Eindejaarslijstjes 2022

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cab
Burgemeester

Eindejaarslijstjes 2022

Bericht door cab »

Kerstmis is weer geweest en het jaar is bijna weer voorbij. Een mooi moment om een jaarlijkse gewoonte weer op te rakelen. Weet je wat je favorieten waren dit jaar, deel het met ons!

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1.
2.
3.
4.
5.

Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen:

Wat was de leukste beurs van 2022:

Wat was je leukste speelmoment van 2022:

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022:

Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen:

Waar verwacht je veel van in 2023:

Graag een korte of lange motivering er bij, dat geeft wat extra leesplezier.

Zet een spel nog even in het zonnetje met een extra nieuwe rubriek als beste remake, beste coöp, beste legacy of een andere leuke nieuwe zelfbedachte rubriek.

De oude jaarlijstjes: 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009

(door het quoten van dit bericht kun je gewoon je antwoorden typen onder de vraag moet je alleen wat overbodige text weg halen :-))

Labels:
lbouma
Jakkiebak!

Eindejaarslijstjes 2022

Bericht door lbouma »

Top 5 van 2022
1. Oath. De spelers maken het spel, en als dat werkt is het een machtig mooi spel.
2. Tak. Heerlijk snel en tactisch 2 speler spel.
3. Guild of Merchant explorers. Fijn solo spelletje met een navigatie element. In het verlengde hiervan heb ik Voyages met veel plezier op vakantie gespeeld.
4. Imhotep. Een soort van Azul maar dan ondersteboven, binnenstebuiten. Leuk met 2 en 3.
5. Cascadia. Al wel wat langer bekend maar ik ben het blijven spelen door de scenario's, verrassend leuk.
6. Whistle Mountain. Zo fijn als het lukt om zo veel mogelijk combo's bij elkaar te puzzelen.

Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen: Tak
Wat was je leukste speelmoment van 2022: Tak. Zo leuk als je een spel leert kennen, je de situatie niet volledig inziet, waarna de ander het aanvankelijk ook niet ziet, maar dan na 30 seconden het wel ziet en wint. Allemaal hartelijk lachen. En hop nog een potje.
Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022: Oath en Pagan, fate of Roanoke
Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022: Planet Unknown. Deze vond ik de eerste paar potjes erg leuk maar daarna eigenlijk meer van hetzelfde, ondanks alle maps en corporations. Isle of Cats heeft dan meer variatie en uitdaging naar mijn idee.
10 laatste:
Afbeelding
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Re: Eindejaarslijstjes 2022

Bericht door lordyazos »

Dus je top 5 ontdekkingen voor 2022, hoeven geen nieuwe spellen te zijn maar welke spellen vind je die je dit jaar hebt ontdekt het leukste:
Top 5:
1. Woodcraft
2. Tiletum
3. Verdant
4. Sabika
5. Federation

Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen: splendor duel.

Wat was de leukste beurs van 2022: Spiel

Wat was je leukste speelmoment van 2022:elke keer met vrienden spelen

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022: sabika

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022: endless winter

Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen: te veel spelen in huis en te weinig spelen? Ja hoor.

Waar verwacht je veel van in 2023: woodcraft NL versie
Laatst gewijzigd door lordyazos op di 03 jan 2023, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Nautilus
Garnaal

Bericht door Nautilus »

Top 5:
1. Barrage. Door de beperkt aantal keuzes zeer uitdagend spel om te winnen.
2. The Hunger. Lekker vlot spel waar veel risico nemen wordt beloond.
3. Human Punishment. Spel met veel interactie waar je gedwongen wordt om elkaar te helpen, zodat je niet gezamenlijk verliest.
4. Spirit Island. Zeer goed coop spel. Moet vaker op tafel komen.
5. Anno 1800. Een uitgebreide versie van Brass Birmingham.

Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen: Spirit Island.

Wat was de leukste beurs van 2022: Noorderspel.

Wat was je leukste speelmoment van 2022: Elke keer als je een spel wint met één punt voorsprong.

Mooiste spel: Artwork, materiaal of combinatie daarvan in 2022: Merchants of the Dark Road. De deluxe edition is zeer goed uitgewerkt.

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022: Endless Winter. Het spel wil teveel tegelijkertijd doen, waardoor rondes te lang duren. Spelerinteractie is minimaal.

Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen: Ja, dit jaar zijn veel uitgestelde spellen (vanwege Corona) uitgebracht op de markt. Niet veel vernieuwing qua spelconcepten. Dit zie je vooral terug in de Kickstarter titels die worden gelanceerd: te veel van hetzelfde.

Waar verwacht je veel van in 2023: Het aanbod van spellen op Boardgamearena.
Gert12555
Professor Pimpel

Bericht door Gert12555 »

Top 5:
1. Imperial Steam
2. Carnegie
3. Bitoku
4. Ark Nova
5. The Transcontinental

The Transcontinental: een spel dat overal onder de radar is gebleven en wellicht ook niet uit de verf komt met meer dan 2 spelers omdat er dan veels te veel AP gaat zijn. Maar met 2 messcherp, weinig ruimte voor foutjes. My kind of game dus.
Maar 1 beurs bezocht en dat is Spiel. Keuze is makkelijk dus. Ik moet wel zeggen dat ik er nog niet uit ben of ik volgend jaar daar weer ga zijn. Ik heb me kostelijk geamuseerd de 2 dagen dat ik er was, maar het was ook kostelijk qua prijzen daar ...
Gelijkspelletje in Tiletum wat dan via een tiebreak die niemand kende mijn kant opviel. Glorieuze overwinning :clap:
Ik vond Meadow wel mooi (spel is bwahh), en Lacrimosa heeft ook wel iets (vooral beige, maar dat past dan weer prima), verder weinig van mijn sokken geblazen qua artwork
Ik had meer verwacht van The Great Split.
Ik vond het eerlijk gezegd een beetje een mager jaar voor de spellen in mijn smaak. Ik moet ook wel zeggen dat ik niet langer mee doe aan het kopen van Lacerda/EGG spellen aan +150 euro ondanks dat ik dat vaak wel goeie spellen vind. Maar ik kan het niet meer rechtvaardigen tov de tafel-speeltijd dat dergelijke spellen krijgen. Dus geen Weather Machine bv. meer...
Darwin's Journey als die eindelijk eens mag arriveren. Verder staat er weinig op mijn radar en laat ik me graag verrassen.
Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

Top 5:

1. Bullet. Graaien naar plastic beviel toch wel achteraf.
2. R.O.V.E. Rove is moeilijk.
3. Lands of Galzyr vond ik vet.

Lands of Galzyr. Velen zullen het kinderachtige crappy verhaaltjes voor pubers vinden maar ik vind het heel leuk.

Ik doe niet aan beurzen, en de reviews van SS waren helder genoeg, te druk, te warm, te duur qua eten en qua spellen.

falen bij het overleven in bullet maar wel mijn record verbroken (6) :-)

Aftermath, na het verven zijn de beestjes schattig.

2022 Quest Calendar. Wat een troosteloze poep was dat.
Mistfall heroes of the mists - gort... droog...

Ja, Slay the Spire kwam uit, en nee, niet gebackt. Nee, ondanks een spreiding van maanden zullen alle spellen eind januari tegelijk op de mat vallen. Ik heb daar een enorme hekel aan.

1. Leviathan Wilds, als dat tenminste niet weer faalt.
2. Hoplo victorum reprint als CTG ESO start en HV als pledge aanbiedt.
3. Thorgal: fan van de strip, van het spel... we zullen zien.

Denk niet dat ik iets anders back maar dat zeg ik elk jaar wel. Was van plan om ESO te backen maar geleerd dat 2e edities het helemaal voor mij zijn.

Heb je een jaarplanning voor 2023?
1 Feb - tot dan print and play werk.
1 Mrt - tot dan Deck of Wonders spelen
1 Apr - tot dan Skytear Horde spelen
1 Aug - tot dan Isofarian Guard
1 Sep - tot dan Assault on Doomrock.
rest van het jaar alterneren tussen deze.
Hopelijk nog galzyr tussendoor.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Tsjongejonge wat een prachtige lijsten, zeg. Ik ben echt maar een modaal mooiweer spelertje, als ik dat zo zie. Enfin, ik durf temidden van al dit titelgeweld mijn top 5 van 2022 toch te delen.

Top 5:
1. Ark Nova: heb ik genoeg over geschreven hier.
2. Wingspan Azie: idem, denk ik. Hoewel die Duet modus niet genoeg geprezen kan worden.
3. Cascadia: de flow blijft fantastisch.
4. Living Forest: spannend, soepel, snel. Gewoon prima.
5. Libertalia: de winden van Galecrest: continu de anderen inschatten voor lekkere interactie.

Wingspan Azië duet.

Ik heb alleen Spellenspektakel bezocht met zoon 2. Allergisch voor mensenmassa's als ik ben, vond ik het boven verwachting leuk.

Poeh, zoveel eigenlijk. Vooral het uitpakken en de eerste spelletjes, met de kinderen, vind ik altijd lekker.

Mooiste materiaal: Wild Serengeti. Die dieren passen eerder bij een goeie Haba voor 3+. Prachtig. Spel valt wat tegen, dat dan weer wel.
Mooiste artwork: Libertalia, de winden van Galecrest. Fris, vrolijk, modern, tot de verbeelding sprekend.

De ruïnes van Arnak. Hoewel, daar had ik al niet veel van verwacht. Toch geprobeerd, maar liefst 14 keer, maar toen was het wel klaar. Gevoel dat je alles kunt ruilen en daar de hele tijd maar mee bezig blijft. Vond het artwork eerlijk gezegd ook maar matig.

Zeker. Mijn verwachting eind 2021 was gericht op het verschijnen van Ark Nova en Cascadia. Respectievelijk >50 en >80 keer gespeeld afgelopen maanden. Zegt genoeg.

De uitbreiding op Gaia Project, die al jaren wordt aangekondigd en naar verwachting herfst 2023 uitkomt. Aquarius, de uitbreiding van Ark Nova, is ook een zekere aankoop volgend jaar. Ik hoop verder dat Wingspan weer met een nieuw continent komt.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef: Tsjongejonge wat een prachtige lijsten, zeg. Ik ben echt maar een modaal mooiweer spelertje, als ik dat zo zie. Enfin, ik durf temidden van al dit titelgeweld mijn top 5 van 2022 toch te delen.

Top 5:
1. Ark Nova: heb ik genoeg over geschreven hier.
2. Wingspan Azie: idem, denk ik. Hoewel die Duet modus niet genoeg geprezen kan worden.
3. Cascadia: de flow blijft fantastisch.
4. Living Forest: spannend, soepel, snel. Gewoon prima.
5. Libertalia: de winden van Galecrest: continu de anderen inschatten voor lekkere interactie.

Wingspan Azië duet.

Ik heb alleen Spellenspektakel bezocht met zoon 2. Allergisch voor mensenmassa's als ik ben, vond ik het boven verwachting leuk.

Poeh, zoveel eigenlijk. Vooral het uitpakken en de eerste spelletjes, met de kinderen, vind ik altijd lekker.

Mooiste materiaal: Wild Serengeti. Die dieren passen eerder bij een goeie Haba voor 3+. Prachtig. Spel valt wat tegen, dat dan weer wel.
Mooiste artwork: Libertalia, de winden van Galecrest. Fris, vrolijk, modern, tot de verbeelding sprekend.

De ruïnes van Arnak. Hoewel, daar had ik al niet veel van verwacht. Toch geprobeerd, maar liefst 14 keer, maar toen was het wel klaar. Gevoel dat je alles kunt ruilen en daar de hele tijd maar mee bezig blijft. Vond het artwork eerlijk gezegd ook maar matig.

Zeker. Mijn verwachting eind 2021 was gericht op het verschijnen van Ark Nova en Cascadia. Respectievelijk >50 en >80 keer gespeeld afgelopen maanden. Zegt genoeg.

De uitbreiding op Gaia Project, die al jaren wordt aangekondigd en naar verwachting herfst 2023 uitkomt. Aquarius, de uitbreiding van Ark Nova, is ook een zekere aankoop volgend jaar. Ik hoop verder dat Wingspan weer met een nieuw continent komt.
Volgens mij doe jij niet onder als modaal speler.

Als je zelfs een tegenvaller al 14 keer hebt gespeeld bij een spel van die speelduur is menigeen denk ik jaloers op het aantal keer dat bij jullie een spel op tafel komt.
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Top 5:
1.The Castles of Burgundy
2. Hadrian's Wall
3. De Verdwenen Ruïnes van Arnak
4. Next Station London
5. Mille Fiori

My City en Space Base

Spel in Antwerpen. Ik ben ook naar het Spellenspektakel geweest, maar dat was te druk voor mij.

Veel momenten bij elkaar, het uitspelen van My City met mijn jongste dochter.

Meadow

King of the Valley

De verwachting dat ik dit jaar minder spellen zou kopen is niet uitgekomen

Burggraven van het Westelijk koninkrijk
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Top 5:
1. Dead reckoning
Card crafting op zijn best, goede mechanics en een leuk piraten thema.
2. Turing Machine
Mijn vrouw is vrij hardcore wat betreft sudoku, Turing Machine is een pure logica puzzel. Brillant gemaakt met die kaarten met gaten erin en op hard is het ook echt een serieuze breinbreker.
3. Revive
Toch wel de beste euro van het jaar wat mij betreft. Interessante mix van mechanics die mooi samen komen.
4. Seize the Bean
Fun kaartspel met een leuk koffie thema. De retail versie zit ramvol mooie components en bijna eindeloze varatie. Ik heb 15 potjes gespeeld dit jaar en het was verrassend leuk.
5. Scout
Wat mij betreft een heel vernieuwend slagenspel wat lekker wegspeelt.

Seize the bean

Spiel was weer top dit jaar. Voor de eerste keer 2 dagen gegaan, wat me goed is bevallen. Niet alleen heen en weer lopen naar de auto met tassen vol spellen, maar ook gewoon veel spellen gespeeld.

Mijn zes jarige zoon die van me won met Crokinole nadat ik hem 25 keer had verslagen. Ik vond het knap dat hij het bleef proberen en uiteindelijk zo goed was geworden dat hij nu vaker van me wint dan verliest. Trost pappa moment van 2022.

Weather machine vond ik wel een mooi spel met mooie productie, zelfde geldt voor de deluxe van Carnegie. Ik vond cosmic frog ook wel cool, beetje jaren 70 acid trip vibe.

Ik vond Imperium classic / legends echt niet leuk, dat was wel een tegenvaller. Ik vond Corrosion ook erg tegenvallen, die leek me wel leuk.

Ja zeker, veel spellen gespeeld. Mijn kinderen worden ouder, dus ik heb veel familiespellen met ze gespeeld dit jaar. Met mijn vaste spellengroepen is er ook veel leuks op tafel gekomen. Daarnaast kan ik ook erg genieten van solo spellen, al vermijd ik over het algemeen lange spellen of spellen die veel tijd kosten om op te zetten.

Ik ben vooral benieuwd naar een paar Essen titels die ik nog niet heb gespeeld zoals Woodcraft, Heat: pedal to the metal en vooral naar Marrakesh. Ik vond Marrakesh te duur op spiel, maar dit zou zo maar eens weer een topper kunnen zijn van Feld. Verder heb ik wat kickstarters gebackt waar ik wel benieuwd naar ben.
Recent gespeeld:
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

DS Magazine publiceerde eerder deze maand een artikel met "De 5 beste spellen van 2022". Ik ben zo vrij om het in dit draadje bij te voegen.

Wat zullen we nog eens spelen? Dankzij de revival van het bordspel durven we elkaar die vraag weer vaker te stellen. En spellenkenner Joost Vande Winkel weet raad. Hij deelt zijn beste vondsten van 2022.
  • Undaunted: Stalingrad
  • John Company, Second Edition
  • Ark Nova
  • Cascadia
  • Splendor Duel
DS Magazine - artikel
(+artikel: enkel toegankelijk voor abonnees / beperkt toegankelijk mits registratie)
Afbeelding
pels
Standaard moderator

Bericht door pels »

Top 5 ontdekkingen voor 2022:
1. Massive Darkness 2 Hellscape: Loste de verwachtingen ruim in. Nieuwe asymetrische mini-games per character zijn fantastisch en elke spelsessie is een plezier. Wanneer ik ooit alle miniaturen geschilderd ga krijgen is een zéér grote vraag :P
2. Marvel United (ook X-men): Simpel van opzet, snel gespeeld en toch elke keer spannend + prachtig artwork. Meteen alles gekocht na deze ontdekking. (Oeps, nog meer mini's)
3. Turing Machine: Fantastische puzzel, ik vraag me nog steeds af hoeveel masters in wiskunde de designers hebben om zoiets in elkaar te steken :wtf: Hem met 2 in coöp spelen blijkt ook heel tof.
4. Akropolis: Op Essen laten passeren omdat ik vreesde dat de herspeelbaarheid een probleem zou zijn, maar heel aangenaam verrast, dus die komt waarschijnlijk ook in de kast.
5. Encyclopedia: Op de valreep nog kunnen spelen dit jaar. Naast het prachtige artwork is het spelsysteem tof en speelt het heel vlot. Benieuwd om deze verder te exploreren en te zien of hij even boeiend blijft.

Welk spel vond je in 2022 het leukst met twee personen: Gelijke stand dus ik speel beetje vals en kies er 2:
- Splendor duel: Tot mijn grote verrassing, want had echt weinig verwachtingen.
- Qawale: Supersnel, abstract, regels die in 1 minuut uitgelegd zijn en heel tactisch. Pareltje.

Wat was de leukste beurs van 2022: Spiel uiteraard :thumbup:

Beste content-creator van 2022: Alex Radcliffe van BoardgameCo. Ik ben fan van deze enthousiaste kerel die aan een enorm tempo ratelt en fijne video's maakt. Beetje spijtig dat hij nu voor Gamefound werkt en daardoor niet meer volledig vrijuit kan spreken over de campagnes van dit platform in zijn 'To back or not to back'-video's.

Wat was je leukste speelmoment van 2022: De Massive Darkness 2 sessies met mijn beste vriendin waren de max!

Artwork: Pagan: Fate of Raonoke:. Echt wauw, fantastisch mooi en eens iets helemaal anders qua stijl. Ik ben grote fan.
Materiaal: My Father's work: Die echte glazen flesjes, de metalen radars, de houten dieren met print, de spelborden, .... schitterend gedaan allemaal.
Indrukwekkendste doos: Everdell The Complete Collection: My god wat een monster :shock:

Welk spel was de grootste tegenvaller van 2022: Petrichor. We speelden de collector's edition en het zag er misschien wel schitterend uit, maar achteraf dacht ik alleen maar: dit hoeft niet meer voor mij.

Is je verwachting van 2022 op spellengebied uitgekomen: Door omstandigheden was het een moeilijk jaar waardoor ik veel minder heb kunnen spelen met vrienden dan normaal en dat heb ik echt gemist. Mijn wishlist met te spelen spellen (zeker de wat zwaardere spellen die ik zelf niet heb) is daardoor stevig gegroeid, net zoals mijn shelf of shame.

- Cthulhu Death May Die! De nieuwe KS zal pas tegen het einde van het jaar geleverd worden, maar ik ben nu naarstig op zoek naar de basis om die alvast te kunnen ontdekken. De verwachtingen zijn hoog 8)
- Marvel Zombies: Dit jaar mijn eerste Zombicide aan de collectie toegevoegd (Undead or Alive), maar deze ziet er geweldig uit en laat je ook zelf als zombies spelen + alle prachtige mini's -> heel benieuwd!
- Lands of Galzyr: Nog niet kunnen spelen, maar hij ligt klaar en ik sta te popelen om al die leuke verhalen te ontdekken.
- De CMON kickstarters: Of ik het spel nu back of niet, die campagnes volgen met die massa's extra's is echt plezant.

Grootste ontdekking/conclusie/bewustwording van 2022:
- Vroeger keek ik er op neer, maar sinds Bastiaan (Nox) me deed kennismaken met het genre, heb ik ontdekt dat Dungeoncrawlers/miniature-games ook garant staan voor tonnen spelplezier. CMON en hun prachtige mini's van heel goede kwaliteit betoveren me ook keer op keer waardoor ik moet concluderen dat ik een enorme fan ben geworden van CMON (iets wat mijn portemonnee overigens betreurenswaardig vindt).
- Best veel solo-spellen gespeeld en me daar ook echt mee geamuseerd. Cascadia werd op dat vlak de favoriet.

Voornemens voor 2023:
- Eindelijk Anachrony eens spelen, me verdiepen in Roll Player Adventures, Castles of Mad King Ludwig op tafel zetten, .... die shelf of shame wegwerken dus!
- Terug meer afspreken met spellenvrienden en langsgaan in spellencafé The Playground
- Veel meer schilderen, nee echt veel veel veel meer als ik alles ooit af wil krijgen
- Selectiever zijn in het kopen van spellen (niet makkelijk, maar dat gevoel herkennen waarschijnlijk veel mensen die dit lezen :D )
- En nog een laatste: ondanks het gigantisch hoge beige-gehalte Lacrimosa toch eens spelen. Net beloofd aan een vriend, dus dan mag dat mee in de voornemens om het te bekrachtigen.
Spellen hier, spellen daar, spellen everywaar!
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

Top 5:
1. Carnegie
2. Discordia
3. Next Station: London
4. Sniper Elite
5. Heat

Undaunted en dan nog niet eens de uitbreiding geprobeerd.

Spiel, maar 5 dagen met mondkapjes viel toch wel wat tegen. Zuiderspel was een lekker relaxte beurs, bij het Spellenspektakel voornamelijk Pandemic gedemonstreerd, Facts was een leuk begin, maar vraagt niet direct om een herhaling en Ducosim een aantal keer moeten missen door diverse omstandigheden.

Pandemic Legacy seizoen 0, voor de tweede keer gestart met een andere groep. Leuk om te zien hoe anders mensen met het verhaal om kunnen gaan.

Wonderland’s War, niet alleen prachtig en sfeervol spelmateriaal, maar het bleek ook nog eens een alleraardigst spel.

De Kickstarter Madeira Collector’s Edition die nog steeds niet is geleverd.

Weer veel te weinig tijd om alles vaker te spelen. Het huis wordt veel te klein voor alle stapels.

Hegemony: Lead Your Class to Victory

Via BGA opnieuw kennis gemaakt met Odin en dat beviel ontzettend goed. Wat een spel zit daar in. Wat een verschil met de eerste matige kennismaking. Direct ook een echt exemplaar op de kop getikt. Via BGA ook kennis gemaakt met Automobiles. Wat een leuk racespel is dat.
Lyon
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: サイコロさん

Bericht door Lyon »

Top 5 ontdekkingen voor 2022:
5. Sabika. Heerlijk strak spelontwerp met de drie rondels. Je moet echt goed op je geld letten, anders ben je de sjaak.
4. Copenhagen. Één van mijn favoriete polyominoërs. Het fysieke product vind ik te prijzig, maar de BGA-implementatie werkt super :p
3. High Society. Ik heb veel respect voor kleine kaartspelletjes met een slimme twist, en High Society is absoluut één van de betere. We speelden het vier keer achter elkaar, en ieder potje werd anders gespeeld op basis van de potjes daarvoor. Supergoed spelontwerp.
2. Bitoku. Ik ben al een sucker voor dit soort orientaalse fantasythema's, maar ook de gameplay past precies in mijn straatje.
1. Automobiles. Ben normaal gesproken niet zo van de racespellen, maar het bagbuilden eleveert dit naar één van mijn favoriete spellen aller tijden.

Ik heb met veel plezier (en soms een beetje frustratie) op BGA met een vriend de hele campagne van My City doorgespeeld de afgelopen weken. Was erg leuk om te doen.

Ben alleen op het Spellenspektakel geweest. Goede sfeer, maar wel ontiegelijk druk.

Niet zozeer een moment, maar heb met drie andere onwijs toffe spelers voor het eerst meegedaan aan het NK Bordspellen van Roll the Dice. Daar is de mooie traditie uitgekomen om om de twee weken bij elkaar te komen om te eten en één of twee spelletjes te doen. Ontzettend gezellig iedere keer, zeker omdat ik twee teamgenoten daarvoor nog niet kende. Vooral het brainstormen over de teamnaam heeft voor veel gelach en inside jokes gezorgd binnen onze groep.

Ik ga heel hard op het artwork van Bitoku.

Die trofee gaat helaas naar Wild Serengeti. De animeeples zijn supertof, maar het spel is veel en veel en veel te traag. Ik speelde het met vier en na 3,5 ronde (van de 6) waren we er gewoon klaar mee. Omdat iedere beurt het spelbord compleet verandert kan je simpelweg niet vooruitplannen. Iedere move die je maakt wordt zo weer overhoop gegooid door een medespeler. Niks aan. Misschien beter met twee, maar zelfs dan nog is de gameplay te repetitief voor zes rondes om leuk te blijven.

Guiltiest pleasure game van 2022:
Die Wandelnden Türme. Het ziet er ontzettend lollig uit, en dat is het ook :p Gewoon niet te veel bij nadenken. Leuk als afsluiter van een bezopen avond.

Zoete revanche met de roll & write versie van My City na mijn vernederende nederlaag met de 'gewone' My City.

Aangenaamste verrassingen van 2022:
Ganymede had ik nooit van gehoord, maar speelt lekker vlot weg. Vergelijkbaar met spellen als Splendor, Century, Gizmos, Majesty, e.d.

Normaal gesproken ben ik niet van de ladder climbing games, maar Scout vond ik een leuke twist hebben met dat je kaarten uit de slagen van andere spelers kan 'recruteren'.
'Wie 'A' zegt, moet ook 'gricola' zeggen!'
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Top 5:
1. My Shelfie online op BGA
2. Space Bace online op BGA
3. Spexxx online op yucata
4. Splendor Duel IRL
5. Century: Eastern Wonders IRL

7 wonders Duel zonder uitbreidingen.

Spiel. Na een aantal jaren afwezigheid weer eens geweest.
Spelfabriek was een goede tweede. Ik had via BSM een ticket voor Spelfabriek gewonnen. Een compacte gezellige overzichtelijke kleine beurs op een leuke locatie!

Dat ik op Spiel spellen leerde van de designers.
Cartographers van Jordy Adan en Terraforming Mars: the dice game van Jacob Fryxelius van Fryx Games. Daarnaast alle momenten dat ik met Alterno IRL kon spelen.

Dat kan er toch maar één zijn: Wingspan met al haar uitbreidingen.

Clank!: a deckbuilding adventure.
In de basis zou het een leuke deckbuilder kunnen zijn, maar afgelopen jaar 2x gespeeld en de persoon die het snelste in en uit racete won. Er was geen tijd om een andere strategie te spelen.

Ik had geen verwachtingen.

Terraforming Mars: the dice game.

Goede voornemens voor 2023:
Ik heb afgelopen jaar een aantal spellen bemachtigd via Mathtrades of de auction op Spiel die wil ik graag uitproberen of meer op tafel laten komen.
Canopy
Century: A New World, Eastern Wonders en Spice Road
King of the Valley
Pandemic: The Cure + uitbreiding Experimental meds
Taveernen van de Oude Stad
Viticulture: Essential Edition
Wingspan Azie