Welke Essen aankoop valt tot nu toe het meeste in de smaak ?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: Welke Essen aankoop valt tot nu toe het meeste in de sma

Bericht door ditterio »

Erwin schreef:
ditterio schreef:Ik lees overal (op BGG, op facebook en hier) hoe fantastisch five tribes wel is. In lijstjes met de beste spellen van 2014 duikt five tribes ook overal op en dan heb ik het nog niet over de spellen prijzen waarvoor het spel is genomineerd. Dan mogen we toch wel van een hype spreken?
Nee, je spreekt van een hype wanneer de populariteit met name is te danken aan bovenmatige media-aandacht. Een spel dat prijzen wint, positieve recensies ontvangt en in de smaak lijkt te vallen bij een grote groep spelers is gewoon een populair spel.

Uiteraard maak jij zelf uit wat je al dan niet leuk vindt, maar het is onnodig om iets wat jou niet bevalt zo gemakkelijk te diskwalificeren als een hype.
Ok. Populair spel dan :) Door de populariteit had ik veel meer van five tribes verwacht. Daarom was het meer ontgoochelend voor mij dan een spel waarvan ik op voorhand weet dat het slecht zal zijn. Hype bedoel ik trouwens niet negatief. 7 wonders vond ik ook een hype en dat vind ik wel een goed spel.

Labels:
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

ditterio schreef:
Erwin schreef:
ditterio schreef:Ik lees overal (op BGG, op facebook en hier) hoe fantastisch five tribes wel is. In lijstjes met de beste spellen van 2014 duikt five tribes ook overal op en dan heb ik het nog niet over de spellen prijzen waarvoor het spel is genomineerd. Dan mogen we toch wel van een hype spreken?
Nee, je spreekt van een hype wanneer de populariteit met name is te danken aan bovenmatige media-aandacht. Een spel dat prijzen wint, positieve recensies ontvangt en in de smaak lijkt te vallen bij een grote groep spelers is gewoon een populair spel.

Uiteraard maak jij zelf uit wat je al dan niet leuk vindt, maar het is onnodig om iets wat jou niet bevalt zo gemakkelijk te diskwalificeren als een hype.
Ok. Populair spel dan :) Door de populariteit had ik veel meer van five tribes verwacht. Daarom was het meer ontgoochelend voor mij dan een spel waarvan ik op voorhand weet dat het slecht zal zijn. Hype bedoel ik trouwens niet negatief. 7 wonders vond ik ook een hype en dat vind ik wel een goed spel.
Een groot nadeel van populariteit of hypes is wat jij omschrijft, je krijgt hoge verwachtingen die dan mogelijk niet waargemaakt meer kunnen worden. Maar dat heb je bij alles wat populair is. Als iemand zegt dat iets slecht is en je speelt het kan het ineens reuze meevallen...
Afbeelding
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

Welke aankopen van Spiel '14 het meeste in de smaak vielen?
Allereerst twee 'gouden' oude:
Cuba Wel vaker gespeeld, maar nog niet in de collectie. Goedkoop kunnen kopen en al paar keer plezier van gehad met wat spellengekke kennissen;
Het Dorp Nog helemaal nieuw voor me, maar beviel erg goed, ook in de tweespelervariant. De spelregels kunnen misschien even afschrikken met alle verschillende acties, maar het speelt in de praktijk opmerkelijk eenvoudig weg.

'Nieuw' nieuw:
Star Realms Veel plezier in een klein doosje (al past dat doosje echt niet meer na het sleeven en de aanschaf van enkele uitbreidingen en het toevoegen van een paar dobbelstenen om de score bij te houden). Ook een goede app die nog meer gebruikt wordt de laatste tijd dan het fysieke spel;
Istanbul In Essen voor het eerst gezien. Voordelig kunnen aanschaffen en veel plezier mee. Speelt makkelijk weg en is ook eenvoudig uit te leggen en mee te spelen voor familie en vrienden die nog voornamelijk TTR, Catan en Rummikub spelen;
Camel Up En dit simpele spel met geweldige vormgeving komt wellicht nog het meest op tafel. Viel onverwacht bij iedereen in de smaak. Een collega heeft het na het spelen direct aangeschaft en er indruk mee gemaakt bij kleinde nichtjes, maar het moest ook mee op spellenweekenden met de hard core spelers.

En de per ongeluke aanschaf van een onbekend ouwetje:
Oddville Een spelletje in een klein doosje. Aangeschaft bij een klein standje zonder opsmuk voor een eveneens klein bedrag. En toen bleek het stiekem een heel compleet en leuk spel te zijn. Komt niet heel veel op tafel. Maar ik vind het elke keer weer leuk.

Nog te spelen:
Dungeon Bazar Lijkt een erg leuk spel, van de makers van o.a. Tzolk'in. Echt binnenkort maar eens proberen. Zag trouwens dat er nu ook Nederlandse spelregels staan op boardgamegeek. Moet/mag hij dan ook in de database hier?
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Dat klopt. De populariteit van een spel gaat gepaard met de hoge verwachtingen die je daardoor krijgt. Ik keek enorm uit naar five tribes, maar het was totaal niet zo leuk als ik had gehoopt. Een gelijkaardig gevoel had ik bij robinson crusoe, tzolkin en smallworld (ook drie populaire spellen die ik niet zo super vond).
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

ditterio schreef:Hype bedoel ik trouwens niet negatief. 7 wonders vond ik ook een hype en dat vind ik wel een goed spel.
Het kan geen kwaad om na te gaan wat een term betekent voordat je 'm gebruikt. :wink:
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Erwin schreef:
ditterio schreef:Hype bedoel ik trouwens niet negatief. 7 wonders vond ik ook een hype en dat vind ik wel een goed spel.
Het kan geen kwaad om na te gaan wat een term betekent voordat je 'm gebruikt. :wink:
Daarin heb je gelijk. Bij deze is dit rechtgezet :wink:
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

ditterio schreef:Ik keek enorm uit naar five tribes, maar het was totaal niet zo leuk als ik had gehoopt. Een gelijkaardig gevoel had ik bij robinson crusoe, tzolkin en smallworld (ook drie populaire spellen die ik niet zo super vond).
Dat had ik dan weer bij Russian Railroads
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Erwin schreef:
Dan zullen we maar niet beginnen over het gebruik van de woorden tactiek en strategie hier op het forum... :)
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Dirk_M schreef:
ditterio schreef:Ik keek enorm uit naar five tribes, maar het was totaal niet zo leuk als ik had gehoopt. Een gelijkaardig gevoel had ik bij robinson crusoe, tzolkin en smallworld (ook drie populaire spellen die ik niet zo super vond).
Dat had ik dan weer bij Russian Railroads
Ik had het ook bij tzolkin en robinson crusoe. Ook bij splendor had ik het, die begin ik nu pas leuk te vinden nadat de hoge verwachtingen zijn gedaald en ik het vaker heb gespeeld.
Afbeelding
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

En zo zie je maar weer smaken verschillen :).

Heb het zelf ook hoor, zelfs na het lezen van 10 reviews en zeker weten dat ik het leuk vind valt er weleens iets ontzettend tegen. En dan is het wel fijn als het een hype/of overgewaardeerd (in mijn ogen) spel is, want dan kan je hem weer ruilen of verkopen zonder te veel moeite.

Nooit op Essen geweest, maar bij mij waren voorbeelden:

Dominion Hijs de zeilen
Glory to Rome
Machi Koro
Memoir '44
Piraten en Kooplui
7 Wonders (al hoewel ik mijn 5e potje wel geinig vond)
Descent 2.0

Enspellen als Mascarade/Shadow Hunters vind ik persoonlijk ook geen drol aan :), ik zie waarom het leuk zou moeten zijn alleen ik geniet niet van het spelen dus dit soort spellen koop ik al niet:)
Afbeelding
Gebruiker 3696

Bericht door Gebruiker 3696 »

larsje86 schreef:En zo zie je maar weer smaken verschillen :).

Heb het zelf ook hoor, zelfs na het lezen van 10 reviews en zeker weten dat ik het leuk vind valt er weleens iets ontzettend tegen. En dan is het wel fijn als het een hype/of overgewaardeerd (in mijn ogen) spel is, want dan kan je hem weer ruilen of verkopen zonder te veel moeite.

Nooit op Essen geweest, maar bij mij waren voorbeelden:

Dominion Hijs de zeilen
Glory to Rome
Machi Koro
Memoir '44
Piraten en Kooplui
7 Wonders (al hoewel ik mijn 5e potje wel geinig vond)
Descent 2.0

Enspellen als Mascarade/Shadow Hunters vind ik persoonlijk ook geen drol aan :), ik zie waarom het leuk zou moeten zijn alleen ik geniet niet van het spelen dus dit soort spellen koop ik al niet:)
Nou, op MM44 na kan ik niet anders dan me volledig bij jou aansluiten.
Van Essen vorig jaar zijn er 2 die nog regelmatig de tafel halen: Star Realms en Spellcaster. In principe Istanbul ook, maar die heb ik pas op Spel gekocht :)
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

Heh. Ik vind het op Machi Koro en Dominion na allemaal prima games. M'44 is alleen wel -in mijn ogen- het mindere broertje van Battlelore 2.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

heb ook niet gezegd dat het slechte spellen zijn, maar vielen mij tegen :)
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

larsje86 schreef:heb ook niet gezegd dat het slechte spellen zijn, maar vielen mij tegen :)
Ah.. rephrase :). Jouw lijstje behoort tot mijn favorieten :p.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Plaats reactie