je met toenemende spelervaring steeds beter in kunt schatten wat je wel en niet leuk vindt, en vanaf dát moment heeft het zin om in Essen naar leuke oude en goedkope beestjes te gaan zoeken.
Je hebt er mogelijkheden om aan de diverse demostands spellen uit te proberen en de Forum-federatie brengt haar volledige spelotheek mee, spellen die je ook allemaal kan uitproberen.
Essen is uiteraard een beurs van een ander kaliber. Zeer interessant, maar ook zeer overweldigend. Zelf kom ik in Essen -omdat het zo groot is en omdat we slechts één dag gaan- niet zo dikwijls tot het uitproberen van spellen.
-
cinder
- Meeple
Persoonlijk was ik er bij op 6 edities van Essen en wat mij het meest is opgevallen is dat je meestal de "grote spellen" (Spiel des jahres enzo) van het jaar ervoor er te krijgen zijn voor enorme dumpprijzen. Meestal omdat winkeliers hiervan een enorme voorraad hebben.
-
Mirretje
- Rooster Booster
Door mijn "koopziekte" (die daar enthousiast wordt aangewakkerd omdat het zo'n leuke dag was en zo veel leuke dingen gezien en te weinig tijd om het allemaal daar te spelen), heb ik zeer regelmatig veel te veel geld uitgegeven daar.
Welliswaar aan hele toffe spelen, maar ik kwam er dan achter dat een half jaar later dezelfde spellen wel in het nederlands in nederland te koop waren en bovendien dat ik een aantal duitse spellen nog niet eens had gespeeld in de tussentijd (of misschien 1 keertje of zo).
Of dat ze toch veel goedkoper via webwinkels te verkrijgen waren.
Dus ik zou vooral niet dezelfde fout maken.
Gebruik de beurs lekker om te oriënteren. Koop de spellen van je wensenlijstje wel en klets lekker met andere spelers om je beeld te vormen. Koop later, tenzij er een geweldige beursaanbieding is van een spel waar je helemaal gek van bent of dat je toch al zocht.
Overigens is de bovenstaande ervaring van mij er eentje die ik deel met een heleboel andere spelfanaten.
Welliswaar aan hele toffe spelen, maar ik kwam er dan achter dat een half jaar later dezelfde spellen wel in het nederlands in nederland te koop waren en bovendien dat ik een aantal duitse spellen nog niet eens had gespeeld in de tussentijd (of misschien 1 keertje of zo).
Of dat ze toch veel goedkoper via webwinkels te verkrijgen waren.
Dus ik zou vooral niet dezelfde fout maken.
Gebruik de beurs lekker om te oriënteren. Koop de spellen van je wensenlijstje wel en klets lekker met andere spelers om je beeld te vormen. Koop later, tenzij er een geweldige beursaanbieding is van een spel waar je helemaal gek van bent of dat je toch al zocht.
Overigens is de bovenstaande ervaring van mij er eentje die ik deel met een heleboel andere spelfanaten.
-
Bartjes!
- Uitgever
Ik beperk met tot NL-talige spellen, maar inmiddels begint mijn wensenlijstje toch wel wat serieuze vormen aan te nemen en wordt ie langer dan ik dacht. Ik hoop naar huis te gaan met:
- Inca Empire (White Goblin Games)
- Norenberc (White Goblin Games)
- Khan (White Goblin Games)
- Rattus: de rattenvanger (White Goblin Games)
- Era of Inventions (Quined Games)
- Asara (Ravensburger)
- Shogun uitbreiding (Queen Games)
Die eerste vier liggen natuurlijk nogal voor de hand en hoeven waarschijnlijk niet eens vanuit Duitsland terug te komen, mijn enthousiasme inzake Asara is met de laatste dingen die ik gelezen heb wel iets getemperd, moet ik zeggen... Iemand nog tips voor wat betreft NL-talige spellen die daar gaan verschijnen?
Natuurlijk heb ik dit topic al gecheckt: http://www.bordspelmania.eu/evenementen/topic3305.html
- Asara (Ravensburger)
- Shogun uitbreiding (Queen Games)
Die eerste vier liggen natuurlijk nogal voor de hand en hoeven waarschijnlijk niet eens vanuit Duitsland terug te komen, mijn enthousiasme inzake Asara is met de laatste dingen die ik gelezen heb wel iets getemperd, moet ik zeggen... Iemand nog tips voor wat betreft NL-talige spellen die daar gaan verschijnen?
Natuurlijk heb ik dit topic al gecheckt: http://www.bordspelmania.eu/evenementen/topic3305.html
-
P.T.
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Test
voorlopig ziet mijn lijst er vrij gelijk uit aan die van Bartjes.
Spellen die zeker mee gaan:
- O, Farao! (999 Games, neem ik over van jeroenh
)
Spellen die ik zeker wil proberen:
Eventueel nog wat oudere titels voor een mooi prijsje:
- Rozenkoning
- Koopmanshuis
- Hacienda
- Tinners' Trail
- Thurn und Taxis
Spellen die zeker mee gaan:
- O, Farao! (999 Games, neem ik over van jeroenh
Spellen die ik zeker wil proberen:
Eventueel nog wat oudere titels voor een mooi prijsje:
- Rozenkoning
- Koopmanshuis
- Hacienda
- Tinners' Trail
- Thurn und Taxis
-
Enrico
- Caballero
Ja, je moet ook even kijken naar het nieuwe spel van Cwali (waarvan de naam nog niet bekend gemaakt mag worden). Ik vind het het beste spel van hem dat in jaren verschenen is!Bartjes! schreef:Iemand nog tips voor wat betreft NL-talige spellen die daar gaan verschijnen?