Top 5 ontdekkingen voor 2022:
1.
Massive Darkness 2 Hellscape: Loste de verwachtingen ruim in. Nieuwe asymetrische mini-games per character zijn fantastisch en elke spelsessie is een plezier. Wanneer ik ooit alle miniaturen geschilderd ga krijgen is een zéér grote vraag
2.
Marvel United (ook X-men): Simpel van opzet, snel gespeeld en toch elke keer spannend + prachtig artwork. Meteen alles gekocht na deze ontdekking. (Oeps, nog meer mini's)
3.
Turing Machine: Fantastische puzzel, ik vraag me nog steeds af hoeveel masters in wiskunde de designers hebben om zoiets in elkaar te steken

Hem met 2 in coöp spelen blijkt ook heel tof.
4.
Akropolis: Op Essen laten passeren omdat ik vreesde dat de herspeelbaarheid een probleem zou zijn, maar heel aangenaam verrast, dus die komt waarschijnlijk ook in de kast.
5.
Encyclopedia: Op de valreep nog kunnen spelen dit jaar. Naast het prachtige artwork is het spelsysteem tof en speelt het heel vlot. Benieuwd om deze verder te exploreren en te zien of hij even boeiend blijft.
Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen: Gelijke stand dus ik speel beetje vals en kies er 2:
-
Splendor duel: Tot mijn grote verrassing, want had echt weinig verwachtingen.
-
Qawale: Supersnel, abstract, regels die in 1 minuut uitgelegd zijn en heel tactisch. Pareltje.
Wat was de leukste beurs van 2022: Spiel uiteraard
Beste content-creator van 2022: Alex Radcliffe van
BoardgameCo. Ik ben fan van deze enthousiaste kerel die aan een enorm tempo ratelt en fijne video's maakt. Beetje spijtig dat hij nu voor Gamefound werkt en daardoor niet meer volledig vrijuit kan spreken over de campagnes van dit platform in zijn 'To back or not to back'-video's.
Wat was je leukste speelmoment van 2022: De Massive Darkness 2 sessies met mijn beste vriendin waren de max!
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022:
Artwork: Pagan: Fate of Raonoke:. Echt wauw, fantastisch mooi en eens iets helemaal anders qua stijl. Ik ben grote fan.
Materiaal: My Father's work: Die echte glazen flesjes, de metalen radars, de houten dieren met print, de spelborden, .... schitterend gedaan allemaal.
Indrukwekkendste doos: Everdell The Complete Collection: My god wat een monster
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022: Petrichor. We speelden de collector's edition en het zag er misschien wel schitterend uit, maar achteraf dacht ik alleen maar: dit hoeft niet meer voor mij.
Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen: Door omstandigheden was het een moeilijk jaar waardoor ik veel minder heb kunnen spelen met vrienden dan normaal en dat heb ik echt gemist. Mijn wishlist met te spelen spellen (zeker de wat zwaardere spellen die ik zelf niet heb) is daardoor stevig gegroeid, net zoals mijn shelf of shame.
Waar verwacht je veel van in 2023:
-
Cthulhu Death May Die! De nieuwe KS zal pas tegen het einde van het jaar geleverd worden, maar ik ben nu naarstig op zoek naar de basis om die alvast te kunnen ontdekken. De verwachtingen zijn hoog
-
Marvel Zombies: Dit jaar mijn eerste Zombicide aan de collectie toegevoegd (Undead or Alive), maar deze ziet er geweldig uit en laat je ook zelf als zombies spelen + alle prachtige mini's -> heel benieuwd!
-
Lands of Galzyr: Nog niet kunnen spelen, maar hij ligt klaar en ik sta te popelen om al die leuke verhalen te ontdekken.
-
De CMON kickstarters: Of ik het spel nu back of niet, die campagnes volgen met die massa's extra's is echt plezant.
Grootste ontdekking/conclusie/bewustwording van 2022:
- Vroeger keek ik er op neer, maar sinds Bastiaan (Nox) me deed kennismaken met het genre, heb ik ontdekt dat
Dungeoncrawlers/miniature-games ook garant staan voor tonnen spelplezier. CMON en hun prachtige mini's van heel goede kwaliteit betoveren me ook keer op keer waardoor ik moet concluderen dat ik een enorme fan ben geworden van CMON (iets wat mijn portemonnee overigens betreurenswaardig vindt).
- Best veel
solo-spellen gespeeld en me daar ook echt mee geamuseerd.
Cascadia werd op dat vlak de favoriet.
Voornemens voor 2023:
- Eindelijk
Anachrony eens spelen, me verdiepen in
Roll Player Adventures,
Castles of Mad King Ludwig op tafel zetten, .... die shelf of shame wegwerken dus!
- Terug meer afspreken met spellenvrienden en langsgaan in spellencafé
The Playground
- Veel meer
schilderen, nee echt veel veel veel meer als ik alles ooit af wil krijgen
-
Selectiever zijn in het kopen van spellen (niet makkelijk, maar dat gevoel herkennen waarschijnlijk veel mensen die dit lezen

)
- En nog een laatste: ondanks het gigantisch hoge beige-gehalte
Lacrimosa toch eens spelen. Net beloofd aan een vriend, dus dan mag dat mee in de voornemens om het te bekrachtigen.